Седем въпроса към Слави Трифонов отправи гражданско сдружение „БОЕЦ“. „Въпросите са отправени публично в социалната мрежа според явно предпочитания от г-н Трифонов модел за комуникация“, посочват от „БОЕЦ“, като казват, че очакват също толкова публични изчерпателни отговори.
Самите въпроси са свързани с позицията на Трифонов спрямо Иван Гешев, спрямо лустрацията, спрямо „Турски поток“. „БОЕЦ“ питат Трифонов още за Пеевски, Цацаров, Доган, за членуването му в неправителствени организации, масонски ложи, сдружения, фондации, а също и какво ще направи, ако предложеното от ИТН правителство бъде избрано без гласовете на ДБ и ИБГНИ.
Чуват ли властите гласa на гражданите – по този въпрос от ФАКТИ разговаряхме с председателя на „БОЕЦ“ Георги Георгиев.
„Зададохме тези въпроси като част от нашите последователни действия. „БОЕЦ“ от години и най-активно през последните месеци налагаме този нов модел на граждански контрол, на гражданска активност, при който гражданите трябва да имат своята роля, и то явна роля във всички процеси. За съжаление и след последните избори като че ли политиците отново влязоха в омагьосания кръг на самодостатъчността. Наблюдаваме явления, които са ни до болка познати през последните 30 години – партиите и политиците се откъсват от обществото, живеят в някакъв свой си свят, водят някакви разговори между тях, но гласът на гражданите бива игнориран“, обясни Георги Георгиев от „БОЕЦ“.
„Нито една партия не покани нито една гражданска организация за разговори във връзка със състав на кабинет, във връзка с приоритети, с цели. Изведнъж се оказа, че само техните цели и приоритети са важни, а гласът на гражданите и целите, поставени на площада, някак бяха забравени или по принуда биваха споменавани, без обаче да влизат пряко и директно в дневния ред и в техните заявки. Затова миналата седмица инициирахме среща в парламента, на която връчихме на депутати от „Има такъв народ“ и „Демократична България“ едно становище за парламентарна инициатива за отстраняването на Гешев. Така върнахме този фокус. Оставките на Борисов и на Гешев, добавяйки Цацаров и Кошлуков, това са конкретните цели на протеста от миналата година. На фона на общите приказки за съдебни реформи, за реформи в другите сфери, това може би изглежда като фиксация върху конкретни личности, но това всъщност са задължителни стъпки, които ние считаме, че трябва да бъдат направени. Това са дори първите стъпки, за да може да продължат тези реформи“, каза още Георгиев.
„Докато Гешев стои на върха на съдебната система, всеки опит за съдебна реформа е обречен“, категоричен е той.
„Отстраняването на Гешев е възможно във всеки един момент. Това, че не се е случило до момента, показва нашата слабост – слабостта все още на гражданското общество и слабостта на нашите политици да приемат тази цел като същинска своя цел. Нужно е да се положат координирани усилия: и законодателна, и изпълнителна власт, и гражданско общество в синхрон, еднопосочно да водят тази битка. Видяхме, че това е възможно, когато изпълнителната власт внесе своето предложение във ВСС за отстраняването на Гешев. Тогава и ние, гражданите, бяхме пред ВСС, за да подкрепим това. В момента ни липсва единствено парламентарната инициатива, за да се включи и тази власт в тази битка. Пак казвам – това не е някаква фиксация върху личността на Иван Гешев. Това е задължителната първа стъпка по пътя на съдебната реформа“, смята още председателят на „БОЕЦ“.
Разговорът премина към самите въпроси, изпратени от гражданското сдружение към Слави Трифонов. „Въпросите са ясни, точни и конкретни. Проблемът е, че първо, и досега нямаме отговор – вече два дни откакто ги дадохме, и второ – защо се налага да задаваме своите въпроси по този начин, вместо ние да бъдем поканени, ако имаме някакви въпроси, ако имаме някакви предложения, ако имаме някакви идеи, да бъдат изслушани, да бъдат приети, да се ползва капацитетът на гражданското общество. Това нещо липсва. Този диалог се къса винаги след изборите. Изведнъж гражданите биват превръщани в едни пасивни наблюдатели, на които се казва, че оттук нататък от тях нищо не зависи. „Просто ни гледайте сеира и си трайте!“. Няма как да позволим това повече да продължава.
