Георги Георгиев е доктор по история, член на научния съвет на Македонския научен институт и главен асистент в Института за исторически изследвания на Българската академия на науките. От ФАКТИ се свързахме с гл. ас. д-р Георги Георгиев – за напрежението между България и Северна Македония, за причините за това напрежение и за възможния изход от ситуацията, четете в следващите редове:
- Д-р Георгиев, този конфликт между България и Северна Македония постоянно гори, понякога тлее, в моменти като сегашния се възпламенява, но каква е причината за него и за възпламеняването сега?
- Конфликтът действително ту гори, ту тлее от много време. Като казвам много време нямам предвид само последните трийсетина години от 1992, откогато днешната Република Северна Македония формално вече е независима държава, а доста преди това – от времето на Титова Югославия, от времето и на Кралска Югославия. Този проблем има една почти вековна давност.
Основата в конфликта е Македонският въпрос. Винаги конфликтен, но в конкретният случай има меко казано разминаване между историческите разкази на България и българското общество и на официалната доктрина в Република Северна Македония. Тази официална доктрина всъщност е пренесена от Титова Югославия до днес с много сериозни заемки и от епохата на Кралска Югославия. Идеята е ясна – населението на днешната Република Северна Македония да се отдели колкото е възможно по-радикално и по-трайно от българското национално тяло.
- Има ли повод или историческа обосновка това да се случва?
- За митологията няма необходимост от историческа обосновка. Митологията е вид технология, която може да използва историята само като политически инструмент и нищо друго. Митологията не се базира на историята като наука. Тя се базира на интерпретации.
- Това ли прави Северна Македония, според Вас – интерпретира?
- Точно така и ще се подкрепя. Историята е такава наука, която, изучавайки я можеш да се ориентираш защо си стигнал до определено място, да се ориентираш защо днес нещата изглеждат по един или под друг начин. Тоест изучаването на историята е ключ и към обяснението на сегашността.
В случая югомакедонистката идеология – говоря с абсолютна убеденост за това, защото в основата си това е югославска идея, се мъчи така да напасне историята към тяхната сегашност, към статуквото, но в историята фактите, събитията, процесите, личностите така или иначе са се случили и те няма как да бъдат променени. Статуквото е нещо, което непрекъснато се променя и оттам идва колизията.
Да приемем теоретично дори за секунда, че приемаме македонисткия разказ. Кой точно разказ? Когато бяха Титови македонци, после станаха антични македонци, сега са северномакедонци – кой точно разказ да приемем, от коя епоха? Единственото неизменно нещо във всички тези македонистки интерпретации е антибългаризмът. Без този антибългаризъм македонистката митология, македонистката конструкция просто не може да съществува.
- Защо го има това антибългарско течение, псоред Вас?
- Защото целта на творението е била точно това – да се заличи всякаква следа от дълговековното българско културно и политическо не присъствие, а историческо действие там. Нека да приемем, че допуснат да се признае, че там има българи. Веднага възниква въпросът едно време по какъв начин са се озовали тези българи в Югославия, в Сърбия, В Гърция и какво правят там, по каква причина са стигнали. И тук започват да се редят други въпроси и други отговори – доброволно ли е било това, как е станало, насилствено ли е станало.
- Това българска територия ли е било би ли могъл да бъде такъв въпрос?
- Говорейки за територия, нека да не смесваме държавна територия с етнокултурна територия. Ние говорим, мислим, смятаме и твърдим и с основание, че в исторически план и то в много дълъг исторически план, че да – това е българско етнокултурно и историческо пространство. Да не забравяме, че това е вторият наш средновековен център. Както има Преславска школа, така има и Охридска книжовна школа в рамките на българската средновековна държава. Както в Първото българско царство имаме столица Преслав, Плиска, така и в Македония имаме столици на Българското царство в Охрид и в Скопие.
