Велизар Енчев пред ФАКТИ: Религиозното образование може да е щит, но и Троянски кон

15 Юли, 2025 09:00 3 284 45

  • велизар енчев-
  • религия-
  • училище-
  • бог-
  • християнство-
  • мюсюлмани-
  • сащ-
  • германия-
  • великобритания-
  • предмет

България е държава с крехка етническа и религиозна тъкан, казва той

Велизар Енчев пред ФАКТИ: Религиозното образование може да е щит, но и Троянски кон - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"Добродетели и етика“ ще бъде новият възпитателен предмет в училище, а „Религия“- само по желание. Така изглежда окончателният план на Министерството на образованието, представен от министър Красимир Вълчев, след като отпадна първоначалната идея за задължително обучение по „Добродетели и религии“. Какво ни носи това. Пред ФАКТИ говори Велизар Енчев - посланик на България в Република Хърватия (1997-2002), университетски преподавател, доктор по Международно право и международни отношения.

- Г-н Енчев, предмет "Религия" няма да се изучава задължително в нашите училища. Това трябва да ни успокоява или не точно. Какво се крие, какво прозира според вас зад изучаването на предмета само по желание?
- Зад уж невинната идея за религиозно образование се крият структурни рискове, които България – със своето историческо, етнорелигиозно и геополитическо наследство, не може да си позволи да пренебрегне. В Кърджали, Разград, Търговище и Силистра, където мюсюлманската общност е силно организирана и със здрава религиозна идентичност, въвеждането на предмет "Религия" ще доведе почти автоматично до масово записване на деца от мюсюлмански семейства в съответната програма.

- А християнството в останалата част от страната, която е по-голяма, накъде ще върви?
- Православните християнски семейства в останалата част на страната са до голяма степен секуларизирани или религиозно неангажирани – тенденция, формирана още в комунистическата епоха. В резултат на това, вместо единен модел на духовност, ще получим дълбока религиозна сегрегация, при това институционализирана от самата държава.

- А как е в Европа, нали все такъв пример ни се дава?
- Европейският опит е урок по наивност. В Германия, Франция, Швеция и Великобритания опитът с преподаване на религия или мултикултурно религиозно образование доведе до един извод - когато религията не се изучава като културна история и философия, а като вероучение – тя се превръща в инструмент за идентификационно противопоставяне. В Германия мюсюлманските организации настояват за „ислямско вероучение“ в училищата и отказват да се подчинят на държавните учебни стандарти. В Швеция и Франция се наблюдава изолиране на мюсюлманските деца в „свои“ паралелки, в които мултикултурната утопия води до паралелни общества. Във Великобритания държавни училища с ислямски профил станаха разсадници на радикализъм, включително с отказ да се преподава Дарвин или сексуално образование. Ако в богати и мощни държави не се намира работещ баланс между религиозно образование и гражданска интеграция, какво остава за социално слаба, бедна и демографски изчезваща България?

- И какво ще видим - институционализирана ислямизация под чадъра на либералния модел, така ли излиза…
- Опасността не е в това, че децата ще учат за Бог, а в това, че държавата ще осигури терен и легитимност на ислямистка активност, често финансирана от външни играчи. И докато православната църква трудно събира кадри и учебници, ислямските структури вече са подготвени – с хора, мрежи, преводи и чуждестранна подкрепа. България не бива да се самозалъгва – в международен план образованието е най-меката форма на институционално влияние и завладяване на идентичности.