Виждаме неспособността на политиците да решават важни въпроси, виждаме тяхната неспособност да разговарят помежду си. Ние плащаме цената за всичко това – гражданите. Затъват в някакви дребнотемия, в лични конфликти, в спор на ниво лични обиди и инат, което няма нищо общо с политиката и с очакванията на гражданите за една истинска промяна. Всичко това сме го виждали. С какво е по-различно от преди? Виждали сме как някой се пъчи и се бие в гърдите: „Аз съм единственият, мен ме е избрал народът, само аз мога да предлагам“, каза Георги Георгиев.
В контекста на срещите между представители на граждански организации и политически партии, които не се провеждат, попитахме Георгиев защо представители на „БОЕЦ“ никога не са гостували в 7/8 TV, тъй като това е показателно. „Това е тяхно решение. „БОЕЦ“ никога не сме настоявали, която и да е медия да ни кани или да ни отразява. Ние имаме своята трибуна и слава Богу нашият глас се чува. Наистина е факт обаче, че осем години, откакто „БОЕЦ“ съществува, наш представител не е бил в „Шоуто на Слави“. Това е факт. Миналата година по време на протестите телевизия 7/8, за разлика от партията 7/8 (б.р. „Има такъв народ“) беше на протестите и ги отразяваше. Дори тогава обаче нито един представител на „БОЕЦ“ не беше поканен, въпреки че като организация ние бяхме едни от организаторите на протестите – както в последните години, така и миналото лято, включително блокадата на „Орлов мост“ и много други акции. Всеки сам да прави изводи“.
Разговорът премина към модела на граждански контрол, който „БОЕЦ“ иска да наложи. „Диалогът между партиите и политиците след изборите с гражданите, това трябва да се промени. Този модел на граждански контрол, който ние налагаме, има за цел точно това. Тук не става въпрос да се превръщаме в критикари, които да скачат срещу всичко. Точно обратното. Гражданското общество и „БОЕЦ“ като представители на това общество приветстваме, ще подкрепяме – и то активно, всяка добра стъпка, която считаме за такава и ще критикуваме, ще се противопоставяме срещу всяка грешна. Това е правилният модел и сме го правили до момента.
Поздравихме например министър Стоилов за неговото решение да внесе във ВСС предложението за отстраняването на Гешев. Лично аз не съм вярвал, че ще стигна дотам да поздравявам Янаки Стоилов за каквото и да е било. Но това искане е факт. За да бъдем обективни, ние го поздравихме. Поздравихме също депутатите от „Има такъв народ“ и „Демократична България“, които ни посрещнаха в парламента и приеха нашето становище за отстраняването на Гешев. Засега обаче нищо не е последвало и затова сега обръщаме страницата и започваме с критиките, с натиска, за да се направи следващата стъпка“, каза Георги Георгиев.
Той коментира и ситуацията около предлагането на състав за кабинет: „Виждаме какъв хаос е с предложението за министър-председател и състав на кабинет. Отстрани за нас, гражданите, всичко това изглежда като хвърляне на някакви хора на принципа „проба-грешка“, този става, онзи не, на този ще му изровят нещо, ще го оплюят, ще го сменим, на другия още не са му намерили нищо – ще остане. Не считам това за достатъчно сериозно на фона на голямата битка. Всеки един от тези хора, които ще влязат в правителството като министри, трябва да води битката срещу мафията и корупцията. Тези хора трябва не само да бъдат способни в поверения им ресор, но трябва да имат и воля, сила, трябва да имат достатъчно устойчивост, за да устоят на ударите, които ще последват, за да могат да прекарат тази битка и да я доведат до край. Не виждам това нещо. Всичко това се превръща в една битка за властта като самоцел. Тоест сякаш тези хора не са изпратени, за да свършат голямата работа – да се преборят с мафията и корупцията, а просто за да вземат властта. Не затова бяхме на площадите“.
„Виждаме, че се взират в детайли, които са следствие, а не решение на проблема“ ,смята Георгиев. „Индексацията на пенсиите например. Чудесно! Това е необходимо и задължително, но как ще индексираш пенсиите и откъде ще намериш пари, преди да си се преборил с корупцията? А как ще се пребориш с корупцията, докато Гешев и този състав на Висшия съдебен съвет стоят на своите постове, а съдебната реформа буксува?“, даде пример той.
„Има една последователност на стъпките, които трябва да бъдат извървени – и то в точния ред, за да можем да постигнем реалния резултат. Сега виждаме, че всички, като че ли съзнавайки, че идват нови предсрочни избори, влязоха в този предизборен режим да се хвърлят такива популистки цели, идеи, предложения, които нямат връзка с реалността в момента. Това са следващите стъпки. Големите ясни цели, които гражданите поставяхме на площадите през изминалите месеци и години – първо те трябва да бъдат направени“, категоричен е Георги Георгиев.
На въпроса положително ли е това, че след обществен натиск от ИТН първо оттеглиха целия си проектокабинет, а днес се оттегли и конкретен министър, той отговори: „Натискът беше една истинска гражданска реакция, която имаше своите ясни и точни аргументи – както срещу Николай Василев, така и срещу Петър Илиев и Момчил Иванов.
Тук не става дума за някакво елементарно хейтърство – тези не ги харесваме, защото не ги познаваме. Тук имаше ясни аргументи защо това е така. Гражданите, включително и „БОЕЦ“, не приехме аргументирано кандидатурата на Николай Василев, имахме нашите ясни и точни аргументи защо не приемаме и Петър Илиев първо като министър-председател, след това като министър на вътрешните работи, също и защо не приемаме Момчил Иванов за министър на правосъдието. Това е чиста гражданска реакция – аргументирана, остра, твърда и последователна. Резултатът са тези отстъпки, които се направиха. До един момент те можеха да бъдат приети като диалогичност. След това обаче всичко се превърна в един хаос“.
„Задаваме си въпроса, ако не беше тази гражданска реакция и този кандидат за министър на правосъдието беше станал такъв, как щеше да устои на цялата помия и всички удари, които щяха да се изсипят върху него, след като не успя да устои едни 48 часа сега. Същият въпрос си задаваме и за всички останали. Затова „БОЕЦ“ зададохме някакви критерии, най-общо казано, защото ние условия не поставяме никому. Поставихме обаче критерии тези лица да са нови за политиката, но не абсолютно непознати хора, които никога не са били граждански активни. Такъв е този кандидат за министър на правосъдието (б.р. Момчил Иванов). Ние никога не сме чули от този човек позиция относно съдебната реформа, ролята на Гешев, мястото на прокуратурата в съдебната система и т.н. Да, важно е да са нови за политиката, но в същото време да са достатъчно разпознаваеми хора, които да могат да обединят съпротивителните сили срещу мафията и да са доказани бойци.
Дадохме пример - като наш кандидат за премиер, с Лозан Панов. Една личност, която би била нова за политиката, но в същото време е достатъчно разпознаваем човек с доказани качества да устоява срещу ударите на мафията, да бъде последователен в своите битки и действия по отстояване на независимостта на съдебната система, с ясна визия за съдебна реформа и т.н. По същия начин попитахме за МВР защо например не е следовател Бойко Атанасов. Ето примери за хора, които са доказани бойци, които са доказали през годините, че имат кураж и воля да се изправят срещу мафията. Те биха били нови за политиката, но са и достатъчно разпознаваеми лица, за да не трябва да си задаваме отново баналния въпрос „кой го предложи този или онзи“, каза още председателят на „БОЕЦ“.
В края на разговора Георги Георгиев обяви, че по-късно днес предстои „БОЕЦ“ да публикува своята позиция за предложения от ИТН кабинет. Въпросната позиция ще е налична в сайта на гражданското сдружение и в страницата им във Facebook.
И двете партии, ИТН и ГЕРБ, обещаха на избирателите си мажоритарен вот и получиха общо 128 депутата. Сега ще изпълнят ли обещанието си? Линк към резултатите
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ами
Коментиран от #40
15:43 06.08.2021
2 Мария
15:44 06.08.2021
3 КОТарАК
Коментиран от #37
15:45 06.08.2021
4 Точно на място
Коментиран от #17
15:47 06.08.2021
5 ДБ и ИСБГНИ
Коментиран от #8, #25, #47
15:48 06.08.2021
6 КОРУПЦИЯТА Е ТОЧНО СЕГА,
15:50 06.08.2021
7 koko
Коментиран от #14
15:51 06.08.2021
8 БАЦО ПОДКРЕПЯ СЛАВУЦА ...
