“Падането на Константинопол е лично нещастие, което сякаш ни се случи едва миналата седмица.” С тази фраза, която изплува в мислите на стария професор, завършва известният дистопичен роман “Лагерът на светците”, публикуван през вече далечната 1973 г. Негов автор е писателят и изследовател Жан Распай - носител на литературни награди от Френската академия и други културни институции.
С нея се иронизират цивилизационните илюзии на Европа и Америка. Защото рухването на една цивилизация не става с един удар, а е продължителен процес на ерозия, който остава незабелязан от обществените елити - управляващи, академични, предприемачески. Този процес води до отслабени институции, загуба на самоувереност и политическа парализа.
Историята ни разказва бъдещето: най-големите катастрофи идват не след външни атаки, а отвътре - когато обществата престанат да вярват, че имат какво да защитават. Романът на Распай описва как Свободният свят - богат, самодоволен, морално объркан - се изправя срещу масово мигрантско „нашествие“, пълчища от новодошли, които нарушават законите, не уважават културата на обществата, в които се заселват, а ги превземат, налагайки свои норми и тероризирайки останалите. Фабулата на романа се разгръща около пътуващата към Европа армада от повече от сто ръждясали, претоварени, изпотрошени от времето плавателни съдове, носещи не стоки, а човешки маси. Близо един милион души. Милион гласове, които в началото не се чуват в далечината, но присъствието им става все по-осезателно - като пред буря. В Европа започва мъртво вълнение и напрегнато очакване. Всички следят как армадата наближава, но вместо решителни действия, изпадат в безсилна парализа. Политици приказват, без да предлагат решения. Левичарска бесовщина тържествува, предвкусвайки края на „системата“. Учени и експерти се лутат в търсене на език, който да не обиди никого, и затова не казват нищо. Моралът се превръща в арена на колебания и безсилие, а не на принципи. И докато обществата се люшкат между страх и състрадание, между настояването за действия и обвиненията в безчувственост, мигрантската армада продължава да напредва - не защото желае разрушение, а защото е водена от отчаянието и надеждата на хора, които нямат друг избор. Накрая флотилията достига европейския бряг при френската Ривиера. Романът се фокусира върху реакциите на обществото и властите. Персонажите - политици, журналисти, духовници, учени, леви активисти, обикновени хора - се превръщат в типологични образи на различни идеологически позиции. Един левичар от хипи-движението на 1970-те години, например, символизира предателството отвътре. Той мрази собственото си семейство, дома, традициите, богатството и достиженията на обществото, в което живее, и е убеден, че Западът трябва да бъде унищожен. Другият основен персонаж е един стар професор, който е алегоричен образ на европейската културна памет, на класическия хуманист, който е разделен между състрадание, културен реализъм и осъзнаването, че цивилизация, която не иска да живее, не може да бъде защитена. За кратко време белите западни държави са „превзети“, а на власт идват проимигрантски правителства. Белите граждани са принуждавани да издържат придошлите, да споделят домовете си с тях. Село, в което се укриват войници, е унищожено от авиацията на новото френско правителство - „Парижката многорасова комуна“. Паралелни сцени показват различни форми на демографско, културно и политическо „прегазване“ - Ню Йорк е описан като град в упадък, където расовото напрежение води до колапс, а кметът на Ню Йорк е заставен да живее в резиденцията си с три афроамерикански семейства; мигранти от Африка и Южна Азия масово прииждат в Европа, Австралия и Нова Зеландия; политическата власт в Лондон попада под контрола на „Комитет на неевропейската общност“, който принуждава британската кралица да ожени престолонаследника за пакистанка; милиони африканци нахлуват в Южна Африка; китайски селяни масово навлизат в Сибир, срещайки съпротива само от един впиянчен съветски войник. Големият проблем днес е, че предупрежденията от този роман в немалка степен са излезли от неговите страници и са се превърнали в социална реалност, която изправя Свободния свят пред категоричен императив - или да им даде мощен цивилизационен отговор, или да затъне в тресавището на ерозията и упадъка. Чуйте, например, как в „Лагерът на светците“ са описани изключително релефно мащабните процеси на културния сблъсък: „Ден след ден, месец след месец, съмнение след съмнение - законът и редът се превърнаха във фашизъм; образованието - в принуда; трудът - в отчуждение; революцията - в обикновен спорт; свободното време - в привилегия на определена класа; марихуаната - в безобидна трева; семейството - в задушаваща оранжерия; благоденствието - в потисничество; успехът - в социална болест; сексът - в невинно развлечение; младостта - в постоянен съд; зрелостта - в нова форма на старческо изнемощяване; дисциплината - в посегателство срещу личността; християнството... и Западът... и белият цвят на кожата...“ Не се ли превърна в реалност и друго разсъждение от романа: „Всички вече знаят този велик принцип: расизмът имал две разновидности. Първата - когато го проявяват белите - е отвратителен грях, непростим при абсолютно всякакви обстоятелства. Втората - когато го проявяват черните - е напълно разбираем и дори богоугоден изблик на възмездие, та значи белите трябва само кротко да кимат, да се усмихват разбиращо и да чакат... колкото трябва.“
Та нима не помните левичарската лудост, с която по времето на Обама и Байдън бяха насъсквани и толерирани от властите и от либералните медии и университетски катедри расистките погроми, насилие и изстъпления на Black Lives Matter. Забравихте ли, че караха бели хора по улиците на Америка да коленичат, да им целуват обувките и да им се извиняват? Или не помните, че беше превърнато в държавна политика бели публични служители да „признават“, че понеже са бели, значи са потомствени „потисници“ и съучастници в „системен расизъм“? Или че в Европа мародери трошаха паметници и обявяваха „Пиета“ на Микеланджело за „расистка“, защото била от бял мрамор; поругаваха християнски разпятия от храмовете, за да не се дразнели чувствата на мигрантите, а в детски градини забраняваха консумацията на свинско месо, тъй като наблизо живеели ислямисти от Сомалия и не трябвало да огорчават нежните им души?
Слепи ли сте, че християнофобията се превърна в епидемия? Прочетете последния доклад на OIDAC Europe - неправителствена организация със седалище във Виена, която регистрира насилието и дискриминацията срещу християните в Европа - 2 211 антихристиянски престъпления от омраза само през 2024 г., от които 274 са физически нападения срещу духовници и вярващи. В Европа!
През последните години безразсъдната либерал-прогресистка политика доведе до гигантски потоци нелегални мигранти в Европа и Америка. Границата на Тексас с Мексико и средиземноморски острови като Лампедуза се превърнаха в емблема на този сблъсък. Фразата за Константинопол не е фатализъм, а напомняне, че всяка цивилизация преминава през моменти, когато трябва да осмисли себе си. И ако романът „Лагерът на светците“ ни казва нещо важно, то е, че нито страхът, нито съчувствието са достатъчни сами по себе си. Нужни са разумни институции, стратегическа визия и политическа и интелектуална смелост. Нужна е памет за миналото, защото то ни разказва бъдещето. Време е да сложим край на цивилизационните илюзии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #10, #12, #17
10:02 09.12.2025
2 честен ционист
10:06 09.12.2025
3 Левски
Коментиран от #7
10:06 09.12.2025
4 Айдеее
10:06 09.12.2025
5 1488
10:08 09.12.2025
6 Цеков
Стой си в ПИК. Там тите мястото! Голям отбор, отбрани кой от кой по по най, олфрени!
10:08 09.12.2025
7 Такъв мазник си беше
До коментар #3 от "Левски":
И в университета.10:10 09.12.2025
8 Мнение
10:15 09.12.2025
9 Браво, г-н Цеков!
Но, за Бога, в качеството си на юрист осмисляйте всяка своя дума с оглед на онова, което се случи на проф. Михаил Мирчев. Оказа се, че в светая светих на българското образование - Софийският университет, един професор, който говори истини, може да бъде обруган и прогонен от клоун хомосексуалист, размахващ ръчички с ярък маникюр и хокащ професора заради това, че логично и интелигентно изтъква недъзите на нашата социална политика спрямо някои малцинства.
Дойде време ние, градивните граждани в собствената си родина да се страхуваме от капризите на хрантутниците - същите онези, които не зачитат нито законите ни, нито нашите традиции и морални норми.
Но едно не можем да отречем - крайно време е да приключим с морковите, дойде време за тояга.
10:20 09.12.2025
10 Уточнение
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Доктрината е на Синедриона. Онези от "Уолстрийт" са само изпълнители, а политиците пък са техни пионки.10:23 09.12.2025
11 Летописец
10:27 09.12.2025
12 Ти явно си се объркал
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Точно обратно- Тръмп казва, че ще разговаря с държави национална политика, а не с брюкселските зелки на " глобалния елит"10:27 09.12.2025
13 Ами това е планът Калегри
10:29 09.12.2025
14 аааа
Коментиран от #15, #18
10:32 09.12.2025
15 Баба Гошка
До коментар #14 от "аааа":
Филмът планетата на майй мууните е бъдещето на Европа. Гориллниците ще ловуват бели ппаттки. Тез, дет са се родили в африканското си селло няма какво да донесат в нашата култура и икономика. Да си седят там и да си правят двайсетте деца там, и да не ни ги влачат тук да им ги храним, обучаваме, лекуваме. гнуусниии. Нямаме вода за техните душчета, дет се пробват да отният цветта си по два пъти на ден. Нямаме жилища да ги настаняваме безплатно. Нито социални помощи за пришъллци / скаккалциКоментиран от #19
10:44 09.12.2025
16 Кюлчетар
10:45 09.12.2025
17 Точно обратното
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Глупости на търкалета. Новата доктрина на САЩ предупреждава Европа ,че цивилизационно се само заличава и я призовава да се вземе в ръце.10:46 09.12.2025
18 Истинският провал на човечеството е,
До коментар #14 от "аааа":
че в много малък процент държави са задоволени част от човешките потребности сред населението( т.н. пирамидата на Маслоу). Това е и причината за миграцията.След като все още има гладуващи и хора без подслон, без достъп до здравеопазване и образование за какво цивилизационно ниво пишеш???! А това се случва и в т.н. богати държави, не само в Африка.10:50 09.12.2025
19 аааа
До коментар #15 от "Баба Гошка":
Да ти кажа, знам доста африканци, които са дали на световната култура много повече от теб, включително и коптската азбука на която пишеш и за която си мислиш, че е измислена в твоето село. Освен това, силно подозирам, че лично ти не плащаш никакви данъци, а си на социалки.10:54 09.12.2025