- Има ли решение - вероучение или история на религиите?
- Ако искаме да говорим за религия в училище, това може да стане в светлината на културната история, философията и гражданското образование – еднакво за всички, без възможност за отделяне по вероизповедания. Иначе ще вкараме децата не в час, а в политическо минно поле, което може да избухне след години с огромна сила. България е държава с крехка етническа и религиозна тъкан. Вниманието ѝ към религиозното образование не бива да бъде ръководено от либерални шаблони и чужди модели, а от трезв анализ на демографските реалности. Ако не мислим стратегически днес, утре ще имаме поколения с различен език, различна култура и различна лоялност – лоялност не към България, а към религиозни центрове извън границите ѝ. Ето сравнителен анализ за религиозното образование в училищата в ключови европейски държави и САЩ, с акцент върху правния статут, модела на преподаване, проблемите с исляма и тенденциите в светския подход:
Германия
Статут:
Религиозното образование е задължително по Конституция (чл. 7 от Основния закон), но участието не е задължително за учениците - те или родителите им могат да се откажат.
Модел: Организирано по конфесии (протестантско, католическо, юдейско и в някои случаи – ислямско).
Ислям: След дълги усилия, в някои провинции (напр. Северен Рейн-Вестфалия, Хесен) има ислямско вероучение, преподавано на немски език, но под контрол на държавата.
Проблем: липса на единен представителен орган за исляма, разногласия между сунити, шиити, турски и арабски групи.
Тенденция: Дебат дали да не се замени с унифицирана дисциплина „Етика“ поради религиозната и културна фрагментация.

Франция
Статут:
Строг лаицизъм (закон от 1905 г.). В държавните училища не се преподава религия, освен като част от история, литература или философия. Франция е пример за пълно отделяне на църквата от държавата. Този модел е наречен френски лаицизъм – въведен е строг режим на регистрация на верските общности; училищата са обявени за социално пространство без религия; редица въпроси, свързани с религиозната сфера, се решават с активното участие на обществото.
Изключение: В Елзас и Лотарингия (специален статут от времето на германското управление) се преподава религия в училищата.
Ислям: Държавата контролира ислямските структури, въвеждайки регулации за дейността на джамиите и религиозните училища.
Тенденция: Много случаи на радикализация в частни ислямски училища доведоха до затварянето им.

Великобритания
Статут:
Законът изисква "всекидневно колективно богослужение с християнски характер" в държавните училища, но на практика това рядко се прилага.
Модел: Има задължително религиозно образование, но мултиконфесионално и обективно – запознаване с различни религии.
Ислям: Съществуват държавно субсидирани ислямски училища, които често са критикувани за недостатъчна интеграция, сексизъм и консерватизъм.
Тенденция: Обществен натиск за въвеждане на единен светски предмет „Религии и светогледи“.

Швеция
Статут:
Всички ученици изучават задължителен светски предмет „Религии и етика“, без вероучение.
Ислям: Швеция финансира частни религиозни училища (вкл. мюсюлмански), ако спазват държавната учебна програма.
Проблеми: Ислямски училища са във връзки с консервативни групи и са под финансовото влияние от Саудитска Арабия.
Тенденция: През 2023 г. правителството реши да не одобрява нови частни религиозни училища, а съществуващите да бъдат строго наблюдавани.

Австрия
Статут:
Религиозното образование е задължително, но по избор на конфесията – католическо, протестантско, православно, ислямско.
Ислям: От 1982 г. съществува държавно признато ислямско вероучение, преподавано от учители, одобрени от Ислямската общност в Австрия.
Проблеми: Радикални идеи в преподавания материал и връзки с чужди мрежи. Затова през 2020 г. Австрия забрани политическия ислям и въведе контрол върху съдържанието на религиозните проповеди.

Нидерландия
Статут:
Позволява се финансиране на религиозни училища от държавата, ако спазват задължителната учебна програма.
Ислям: Има десетки мюсюлмански училища. Някои бяха затворени заради „недемократично и антиевропейско съдържание“.
Тенденция: Нараства общественият натиск за спиране на финансирането на всякакви религиозни училища.

САЩ
Статут:
Строго разделение между църква и държава. В държавните училища не се преподава вероучение, но е разрешено преподаване на религия като културно-исторически предмет.
Частни училища: Могат да имат религиозен характер – католически, протестантски, еврейски и ислямски, при пълна автономия.
Ислям: Има над 200 частни ислямски училища, някои от които са разследвани за „връзки със салафитски мрежи и влияние на чужди държави“.
Тенденция: Някои щати засилват контрола върху съдържанието на религиозно образование в частните училища, особено по отношение на антидемократичните учения.

- И какви изводи можем да си направим за България?
- Почти никъде в Европа няма стабилен и безопасен модел на ислямско вероучение в публичните училища. Европейският опит показва, че ислямът като образователна система е трудно съвместим с универсалните демократични стандарти, а опитите да бъде вкаран под държавен контрол често се провалят. В страни със силни институции това води до културна сегрегация, в страни със слаби институции - до радикализация и паралелни общества.
Навсякъде, където има конфесионално образование, ислямските институции стават обект на разследване и политическо напрежение. В страни със слаби институции (каквато е България), допускането на конфесионален модел може да доведе до необратима религиозна сегрегация.
Въвеждането на религиозно образование в българските училища, особено в конфесионална форма, крие сериозен стратегически риск - вместо да обединява, то може да разделя, като институционализира етнорелигиозната граница между християни и мюсюлмани още в ранна ученическа възраст.
А погледнем ли тревожните етнически и верски процеси в съседни балкански страни - като Косово, Република Северна Македония и Босна и Херцеговина, религията в светските ни училища може да ги направи минно поле. Светският историко-културен подход („Религии и етика“, „Философия и култура“) е сравнително устойчив и безопасен. Така образованието може да е щит, но и Троянски кон.
И нека изречем на глас тази неприятна прогноза – в т.нар. смесени райони у нас въвеждането на училищния предмет "Религия“ ще породи два паралелни процеса - масово записване на мюсюлмански деца във верския курс, докато при децата -християни интересът към тази програма ще е много, много по-слаб. Всъщност, какво налага през XXI век държавата ни да стимулира верска сегрегация?


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 17 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 забрана за копейки

    8 25 Отговор
    нещем мнение от копейки !

    Коментиран от #9, #18, #23

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 !!!?

    10 15 Отговор
    КГБ ще възпитава "бедни български еничари" в путлерско-кадирово православие...Кремъл С БПЦ ще прави съветска джамахирия в България !!!!?

    Коментиран от #11

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Дърт даскал

    22 1 Отговор
    В учебните програми по история и литератува има достатъчно часове за запознаване с произхода и основните постулати на християнството и исляма в различните им клонове, което е напълно достатъчно. Който иска повече да ходи в съответните храмове, защото поповете и ходжите са със заплати като учителските "И се спукват от работа"!
    В училище трябва да се обучават децата на оцеляване при бедствия, оказване на първа помощ, права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ на детето и гражданина и особено правилата за движение по улиците и пътищата. Другото е ала-бала и още по-голямо натоварване на децата и учителите.

    Коментиран от #24

  • 7 Има си !

    11 2 Отговор
    Има си !

    Универсални Човешки Ценности !

    И Етика !

    Никоя религия не ги Обхваща !

    Всичко е в Твоите ръце !

    И Зависи от Теб !

    Да го Видиш !

    Да го Оподнаеш !

    И Да се Възползваш от него !

    Доколкото Можеш !

    Зачитайки интересите !

    На Всяка една Страна !

    Следователно Религията работи в Нечий Частен Интерес !

    И аз Лично не мога да се съглася !

    С Никоя Религия !

    Която Просто Превръща Човека !

    В Парцал !

    Коментиран от #22, #44

  • 8 БУГАРАш!

    3 7 Отговор
    До приемането на еврото всички предатели и паразити да бъдат неутрализирани ,а популизмът за религиозно обучение да бъде разобличен...ЗАЩОТО ВЯРАТА НА БЪЛГАРИНА Е ЗАЛОЖЕНА В ГЕННИЯТ МУ КОД.....(всичко това , ако не се случи и невинните продължават да бъдат набеждавани ,ВСЕЛЕНАТА ЩЕ СЕ НАМЕСИ.....)
  • 9 БАБЕТ!