До коментар #5 от "ДБ и ИСБГНИ":
НЕМА ПРОБЛЕМ ДРУГАРЮ...ЗАД СЛАВУЦА СА....БАЦО И ААМЕЕТ....КОЙ ГИ БРОИ БОЙКИН ГАЛЕВА И ХАДЖИГЕНА....15:54 06.08.2021
9 Буха ха
Коментиран от #44
15:56 06.08.2021
10 LOSHIA
15:56 06.08.2021
11 Българка
„Докато Гешев стои на върха на съдебната система, всеки опит за съдебна реформа е обречен“, категоричен е той."
Това е гоплата истина! Докато Гешев в съучастие защитава мафията и мутрите, няма да има законност, разследване на грабителите на милиарди всяка година
Питам защо не се разследват от ГДБОП, ДАНС, ревизират от НАП строителните фирми, които са получили от бойковото правителство милиарди авансово. Да се проследят парите до кого водят
15:58 06.08.2021
12 хахаахаахаха
15:58 06.08.2021
13 гост
15:59 06.08.2021
14 аз искам
До коментар #7 от "koko":
да знам кой се крие зад КОКО16:01 06.08.2021
15 Коко
16:01 06.08.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 искам да знам
До коментар #4 от "Точно на място":
ти кой си ? Човека има право да иска от името на БОЕЦ и застава с лицето си :-(16:04 06.08.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Лейка
16:05 06.08.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Наблюдател
16:06 06.08.2021
22 Недялко Недялков
16:07 06.08.2021
23 1618
Коментиран от #56
16:08 06.08.2021
24 Тиква
16:09 06.08.2021
25 1618
До коментар #5 от "ДБ и ИСБГНИ":
Станислав Трифонов и ИТН няма да съставят правителство на подмяната! Няма кой да им позволи да го направят! Те искаха да вкарат в капан всички партии и да си правят каквото искат!Те са предатели, арогантни , некадърни, агресивни и надменни! От тук нататък за тях пътя е само надолу с позор !Коментиран от #45
16:14 06.08.2021
26 kimi
Коментиран от #28
16:16 06.08.2021
27 ГОШО ТЪПОТО
16:16 06.08.2021
28 ЩО БЕ
До коментар #26 от "kimi":
ПРИ СОЦА НЕМАШЕ ЛИ КОРУПЦИЯ???????Коментиран от #31
16:17 06.08.2021
29 Дабе
16:18 06.08.2021
30 2288
16:18 06.08.2021
31 8935
До коментар #28 от "ЩО БЕ":
Имаше корупция, но имаше и Белене!!!Коментиран от #34
16:19 06.08.2021
32 българка
Това не е валидно за нашата действителност - прави се точно обратното. Глупави и прости - се обграждат с още по-глупави и прости, малодушни - с мижитурки и слуги, хора с престъпни наклонности - с още по-големи престъпници и т.н.
Трябва да си личност от висок морален ранг, за да имаш смелостта и волята да се обградиш и да работиш с други такива личности! И ако все пак загубиш - да признаеш и да се оттеглиш с достойнство!
И не ми говорете колко "велики" били Борисов и Слави ...
Коментиран от #55
16:19 06.08.2021
33 Българин
16:20 06.08.2021
34 ЧЕ КОЙ ОТ БКП КОМУНЯГИТЕ
До коментар #31 от "8935":
ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПРИ ТОШО ВЛЕЗЕ В БЕЛЕНЕ ЗА КОРУПЦИЯ........НЕ НЯКОЙ КОКОШКАР16:22 06.08.2021
35 БОЖКО
16:29 06.08.2021
36 jorj
16:32 06.08.2021
37 оня
До коментар #3 от "КОТарАК":
Винаги има начин. Стига да има топки, който го почне:))16:33 06.08.2021
38 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #68
16:33 06.08.2021
39 Кой68
Нищо не казваш за снимките ти с Б.Б и онзи от Белград.....
А видях и врат си налял
16:34 06.08.2021
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Предложение
16:44 06.08.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Непознат
До коментар #9 от "Буха ха":
На кои протестиращи? Гошо, днес минах пред съдебната папата. Има 5 смрадливи палатки и една луда жена. Такива ви бяха и протестите миналата година. Просто броихте дните на протести, но без реални протести. Тетърва ти предстои да видиш как се прави истински протест. Народът е търпелив но не е глупав. Стоим и ти гледаме сеира. Бойко Борисов е истински държавник и само той може да изведе БЪЛГАРИЯ от блатото в което я вкараха БСП и техните наследници.Коментиран от #66
16:53 06.08.2021
45 LOSHIA
До коментар #25 от "1618":
МЕЧТИ........БЛЯНОВЕ В СЪНИЩА..........БЪЛНУВАНЕ.......Коментиран от #53
16:59 06.08.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 LOSHIA
До коментар #5 от "ДБ и ИСБГНИ":
ДБ и ИСБГНИ НА СЛЕДВАЩИТЕ ИЗБОРИ СА АУТ!!!!!!!!!!!!17:05 06.08.2021
48 ГРАД КОЗЛОДУЙ
17:11 06.08.2021
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 LOSHIA
17:12 06.08.2021
51 5577
17:12 06.08.2021
52 толупа
17:19 06.08.2021
53 1618
До коментар #45 от "LOSHIA":
Предателската партия на подмяната Има такъв народ със сбирщина от некадърници и клоуни няма да съставят кабинет! Разпадат се и падат на дъното! Заложено им е!Коментиран от #54
17:23 06.08.2021
54 LOSHIA
До коментар #53 от "1618":
Да видим твоята мижава партийка къде отива на изборите ТРОЛЕ ?17:34 06.08.2021
55 LOSHIA
До коментар #32 от "българка":
Искаш да ни убедиш колко е велик Червен Ицко ли?....Смях.... и той ще направи промяната ли.........още по голям смях..........17:41 06.08.2021
56 LOSHIA
До коментар #23 от "1618":
РАНО ИЛИ КЪСНО ИТН ЩЕ УПРАЛЯВАТ!!!!!!!!Коментиран от #63
17:44 06.08.2021
57 ЩЕ ТЕ ПИТАМЕ
17:46 06.08.2021
58 Токин
17:57 06.08.2021
59 БКП=герп=сдс
В ЕС няма такова чудо гл. прокурор!
Този го сложиха за да покрие корупционната практика на герп и дпс.
За да източат по-лесно пари от ЕС.
18:28 06.08.2021
60 ЗАСЛУГА
Всеки сульо и пульо хукнал депутат да става, държавата да управлява? Имаше едно такова време, но то отдавна мина, преди 77 години когато 73% от превратаджиите бяха със седмокласно образование и управляваха със замах. Днес пак, голямо състезание ще падне, яхнали магарето, пришпорват ли, пришпорват и атакуват предверието на парламента. Докога, бре хора простотията ще ни управлява? Защо ли питам, то народа си го заслужава?!
18:32 06.08.2021
61 Патриот
19:00 06.08.2021
62 обективен
19:02 06.08.2021
63 Toxic
До коментар #56 от "LOSHIA":
Прав си, Фандъкова построи едни тоалетни за по 300 хиляди лева и може да ги вземе да ги управляват!!! Там ще може да се разхождат по жартиери, за да им се виждат татуировките!!!20:57 06.08.2021
64 уточнение
20:59 06.08.2021
65 ИТН'ейците
22:28 06.08.2021
66 Вджт
До коментар #44 от "Непознат":
Пии си хапчетата момче22:54 06.08.2021
67 досглйнство
23:01 06.08.2021
68 Подкрепа за Борисов
До коментар #38 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
И ТОЗИ Боеца Тезата Взел да дава насоки тича като улав из София Интересно ми е Откъде има Пари за тази си дейност КОМУНИСТИЧЕСКИ Пропагандатор Манипулатор е Гецата Забрави ли как се молеше за лечение на Борисов е кой те излекува бе Неблагодарник13:34 07.08.2021