Мъж системно изневерява на жена си. Тя го търпи по една или друга причина (няма алтернатива, децата и т.н.) В един момент го хваща в поредната забежка. Писва ѝ. Той започва да се обяснява, да обещава, подкупва, дори заплашва. Но жената е глуха за всякакви аргументи. Тя просто иска той да изчезне и толкова. Не ѝ пука какво ще стане после.
Банална ситуация, нали? До такава степен, че е валидна и за едно общество. Такова, което от десетилетия живее в лъжа. Да, „животът в лъжа“ втвърдява обществото. Но в момента, в който тази обвивка се пропука само на едно място, когато някой хвърли камък или наруши правилата на играта, тогава цялото покривало се разкъсва и неудържимо се сгромолясва.
Тогава идва разделението. Общностите се затварят. Световете започват да враждуват. Разликата от прегръдката до ръкопашния боя понякога е почти невидима.
Британците имат една чудесна думичка – decentness. Което ще рече благоприличие. Престъпването му от страна на една овластена, самозабравила се, неграмотна и некомпетентна сбирщина е същинският проблем. Той е ценностен, а не политически. Тук идва границата, отвъд която търпението престава да бъде добродетел.
Веднага стигаме до другия проблем: българинът има фундаментален проблем с властта. Не с тази или онази власт. Не с този или онзи управник. А със собственото си място в координатната система на безсилието, която обитава.
Да управляваш не означава да властваш, а да организираш. Imperium произлиза от imperare, което значи „управлявам“. Но първоначалния смисъл на думата откриваме в нейните съставки – in и parare. Така стигаме до нейния най-ранен и есенциален замисъл: „подготвям“. Да управляваш, излиза, е умението предварително да уреждаш общата дейност на хората, с други думи: да организираш. Да организираш съгласие. Това е работата на всеки управляващ: да предложи и защити примамлив общ житейски проект.
Неслучайно консулът Цицерон пише De Republica (За държавата) точно по време на гражданска война. Той заема името на римската богиня на хармонията – Concordia, за да назове онова минимално съгласие в начина на мислене, от което произтича духа на държавата. Concordia според философа Цицерон е дълбокият консенсус, който прави публичната власт легитимна. Когато различията са толкова големи (и тук етимологията идва на помощ) con-cordia (със-сърце) се разделя на две и това разцепване – забележете поетиката на писателя Цицерон – той нарича dis-cordia (без-сърце). Тогава обществото чисто и просто спира да е общество.
Днес никой не търси съгласие. Няма примамлив общ житейски проект. Масата (в която включвам и политиците) приема обществото като даденост, решава, че щом то съществува, значи е налице съгласие за това. Всъщност е точно обратното: за да има съгласие, трябва да е налице някакво вече съществуващо общество.
Да се върнем към мъжа и жената. Към Адам и Ева на обществото. Днес те са разделени фанатици. Тяхната връзка приключва, защото изобщо не е трябвало да започва.
P.S. Текстът е предназначен за политиците, но е посветен на аполитичните.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 така така
Коментиран от #6
10:05 05.10.2020
2 Со Бак Я
10:09 05.10.2020
3 Ехо
10:11 05.10.2020
4 Пепи
10:19 05.10.2020
5 Кредитен милионер
10:47 05.10.2020
6 Точно де...
До коментар #1 от "така така":
Те сами се избират!11:02 05.10.2020
7 Вместо обяснения са необходими работещи
11:13 05.10.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 In vivo
15:17 05.10.2020
10 Абе
09:03 06.10.2020