2 Юли, 2014 15:56 2 923 0

Инж. Перфанова: SPA индустрията ни е силно перо

  • имоти-
  • българия-
  • европа-
  • инж. перфанова
Инж. Перфанова: SPA индустрията ни е силно перо - 1
Инж. Ирена Перфанова - председател на УС на Национално сдружение "Недвижими имоти"

Не цените са определящи, а всички останали обстоятелства. Цените по-скоро започват да отсяват категориите клиенти по платежоспособност, казва в интервю за imot.bg инж. Ирена Перфанова, председател на УС на Национално сдружение „Недвижими имоти”. Възстановяването на имотния пазар в страни като Испания, Португалия и Гърция се отнеме поне още две години. Ключът към развитието на българския имотен пазар е в планирането не за тази и следващата година, а за много по-дълъг период от време, за да привлечем вниманието към себе си, споделя инж. Перфанова.

– Инж. Перфанова, какви нови тенденции и в кои сегменти се очертаха на изминалия 65-ти Световен конгрес на Международната федерация по недвижими имоти FIABCI проведен наскоро в Люксембург?

– Конгресът беше изключително полезен и постави на преден план световните икономически промени, сред които и бизнеса и пазара на недвижими имоти. Конгресът събра близо 1000 водещи специалисти и гости от цял свят.

Основно мото беше „ Изграждането на човешката среда“. В този контекст бяха разгледани тенденции в архитектурата, ролята на „зелените системи“ и бъдещето на еко- и енергоспестяващите технологии като част от новото поколение сгради, ролята на сертификатите LEED и BREEM, ролята на държавната жилищна политика за промяна на остарелите навици и народопсихология  в процеса на осъвременяване на технологиите, управлението на имоти и активи, влиянието на данъците и местното законодателство, значимостта на регулацията на бизнеса. 

От гледна точка на професионалистите и новите световни тенденции, актуална тема беше водещата роля на високо квалифицирания индивид като основна бизнес единица в следващите 20 години, в свят на информационни технологии, които премахват границите и снижават стойността на информацията до нула. В същата връзка се коментира и засилващата се тенденция за аутсорсване на бизнеса. Значението на националните и международни браншови организации като място за създаване на професионални контакти и тяхната роля като двигател на регулаторните въпроси.

Друга тенденция, която се очерта е популяризирането на инвестицията в имоти чрез REITs. Темата за недвижимата собственост като финансов инструмент беше коментирана от различни гледни точки.

Като цяло имотните пазари в много държави са активни и се търсят чуждестранни инвеститори. Почти няма държава, която да не предлага имотите си в международен план. И това е една от тенденциите – имоти и бизнес без граници. Държавите вече влизат в състезание по климат, стандарт, ниво на обслужване, пътища, природни и исторически забележителности, възможности за елитно образование, условия за бизнес, данъчни облекчения, възможности за европейско жителство и други. Не цените са определящи, а всички останали обстоятелства. Цените по-скоро започват да отсяват категориите клиенти по платежоспособност.

– Какви са индикациите за възстановяване на пазари като Испания, Португалия и Гърция?

– Оптимистични. Но процесът вероятно ще отнеме още около 2 години. Тези пазари са много добре промотирани, климатичните условия са благоприятни за инвестиция във ваканционни имоти. В Португалия има засилен интерес от китайски заможни инвеститори. Испания миналата година привлече голяма част от руските предприемачи. В Гърция цените на имотите са конкурентни на тези в България. Независимо от местните проблеми и намаления брой сделки, природните дадености и местната култура продължават да привличат чуждестранните инвеститори и в трите държави. По-ниските цени са друг привлекателен фактор. В Гърция правителството взе предпазни мерки относно лошите кредити. Част от инвеститорите насочили се първоначално към България бяха привлечени точно от тези дестинации.

– Къде е България на световната карта на недвижими имоти?

– България седи по-скоро на Европейската карта, отколкото на  Световната. Държавата ни е в голямото състезание за клиенти, които имат огромен избор. Понеже у нас сезоните са по-кратки в сравнение с основните ни конкуренти, трябва да търсим и другите причини за инвестиране в страната. Имаме много неизползван потенциал както стопански, така и териториален.

– Отчитайки световните тенденции в бранша, къде България би могла да бъде конкурентоспособна през тази и следващата година? Инвеститори в кои сектори бихме могли да привлечем и как?

– Ако мислим за тази и следващата година – основно по българското Черноморие, и спекулативно. SPA индустрията ни е силно перо, но проблем е достъпа до този тип курорти и слабата популярност на България като дестинация.

Ние обаче трябва да говорим и планираме не за тази и следващата година, а за много по-дълъг период от време, за да привлечем вниманието към себе си. Например, в момента се засилва тенденцията за концентрирането в България на IT компании. Те наемат големи офисни площи, техните служители също се нуждаят от дом, някой друг пък ще управлява тези имоти, трети ще ги маркетира, четвърти ги изгражда, пети ги планира и т.н. Цяла една имотна индустрия заработва само защото има причина. Нека си представим, че в България отвори клон някой световен престижен университет, или болница, или чисто производство – все нови възможности не само за развитие на имотния пазар, а за осигуряване на работни места. Имотният пазар не е просто атрактивен. Той е следствие от икономически и географски фактори, може да бъде предвиждан, планиран, оразмеряван, контролиран. Освен, че е финансов инструмент, носи и ползи. Имаме огромен потенциал в балнеолечението и еко туризма. Курортите ни трябва да разполагат с големи бази за спорт. Имаме чудесна природа, а нямаме детски лагери.

Можем наистина да сме много конкурентно способни, ако създадем инвестиционни програми по региони в страната. Имаме потенциал не само в жилищния сектор и този на ваканционни имоти. Можем да развием и бизнес и индустриалните имоти с една добра и дългосрочна държавна политика насочена към базирането и концентрирането в страната на определени видове бизнес, които по никакъв начин не нарушават екологичното равновесие.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА