Международният валутен фонд (МВФ) многократно е препоръчвал България да се откаже от плоския си данък върху доходите в полза на прогресивна данъчна система. Икономическият контекст на България и ефективността на плоския данък в продължение на две десетилетия обаче показват, че подобна препоръка е неподходяща. Анализът на икономическата структура, инвестиционния климат и фискалните баланси на България подчертава защо запазването на плоския данък е предимство.
Плоският данък в България, въведен през 2008 г., допринесе за период на висок икономически растеж в сравнение с регионалните конкуренти. Плоските данъци се свързват с простота, прозрачност и предвидимост, което минимизира изкривяванията на пазарите на труда и капитала. Чрез поддържането на ниска и единна данъчна ставка от 10%, България създаде стимули за предприемачество, инвестиции и формализиране на икономическата дейност. Преминаването към прогресивна система би могло да подкопае тези ползи.
Единната ставка намалява възможностите за укриване на данъци и опростява прилагането на закона. Въвеждането на многостепенна прогресивна данъчна система увеличава административната сложност, повишава разходите за съответствие и създава „вратички“, които могат да намалят реалното събиране на приходи. Анализи от държави, които са преминали от плоско към прогресивно данъчно облагане, често показват краткосрочно увеличение на номиналните приходи, но дългосрочен риск от загуба на приходи поради избягване на данъци и преместване на лицата с високи доходи.
България се конкурира с други икономики от Централна и Източна Европа за инвестиции. Плоският данък е ключов аргумент за инвеститорите, сигнализиращ за благоприятна за бизнеса среда. Прогресивното данъчно облагане ще доведе до изтичане на капитали, изтичане на мозъци и намаляване на вътрешните инвестиции във високодоходни сектори.
Препоръките на МВФ наблягат на преразпределението и намаляването на неравенството в доходите. Плоският данък в България, комбиниран със социални трансфери и целенасочени програми за социално подпомагане, постига степен на справедливост без изкривяванията на прогресивното данъчно облагане.
МВФ твърди, че прогресивното данъчно облагане осигурява дългосрочна фискална устойчивост. Напротив, дестабилизирането на данъчната система би могло да намали спазването на данъчното законодателство и инвестициите, подкопавайки приходите и устойчивостта.
За България запазването на плоския данък, докато се усъвършенстват целенасочените социални политики, предлага по-добър подход от приемането на прогресивното данъчно предписание на МВФ. Въвеждането на прогресивно облагане би разместило цялата данъчна система – от промяна на пропорции между преки/косвени данъци до промяна в печалбата, различни ставки на ДДС и др.
Изграждането на социална политика през данъци е ниско ефективно, води до значителни изкривявания в структурата и в стимулите за плащане на данъци. Това е базисен принцип в публичните финанси. Основният проблем за преминаване към прогресивно облагане е за прехвърляне на тежестта на облагане. Защото основната тежест на тази реформа ще падне върху хората от средната класа с висококвалифициран труд за сметка на хората с ниска квалификация. Затова първостепенният проблем е не борбата с неравенствата, а каква икономика развиваме и стимулираме.
д-р Симеон Дянков, Любомир Дацов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 провинциалист
16:06 26.09.2025
2 хъхъ
Освен това и печалбите на банките трябва да се обложат.
Коментиран от #15
16:07 26.09.2025
3 провинциалист
Коментиран от #14
16:08 26.09.2025
4 Запознат
Ами неподходяща е защото господин Симеон Дянков и господин Любомир Дацов ще трябва да плащат големи данъци а сега къде по лесно е тези пари да ги вземат от тези с минимална работна заплата. Иначе плоския данък до нищо не е довел в България и приказките за икономически растеж или пък инвестиции за за заблуда на стадото.
Тези нищоправци ако може ще прокарат закон тези с високите доходи нищо да не плащат а само да стрижат стадото.
Коментиран от #12
16:09 26.09.2025
5 Някой
Всички развити държави са с НЕОБЛАГАЕМ МИНИМУМ и прогресивен данък доход. Даже трябва да се отиде още по-далеч и да се въведе семейно облагане. Когато вече има НЕОБЛАГАЕМ МИНИМУМ трябва да почнат да се облагат енсиите. Минималната пенсия и ниските пенсии ще продължат да са необлагаеми за НЕОБЛАГАЕМ минимум, който е по-високи от тях.
16:11 26.09.2025
6 Тома
16:11 26.09.2025
7 Дориана
16:13 26.09.2025
8 Някой
16:13 26.09.2025
9 604
16:16 26.09.2025
10 Лост
16:22 26.09.2025
11 Много си е подходяща даже
16:22 26.09.2025
12 Някой
До коментар #4 от "Запознат":
Съгласен съм, че плоския данък трябва да бъде премахнат.Не е вярно, че плоския данък у нас не е довел до нищо. Доведе до това данъчните да продължават да си клатят краката, а богаташите сами доброволно да престанат да укриват доходи си и доброволно да декларират всичките си дохжди. Плоският данък доведе до изсветляване на икономиката. Но в същото време доведе до укриване на пенсионни и здравни осигуровки. Дълго е да обяснявам как, който е работил в частна фирма официално на ниска заплата ще ме разбере.
Данъчните ги мързи да работят, ако се въведе прогресивен данък ще трябва да почнат да работят и да откриват тези, които укриват данъци.
Коментиран от #20
16:24 26.09.2025
13 Мишел
Коментиран от #18
16:25 26.09.2025
14 Някой
До коментар #3 от "провинциалист":
Как ще изгоним богатите? Та в целия ЕС данък доход е прогресивен и много по-висок за богатите отколкото у нас. Ако у нас се направи 40% ставката данък доход за най-богатите, където и да отидат в ЕС няма да е по-нисък данъка. Николай Василев лъже, Няма място в ЕС, където данъка да нисък за богатите.Данък доход е нисък за богатите в Близкия Изток, Русия ... смятам, че не е нужно да обяснявам защо богатите българи няма да отидат там.
16:32 26.09.2025
15 Съгласен съм,
До коментар #2 от "хъхъ":
всички доходи над 1000 лева да се облагат с 20%.Мисля, че ти първи ще започнеш да укриваш доходи.
Коментиран от #46
16:39 26.09.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Готов ли си да започнеш да плащаш
До коментар #13 от "Мишел":
20-30% данък върху доходите ти, или веднага ще започнеш да ги криеш.Само приказки.
Коментиран от #31, #33
16:42 26.09.2025
19 Пицахът
16:42 26.09.2025
20 Този който се е осигурявал
До коментар #12 от "Някой":
на МРЗ от 2000г. досега има ИК 0,463. При 39г. 8м стаж и 1745,04лв среден осигурителен доход(06.2025г.) за последните 12м. се получава - (39,66/100)Х1,35Х0,463Х1745,04 = 432,59лв. приблизително 433лв. Да, но минималната пенсия е 580,87лв. и той ще получава с 148,28лв. незаслужено по-висока пенсия. Затова хората с пълен трудов стаж и имайки по-висока пенсия(примерно 575лв.) ще вземат също 580,87лв. От 1.07.2025г. минималната пенсия става 636лв. и взимащия досега 157,61лв незаслужено ще взема вече 203,41лв. в повече.По тази причина голям брой пенсионери са на минималната пенсия за пълен трудов стаж което е крайно несправедливо.Коментиран от #43, #49
16:48 26.09.2025
21 Някой
16:57 26.09.2025
22 Хасковски каунь
16:59 26.09.2025
23 Перо
16:59 26.09.2025
24 инж. Ганчо Илков
17:03 26.09.2025
25 Някой
Бих се съгласил да има плоска ставка за данък доход, но само ако, се въведе необлагаем минимум, същевременно се вдигне данъчната ставка и всички доходи кото пенсии, бонуси ... бъдат включени в облагаемият доход, предлагам 2 варианта:
Първи вариант, 1500 лева необлагаем минимум и плоска данъчна ставка от 25% за всички доходи над 1500лева месечно. Искам пенсионерите с ниските пенсии и работещите бедни да се успокоят, да помислят малко и да осъзнаят, че така техните доходи няма да намалеят, защото ще са под необлагаемия минимум.
Втори вариант, необлагаем минимум 1000 и плоска данъчна ставка от 20% за всички доходи над 1000лева месечно.
Тези двама подръжници на "плаския данък", ще се съгласят да има необлагаем минимум и 25% ПЛОСКА данъчна ставка?
