24 Ноември, 2008 00:00 786 0

Околовръстното на София - най-странният булевард в света

  • трудно-
  • клиенти-
  • човек-
  • защото-
  • канавки-
  • разширението-
  • според-
  • шосето-
  • напълно-
  • направо-
  • трябва-
  • симеоново-
  • които-
  • булевард-
  • засега-
  • платна-
  • между-
  • нужно-
  • иначе-
  • окажат-
  • става-
  • километър-
  • магистрала-
  • стане-
  • ремонтът-
  • липсват-
  • околовръстното-
  • заради-
  • обаче
Че прословутата южна дъга на софийското Околовръстно ще бъде най-скъпата магистрала в България, а може би и в Европа, отдавна се знае. 100 млн. лева струва до момента превръщането на 5-километровата отсечка между Бояна и Симеоново от сегашния двулентов път в градска магистрала - с две платна с по три ленти всяка. Това прави по 10 млн. евро на километър, а в България години наред се водят дебати заради цената от 2.7 млн. евро за километър, които щяха да се платят на концесионера на магистрала "Тракия".

Но малцина знаят, че когато ремонтът най-после свърши, ще се получи може би най-странният булевард в света. Ако човек застане тези дни на Околовръстното откъм Бояна, ще бъде поразен от гледката. Терените на практика са напълно застроени, но в едно се събират съвременни лъскави офис сгради, жилищни блокове и молове с автосервизи, складове за строителни материали и дърва за огрев и автоморги. Как от това ще стане булевард, човек трудно може да си представи. Но ще трябва да стане, защото

всичко вече е застроено

През септември се оказа, че в отсечката до Драгалевци липсват дори и канавки, което се дължи на сериозна грешка още в проектирането - там те просто липсват. Затова при всеки валеж водата се стича направо на платното. Тогава главният инженер на една от фирмите, които правят разширението - "СК 13 Пътстрой", Стефан Стоев обеща, че проблемът ще бъде решен до средата на октомври. През ноември на същото място обаче заварваме примитивно изкопан ров, който едва ли ще е пригоден да поеме водата при по-сериозен и продължителен валеж. Това е временната мярка, предприета от инженера, докато фирмата проектант работи по "свръхсложния" проект да начертае едни канавки. Да се надяваме, че временното няма да се окаже по-трайно от египетските пирамиди. Защото е напълно възможно да стане така - за да се направят въпросните канавки както трябва, е необходимо да се отчуждава още земя, а видимо няма откъде повече. Може би поради това на бъдещия високоскоростен булевард липсват тротоари, с малки изключения.

Собствениците на имоти покрай Околовръстното често са обвинявани за създадения хаос, тъй като имали големи претенции за обезщетения. Заради това почването на разширението непрекъснато се протакаше и оттам като цяло ремонтът закъсня.

Ако човек пита тези собственици обаче, открива друга истина. Макар че след разширението техните офиси, магазини, бензиностанции и прочие

ще се окажат на първа линия

засега ремонтът спира достъпа на клиенти. Тях никой не си прави труда да уведомява в кой ден и за колко време шосето ще е затворено, а става въпрос за клиенти, които трудно ще дойдат без кола дотук.

Но само това да беше. Оказва се, че някои от обектите са направо разрязани на две от локалните платна на разширеното шосе или от самото шосе. Как ви се струва например да карате в най-крайната лента и пътникът в колата ви да може да докосне с ръка колонката на близката бензиностанция? Истински "МакДрайв". Или да спрете да зареждате направо върху пътното платно?

Някои от обектите, например "Пицария Виктория" или комплекс "Царско село", може да се окажат напълно откъснати от цивилизацията дори след ремонта. Може и да не се окажат, но е рано да се твърди обратното - платната вече са очертани, а се вижда, че до тях не води ни път, ни отбивка от пътя.

Според собственика на един от мебелните магазини на Околовръстното, пожелал да не бъде цитиран, временното засега откъсване от света е сериозен проблем за бизнеса му. Липсата на клиенти е едно, лошото е, че и доставчиците му вече трудно стигат.

"Имаше разправии с КАТ заради достъпа на камиони, след което правихме подписка от името на собствениците на различни фирми до общината. Най-важното е, че

няма никаква синхронизация в работата им -

гледаме как машините стоят и нищо не работят, а шосето си стои затворено", обяснява бизнесменът. Според него няма особен смисъл да си изчислява досегашните загуби от мегапроекта, защото така или иначе никой няма да му ги възстанови.

Половин километър по-нагоре разширението свършва и се озоваваме в задръстването до строящия се виадукт към Драгалевци. Построеното досега от съоръжението е прораснало с трева и за "оживено" строителство говори само знакът "Околовръстен път в ремонт". Точно над него се извисява другият мебелен магазин с разположена до него молообразна сграда с неясно засега предназначение. Мебелният магазин работи, дори има и паркинг за клиенти. Точно така пише на една табела, само че тежки камиони "Камаз" са я затулили, а и да се досети човек, че това е паркинг, е доста трудно да го използва - между "Камаз"-ите е само кал и прах. Така или иначе клиенти с коли няма, а за без коли не е нужно да се досещаме - кой изобщо ще се сети да купува мебели оттук.

Още по-нагоре в посока Симеоново трафикът е все така трудно подвижен, а и работа по шосето не се вижда почти никаква. В този участък най-ужасното са бараките, в които очевидно някой живее, както и намиращите се до тях търговски обекти. От съчетанието между тях и разположените наблизо молове ще трябва да се роди новият околовръстен булевард. Тъкмо това е нещото, което човек най-трудно може да си представи.

Приближавайки се към кръстовището със Симеоновско шосе, движението става още по-бавно или по-скоро нулево. Тук обаче поне работата видимо кипи и

локалните платна са почти готови

а потокът коли е пуснат направо по тях. Тази отсечка е поверена на главния изпълнител "Главболгарстрой". Инженерът на фирмата Георги Харизанов уверява, че тук проблеми с канавките няма да има. Не че ги има - нито по проект, нито налице. Но според него тук те не са и необходими, защото е изградена сложна дренажна система, а преди това е направена и канализация на къщите в тази част на Симеоново. Затова там не се очертавало да има наводнение. Според Харизанов и в другия участък не е имало нужда от канавки, защото не вършат работа - ако къщите от горната страна на пътя нямат канализация, така или иначе всичко ще се стича на шосето.

Частта към Симеоново трябва да е напълно готова след един месец, към 15-20 декември. Проблемът е кому е нужно това. Всъщност защо е нужно такова Околовръстно, в което платното ту е широко, ту става тясно?


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА