„Един човек решил да търгува с кокошки. Хората се избивали за месото им. Имал някоя пара и купил сто бройки за хиляда лева от международната кокоша борса. Мислел да ги продава на дребно по 13 лева бройката. Само че цените на кокошата борса паднали и същите сто кокошки вече можели да се купят за 800 лева. Ядосал се човекът. Можел да ги пусне по 12 лева парчето, че и по 11, но сметнал, че докато ги продаде, трябва да ги храни, пои, лампи да им пуска. Абе, всевъзможни разходи. И като тегли чертата накрая, не че нямало да си избие парите, ама не и с печалбата, дето си представял. По същия начин се чувствали и други продавачи на кокошки. Събрали се и се разбрали, че да трещи, да гърми, камъни да падат отгоре, кокошката ще струва 13 лева“.
Ами ако хората се усетят? – запитал един. - Да бе, баш тоя народ ще се усети – ухилили се другите. -Ако искат да ядат кокоше – да си плащат. По-евтино няма да намерят. Речено-сторено. Пък цените на международната кокоша борса продължавали да падат. Търговците продължили да купуват все по-евтини кокошки и да си ги пускат за договорените 13 лева. А народът не можел без кокоше месо, печалбата на онези се увеличавала и те доживели в мир и сговор до дълбоки старини…“
Тази измислена приказка очертава съвсем грубо контурите на един хипотетичен картел. Дали има или няма такъв в търговията с горива у нас, през февруари т.г. се нае да доказва Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/. Тогава говорителят на комисията Марио Гаврилов, познат ни като водещ от новините на БНТ, заяви, че има видими доказателства, че седем големи вериги бензиностанции у нас/ „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД/ са се наговаряли за цените на горивата, а рафинерията „Лукойл Нефтохим“ е злоупотребявала с господстващото си положение на българския пазар. Гаврилов обясни, че подобни договорки обикновено стават на четири очи и тяхното доказване в съда е изключително трудно. И явно по тази причина още чакаме резултата от усилията на КЗК.
Всичко това се случи след появата на „феномена“ Марешки, шокирал първо родната си Варна, а после и други краища на страната, с „невъзможно“ ниските цени на горивата си. В новото си амплоа на петролен бос Марешки бе обвинен от „системните играчи“ в бранша в дъмпинг, който, също като картела, е в противоречие със закона. Повелителят на евтините лекарства обясни тогава, че принципът му на търговия е същият, както при илачите – нищожна надценка с логично по-голям оборот. За да поокастрят големите опашки пред колонките му, околните бензиностанции панически коригираха цените си, като в дадени моменти дори бяха по-ларж към клиентите от самия Марешки. Ситуацията напомняше трескавата промяна на табелите пред чейндж-бюрата от времето на Виденов. Марешки пък огласи намеренията си да се кандидатира за президент и дори тръгна да събира 400 000 подписа за референдум. „Да се кандидатира за каквото ще, това не ни интересува. Ние сме доволни и от цените му, и от качеството на горивото. А откъде го докарва, въобще не ни пука, не е наша работа и пет пари не даваме“. Така звучи обобщеното мнение на варненци по казуса Марешки. Какви са мотивите му да продължава да гони политически цели след толкова изборни неудачи, не е ясно. Някои от материално сполучилите у нас се хвърлят в политиката в търсене на общонационално признание и уважение. Други сменят жената до тях с по-представителна. Трети, може би най-хитрите, потъват в дълбока анонимност. Защо обаче неуспехите на изборния фронт не изпаряват ентусиазма на аптечния бос...
В средата на май Марешки алармира в специална декларация, че е подложен на „извратена форма на натиск“, която целяла да го изкара от бизнеса, а вероятно и от политиката. За пореден път на негов камион било отказано да зареди, а автомобилът на негов служител бил опожарен. Марешки заяви, че на картелите и монополите не им е изгодно българските граждани да купуват гориво на истинските, нормални цени, свикнали са да ограбват българските граждани и да печелят милиарди, докато хората изнемогват. Юни започна с проверка от Икономическа полиция, НАП и Агенция „Митници“ във всички бензиностанции на бизнесмена. Според запознати целта на спецоперацията била да установи произхода на горивата за бензиностанциите, доставните цени, платени ли са ДДС и акцизи. Съмнения падали върху фирми, крайни снабдители на Марешки с горива. Две от тях попадали в списъка на НАП с рискови компании за измами с ДДС. Една от фирмите имала и данъчен склад в Разлог, откъдето идвали горивата за Марешки, въпреки, че били купени от „Лукойл Нефтохим Бургас“. По темата свое разследване излъчи и Валя Ахчиева, която се похвали, че била разкрила схемата на евтините горива на Марешки. Екипът и тръгнал от Благоевград по следите на две цистерни на аптечния бос, но по трасето ги изгубил. Цистерните с дизел трябвало да посетят данъчен склад в Разлог под режим „отложено плащане“ на акциз, но колата на Ахчиева така и не ги настигнала по пътя. Въпреки това в централизираната информационна система за акцизите имало съобщение от същия ден, че цистерните били пристигнали в склада. После пък „гръмнала“ новината, че пломбирали колонка с два пистолета на обект на Марешки в Габрово, където в дизела открили повече от допустимото количество сяра. Знаеш ли ги пустите габровци – всичко могат да измислят.
Това едва ли е краят на приказката за Марешки. Но пък човек така и не получава втори шанс да направи първо впечатление, което доказват и изборните резултати. У нас бият ли те веднъж, изпадаш. Няма цени, няма намаления. Каквото и да прави Веселин Марешки, трудно ще мине за Робин Худ. Дори триста пъти да е прав за всичко, което твърди. Друг въпрос е дали Валентин Златев в случая е шерифът на Нотингам. Единственото, което е ясно в тази игра е, че никой не е ангел…
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ah 6a gi eva
заредих в централна българия на 1,98л бензин и ме заболя.
във варна цените са с 20ст по високи от преди 2-3 месеца, но пак са с 20ст по ниски от други градове
нещо го натискат марешки и той леко качи цените, но все пак напълних резервоара от него
дано не ми се налага да зареждам на бензиностанция различна от VM
13:49 13.06.2016
2 гост
Коментиран от #5
19:27 13.06.2016
3 Гост
01:56 14.06.2016
4 Леля Пенка
06:48 14.06.2016
5 потребител
До коментар #2 от "гост":
"Значи не Марешки е проблема, а другите бензиностанции, които са продавали на неговата цена. Това означава, че те са правили дъмпинг, щом са продавали под тяхната реална цена, приемайки, че продават на тяхната минимална изначало. Не може да паднеш с 20% в същото време печалбата ти да е 10% и реално работят на загуба 10%, което означава фалит, а не да продължат да работят."изключително си прав - на загуба и именно това би било дъмпинг, ако твърденията им бяха истина! Което автоматично доказава, че лъжат за ценообразуването и има картелно споразумение.
19:35 14.06.2016