Решението на германски съд да позволи на местните градове да забраняват дизелови автомобили е безпрецедентно, исторически решение с широки и все още трудни за цялостно осмисляне последствия. Да говорим за край на дизеловите автомобили обаче е много пожелателно и твърде прибързано, но спадът в продажбите и остатъчните им стойности ще продължи. Ако България въведе сходни мерки, това би означавало да спрем от движение половината от автомобилния си парк. Това заяви в интервю пред Факти.бг автомобилния експерт Калоян Желев, който коментира въвеждането на възможност за забрана на дизеловите коли в германски градове.
Съдът в Германия взе решение да разреши на местните градове да забраняват движението на дизелови автомобили. Такава забрана има в градове по целия свят. Наистина ли ще видим края на дизеловите автомобили и до колко това ще се отрази добре на околната среда?
Без съмнение, това е безпрецедентно, исторически решение с широки и все още трудни за цялостно осмисляне последствия. При всички случаи създава прецедент за Европа изобщо. Да говорим за край на дизеловите автомобили обаче е много пожелателно и твърде прибързано, но спадът в продажбите и остатъчните им стойности ще продължи. Поне в началото, потенциално най-засегнати се очертават германските производители.
Аналитиците пресмятат, че общата стойност на лизинговите дизелови автомобили в Европа в момента е около 200 млрд. евро и по-голямата част от финансовия риск се носи от финансовите поделения на производители като BMW, които са с най-голяма дизелова експозиция. Ако дизеловите забрани се превърнат в каскаден процес, потенциално застрашени са както PSA, така Renault и Fiat-Chrysler.
От друга страна, трябва да е напълно ясно, че никой няма да бърза със забраните: те вероятно ще бъдат ограничени като обхват и продължителност (само най-замърсените пътища, при точно определени метеопологични условия и за най-старите автомобили). Не бива да забравяме, че подобни забрани имат и обратен ефект – пречат на придвижването в урбанизираните райони. Самото правителство няма никакъв интерес да нанася тежък удар върху златната си икономическа кокошка – просто не си го представям.
Какъв ще е реалният ефект предстои да видим, но едно е гарантирано – екоактивистите ликуват.
Все повече зачестяват информациите за все по-замърсен въздух в София. Време ли е в България също да бъде взето подобно решение?
Ако България въведе сходни мерки, това би означавало да спрем от движение половината от автомобилния си парк заради лошата му структура (висока средна възраст, лошо техническо състояние и растящ дял на дизелите). На този етап подобни мерки са немислими по две причини: бедност, обуславяща качеството на парка, и липса на властова копетентност за добре обмислена, национална стратегия за модернизиране на българската автомобилизация.
А замърсяването на въздуха в София не е новост – това е просто поредната година. Нямат нито манталитета, нито капацитета за подобни мерки.
След решението в Германия се появиха информации за възможен бум на износа на дизелови автомобили към Източна Европа. Да чакат ли потребителите в България внос на автомобили със сериозно намалени цени?
Това е твърдение, подлежащо на доказване. Остатъчната стойност на най-старите автомобили несъмнено ще падне, а като страна без никакви законови или данъчни ограничения пред вноса сме естествено най-предразположени към подобен риск. Но повтарям: нека първо видим първите мерки в първите градове. Нямам съмнение, че местните власти ще внимават много.
Трябва ли в България да се въведе ограничение за движението на стари автомобили? До колко това би се отразило на възможностите на потребителите да се сдобият с превозно средство?
Основният проблем на България, и в това отношение, е системен – бедността. Тя е която ни лишава от инструменти за решаване на проблема и алтернативи. Не можем да мислим сериозно за подобни мерки, предвид сериозния изборен риск, който крият за властта. Тя пък по манталитетни причини не е в състояние да надмогне тактическия си интерес, пренебрегвайки напълно стратегическия, т.е. националния. А няма и чисто управленски, и експертен ресурс за сериозна работа по формулирането на дългосрочна стратегия и политики: в това си състояние изпълнителната власт не разбира нищо от коли. Повтарям: нищо.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 патриот
Коментиран от #3, #35
22:48 10.03.2018
2 JPower
Коментиран от #6
23:06 10.03.2018
3 Пич
До коментар #1 от "патриот":
1.С какво да мислят?2.И да има с какво те не са там да го правят.