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "забрана за копейки":

    Да....искаме мнението само на ТЕЗИ призоваващи към БРАТОУБИЙСТВО И ТРУПАНЕ , ДРЪНКАНЕ НА ОРЪЖИЯ...
  • 10 надарена кака

    5 11 Отговор
    Не съм съгласна с мнението на този господин. Не е религия,а вяра. Децата ни трябва да бъдат възпитавани с вяра. Осъзнаването на Божието слово идва с нарастването на годините на човека.Текстовете в Библията не могат да бъдат обяснени простичко на едно дете,защото са висша форма на словото-Божието слово. Възпитанието във вярата на Христовия кръст трябва да става постепенно за учещите млади хора.

    Коментиран от #12

  • 11 Ние БЪЛГАРИТЕ....

    6 0 Отговор

    До коментар #4 от "!!!?":

    СМЕ НАРОД ....И ДАЖЕ ВСЕЛЕНСКИЯ РАЗУМ НИ Е ПРИЗНАЛ ,КАТО ТАКЪВ....ДА ЧАКАМЕ ЛИ ТЕПЪРВА НОВ ПАИСИЙ ДА НИ ГО ПРИПОМНЯ..ГРЕШНИЦИТЕ НЯМА ДА ЗАЩИТЯТ НИКОГА НАРОДА СИ И НЕГОВИТЕ ИНТЕРЕСИ..
  • 12 Каква ....

    8 0 Отговор

    До коментар #10 от "надарена кака":

    Вяра и в какво , НАДАРЕНА КАКИЧКЕ ,КОГАТО ДОНОСНИЦИ И МРАЗЕЩИ СА ПОД ПЪТ И НАД ПЪТ...И ВСЕКИ ЗА СЕБЕ СИ , САМО В ЗАЩИТА НА СОБСТВЕНИТЕ СИ ВЕЛИЧАЙШИ ИНТЕРЕСИ....???....
  • 13 БУГАРАш!

    3 1 Отговор

    До коментар #3 от "1337":

    А българчетата са наводнили гробищните паркове ,стоят заключени в психиатриите и унижавани от калинки в бюрата па труда .....
  • 14 ЗАЩО...

    10 0 Отговор
    Работа и ПРИВИЛЕГИИ
    САМО ЗА БРАТЯТА РОМИ.....ТОВА ЗА ЖАЛОСТ Е ПОЛИТИКАТА НА ЕС.....
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Как

    3 13 Отговор
    Ама този е стар агент, доносник на. ДС! Аман от ДС размисли как трябва да живеем!
  • 17 Сянка по дунав

    6 3 Отговор
    ПРАВИЛНО ! Новата религия ще е любов и в ръка знамето на дъгата. Новият бог по земите български от 35г са парите. А новата църква и място за изповед е в джоба на всеки мирянин и изпада в ужас ако падне батерията. За каква вяра и семейство става дума в държавата на първо място по двойки живеещи без брак в ЕС ? Сляп да е ще види, че душите са изпепелени и аморални а доверието и благодарността са непознати порядки от старите филми. Кои мислите, че управлява тези хора ?
  • 18 Стара българска

    6 2 Отговор

    До коментар #1 от "забрана за копейки":

    Можеш да закараш магарето на видопой, но не можеш да го накараш да пие вода.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 дрътуту ченге

    3 3 Отговор
    можел да мисли правилно
  • 21 некаф селяк

    5 5 Отговор
    по добре от джендърските психични отклонения
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Посетител

    5 3 Отговор

    До коментар #1 от "забрана за копейки":

    Имаше навремето един скеч, изпълняван от Венци Мартинов: "Аз съм тъпанар!". Не е зле да го потърсиш, да го видиш...
  • 24 Посетител

    5 0 Отговор

    До коментар #6 от "Дърт даскал":

    Радвам се, че сте подчертали задълженията на учениците! Това определено се пропуска да им се сведе до тяхното внимание. Задължението да идват на училище с подготвени уроци, домашни, да слушат учителите... Нещо, което не се случва в днешното училище...
  • 25 българка

    4 5 Отговор
    Такава е идеята - точно троянски кон. Долните попълзновения на руските бандити, които никога не се отказват да грабят, подчиняват и убиват!
  • 26 Шаран БГ

    2 1 Отговор
    Един убиец бил казал, че религията е опиум за народите! Горкият – като не е знаел, че има и хероин, какво да каже.......

