"Добродетели и етика“ ще бъде новият възпитателен предмет в училище, а „Религия“- само по желание. Така изглежда окончателният план на Министерството на образованието, представен от министър Красимир Вълчев, след като отпадна първоначалната идея за задължително обучение по „Добродетели и религии“. Какво ни носи това. Пред ФАКТИ говори Велизар Енчев - посланик на България в Република Хърватия (1997-2002), университетски преподавател, доктор по Международно право и международни отношения.
- Г-н Енчев, предмет "Религия" няма да се изучава задължително в нашите училища. Това трябва да ни успокоява или не точно. Какво се крие, какво прозира според вас зад изучаването на предмета само по желание?
- Зад уж невинната идея за религиозно образование се крият структурни рискове, които България – със своето историческо, етнорелигиозно и геополитическо наследство, не може да си позволи да пренебрегне. В Кърджали, Разград, Търговище и Силистра, където мюсюлманската общност е силно организирана и със здрава религиозна идентичност, въвеждането на предмет "Религия" ще доведе почти автоматично до масово записване на деца от мюсюлмански семейства в съответната програма.
- А християнството в останалата част от страната, която е по-голяма, накъде ще върви?
- Православните християнски семейства в останалата част на страната са до голяма степен секуларизирани или религиозно неангажирани – тенденция, формирана още в комунистическата епоха. В резултат на това, вместо единен модел на духовност, ще получим дълбока религиозна сегрегация, при това институционализирана от самата държава.
- А как е в Европа, нали все такъв пример ни се дава?
- Европейският опит е урок по наивност. В Германия, Франция, Швеция и Великобритания опитът с преподаване на религия или мултикултурно религиозно образование доведе до един извод - когато религията не се изучава като културна история и философия, а като вероучение – тя се превръща в инструмент за идентификационно противопоставяне. В Германия мюсюлманските организации настояват за „ислямско вероучение“ в училищата и отказват да се подчинят на държавните учебни стандарти. В Швеция и Франция се наблюдава изолиране на мюсюлманските деца в „свои“ паралелки, в които мултикултурната утопия води до паралелни общества. Във Великобритания държавни училища с ислямски профил станаха разсадници на радикализъм, включително с отказ да се преподава Дарвин или сексуално образование. Ако в богати и мощни държави не се намира работещ баланс между религиозно образование и гражданска интеграция, какво остава за социално слаба, бедна и демографски изчезваща България?
- И какво ще видим - институционализирана ислямизация под чадъра на либералния модел, така ли излиза…
- Опасността не е в това, че децата ще учат за Бог, а в това, че държавата ще осигури терен и легитимност на ислямистка активност, често финансирана от външни играчи. И докато православната църква трудно събира кадри и учебници, ислямските структури вече са подготвени – с хора, мрежи, преводи и чуждестранна подкрепа. България не бива да се самозалъгва – в международен план образованието е най-меката форма на институционално влияние и завладяване на идентичности.
- Има ли решение - вероучение или история на религиите?
- Ако искаме да говорим за религия в училище, това може да стане в светлината на културната история, философията и гражданското образование – еднакво за всички, без възможност за отделяне по вероизповедания. Иначе ще вкараме децата не в час, а в политическо минно поле, което може да избухне след години с огромна сила. България е държава с крехка етническа и религиозна тъкан. Вниманието ѝ към религиозното образование не бива да бъде ръководено от либерални шаблони и чужди модели, а от трезв анализ на демографските реалности. Ако не мислим стратегически днес, утре ще имаме поколения с различен език, различна култура и различна лоялност – лоялност не към България, а към религиозни центрове извън границите ѝ. Ето сравнителен анализ за религиозното образование в училищата в ключови европейски държави и САЩ, с акцент върху правния статут, модела на преподаване, проблемите с исляма и тенденциите в светския подход:
Германия
Статут: Религиозното образование е задължително по Конституция (чл. 7 от Основния закон), но участието не е задължително за учениците - те или родителите им могат да се откажат.
Модел: Организирано по конфесии (протестантско, католическо, юдейско и в някои случаи – ислямско).
Ислям: След дълги усилия, в някои провинции (напр. Северен Рейн-Вестфалия, Хесен) има ислямско вероучение, преподавано на немски език, но под контрол на държавата.
Проблем: липса на единен представителен орган за исляма, разногласия между сунити, шиити, турски и арабски групи.
Тенденция: Дебат дали да не се замени с унифицирана дисциплина „Етика“ поради религиозната и културна фрагментация.
