На Балканите е важно да знаят накъде води пътят, по който вървят. Надали някой в региона иска да е част от някаква нова версия на Руската империя, казва Мануел Сарацин. Пред ДВ той говори и за българо-македонския спор.
Г-н Сарацин, България е на път да изпадне в политическа криза. Една от изтъкваните причини за тази ситуация бе готовността на премиера Кирил Петков да оттегли българското вето върху преговорния процес на Северна Македония. Международният натиск за това не създаде ли риск от засилване на позициите на популистите?
Мануел Сарацин: Моето разбиране е, че ако си част от Европейския съюз, винаги трябва да балансираш между теми, които се възприемат като част от националния интерес, вътрешните обстоятелства и европейския интерес. Мисля, че има явно разминаване между европейския интерес и възприемането на националния интерес сред повечето българи по въпроса за Северна Македония. Но не смятам, че това допринася за засилването на позициите на популистите. Целта е да се подкрепят добрите национални политически актьори в опитите им да намерят решение и компромис и да се покаже, че те могат успешно да балансират между европейското и националното.
Доколко успешна е руската стратегия за разделение на балканските общества и държави?
Мануел Сарацин: Отговорът на този въпрос е труден. От една страна не трябва да подценяваме руските ходове и успеха им за разделение на балканските общества. Този въпрос включва както контрола върху критичната инфраструктура, така и наративите за консерватизма и национализма. Но, от друга страна, смятам, че в крайна сметка за Западните Балкани и като цяло за постсоциалистическите общества е важно да знаят накъде води пътят, по който вървят. Надали някой в региона желае да стане част от Евразийския съюз или от някаква нова версия на Руската империя.
След случилото се в Украйна и сравнението, което Путин направи наскоро между себе си и Петър Велики, светогледът на Кремъл е ясен. Перспективата да сме обединени, с еднакви права и европейско гражданство все още е много по-привлекателна от което и да е руско дезинформационно внушение. Така че, ако не оставяме вакуум, имаме по-голям шанс от Москва да бъдем успешни.
Кой е водещият фактор за неразбирателствата в региона като тези между България и Северна Македония - предполагаема руска намеса по тези въпроси или интересите на местните политически актьори, извличащи ползи от атмосферата на нетърпимост и хаос?
Мануел Сарацин: Моят анализ показва, че руснаците се възползват от съществуващи конфликти в националните дебати или в двустранните отношения. Те се опитват да ги експлоатират и ескалират. Това представлява опит да се открият слабите места. Обикновено руската пропаганда не измисля радикално нови разделения в обществата, а се опитва да се хване здраво за нещо, което вече съществува.
Но обратно на въпроса - отговорът ми е, че и двата фактора имат значение. Нашият проблем е, че не сме достатъчно обединени и това ни прави слаби. Заради това допускаме и руско влияние, което се възползва от тази слабост. Стратегията да се експлоатира национализма като начин за създаване на проблеми съществува отдавна. Това е много стара игра и от нея не се възползва само Кремъл, други също.
Ние не можем да виним единствено руснаците. От друга страна трябва да сме внимателни с техните опити да прокарат свои интереси и влияние и да ни поставят в слаба позиция. Необходимо е да запазим обществата си колкото е възможно по-обединени.
Как могат медиите да съдействат за нормализиране на диалога между България и Северна Македония в специфичната среда на социалните мрежи, които възнаграждават крайните гледни точки?
Мануел Сарацин: Много често политици от Германия и Западна Европа, каквото и да се означава това понятие, се чувстват длъжни да дават съвети на Южна, Централна и Източна Европа как да провеждат по-добра вътрешна комуникация и дебати. Самите ние всъщност познаваме добре подобни ситуации, макар и не съвсем в онази степен, в която те се проявяват на Балканите. Но появата на реч на омразата вместо съвместно обсъждане на проблемите ни е добре познато.
Не само медиите, но и политиците играят важна роля по отношение на комуникацията относно различните позиции, те трябва да се опитват да обяснят ситуацията на отсрещния.
Колко сериозна е ситуацията в Босна и Херцеговина?
Мануел Сарацин: Мисля, че е изключително сериозна. Много е важно международната общност и Европейският съюз да имат ясен подход към Босна. Трябва ясно да се заяви, че изборите през октомври ще бъдат проведени и че ние ще подкрепяме дългосрочно стабилна Босна и Херцеговина, основана на правовия ред. Сепаратистките тенденции на Република Сръбска, някои от изказванията на г-н Драган Чович, и корупцията по високите етажи, включително относно Партията на демократичното действие, трябва да бъдат недвусмислено осъдени.
Европейският съюз следва да заяви ясно, че няма да позволи страната да бъде унищожена и да се противопостави категорично на сепаратистките тенденции на г-н Милорад Додик.
През последните три десетилетия германският данъкоплатец е вложил сериозен ресурс за развитието на обществената и политическата инфраструктура на Балканите - чрез директни инвестиции, както и през политическите фондации. Задоволителни ли са резултатите от това?
Мануел Сарацин: Вероятно ми задавате този въпрос, за да ви кажа, че резултатите не са удовлетворителни. Но моето усещане е, че и двата отговора биха били правилни. Германия наистина инвестира много, а вероятно Европейският съюз можеше да инвестира дори и повече в някои случаи. Западните Балкани не се намират там, където бихме искали да бъдат. Германският канцлер Олаф Шолц припомни при визитата си миналата седмица, че т.нар. Солунско обещание, според което бъдещето на Балканите е в ЕС, е почти на 20 години. И действително преди 20 години всички си представяха, че нещата биха се развили много по-оптимистично, отколкото са сега.
От друга страна обаче ситуацията в региона е много по-добра, отколкото преди 30 години. Ако обиколите Балканите ще видите, че потенциалният прогрес и възможностите са си тук, присъстват. Има страхотни способни хора. Един от критичните моменти, чиито последствия се подценяват и от който ние сме най-малко удовлетворени, е това, че много хора напускат региона, за да търсят щастието си на друго място. Мисля, че в това се крие и основната слабост. Оттук произтичат много негативни последици и развития за Балканите като национализма, етнонационалистическите политики, икономическата слабост и пр.
Така че картината е смесена. Със сигурност обаче е твърде рано Германия да се оттегля или да спира да инвестира. Няма значение дали в момента ние сме удовлетворени, или не. Резултатите са смесени, но със сигурност ще си струва да се инвестира в идните години и десетилетия. Мирът в Европа и стабилността на Западните Балкани са дългосрочна стратегия. Европа не е построена чрез един единствен план или единично велико дело, ами със солидарността на действието. Тази част от плана "Шуман" от 1950-те години продължава да бъде валидна и днес - особено що се отнася до Западните Балкани.
***
Мануел Сарацин е специален пратеник на Германия за страните от Западните Балкани, политик от Съюз90/Зелените и историк. Между 2008 и 2021 година е член на Бундестага от Хамбург.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 !!!?
Коментиран от #36
19:03 20.06.2022
3 Радой Ралин призоваваше.
19:04 20.06.2022
4 Няма да стане
Коментиран от #26
19:06 20.06.2022
5 DW-прпаганден машинен
Аве гледайте си скапаната държава, че се пързаляте към дъното с 200!
Не минава и ден без Германистан и Францистан да искат да ни прецакат!
19:07 20.06.2022
6 стига
Коментиран от #15, #25, #93
19:07 20.06.2022
7 фтъй
19:08 20.06.2022
8 Баце
19:10 20.06.2022
9 Грульо
19:11 20.06.2022
10 Матрософ
падне под 90 място, където е Русия?
Коментиран от #17, #38, #43
19:12 20.06.2022
11 ГУМЕН КРАДЕВ
19:13 20.06.2022
12 Що.за въпрос?
Коментиран от #139
19:13 20.06.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 историк
Сарацините са обитавали Африка и части от Испания и Португалия (Арабски халифат) в периода на ранното средновековие , но (доколкото е известно на историческата наука) в нашите земи не са пребивавали ,така че - мнението на САРАЦИНИТЕ - не е (особено) важно за нас (да знаете). Сарацин означава дете на САРА (между другото).
19:14 20.06.2022
15 ама искате
До коментар #6 от "стига":
европейски заплати нали, и европейско правосъдие и да няма корупция??? Сами си противоречите путинистите. Русия е хипер корумпирана и с нисък стандарт на живот това ли искате???Коментиран от #18
19:16 20.06.2022
16 Наблюдател
19:26 20.06.2022
17 БПФ
До коментар #10 от "Матрософ":
Хахахах, кой ти каза, че Русия е на 90-о място, дeбил? По паритет на покупателната способност, Русия е в топ 6 на света !!!Коментиран от #21, #31, #82
19:30 20.06.2022
18 Наблюдател
До коментар #15 от "ама искате":
От 15 години сме член, още 10 се присъединявахме и синхронизирахме. Целия ни бизнес от магазини, до банки е в евро-атлантически ръце и все не се случва. До кога да чакаме ефропейското благоденствие което ефро охранените обещаваха на хората. Още преди НАТО, пред ЕС, беше да, влезе, да влезе и...Е влязохме и 15 г по-късно....Сега същото би обещават с еврозоната.19:30 20.06.2022
19 Култура миянко
19:32 20.06.2022
20 Страничен
19:38 20.06.2022
21 Матрософ
До коментар #17 от "БПФ":
Това топ 6 е за някоя друга държава, ама не ви образоват втази руска ферма. Като резнат руските IP-та няма да има
подобни коментари.