    Коментиран от #43

  • 27 Само да попитам

    4 9 Отговор
    Какво разбира от религия един безбожен ДС доносник?

    Коментиран от #32

  • 28 1944

    2 10 Отговор
    Комуниста Енчев ,на всяка манджа е мерудия .Стария доностник от всичко разбира .Акъл от такива предатели България не се нуждае .

    Коментиран от #30, #31

  • 29 Никой

    1 0 Отговор
    Но електричеството протича без религия. Философията е необходима за подрастващите. Тя и за - за възрастните.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Соломон

    5 1 Отговор

    До коментар #28 от "1944":

    Повече мерудия ни трябва, умнико! Иначе България умира.

    Коментиран от #33

  • 32 Хрисим

    8 0 Отговор

    До коментар #27 от "Само да попитам":

    ОК. Кажи ти какво предлагаш. Да се ислямизират ли турчетата от 8 годишна възраст?

    Коментиран от #35

  • 33 Бабет!

    3 0 Отговор

    До коментар #31 от "Соломон":

    Е....вече и на тениските на младите е изписано---ПРАВИ ПАРИ , А НЕ ПРИЯТЕЛИ.....и като гледам по селцата съборетини къщички струващи маса пари ,само за историческа ценност чужденец да си купи ,като попадне на бедушни съседи ,където не можеш да споделиш нито радости , нито скърби , добре че на природата още не сме и посегнали.....НО КАКТО СМЕ Я ПОДКАРАЛИ МОИ СЪБРАТЯ И СЕСТРИ ----ЖИВИ СМЕ СИ УМРЕЛИ....
  • 34 Българин 🇧🇬

    9 1 Отговор
    При толкова крехко равновесие в религиозната толерантност , защо ни трябва сега това разбутване ? Прав е Велизар Енчев !
  • 35 Чули ли сте....

    0 2 Отговор

    До коментар #32 от "Хрисим":

    За АЗИС ТАШ ,ЕДИН УМ , НАИСТИНА С НЕОГРАНИЧЕНИ ВЪЗМОЖНОСТИ И МИЛОСТ КЪМ БЪЛГАРИЯ ,КОЯТО МНОГО ПЪТИ Е РАЗПЛАКВАЛА ДУШАТА МУ(беше гостенин на ГЕОРГИ КОРИТАРОВ-лека му пръст на журналиста ,когото много лесно забравихме)ЕТО -ВЯРАТА В ДОБРОТО И НАШАТА МАЯ ,БЪЛГАРСКАТА ,БЛАГОСЛОВЕНА ОТ НЕБЕСНАТА МАГИСТРАЛА ОТ ЗВЕЗДИ ,попитайте се всички веригите на парите ли са тези , които носят щастието на хората....
  • 36 АБВ

    4 0 Отговор
    Технофеодалният фашизъм има нужда от идеология. Религиозното мислене и съзнание са идеална основа на новия световен ред, който се основава на подчинение и контрол над човека и съзнанието му. Религията е поддържала властта на феодалите и църквата 1000 години...Тъмните векове - така са наречени тези времена заради унищоженото човешко познание и разум.
    Това е стратегическата цел на днешните властници - тотална власт и смачкване на човешкото. Властта е от Бога...и всеки, който дръзне да се противопостави, ще бъде унищожен като еретик, вещер и т.н.
    Не изглежда днешните ни политици, натиквайки ни в религията, да са вярващи. Защото са наясно, с това, за което говори Велизар Енчев, и въпреки това неистово са готови да разрушат до основи остатъците от общност и търпимост в България.
    Въпросът е какво ще отглеждаме и възпитаваме - животински индивиди или човешки личности...
    Този час по добродетели е напълно излишен, замислен по този начин. Всеки учител ще ви каже от опит, че ще бъде загуба на време и енергия, може и да замълчат, защото ще получат пари. А за пари може и да си глупав, може и да лъжеш и вякакви други мерзости са оправдани, щом печелиш пари...
    Звяр или човек ще отглеждаме?
  • 37 Анонимен

