Last news in Fakti

9 Ноември, 2014 10:18 10 070 2

Малко известни факти за Берлинската стена

  • берлинска стена-
  • факти-
  • строеж-
  • цена

Берлинската стена - това зловещо разделително съоръжение беше дълго 155 километра, от които 43 километра преминаваха през вътрешността на разделения град, а остатакът представляваше външна граница на Западен Берлин, припомня в свой материал Deutsche Welle. По протежение на Стената е имало изградени 302 наблюдателни кули и 20 бункера. Работата по бетонното съоръжение, което на места достигаше 3,60 метра на височина, е продължила обаче и след неговото изграждане - десетилетия наред Стената е "усъвършенствана". По данни на мемориала "Берлинска стена", през 70-те години с нея са правени специални тестове - спортисти са симулирали колко бързо могат да бъдат преодоляни различни типове преградни съоръжения. Проверявани са били също стабилността на Стената и нейната издръжливост при различни климатични условия. При укрепването ѝ, тогавашният режимът в ГДР се спира на стандарта "UL.12.41" - опорни пилони с диаметър 40 сантиметра и отделни съединителни елементи от железобетон, всеки от които е тежал по 2,75 тона.

Убитите

Между 1961 и 1989 година над 100 000 граждани на ГДР са опитали бягство на Запад - през вътрешногерманската граница или през Берлинската стена. Повече от 600 души са убити - много от тях са били застреляни от източногерманските граничари. Загиналите при опит за бягство през Стената са най-малко 132-ма. Повечето от тях са бегълци, но сред жертвите има и невинни граждани и граничари.

Разходите

През 1986 година всеки сегмент от Стената е струвал 831, 50 източногермански марки, а опорните пилони - по 168 марки. Сегментите са били произведени в строителния комбинат в Нойбранденбург, а пилоните - в завода за цемент и азбест в Магдебург. Днес напълно запазени сегменти от Берлинската стена се продават в интернет срещу 11 900 евро бройката, плюс таксата за доставка. Очевидно цената на Стената се покачва - доскоро един сегмент от нея вървеше по 7 хиляди евро. Малки отломки от граничното съоръжение пък се предлагат за по 5, 90 евро.

Дебити и кредити

В момента на падането на Стената, ГДР е във фактически фалит. По онова време държавните задължения нарастват месечно с половин милиард източногермански марки. Попечителското дружество, натоварено с приватизацията на 8 000 източногермански предприятия, оценява индустриалните активи на ГДР на стойност 600 милиарда марки. В края на 1994 година неговата дейност приключва. По същото време дълговете вече достигат 250 милиарда марки. До 1996 година са съкратени почти половината от четирите милиона работни места в източногерманските предприятия.

Пактът за солидарност

След падането на стената започва възстановяването на Източна Германия. От 1990 до 1994 година източните провинции и общини получават общо 160 милиарда марки от фондовете за германското единство. След това влиза в сила първият Пакт за солидарност - новите източни провинции получават по различни програми 82 млрд. евро от 1995 до 2004 година и още 24 милиарда от 1998 до 2001 година. През 2004 година изтече срокът на първия Пакт за солидарност, а на негово място влезе в сила "Пакт за солидарност II", включващ мерки за 156 млрд. евро до 2019 година. Още отсега водещи политици, включително канцлерката Ангела Меркел, твърдят, че източните германски провинции ще имат нужда от финансова подкрепа и след 2019 година.

Шосетата

Пътищата в ГДР бяха в окаяно състояние, както впрочем и цялата икономика. През 1991 година федералното правителство гласува програмата "Пътностроителни проекти - Германско единство". До края на 2013 година в тези проекти са инвестирани 34 милиарда евро. За същия период са изградени 1 900 километра магистрали. Други 55 километра се строят и в момента.

Новото поколение

След падането на Стената до днес са родени почти 18 милиона германски граждани. Това е поколение от млади хора, които не познават Германия, когато тя е била разделена държава.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тодор Пенев

    0 4 Отговор
    Пътищата в ГДР бяха в окаяно състояние, както впрочем и цялата икономика. През 1991 година федералното правителство гласува програмата "Пътностроителни проекти - Германско единство". До края на 2013 година в тези проекти са инвестирани 34 милиарда евро. За същия период са изградени 1 900 километра магистрали. Други 55 километра се строят и в момента.
    Няма какво да говорим повече
  • 2 аз

    1 0 Отговор
    ЕЕЕ това е на Тиквата мечта да отреже на толкова пътища лентичките-па хората да гризът асвалт