Франция
Статут: Строг лаицизъм (закон от 1905 г.). В държавните училища не се преподава религия, освен като част от история, литература или философия. Франция е пример за пълно отделяне на църквата от държавата. Този модел е наречен френски лаицизъм – въведен е строг режим на регистрация на верските общности; училищата са обявени за социално пространство без религия; редица въпроси, свързани с религиозната сфера, се решават с активното участие на обществото.
Изключение: В Елзас и Лотарингия (специален статут от времето на германското управление) се преподава религия в училищата.
Ислям: Държавата контролира ислямските структури, въвеждайки регулации за дейността на джамиите и религиозните училища.
Тенденция: Много случаи на радикализация в частни ислямски училища доведоха до затварянето им.
Великобритания
Статут: Законът изисква "всекидневно колективно богослужение с християнски характер" в държавните училища, но на практика това рядко се прилага.
Модел: Има задължително религиозно образование, но мултиконфесионално и обективно – запознаване с различни религии.
Ислям: Съществуват държавно субсидирани ислямски училища, които често са критикувани за недостатъчна интеграция, сексизъм и консерватизъм.
Тенденция: Обществен натиск за въвеждане на единен светски предмет „Религии и светогледи“.
Швеция
Статут: Всички ученици изучават задължителен светски предмет „Религии и етика“, без вероучение.
Ислям: Швеция финансира частни религиозни училища (вкл. мюсюлмански), ако спазват държавната учебна програма.
Проблеми: Ислямски училища са във връзки с консервативни групи и са под финансовото влияние от Саудитска Арабия.
Тенденция: През 2023 г. правителството реши да не одобрява нови частни религиозни училища, а съществуващите да бъдат строго наблюдавани.
Австрия
Статут: Религиозното образование е задължително, но по избор на конфесията – католическо, протестантско, православно, ислямско.
Ислям: От 1982 г. съществува държавно признато ислямско вероучение, преподавано от учители, одобрени от Ислямската общност в Австрия.
Проблеми: Радикални идеи в преподавания материал и връзки с чужди мрежи. Затова през 2020 г. Австрия забрани политическия ислям и въведе контрол върху съдържанието на религиозните проповеди.
Нидерландия
Статут: Позволява се финансиране на религиозни училища от държавата, ако спазват задължителната учебна програма.
Ислям: Има десетки мюсюлмански училища. Някои бяха затворени заради „недемократично и антиевропейско съдържание“.
Тенденция: Нараства общественият натиск за спиране на финансирането на всякакви религиозни училища.
САЩ
Статут: Строго разделение между църква и държава. В държавните училища не се преподава вероучение, но е разрешено преподаване на религия като културно-исторически предмет.
Частни училища: Могат да имат религиозен характер – католически, протестантски, еврейски и ислямски, при пълна автономия.
Ислям: Има над 200 частни ислямски училища, някои от които са разследвани за „връзки със салафитски мрежи и влияние на чужди държави“.
Тенденция: Някои щати засилват контрола върху съдържанието на религиозно образование в частните училища, особено по отношение на антидемократичните учения.
- И какви изводи можем да си направим за България?
- Почти никъде в Европа няма стабилен и безопасен модел на ислямско вероучение в публичните училища. Европейският опит показва, че ислямът като образователна система е трудно съвместим с универсалните демократични стандарти, а опитите да бъде вкаран под държавен контрол често се провалят. В страни със силни институции това води до културна сегрегация, в страни със слаби институции - до радикализация и паралелни общества.
Навсякъде, където има конфесионално образование, ислямските институции стават обект на разследване и политическо напрежение. В страни със слаби институции (каквато е България), допускането на конфесионален модел може да доведе до необратима религиозна сегрегация.
Въвеждането на религиозно образование в българските училища, особено в конфесионална форма, крие сериозен стратегически риск - вместо да обединява, то може да разделя, като институционализира етнорелигиозната граница между християни и мюсюлмани още в ранна ученическа възраст.
А погледнем ли тревожните етнически и верски процеси в съседни балкански страни - като Косово, Република Северна Македония и Босна и Херцеговина, религията в светските ни училища може да ги направи минно поле. Светският историко-културен подход („Религии и етика“, „Философия и култура“) е сравнително устойчив и безопасен. Така образованието може да е щит, но и Троянски кон.
И нека изречем на глас тази неприятна прогноза – в т.нар. смесени райони у нас въвеждането на училищния предмет "Религия“ ще породи два паралелни процеса - масово записване на мюсюлмански деца във верския курс, докато при децата -християни интересът към тази програма ще е много, много по-слаб. Всъщност, какво налага през XXI век държавата ни да стимулира верска сегрегация?
Велизар Енчев пред ФАКТИ: Религиозното образование може да е щит, но и Троянски кон
15 Юли, 2025 09:00 3 284 45
България е държава с крехка етническа и религиозна тъкан, казва той
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 17 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 забрана за копейки
Коментиран от #9, #18, #23
09:01 15.07.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 !!!?
Коментиран от #11
09:05 15.07.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Дърт даскал
В училище трябва да се обучават децата на оцеляване при бедствия, оказване на първа помощ, права и ЗАДЪЛЖЕНИЯ на детето и гражданина и особено правилата за движение по улиците и пътищата. Другото е ала-бала и още по-голямо натоварване на децата и учителите.
Коментиран от #24
09:11 15.07.2025
7 Има си !
Универсални Човешки Ценности !
И Етика !
Никоя религия не ги Обхваща !
Всичко е в Твоите ръце !
И Зависи от Теб !
Да го Видиш !
Да го Оподнаеш !
И Да се Възползваш от него !
Доколкото Можеш !
Зачитайки интересите !
На Всяка една Страна !
Следователно Религията работи в Нечий Частен Интерес !
И аз Лично не мога да се съглася !
С Никоя Религия !
Която Просто Превръща Човека !
В Парцал !
Коментиран от #22, #44
09:13 15.07.2025
8 БУГАРАш!
09:15 15.07.2025
9 БАБЕТ!
До коментар #1 от "забрана за копейки":
Да....искаме мнението само на ТЕЗИ призоваващи към БРАТОУБИЙСТВО И ТРУПАНЕ , ДРЪНКАНЕ НА ОРЪЖИЯ...09:20 15.07.2025
10 надарена кака
Коментиран от #12
09:22 15.07.2025
11 Ние БЪЛГАРИТЕ....
До коментар #4 от "!!!?":
СМЕ НАРОД ....И ДАЖЕ ВСЕЛЕНСКИЯ РАЗУМ НИ Е ПРИЗНАЛ ,КАТО ТАКЪВ....ДА ЧАКАМЕ ЛИ ТЕПЪРВА НОВ ПАИСИЙ ДА НИ ГО ПРИПОМНЯ..ГРЕШНИЦИТЕ НЯМА ДА ЗАЩИТЯТ НИКОГА НАРОДА СИ И НЕГОВИТЕ ИНТЕРЕСИ..09:29 15.07.2025
12 Каква ....
До коментар #10 от "надарена кака":
Вяра и в какво , НАДАРЕНА КАКИЧКЕ ,КОГАТО ДОНОСНИЦИ И МРАЗЕЩИ СА ПОД ПЪТ И НАД ПЪТ...И ВСЕКИ ЗА СЕБЕ СИ , САМО В ЗАЩИТА НА СОБСТВЕНИТЕ СИ ВЕЛИЧАЙШИ ИНТЕРЕСИ....???....09:36 15.07.2025
13 БУГАРАш!
До коментар #3 от "1337":
А българчетата са наводнили гробищните паркове ,стоят заключени в психиатриите и унижавани от калинки в бюрата па труда .....09:42 15.07.2025
14 ЗАЩО...
САМО ЗА БРАТЯТА РОМИ.....ТОВА ЗА ЖАЛОСТ Е ПОЛИТИКАТА НА ЕС.....
09:45 15.07.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Как
09:52 15.07.2025
17 Сянка по дунав
09:59 15.07.2025
18 Стара българска
До коментар #1 от "забрана за копейки":
Можеш да закараш магарето на видопой, но не можеш да го накараш да пие вода.10:14 15.07.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 дрътуту ченге
10:42 15.07.2025
21 некаф селяк
10:52 15.07.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Посетител
До коментар #1 от "забрана за копейки":
Имаше навремето един скеч, изпълняван от Венци Мартинов: "Аз съм тъпанар!". Не е зле да го потърсиш, да го видиш...11:26 15.07.2025
24 Посетител
До коментар #6 от "Дърт даскал":
Радвам се, че сте подчертали задълженията на учениците! Това определено се пропуска да им се сведе до тяхното внимание. Задължението да идват на училище с подготвени уроци, домашни, да слушат учителите... Нещо, което не се случва в днешното училище...11:32 15.07.2025
25 българка
11:47 15.07.2025
26 Шаран БГ
Коментиран от #43
11:54 15.07.2025
27 Само да попитам
Коментиран от #32
12:14 15.07.2025
28 1944
Коментиран от #30, #31
12:38 15.07.2025
29 Никой
12:57 15.07.2025
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Соломон
До коментар #28 от "1944":
Повече мерудия ни трябва, умнико! Иначе България умира.Коментиран от #33
13:17 15.07.2025
32 Хрисим
До коментар #27 от "Само да попитам":
ОК. Кажи ти какво предлагаш. Да се ислямизират ли турчетата от 8 годишна възраст?Коментиран от #35
13:23 15.07.2025
33 Бабет!
До коментар #31 от "Соломон":
Е....вече и на тениските на младите е изписано---ПРАВИ ПАРИ , А НЕ ПРИЯТЕЛИ.....и като гледам по селцата съборетини къщички струващи маса пари ,само за историческа ценност чужденец да си купи ,като попадне на бедушни съседи ,където не можеш да споделиш нито радости , нито скърби , добре че на природата още не сме и посегнали.....НО КАКТО СМЕ Я ПОДКАРАЛИ МОИ СЪБРАТЯ И СЕСТРИ ----ЖИВИ СМЕ СИ УМРЕЛИ....14:34 15.07.2025
34 Българин 🇧🇬
14:35 15.07.2025
35 Чули ли сте....
До коментар #32 от "Хрисим":
За АЗИС ТАШ ,ЕДИН УМ , НАИСТИНА С НЕОГРАНИЧЕНИ ВЪЗМОЖНОСТИ И МИЛОСТ КЪМ БЪЛГАРИЯ ,КОЯТО МНОГО ПЪТИ Е РАЗПЛАКВАЛА ДУШАТА МУ(беше гостенин на ГЕОРГИ КОРИТАРОВ-лека му пръст на журналиста ,когото много лесно забравихме)ЕТО -ВЯРАТА В ДОБРОТО И НАШАТА МАЯ ,БЪЛГАРСКАТА ,БЛАГОСЛОВЕНА ОТ НЕБЕСНАТА МАГИСТРАЛА ОТ ЗВЕЗДИ ,попитайте се всички веригите на парите ли са тези , които носят щастието на хората....14:50 15.07.2025
36 АБВ
Това е стратегическата цел на днешните властници - тотална власт и смачкване на човешкото. Властта е от Бога...и всеки, който дръзне да се противопостави, ще бъде унищожен като еретик, вещер и т.н.
Не изглежда днешните ни политици, натиквайки ни в религията, да са вярващи. Защото са наясно, с това, за което говори Велизар Енчев, и въпреки това неистово са готови да разрушат до основи остатъците от общност и търпимост в България.
Въпросът е какво ще отглеждаме и възпитаваме - животински индивиди или човешки личности...
Този час по добродетели е напълно излишен, замислен по този начин. Всеки учител ще ви каже от опит, че ще бъде загуба на време и енергия, може и да замълчат, защото ще получат пари. А за пари може и да си глупав, може и да лъжеш и вякакви други мерзости са оправдани, щом печелиш пари...
Звяр или човек ще отглеждаме?
15:10 15.07.2025
37 Анонимен
След преврата на 9 септември 1944 г., партизани и комунистически активисти са извършили масови убийства без съд и присъда.
Коментиран от #40
16:58 15.07.2025
38 Анонимен
Член трети обявява БКП за престъпна организация въз основа на обвиненията от член втори, а член четвърти обявява всички действия, извършени с цел съпротива и отхвърляне на режима, за „справедливи, морално оправдани и достойни за почит“.
Велизар Енчев е започнал да членува в БКП през 1984г.
Коментиран от #39, #41, #42
17:32 15.07.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Бранимир
До коментар #38 от "Анонимен":
Е, престъпление ли е да работиш против сърбите?22:29 15.07.2025
42 Истинската радост е сериозно нещо
До коментар #38 от "Анонимен":
Подкрепям логиката и начина на мислене! И задавам конкретен въпрос: Защо еврейският културен дом в София ВСЕ ОЩЕ носи името на комуниста Емил Шекерджийски , който според този закон е ПРЕСТЪПНИК , а според историята дори е повече?20:53 17.07.2025
43 Любен Дилов - дядо, а не син
До коментар #26 от "Шаран БГ":
Наричаш другаря Хаин Хиршел Леви Мордехай убиец? Ако не знаеш това е рожденото име на другаря Карл Маркс чиято мисъл цитираш. Не ти препоръчвам (просто съвет) да говориш такива неща , че Господарите са много чувствителни на темата да наричаш хората от техният етнос убийци!20:59 17.07.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Само да добавя
16:41 12.08.2025