Коментиран от #27
17:07 26.09.2025
26 анонимен
17:13 26.09.2025
27 Някой
До коментар #25 от "Някой":
Борбата на Дянков, Дацов, бизнесмени, депутати, министри, президент, прокурори, съдии ... не толкова за "плоския данък", борбата им е доходите им да се облагат със само синволичните 10%. Проблема на бедните у нас не е 10% плоска данъчна ставка. Проблема са репресивните осигуровки, над 20% пенсионна и 8% здравна. Проумейте го, осигуровките у нас също са данъци, при това репресивни, богатите почти не ги плащат.Искам да попитам тези двама подръжници на "плоския данък", дали биха подкрепили у нас да се въведе 50% плосък данък върху всички доходи включително пенсии. Заедно с 1500 лева месечен безусловен доход за всеки пълнолетен българин. Безусловно всеки месец държавата превежса на всеки един пълнолетен българин по 1500 лева. Просто министъра на финансите трябва да изчисли, колко гочно трябва да е данъчната ставка дали 50%, дали 67% за да може държавата да осигури на всеки един пълнолетен българин безусловен доход. Искам бедните със заплати и пенсии под 3000 лева добре да си помислят върху това, което предлагам. И да от знаят, че това ще доведе до забогатяване за тях.
Коментиран от #29
17:28 26.09.2025
28 правене купища ...
17:37 26.09.2025
29 факт
До коментар #27 от "Някой":
На запад сеплаща данък върху пенсията. ако тя надхвърля 7-8 хил годишноКоментиран от #30
17:39 26.09.2025
30 ани така де
До коментар #29 от "факт":
Обаче не се плаща данък върху социалните помощи, дори ако те надхвърлят 7000 месечно Защо ще работя?17:42 26.09.2025
31 ако но едва ли
До коментар #18 от "Готов ли си да започнеш да плащаш":
Ако криеш огромна глоба. При повторно затвор.17:44 26.09.2025
32 Христо
Но кармата работи ... дори да не го виждате веднага
Коментиран от #50
17:49 26.09.2025
33 ххххх
До коментар #18 от "Готов ли си да започнеш да плащаш":
Чети 37 ако има закони в БГ17:49 26.09.2025
34 Ванчо
17:52 26.09.2025
35 бай Даньо
Коментиран от #53
18:17 26.09.2025
36 Цвете
18:18 26.09.2025
37 Цвете
18:21 26.09.2025
38 Факти
Коментиран от #42
18:35 26.09.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Цървул
18:43 26.09.2025
41 Един тих глас
Коментиран от #48
18:53 26.09.2025
42 Прави разлика
До коментар #38 от "Факти":
Десятъкът е бил данък върху собствеността, плащаш данък върху каквото имаш, днес плащаш 20 върху каквото купиш ново.18:55 26.09.2025
43 Някой
До коментар #20 от "Този който се е осигурявал":
"ще получава с незнам си колко лева незаслужено по-висока пенсия"Сега сме 2025 г., у нас трябва да има безусловен базов доход примерно 700 или 800 лева месечно, за всики, за инвалидите, за самотните майки, за старите хора, за безработните ... И дори и за тези 70 годишни пенсионери, които "не са го залужили" защото навремето са плащали ниски осигуровки ил зашото не им достигат няколко години трудов стаж. Проумейте го, те са плащали ниски осигуровки защото толкова са могли, защото алчни робовладелци с по незнам си колко къщи, апартаменти, гаражи, луксозни автомобили, яхти, любоници ... са им плащали ниски заплати.
Коментиран от #45
18:58 26.09.2025
44 Повечето хора не знаят какво е процент
19:01 26.09.2025
45 Бъркате
До коментар #43 от "Някой":
Бъркате Данъци и осигуровки.Коментиран от #51
19:01 26.09.2025
46 ХоремагЪ Хаяско с водопад0Т
До коментар #15 от "Съгласен съм,":
Трябва да се учим от най-добрите! При нашите партньори от САЩ всичко над 600 000 долара се облага с 37%. Коментирай!Коментиран от #47
19:03 26.09.2025
47 Счетоводителят
До коментар #46 от "ХоремагЪ Хаяско с водопад0Т":
Амии, неее, просто ги принуждаваме да имат счетоводители и попечителски фондове19:06 26.09.2025
48 100 лв. е много
До коментар #41 от "Един тих глас":
И 100 лева е много за тази Д19:08 26.09.2025
49 Някой
До коментар #20 от "Този който се е осигурявал":
Абе престанете с това по-висока "незаслужено пенсия", сега сме 21 век, сега семе 2025 г.. Проумейте го минималната пенсия не е заслуга за плащане на осигуровки и за трудов стаж. Както ви учеше вече 80 години комунистическата „Религия на труда“ Както се опитват да ви убеждават разни БСПари, ГЕРБери... Проумейте го минималната пенсия е СОЦИАЛНА ПОМОЩ, не е заслуга. Минималната пенсия е състрадание, ХУМАННОСТ ... Твърдението че 500 или 600 лева месечно е „незалужена пенсия“ е ЗЛОБА, АЛЧНИСТ... Проумейте го това, на което ви учеше вече 80 години комунистическата „Религия на труда“, това което БСП постоянно ви набиват в кратуните е неправилно. Какво правилно виждате в това един сегашен пенсионер, бивш БКП партиен секретар, който цял живот нищо не работил, един пирон не е забил. Не само това, ами дори е тормозил много хората. Който цял живот е получавал незаслужено висока заплата, от която е плащал високи осигуровки. Който сега получава заради това висока 3000 лева месечна пенсия. Това за мен не залужено, не е справедливо. А пенсията на баба Пена чистачката в кметството на селото, била заслужена, защото цял живот била на минимална заплата и защото има само 38 години трудов стаж. Абе спрете се бе, престанете с тази ЗЛОБА, с тази АЛЧНОСТ...19:09 26.09.2025
50 Весело
До коментар #32 от "Христо":
В следващият живот Дянков и Дацов ще са роби, на някой сегашен пенсионер на минимална пенсия.Коментиран от #55
19:27 26.09.2025
51 Някой
До коментар #45 от "Бъркате":
Нищо не бъркам.Данък доход, акцизи, осигуровки, ДДС, мита ... Всичко отива на едно място, където 240 нагли и алчни търтеи решават за какво да се харчи и колко данък доход, акцизи, осигуровки, ДДС, мита ... да им плащам. И по-точно не 240-те, ами 4-мата търтеи вождове
Осигуровките са данък пенсия и данък здраве, осигуровките не отиват за този, който ги плаща отиват за някой друг. Давам пример с осигуровките за пенсия, утре 60 годишният бай Иван, който 40 години е плащал осигуровки за пенсия, както си кара колелото, джип го помита с шофьор пиян бизнесмен. И бай Иван умира без да е взел и една пенсия през целия си мизерен живот. Давам пример с медицинските хеликоптери, всички ги плащаме, но малцина ще се возят на тях. Нещо подобно са и автомобилите и НСО шофьорите на депутатите, всички плащаме за тях, но само 140 депутати от управляващата хунта ще се визят на тях... Не ме разбирайте погрешно, надявам се никога да не ми се налага да се возя на медицински хеликоптер.
Щом плащам за нещо, което някой друг ползва, това със сигурност е данък или грабеж или рекет ...
19:46 26.09.2025
52 граф Монте Кристо
Коментиран от #54
19:54 26.09.2025
53 Дон Отворко
До коментар #35 от "бай Даньо":
И Румъния има плосък данък печалба, но е 15%.България също облага фирмите с 15%, защото след плащане на всички данъци, за да вземеш и ползваш печалбата трябва да платиш такса-девидент или още 5%.Ако реинвестирсш обаче печалбата не плащаш нищо!
Що се отнася до удръжките от заплата в България са 28%, а в ГФР са 54% и пак немските пенсионери не са богати/имат над 3,5млн.бедни пенсионери/
19:59 26.09.2025
54 Дедо Пене
До коментар #52 от "граф Монте Кристо":
Плосък данък имат и богати държави - Исландия с данък печалба-37,5% и Хонг Конг-27,3%!Всички останали са бедни и измекярски държави като нас! Ние поне сме най-бедните в Богатото семейство на ЕС и Еврозоната!?!
20:04 26.09.2025
55 Генерал Дю-Дю
До коментар #50 от "Весело":
Надай се коньо на зелена трава! Сега сме 6,5млн.роби на двама велможи.... единият е Д. Магнитски, а другият е Великата Тиква-Винету!20:08 26.09.2025
56 Зощото !
Той Не !
Изкласи !
Сега пъкс !
Въпреки плоския Данък !
Капитализма !
Не Изкласи !
Изкласи !
Само Фашщизираното правление !
На Бизнеса Днес !
07:43 27.09.2025
57 карло
08:34 27.09.2025
58 предлагам
05:59 28.09.2025