    3 4 Отговор
    Не може едно ченге от държавна сигурност да бъде питано по въпросите на Християнството и религията. Това е все едно Левски да пита султана дали да организира съпротива срещу турското робство. Велизар Енчев е известен с псевдонима Кесяков, когато е бил сътрудник в първо главно управление на ДС. В характеристиката му пише: „Енчев има добре изграден марсксистко-ленински мироглед, правилно отношение към политическия курс и решения на партията и правителството, като активно ги подкрепя..." Една от основните дейности на първо главно управление е била р"азпространяването на фалшива информация, слухове, компромати и пропаганда в чужбина." Да не забравяме, че комунистическият народен съд осъжда близо 2 700 души на смърт (включително политици, интелектуалци, офицери, духовници), а хиляди други – на дълги затвори или принудителен труд. Присъдите често са издавани без справедлив процес.
    След преврата на 9 септември 1944 г., партизани и комунистически активисти са извършили масови убийства без съд и присъда.

    Коментиран от #40

  • 38 Анонимен

    3 4 Отговор
    Велизар Енчев е троянски кон - вълк в овча кожа. Но Господ Иисус Христос е казал, че "По плодовете им ще ги познаете." Като бивш служител на държавна сигурност, Енчев отдавна трябваше да е персона нон грата. Затова и голяма грешка, да не кажа грях, е допуснала властта след падането на комунизма, че не е забранила чрез закон служители на държавна сигурност да нямат право да заемат държавни длъжности и постове. Не трябва да се забравя, че комунистическият режим в България е обявен за престъпен от 38 Народно събрание на 26 април 2000г. В член първи на закона се казва, че управлението на Българската комунистическа партия, дошла на власт с помощта на външна сила, обявила война на България, довежда страната до национална катастрофа. Там пише още, че БКП е отговорна за „унищожаване на традиционните ценности на европейската цивилизация“ и „моралния и икономическия упадък на държавата“, както и за нарушаване на човешките права и свободи по редица начини и подчиняване интересите на страната на чужда държава – СССР „до степен на практическа загуба на държавен суверенитет“.

    Член трети обявява БКП за престъпна организация въз основа на обвиненията от член втори, а член четвърти обявява всички действия, извършени с цел съпротива и отхвърляне на режима, за „справедливи, морално оправдани и достойни за почит“.

    Велизар Енчев е започнал да членува в БКП през 1984г.

    Коментиран от #39, #41, #42

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Бранимир

    2 1 Отговор

    До коментар #38 от "Анонимен":

    Е, престъпление ли е да работиш против сърбите?
  • 42 Истинската радост е сериозно нещо

    1 1 Отговор

    До коментар #38 от "Анонимен":

    Подкрепям логиката и начина на мислене! И задавам конкретен въпрос: Защо еврейският културен дом в София ВСЕ ОЩЕ носи името на комуниста Емил Шекерджийски , който според този закон е ПРЕСТЪПНИК , а според историята дори е повече?
  • 43 Любен Дилов - дядо, а не син

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "Шаран БГ":

    Наричаш другаря Хаин Хиршел Леви Мордехай убиец? Ако не знаеш това е рожденото име на другаря Карл Маркс чиято мисъл цитираш. Не ти препоръчвам (просто съвет) да говориш такива неща , че Господарите са много чувствителни на темата да наричаш хората от техният етнос убийци!
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Само да добавя

    1 0 Отговор
    Много е прав. Има ли кой да го чуе?