3. Те са там да сатам да записват каквото им се каже от този който даде повече стотинки.
23:08 10.03.2018
4 МразяДизел
Коментиран от #5
23:15 10.03.2018
5 МАК
До коментар #4 от "МразяДизел":
Разкарай се да си пиеш хапчетата!!,карай си асматичния боклук на газ и си вярвай че не замърсяваш!! Имам си кола на тди на 20 години които е в много добро техническо състояние и не пуши заради добрата подръжка и липсата на екоглупостите!! Съгласен съм че пушещите морги които циркулират в града трябва да се спират докато не бъдат оправени ако не за скрап!!Коментиран от #22
23:35 10.03.2018
6 ЖЮШ
До коментар #2 от "JPower":
Хубаво не вярваш, ама на една печка с въглища се падат 30 диз. автомобила, 10 микробуса, 5 камиона и два автобуса.Коментиран от #7
23:54 10.03.2018
7 ЖЮШ
До коментар #6 от "ЖЮШ":
... И печката гори само в отоплителния сезон, а онези бръмчат целогодишно.Коментиран от #15, #31
23:55 10.03.2018
8 gnida
Коментиран от #11, #27
00:06 11.03.2018
9 vasik atanasova
а да си караме дизелите
Коментиран от #12
00:13 11.03.2018
10 Нафталин Печков
00:16 11.03.2018
11 Европеец
До коментар #8 от "gnida":
Ми тогаве да вземаме и техните заплати бе отворко.Коментиран от #23, #33
00:39 11.03.2018
12 Доктора
До коментар #9 от "vasik atanasova":
...в този ред на мисли трябва да затворим и хранителните магазини щото там е пълно с канцерогенни храни!00:57 11.03.2018
13 Икономист
00:57 11.03.2018
14 АвтоМоргаБГ
02:34 11.03.2018
15 пешо
До коментар #7 от "ЖЮШ":
Не харесвам дизел ,но една печка за 24 часа изхвърля прахови частици колкото една кола за 3500км( еколог го каза това).А и след отоплителния сезон тая прах не се стопява със снега06:45 11.03.2018
16 Един
07:55 11.03.2018
17 hienata
Изобщо цялата ситуация с дизелите в България е " Всичката Мара втасала, та се почесала"
08:16 11.03.2018
18 Николай
08:38 11.03.2018
19 СссереМ
Коментиран от #50
08:42 11.03.2018
20 DBS
Добавяме дупки ,градинки и разни крайпътни зелени зони които ако не са станали паркинг нямат бордюри ,които да спират почвата да се разнася..... и тн и тн.
Друг пример с град Дупница.След "снегопочистването " от двете страни на улиците има слой пясък около 20см широк и поне 1см дълбок.Минава кола след нея става пясъчна буря. Вечерно време въздуха е ужасен вижда се по уличните лампи и мирише на чад и гума изгоряла.Дизели по пътя няма толкова много в 19 часа вечерта та едва ли смърди така от тях.
Тааа... разбира се трябва да се затегнат прегледите и чипосани тедеита ,видимо бълващи облаци след тях да се спират.Но същото важи и за сиво пушещите и смърдящи ,горящи масло бензинови коли.Тук обаче сме царе на празните приказки в сутрешните блокове.
08:46 11.03.2018
21 Желев
08:53 11.03.2018
22 Петър
До коментар #5 от "МАК":
Ти си мислиш че като твоята кола не пуши, не замърсява колкото тая кола дето пуши, е точно еднкво замърсяват и двете при еднакво количество изгорено горивоКоментиран от #29
09:02 11.03.2018
23 gnida
До коментар #11 от "Европеец":
Хората са си ги заслужили бе отворко , не са кът теб да седят пред компа и чоплят семки , 10ки войни и сумата и революции(политически , индустриални) са преживели за да са добре в момента и да взимат тези заплати , 500 години са седели дедите ти като агънца и още 140 кат овце , ша ми иска той техните заплати .!!!Коментиран от #28
09:12 11.03.2018
24 гост
09:14 11.03.2018
25 Гого
09:18 11.03.2018
26 българин
09:30 11.03.2018
27 дааааааааа
До коментар #8 от "gnida":
Нормално е и заплащането за труд да е като в държава от ЕС. Но това не става с крадливи и некадърни олигарси и политици. Затова съдбата на давещите се е в ръцете на самите давещи се, както е казал Остап Бендер.09:37 11.03.2018
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 МАК
До коментар #22 от "Петър":
Ами не си мисля, реален факт, няма как да ме убедиш че непушещата ми кола замърсява колкото пушеща такава! Посредствено тие изказването!пушещата кола бълва колкото за 3 като мойта- недозгоряла нафта и сажди азотни окиси и други!затова съм се постарал да модифицирам и отпуша мотора за да се подобри горенето оттам като имаш по пълно изгаряне на горивото по малко вредни емисий бълва отзад!! Които го е правил за собствената кола знае какво говоря защото не съм само аз направил такова нещо!!10:12 11.03.2018
30 ТРОПЧО
10:15 11.03.2018
31 Жоро
До коментар #7 от "ЖЮШ":
А защо страшните замърсявания се случват все през зимата?10:24 11.03.2018
32 МАК
10:32 11.03.2018
33 gnida
До коментар #11 от "Европеец":
Ами взимай , кой ти пречи ? Същото трябва да се случи и с конвенционалните горива !11:02 11.03.2018
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 дядо ми даде голф дизел
До коментар #1 от "патриот":
идват ми мисли ако се забранят тотално дизела, дали няма да има протести и вълна от публично недоволство така де простолюдието ще започне да протестира а ние богатите българи ще си караме 20 годишните амортизирали коли, в този ред на мисли искам да кажа че един обикновен човек с минимална заплата няма да може да си кара колата завещана от дядо му на баща му и след това на него и човека да тегли два кредити и да си ипотекира жилището да си купи бензинова кола защото ще им скочат цените :)13:21 11.03.2018
36 прост народ
Коментиран от #37
13:36 11.03.2018
37 опалянка
До коментар #36 от "прост народ":
евреите са виновни поздрави от беверли хилс и калифорния14:18 11.03.2018
38 Голям прос
16:34 11.03.2018
39 Гост
18:06 11.03.2018
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 stk
19:25 11.03.2018
42 75milano
21:05 11.03.2018
43 Zakos
21:14 11.03.2018
44 гост16
Коментиран от #46
23:54 11.03.2018
45 гост17
23:58 11.03.2018
46 МАК
До коментар #44 от "гост16":
Може и без твойте еко боклуци само трябват качествени горива и затегнат контрол по състоянието и ще има в пъти по малко замърсяване от автмобилния транспорт04:21 12.03.2018
47 Гост и то просъ
09:27 12.03.2018
48 Дядо Ан
Коментиран от #49
11:41 12.03.2018
49 МАК
До коментар #48 от "Дядо Ан":
Съгласен особенно ако е зле подържана отзад е страшно!!Боклукойл вън от България12:42 12.03.2018
50 Анонимен
До коментар #19 от "СссереМ":
Серсем12:56 12.03.2018
51 Тракторист
Никъде няма такава забрана - конкретно за дизели.
Има за определени модели коли и за не покриващи определени еко стандарти, но за всички дизели - до днес няма такова нещо.
18:40 12.03.2018
52 Гост
В Италия например ограниченията са масово под Е 1 и 2... За какво и какви антики говорим! В Австрия, където целите райони на Грац и Виена са екологични зони, и там минимума е Е 3, и то само за МПС категории от М2 и N 2 нагоре! Леките автомобили не ги касае! Та правим май българска работа и слагаме каруцата пред коня! По-добре насочете усилия към сериозни ГТП с цел поддържане на всяко МПС в някакви щадящи норми!
10:12 13.03.2018
53 Роб
Коментиран от #54
09:52 23.06.2018
54 Стефан
До коментар #53 от "Роб":
Да доуточним,бензиновите автомобили харчат само 20%. гориво повече от дизеловите ,но 90% от бензиновите автомобили са на ГАЗ,която е в пъти по екологична от Дизела и Бензина.Стига сте си хвалили миризливите нафтови бънгий. С тях е скъпо ,зад тях вонящо и тракат като трактори.Кенефите на Европа ги карат БГ селянчетата.10:16 23.06.2018
55 Нафталин
15:46 10.01.2019