Във времена на сериозни планетарни предизвикателства - от глобалното затопляне до икономическа и политическа несигурност - Югоизточна Европа е изправена пред още една сериозна опасност. Това е заплахата за енергийната сигурност на Стария континент, която може да доведе до международно напрежение и драматични последствия за цяла Европа, пише в свой коментар сайтът Free West Media.
Един от ключовите двигатели на заплахата е политическата и икономическата криза в Киев. Държава, тормозена от гигантска корупция, политическо разделение и конфликтът в Донбас, все още търси своето ново правителство след последните парламентарни избори.
Украйна е от ключово значение за енергийния коридор от Русия до Европа. Неспособността ѝ да се справи с вътрешните си проблеми и да гарантира ролята си на транзитна държава, както и несигурното бъдеще на отношенията на украинските олигарси с "Газпром", са реална заплаха за наближаващата зима.
А болестта на украинската корупция и олигархичните интереси над обществените изглежда се разпространява и към други държави в Европа – например България. Причината за нередовните дейности е, че българският участък на газопровода за природен газ е трябвало да се превърне в един от основните маршрути за доставка на гориво към Южна Европа, допринасяйки за многообразието на доставките на газ за Сърбия, Унгария, Хърватия и други страни от региона.
Газопроводът с дължина 480 км ще се движи между Турция и Сърбия през България, предлагайки ефективен маршрут за транзит на газ и намаляване на зависимостта на региона от транзит на синьо гориво от Украйна. Но реализацията на "Турски поток" най-вероятно няма да види бял свят до 2021-2022 година. Причината e съдебен спор, а историята около него е повече от странна.
Саудитският консорциум "Аркад" спечели обявен публичен търг за строежа на българската отсечка на "Турски поток". Това беше доста изненадващо за другия силен кандидат в търга - "Газово развитие и разширение на България" (ГРРБ). Но поръчителят – българската държавна компания "Булгартрансгаз" и "Аркад" не успяха да подпишат договор – официално защото саудитският консорциум не представи необходимите документи, въпреки няколко отлагания на срокове, осигурени от "Булгартрансгаз".
Междувременно консорциумът ГРРБ обяви, че е готов да направи отстъпка от 31,1 процента в цената, която първоначално предложи, за да конкурира цената на "Аркад". Затова "Булгартрансгаз" промени решението си и даде поръчката на ГРРБ. "Аркад" веднага обжалва решението, като КЗК посочи, че то е незаконно, защото не покрива законовите изисквания, които са необходими, за да бъде променен резултатът от търга. Само че ГРРБ отнесе спора пред Върховния административен съд.
Като резултат изграждането на българската част от "Турски поток" е спряно, защото не беше уважена молба за предварително изпълнение. Това значи, че през "Турски поток" ще може да тече газ само до Гърция, Северна Македония и Румъния през съществуващата вече газопреносна мрежа в България. Засега Сърбия, Унгария, Босна и Херцеговина и Хърватия все още ще останат изцяло зависими от украинския прозрачност. Липсата на прозрачност в тръжния процес остави мнозина да се чудят какво се е случило с този ясен и прозрачен проект, който трябваше да доставя газ до домовете им и да поддържа топло през зимата.
По-големият стратегически въпрос обаче е дали ЕС наистина е ангажиран да диверсифицира своите пътища за доставка на енергия, за да намали зависимостта от ненадеждни политически фактори. Човек би могъл да очаква, че новото ръководство в Брюксел ще поеме много сериозно корупцията в енергийния сектор и ще възприеме позиция на нулева толерантност към вътрешно-сенчести сделки, които се отразяват негативно върху живота на милиони европейци.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пипъна
16:33 15.08.2019
2 гост
16:35 15.08.2019
3 среднощен
16:42 15.08.2019
4 Истината
17:24 15.08.2019
5 Иван
17:28 15.08.2019
6 Да да
Коментиран от #8
17:54 15.08.2019
7 Народа ПРОСТ
18:04 15.08.2019
8 Тъпото
До коментар #6 от "Да да":
А сега ще го лапаш на амерския посланникНали си от атлантиците ,много важно че губим около 400 мимиона долара годишно от транзитни такси така де !
18:09 15.08.2019
9 Пешо
н.
23:05 15.08.2019
10 Иван Сусанин
13:24 16.08.2019