Много обвиняват, че виждате ли днешните „македонци“ били българизирани от Екзархията в системата на османските миллети и т.н. Тук пак отиваме към въпроса с яйцето и кокошката – кое е първото. Кое караше хората в областта Македония да искат и нещо повече – да участват дейно в създаването на същата тази Екзархия? Тоест те се чувстваха българи преди създаването на Екзархията и преди създаването и на модерната българска държава.
- Къде може да се види края на това нещо – Вие като историк имате поглед върху различните конфликти, които са се случвали, но какво може да бъде евентуалното решение на тези дългогодишни конфликти?
- Да, това е конфликт и няма защо нито да го крием, нито да се опитваме да го обличаме в евфемизми – разбира се, че има конфликт между държавата Република Северна Македония и между държавата България. Този конфликт е най-ярък и най-шумен на полето на историята и лично аз съм песимистично настроен, че може да бъде разрешен скоро и в обозримо бъдеще. Твърде съм скептичен и относно реалността в Република Северна Македония - да не забравяме, че държавността ѝ води своето начало не от българската идея за автономия на Македония и за независима Македония, а от коминтерновска идея за създаване на Македонска нация и на квазимакедонска държавица в рамките на Югославия.
Тоест тези държава лабораторно е конструирана така, че в нея просто българи да не съществуват или ако съществуват, те да са в маргинално състояние. Така че докато не се промени държавата там, аз не виждам обнадеждаващи признаци в това отношение. Докато не се промени цялата тази конструкция, за която говорим, аз не виждам все още светлина в тунела.
Да си спомним, че вече мина година и половина-две от подписването на прословутия наш договор за добросъседство. Всеки си спомня радостните изявления на наши държавни политически лица как решихме македонския въпрос и утре вече всичко потича по мед и масло. Мисля, че действителността много бързо ги опроверга. Аз имах случай в едно тогавашно интервю да кажа: „Изчакайте, изчакайте, все още нищо грандиозно не се е случило – грандиозни са само нашите очаквания“, както виждаме, те са и на път да се провалят грандиозно. Явно ни предстои дълго бягане на полето на геополитиката и на дипломацията. Дали сме подготвени за такова дълго бягане и дали сме осигурили помощните станции по маршрута напред в дипломацията не мога да гадая. Нещата не са добри, както се казва – опрели са до кокал, да видим дали ще издържим на това дълго бягане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #14
16:33 22.10.2020
2 тъпунгери
Коментиран от #4
16:35 22.10.2020
3 Мимчят
16:41 22.10.2020
4 cornholio
До коментар #2 от "тъпунгери":
Ъъъъ, натовските войски са в адриатика одавна....16:42 22.10.2020
5 Българка
Защо управляващите подписаха за България договор с Македония без твърдо да защитят българския интерес и история. Българсклата история не се продава. Лъскането на егото на Борисов като "обединител на западните Балкани" може да ни струва скъпо. Сега да говорят пунта мара, че историците от двете комисии ще се договарят е гавра с българите.
Коментиран от #6
16:57 22.10.2020
6 ПСР
До коментар #5 от "Българка":
Щях да Ви отговоря,под ник"Македонка",ама Ви харесвам коментарите.Предателството започва от Коминтерна и неговите"представители"-Георги Димитров и Васил Коларов.Темата ми е лична и болезнена,защото и баба,и дядо са"македонци"от гр.Прилеп-бегълци в България.А защо точно в България,съм ги питал...."Е,къде бе чедо да сме бЕгали,нали България е втората ни Родина?!"
Нищо македонско не приемам на сериозно.Авторът е прав-заляха ни с уникална,пропагандна омраза и др.екскременти в годините.Съзнателно и постоянно.На което,никой наш"управляващ",не отговори подобаващо.Това,за Зап.Балкани беше....един неук,илетерат,некултурен човек,реши да оправи положението-жалка и подла картинка.За пореден път се предава и търгува българският интерес,история и култура.А днес,понеже е в положение "партер",ще го натиснат здраво от Берлин и за пореден път,ще им подпише,каквото трябва.Поздрави!
Коментиран от #8
17:28 22.10.2020
7 Танев
17:47 22.10.2020
8 Точно
До коментар #6 от "ПСР":
така. След илинденско-преображенското въстание масово са потеглили към България. В София в Гевгелийския и Света Троица има много потомци на тези хора. Същото казват - нямало е къде другаде.Не само да искат прошка, а ресто на "историята", която са си измислили на наш гръб. Това, разбира се, е утопия и затова автора е песимист.
В чужбина съм контактувал с македонци. Държат се с нас така, сякаш сме им длъжни нещо, виновни сме им за нещо, опитват се да ни поучават все едно те разбират нещата, а ние не, правят се на по-голяма работа от нас (останало от времето, когато те покрай Тито можеха да пътуват навън). Абе - стойте надалеч от тях - много от тези хора не ни мислят доброто. Може да са ни рода, но на този етап - това е.
Всякакви договори с тях са с кухо съдържание.
Коментиран от #11
18:10 22.10.2020
9 Пито
Македонците вече не са ни братя, те отдавна се самоотделиха от майка България. Те още са облъчени от Коминтерна и титовата пропаганда спрямо нас и затова все още ни наричат бугари-татари. Който ги познава и е работил с македонци може да каже - това са неблагодарници и комплексари.
За това - никакви "братски" отношения, които досега са само за наша сметка. Всичко по Устав. Да си оправят всичките измишльотини и тогава да дойдат да им разпишем за ЕС.
Затова и тази комисия бе обречена отсамото начало - македонците историци ги ръководят сърбите, а наште - руските. Четете алтернативните историци, а не тези казионни ....
Нещата с РСМакедония трябва да се решават на политическо ниво, както направиха гърците. Всичко да бъде записано в македонската конституция и тогава - елА байно да си думаме.
18:23 22.10.2020
10 МайЕбаха
18:57 22.10.2020
11 ПСР
До коментар #8 от "Точно":
Ей,истинско браво за мнението Ви!Всичко,което сте написал,е наистина точно.Благодаря Ви.19:17 22.10.2020
12 Пламен
Никога баба ми и дядо ми не са казвали, че са македонци.
Изпитва ха омраза към режима в Югославия, защото са били ограничавани да контактуват с роднините.
Но, сега хората наречени македонци не са ни братя. Те са братя на всеки друг, но не и на българите.
Това трябва да се приеме защото е факт.
Коментиран от #15
19:58 22.10.2020
13 Ахмет
Забравих му името ама имаше един от гр. Пирин доколкото си спомням и в разговори с него на четири очи казваше ,че е македонец а когат бяхме по вече казваше ,че българин, може да се направи някъкъв извод нали?
Ако двата народа са братски, и езикът ,културата , обичаите и вярата са еднакви то всеки ще казва ,че са един народ две държави
Пример Турция и Азербейджан
Никой на никой народ не може да промива мозъците ако двата народа се чувстват братя
Коментиран от #16
21:50 22.10.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Анонимен
До коментар #12 от "Пламен":
Вашият отговор е най-адекватен, но никога няма да бъде възприет от типичният Бай Ганьо, защото той е националист до мозъка на костите. И аз вярвам, че македонците са българи, но в крайна сметка днешните македонци не са вчерашните. Те вярват, че не са българи и това означава, че наистина не са, защото най-важният първостепенен фактор определящ националността е самосъзнанието, а македонците от десетилетия са с посърбено самосъзнание. В крайна сметка имаме един конфликт между Бай Ганьо българина и Бай Ганьо македонеца. Аз мисля, че по-разумният трябва да отстъпи. Там е работата, че няма по-разумен в случая, защото и двамата са родени на балканите. Според мен на тази патова ситуация трябва да се гледа хумористично, а не сериозно.22:01 22.10.2020
16 Анонимен
До коментар #13 от "Ахмет":
Много добър пример давате.22:04 22.10.2020
17 Анонимен
22:14 22.10.2020
18 Перо
22:24 22.10.2020