Новини

2016 г. ще може да си откриваме сметки в чужбина

Публикувана: 13 Септември, 2014 09:10
7 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 8003
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

От 2016 г. за първи път европейските потребители ще могат да си открият банкова сметка във всяка една държава членка, независимо откъде произхождат. Освен това ще бъде много по-лесно за хората да сравнят таксите и, ако пожелаят, да сменят обслужващата ги банка. Това каза в интервю за Факти.бг Невен Мимица, европейски комисар за политиката за защита на потребителите. Европейците най-много се оплакват от транспорт, уреди за дома и поддръжка, както и културни събития и забавление.

- Господин Мимица, кои са приоритетите на Европейската комисия за защита на потребителите при започналия преди няколко месеца нов Европейски парламент?

- Европейската комисия очерта приоритетите си в сферата на потребителските права през 2012 г. Тогава бяха поставени няколко основни цели, а именно:

* да се подобри защитата на потребителите;
* да се повиши информираността на хората за правата им;
* да се гарантира, че съществуващите права успешно се прилагат на практика;
* потребителските права да могат да отговорят на случващите се промени в икономическия и обществен живот.

На тази база през 2013 г. аз очертах моите приоритети като комисар за защита на потребителите:

* да консолидирам законодателната рамка в сфери, където потребители имат нужда от допълнителна защита;
* да работя съвместно с потребителски организации и правителства, за да гарантирам, че съществуващите права се прилагат на практика и че потребителският интерес е отчетен в различни сфери на дейност;
* да помогна на потребителите по-добре да опознаят правата си.

В краткия период от миналия юли до сега, заедно с моя екип постигнахме значителен напредък и по трите точки.

Например, 2013 г. Европейският съюз прие нови правила за разплащателните сметки. От 2016 г. за първи път европейските потребители ще могат да си открият банкова сметка във всяка една държава членка, независимо откъде произхождат. Освен това ще бъде много по-лесно за хората да сравнят таксите и, ако пожелаят, да сменят обслужващата ги банка.

Предприехме действия в посока прилагането съществуващите права на практика. Например, в случая с покупки в рамките на приложения. Досега потребители, и в частност децата, често са били принуждавани да правят покупки в рамките на приложения, анонсирани като безплатни. Този проблем съществува във всички страни членки и дори в трети страни. Европейската комисия, заедно с държавите членки, успя да убеди бизнеса да работи в синхрон със съществуващите правила. В резултат на съвместната ни работа ключови играчи промениха практиките си или поне поеха ангажимент да го направят в близко бъдеще.

За да повиша информираността на потребителите за техните права, посетих някои от страните, където условията за потребителите не са особено добри. По-рано тази година пътувах до Гърция, Румъния и България, за да дам началото на кампания за защита на потребителските права, финансирана от Европейската комисия, или просто да говоря с медиите, потребителските организации и политиците в тези страни. Желанието ми бе да напомня на потребителите какви права имат и да ги насърча да ги отстояват независимо от обстоятелствата.

- В кои сфери се наблюдават най-много оплаквания от европейските потребители?

- На европейско ниво се сблъскваме основно с оплаквания, които касаят международни трансакции. През 2013, трите сфери, в които получихме най-голям брой оплаквания, са транспорт, уреди за дома и поддръжка и културни събития и забавление.

Постарахме се да напаснем действията си така, че да отговорим на проблемите на хората. Стартирахме кампания за правата на пътуващите, за да напомним на хората какво да правят, ако полетът им закъснее или е отменен. Тази година Европейските потребителски центрове, които предоставят помощ на хората именно в случаи на проблеми с покупки в чужбина, представиха специално приложение за мобилни телефони. Казва се ECC-Net: Travel и целта му е да улесни летовниците в комуникацията им със служители на хотели, компании за коли под наем или жп превозвачи в чужбина.

- Какви източници на информация да ползват и към кого да се обръщат потребителите?

- Традиционните източници на достоверна информация за потребителите са контролните органи и потребителските организации. В случая на България това са Комисията за защита на потребителите и потребителските организации като Активни потребители, например.

Не трябва да забравяме, че благодарение на интернет потребителите днес имат достъп до много повече информация, отколкото преди години. Потребителски ревюта, чатове, блогове и социалните медии са невероятен източник на информация. Допълнително те позволяват на хората да дават обратна връзка на търговците и на други потребители. Насърчавам всички да се възползват от тези възможности.

Източниците на информация онлайн обаче невинаги предоставят верни и точни данни. Те могат да изложат частична, субективна или подвеждаща информация. Едно от предизвикателствата пред регулаторите и потребителските организации е да измислят как да посочват на потребителите, че могат да разчитат на дадена информация онлайн. Възможен вариант са сайтовете за сравнение и потребителски ревюта, ако те са поели ангажимент да бъдат независими и обективни.

Ако потребителите имат проблем с компания, която работи в чужбина, например закупили са чифт обувки по време на лятната им ваканция в Гърция, които се късат седмица по-късно в София, те трябва да се обърнат към Европейските потребителски центрове.

- Как работят контролните органи у нас и ЕС? Ако може да направите съпоставка на база посещението си през юни в България.

- Днес все повече             компании работят на териториите на няколко държави. Ето защо и проблемите, на които потребителите се натъкват, не могат да бъдат разрешени от властите на само една държава.

В опит да отговорим на това предизвикателство организирахме държавните структури, които съблюдават прилагането на съществуващите правила на практика, да работят заедно в мрежа. В рамките на тази мрежа контролните органи в различните страни членки обменят информация и си сътрудничат, така че да гарантират спазването на потребителските закони на територията на целия съюз.

Именно поради международния характер на проблемите, на които потребителите се натъкват, вече не е показателно да съдим за нивото на защита, което те получават само по работата на контролните органи в една страна членка. Вместо това бих предложил да погледнем как работи мрежата като цяло. До края на 2013 г. страните членки са отправили една към друга 1500 запитвания за съдействие, от които половината са свързани с успешното прилагане правилата на практика.

Очаквам тези запитвания да нарастват в бъдеще. Ето защо трябва да се замислим как да засилим сътрудничеството между страните членки, например като създадем паневропейска мрежа с компетенции да решава проблеми, които излизат извън територията на само една държава членка.

- Достатъчно ли са санкциите и мерките, които се прилагат към търговците и какво още е необходимо да се направи в тази област? Моля направете паралел между Европа и България.

- Когато популяризираме потребителските права, в Европейската комисия се обръщаме не само към търговците, но и към потребителите. Обясняваме им колко е важно да уважават потребителските права, защото това би им помогнало да спечелят доверието на хората и да създадат за себе си допълнителни възможности за бизнес.

Оттам нататък силата е в ръцете на потребителите. От тях зависи да се оплачат в случай на проблем и да търсят правата си. Разбира се, важно е контролните органи също да вършат работата си и да откликват на потребителските проблеми. В Европейската комисия се опитваме да подкрепим и двете страни. Да повишаваме информираността на потребителите за техните права и да подкрепяме държавните структури, така че те да гарантират добра защита на потребителите.

- Трите основни сфери, от които има най-много оплаквания от страна на български потребители, са мобилните оператори, „Топлофикация” (комунални услуги) и банково обслужване. Кои са най-важните моменти, които потребителите трябва да знаят за правата си в тези три области?

- За да напомни на потребителите за техните права, по-рано тази година Европейската комисия стартира информационна кампания в онези страни членки, в които потребителската култура все още не е на достатъчно високо ниво. България е една от тези държави. Посетих страната ви през юни, за да дам начало на тази кампания.

Сред основните потребителски права, които хората трябва да знаят, са:

1. Правото да върнат стока, закупена онлайн, до 14 дни след покупката.

2. Правото да получат информация на собствения си език с случай на проблем с търговец, опериращ в друга страна членка, чрез мрежата Европейски потребителски центрове.

3. Правото да получат пълна информация за продуктите и услугите, които закупуват, и за разходите по закупуването им.

4. Правото да им бъдат представяни договори с ясни и разбираеми условия.

Не на последно място, потребителите трябва винаги да помнят, че зависи от тях да търсят правата си и да получават полагаемото им се от търговците.

- Процесът на „възпитание” у потребителя да си търси правата е доста дълъг. Как обаче той може да бъде заинтригуван да го прави винаги, когато е необходимо?

- Благодарение на Европейския съюз голяма част от потребителските права в Европа са напълно хармонизирани. Това означава, че хората имат едни и същи права независимо къде се намират. Въпреки това познаването им и готовността те да бъдат отстоявани варират в различните страни членки. Част от моята работа е да преодолея различията.

Няма универсално решение как това може да се случи. Но от многото контакти, които съм имал с потребители, потребителски организации и контролни органи, вярвам, че е важно потребителите да споделят опита си един с друг.

Потребителските права в Европа позволяват на хората да получават качествени продукти и услуги и да бъдат компенсирани в случай на проблем. Много често потребителите или не познават достатъчно добре правата си или не са уверени, че ако се оплачат, ще успеят да разрешат проблема си. Това може да бъде преодоляно, ако контролните органи, потребителските организации и медиите напомнят на потребителите за правата им и ги насърчават да споделят как са се справяли с един или друг проблем. В този контекст аз съм благодарен за това интервю, което ми дава възможност лично да напомня на хората на какво имат право и как да го получат.

- Как да защитят правата си потребителите в най-бедната страна на Европейския съюз?

- Бих казал, че именно защото българските потребители разполагат с по-малко ресурси, те трябва по-упорито да отстояват правата си. Когато хората имат ограничен финансов ресурс, те са мотивирани да търсят по-добри оферти, което не означава най-ниските. Напротив – да настояват за предложения, които предлагат добър баланс между цена и качество. За да подкрепи потребителите в това начинание, Европейската комисия подкрепя инструментите за сравняване, с които хората да могат по-лесно да намират най-добрите сделки.

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Буден
(гост)

Неутрално
1 Отговор
Ама това е за хората,политиците отдавна имат!

Оценка:
-0 +4

...none
(псевдоним)

Неутрално
2 Отговор
Супер... 2016 местя всичко в някоя чужда банка и стига таксите за теглене от банкомат/cash back да не са прекалено високи няма и да помисля за наша банка. А ако ще можем и да теглим кредити от чуждите банки усещам как нашите ще фалират.

Оценка:
-0 +3

Гост
(гост)

Неутрално
3 Отговор
Сметка в чужбина може да се отвори в момента във всяка страна от ЕС, включително и в някои извън него.

Коментиран от #4


Оценка:
-1 +1

comment
(псевдоним)

Неутрално
4 Отговор

До коментар #3 от "Гост":


Опитай в "Barklays"или "NationWide" в Англия, да видим ще успееш ли.

Оценка:
-0 +1

Vasik Atanasova

Неутрално
5 Отговор
ТО ТОВА ОТДАВНА МОЖЕ ДА СЕ ПРАВИ САМО ТИ ТРЯБВА КЕШ

Оценка:
-1 +0

Валентин Петров

Неутрално
6 Отговор

Оценка:
-0 +0

мадмоазель
(гост)

Неутрално
7 Отговор
Не е вярно, че е достатъчно да имаш пари кеш, за да можеш да откриеш сметка - поне във Франция! Аз успях да го направя едва в петата банка, където опитах. Казаха ми, че България е в черния списък на всички банки във Франция.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Мария Стоянова
Председателят на СЕМ Мария Стоянова с коментар за медиите
Промените на критериите за защита на децата са в помощ на родителите"

Още бисери