ФАКТИ.БГ

"Канал Истанбул" - ненужен, твърде скъп и опасен

Любимият проект на Ердоган, "новият Босфор", е същинска "комедия от грешки", твърди експерт

Публикувана: 16 Януари, 2020 06:21
12 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3553
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.9 от 10 гласа.

Турското правителство планира изграждането на втори корабоплавателен канал между Мраморно и Черно море. Тук вече информирахме за "Канал Истанбул", който трябва да преминава точно през 16-милионния мегаполис. Планира се 45-километровият канал, дублиращ Босфора, да бъде разположен в западната част на града. Целта е да се облекчи интензивното движение по Босфора и да се избегнат инцидентите, обяснява правителството.

Проектът се базира на експертиза за отражението върху околната среда, изготвена от министерството на екологията и градоустройството. След проучване на намеренията за строителството то дава положителна оценка. Но кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, жители на града и учени критикуват проекта - заради високите строителни разходи и опасенията по отношение на околната среда.

40 учени и някои политици взеха участие в експертна конференция в Истанбул, за да анализират възможните последствия от строителството на канала за околната среда. Те прогнозираха, че реализацията на канала ще има катастрофално отражение върху природата. Стигнаха и до извода, че експертизата на министерството не отговаря на научните изисквания.

А водите и горите?

Един от най-важните аргументи срещу строителството на канала е, че ще бъдат унищожени водните ресурси и горите в северната част на града. Според министерската експертиза, водата, която ще бъде изгубена заради канала, може да се компенсира от строителството на язовира "Мелен" - друг мегапроект, който предстои да се осъществи на изток от Истанбул.

Доганай Толунай, екоексперт в Истанбулския университет, смята, че питейната вода, която ще се осигурява от новия язовир, няма да бъде достатъчна, за да балансира разрушаването на сладководните резервоари в района.

Правителството твърди, че заради новия канал ще трябва да бъдат отсечени 200 000 дървета. Толунай оборва и тази преценка: "По-вероятно е да се наложи изсичането на двойно повече дървета". Това ще е загуба на 450 хектара гора, казва екологът.

По-висок риск от земетресения?

Най-големият град в Турция е сериозно застрашен от земетресения. Съгласно експертизата на министерството на екологията, границите на тектоничните плочи са достатъчно далеч от новия канал, тъй че опасност няма. Професорът по геофизика от Техническия университет в Истанбул Халук Ейдоган обаче категорично се противопоставя на това твърдение. Каналът ще увеличи земетръсния риск, смята той: "Централният Мармарски разлом е само на 12 километра от новия канал. Според прогнозите, в района на Истанбул през следващите 30 години може да се очаква земетресение с минимален магнитуд 7. А край новия канал се планира и изграждането на жилищни комплекси, тоест - рискът за хората ще нарасне значително".

Колко високи са разходите?

В експертизата на министерството се казва, че разходите за канала ще възлязат на 11,5 милиарда евро. Освен това край бреговете на канала ще се заселят около половин милион души. Пелин Гиритлиоглу, експертка по обществена администрация в Истанбулския университет смята, че тези числа не са реалистични. "В доклада не пише много за разходите. Но само осемте моста, които трябва да бъдат по-големи от новия мост на Босфора, ще погълнат огромни суми. Само до момента мостовете вече са глътнали 2,5 милиарда долара. Защо да даваме всичките тези пари?"

А как ще се отрази каналът на животните?

Екологът Седат Калем вижда огромни рискове за природата. "Екосистемата на Истанбул има по-богата флора от цели държави като Нидерландия или Англия. Подобен проект не може да бъде реализиран в съзвучие с природата. Голям брой растителни видове, включително редки и застрашени, ще бъдат заплашени от измиране. Птици, бозайници и други животни ще загубят важни райони от традиционните си обиталища. И популацията на тези животни в региона на Истанбул рязко ще намалее."

Трябва ли да се дублира Босфорът?

Обявената основна цел на проект е да облекчи движението по Босфора, аргументира се правителството. Но транспортният експерт Халук Герчек посочва, че в последно време инцидентите по стария корабоплавателен маршрут и без това са намалели. "Движението по Босфора, посочено като основна причина за строителството на канала, трайно намалява. Нефтодобивът спада, руският износ на нефт се насочва все повече към Балтийско море, изграждат се нови тръбопроводи, расте и водоизместимостта на корабите, а всичко това води до спадащ трафик по Босфора."

Екологът Дерин Орхон посочва освен това, че изграждането на канала няма да облекчи преминаването на корабите. Заплануваната му дълбочина от 25 метра не е достатъчна за преминаването на товарни кораби и танкери, казва Орхон. Проектът е същинска „комедия от грешки", смята той.

Турция

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.9 от 10 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ГРАД КОЗЛОДУЙ
1 Отговор
при икономика морал няма нито приятелства има само интереси

Оценка:
-1 +26

Рошко
2 Отговор
Опасен колкото панамския и суецкия ли? Или щото пак вие като трън в знаете къде

Коментиран от #12


Оценка:
-18 +20

Боко може да направи
3 Отговор
Пернишки канал към Банкя

Оценка:
-3 +19

Хахаха
4 Отговор
Ненужен скъп и опасен... За немците ли?

Коментиран от #8


Оценка:
-7 +12

боцмана
5 Отговор
Вторият канал им е нужен колкото е нужна втора дупка на дъното на саксия.

Оценка:
-5 +10

Колкото и да реват немците
6 Отговор
От тях нищо не зависи. Втори канал ще има.

Оценка:
-6 +8

Прав е
7 Отговор
Ердоган си знае работата.Без да изхарчи и един куруш,ще се построи канала.От втория канал ще спечели пари .Човека мисли за страната си .Всички,които са против канала са и против разцвета на Турция.

Коментиран от #9, #10


Оценка:
-9 +7

Рошко
8 Отговор

До коментар #4 от "Хахаха":


За чифутите от дойче зеле

Оценка:
-2 +3

стига бе
9 Отговор

До коментар #7 от "Прав е":


Както построи Евразийския тунел, третия мост и летището и пътя към летището без да изхарчи и един куруш, прибирайки всеки куруш на данъкоплатците ли?

Оценка:
-1 +4

10
Този коментар е премахнат от модератор
Антон
11 Отговор
Много са ми смешни тези експерти , когато започнат да оплюват нещо, което не е в интереса на кравария. Сякаш Ердоган ще иска експертите да плащат за канала.Очевидно човека си знае работата, оставете приходите от такси, не може да си представите в геостратегическо значение този канал какъв плюс е за Турция. То и по тази причина е реването

Оценка:
-3 +1

Да да
12 Отговор

До коментар #2 от "Рошко":


Да сравним Панамския и Суецкия канал с този смях наречен Истанбулски канал е признак за интелигентност граничеща с 0(нула) . Колко км. воден път се спестяват при Суецкия и Панамски канал , колко и какви кораби минават и какво точно спестява тази идиотия?

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.