19:40 20.06.2022
22 Илиев
19:44 20.06.2022
23 Директно!
19:44 20.06.2022
24 Голем смех
19:46 20.06.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 15 процента?
До коментар #4 от "Няма да стане":
Ама манипулират лайковете все едно са милиони. За толкова им стига пипето...19:50 20.06.2022
27 Всички знаят
19:51 20.06.2022
28 Крив банан
19:52 20.06.2022
29 Госあ
19:53 20.06.2022
30 Ъхъъ
Путинистите и Русофилите да заминават за Москва като искат толкова да бъдат от неговия сеят !
19:54 20.06.2022
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 007
20:00 20.06.2022
33 Петко Р. Славейков, март 1877г.
най-велик, над всички пръв,
русците са наши братя,
наша плът и наша кръв.
Кат Русия няма втора
тъй могъща на света;
тя е нашата подпора,
тя е нашта висота!
Руска сила, руска воля,
руска кръв и руский пот
ще избавят от неволя
наший падналий народ.
Бог поддържа крепка мишца
и ръка спасителна;
той е вложил ней в десница
сабя отмъстителна.
Нам Русия е надежда,
руский цар е наший спас -
никой друг не ни поглежда,
не помисля зарад нас.
Немци, френци, англичани
наши са враждебници,
дружни с нашите тирани,
с нашите изедници.
Спекуланти са омразни -
интерес им покажи,
че да виж дела проказни
и чифутски в тях лъжи.
Род и вяра е идея
за Русия най-света;
нейний подвиг е за нея -
благородна й целта.
Със Русия днес съгласни
да застанем брат до брат
и да станем сопричастни
в този неин подвиг свят.
Долу всички спекуланти,
да сломи се техний рог;
да смирят ся интриганти,
да живее руский бог!
Коментиран от #40, #42, #49, #103
20:12 20.06.2022
34 Макробиолог
20:18 20.06.2022
35 Гагауз
20:21 20.06.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Оня пич с Мазератито
20:25 20.06.2022
38 Айде Бегай
До коментар #10 от "Матрософ":
Стига глупости Фасулофф20:28 20.06.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Русоробе от векове за векове,
До коментар #33 от "Петко Р. Славейков, март 1877г.":
България не иска, Костя Копейкин с двуфлаговите патриоти искате.20:30 20.06.2022
41 Матей преображенски
20:31 20.06.2022
42 Абе копейкин,
До коментар #33 от "Петко Р. Славейков, март 1877г.":
Като ти се живее под руско, бегом там.Коментиран от #45
20:32 20.06.2022
43 Народна република България
До коментар #10 от "Матрософ":
беше класирана от ООН на 27-о място в света по стандарт на живот!Не знаех, че благодарение на убавия капитализъм и на убавия ЕС сме се сринали до 48-о място в света по стандарт на живот!
Благодаря, неандерталецо русофобски, за информацията, разобличаващата убавия ЕС и неговия убав капитализъм!
Коментиран от #128
20:34 20.06.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Ха-ха!
До коментар #42 от "Абе копейкин,":
На дядо Славейков ли говориш!? :)))Коментиран от #47
20:36 20.06.2022
46 Баахти кръглия си!
До коментар #44 от "Хахаха":
И как така в ООН ни класираха на 27-о място по стандарт на живот само с чушки, домати и чушкопеци!? :)))Защо си живееше райски целокупният народ в НР България, след като сме били фалирали!? :)))
Тази твоя тъпа пропаганда надминава и олигофрените от Дойче Зеле!
20:40 20.06.2022
47 Ха-ха,то
До коментар #45 от "Ха-ха!":
Вземай дядо си Славейков и с него знаедно.Коментиран от #48
20:42 20.06.2022
48 Ооопс!
До коментар #47 от "Ха-ха,то":
Аз съм си на държавата България и на къщата в България!Ти ако си пришълец от някъде - чиба от България!
А ако си българин, какъвто не си по дух, стой тук и свиквай!
Коментиран от #50
20:45 20.06.2022
49 Род с промити алкохолни мозъци.
До коментар #33 от "Петко Р. Славейков, март 1877г.":
Петко Рачев Славейков, вторият син на Рачо Казанджията, ...Коментиран от #51
20:48 20.06.2022
50 Ха-ха,то
До коментар #48 от "Ооопс!":
Казавджиите в русия да варят водка.Коментиран от #52
20:49 20.06.2022
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Копипасте
Коментиран от #55
21:07 20.06.2022
54 КВО ИСКАМЕ СИ Е НАША РАБОТА
21:09 20.06.2022
55 Прав си!
До коментар #53 от "Копипасте":
Трие пробългарските мнения и насърчава русофобските бълвочи!Дори насърчава някакви невменяеми да гонят покойници - славният поет Петко Р. Славейков - от България!
Но не пропускат да изтрият, когато на русофоб му натопиш мутрата в собствените му русофобски храчки.
21:15 20.06.2022
56 Сандо
21:20 20.06.2022
57 Сандо
21:23 20.06.2022
58 Иван
21:25 20.06.2022
59 Само Русия може отново да ни спаси!
Посвещава се на руския народ
Руский цар е на земята
най-велик, над всички пръв,
русците са наши братя,
наша плът и наша кръв.
Кат Русия няма втора
тъй могъща на света;
тя е нашата подпора,
тя е нашта висота!
Руска сила, руска воля,
руска кръв и руский пот
ще избавят от неволя
наший падналий народ.
Бог поддържа крепка мишца
и ръка спасителна;
той е вложил ней в десница
сабя отмъстителна.
Нам Русия е надежда,
руский цар е наший спас –
никой друг не ни поглежда,
не помисля зарад нас.
Немци, френци, англичани
наши са враждебници,
дружни с нашите тирани,
с нашите изедници.
Спекуланти са омразни –
интерес им покажи,
че да виж дела проказни
и чифутски в тях лъжи.
Род и вяра е идея
за Русия най-света;
нейний подвиг е за нея –
благородна й целта.
Със Русия днес съгласни
да застанем брат до брат
и да станем сопричастни
в този неин подвиг свят.
Долу всички спекуланти,
да сломи се техний рог;
да смирят ся интриганти,
да живее руский бог!
Стихотворението е написано през март 1877 г., по време на обявяването на Руско-турската война."
Днешните краварски подлоги не са по умни от Иван Вазов! Трябва да се учим от умните и мъдрите, а не да слугуваме на продажните подлоги. Идват избори, мислете кого си избирате, мислете за децата си!
Коментиран от #68, #85
21:26 20.06.2022
60 РУСИЯ е ВЕЛИКА
21:26 20.06.2022
61 DW никой не иска да става България част
21:30 20.06.2022
62 Павел
21:44 20.06.2022
63 9689
21:49 20.06.2022
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 м ооом
22:00 20.06.2022
67 В. „Свобода“, бр. 7, 19.XI.1886 г.
22:00 20.06.2022
68 Автор е
До коментар #59 от "Само Русия може отново да ни спаси!":
Петко Рачов Славейков.Чети повече!
Коментиран от #70, #109
22:01 20.06.2022
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Автор е втория син
До коментар #68 от "Автор е":
На Рачо казанджията.22:06 20.06.2022
71 Селския
22:17 20.06.2022
72 бис, DW, бис
DW продължава да е най-нефелната пета колона на света. Малко ме е срам за тях.
22:18 20.06.2022
73 Токсик
Коментиран от #75
22:25 20.06.2022
74 Точен
Коментиран от #84
22:29 20.06.2022
75 Предательо копейка,
До коментар #73 от "Токсик":
Не пиши от мое име. Мнението си е твое. Покажи ми 6 милиона подписа !22:31 20.06.2022
76 България трябва да е в приятелски
22:37 20.06.2022
77 лудия
22:38 20.06.2022
78 БГ народ
22:43 20.06.2022
79 Манипулативна статия от платените лъжци
22:44 20.06.2022
80 Анализатор
23:21 20.06.2022
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Лесен въпрос
23:31 20.06.2022
84 Щом е така..
До коментар #74 от "Точен":
Ти трябва да се погрижиш за бъдещето си, и да заминеш веднага в Русия+Китай.23:31 20.06.2022
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 По скоро
До коментар #64 от "пиночет":
На садистите и мазохистите.23:50 20.06.2022
87 Бесен _Язовец
До коментар #1 от "Роби":
Мнго друсаш нали знаеш!00:06 21.06.2022
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 САТЪРА НА ХАНА
МАНУЕЛ САРАЦИН
....
ИЗДАВА КРЪСТИСКА МЕЖДУ ЕШКЕНАЗИ И АРАБИ
Коментиран от #95
00:45 21.06.2022
90 Хмм
00:54 21.06.2022
91 Носко
00:55 21.06.2022
92 възрожденец
РАЗБИРА СЕ, ЧЕ ИСКА!
01:39 21.06.2022
93 Патриот
До коментар #6 от "стига":
Ти наистина ли смяташ, че в Русия няма обратни. Вие така наречените русофили идея си нямате от Русия. Абсолютни клоуни сте. И да допълня. Едни от най-влиятелните, богати и стойностни хора там са обратни и евреи. Въпроса е, че те нямат право да го афишират иначе за всички там е ясно какви са.01:46 21.06.2022
94 Владо Пералнята
Коментиран от #99
01:57 21.06.2022
95 Хохо секса
До коментар #89 от "САТЪРА НА ХАНА":
И ти ли си руснацист?02:16 21.06.2022
96 Осакатишвини
03:15 21.06.2022
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 5577
04:11 21.06.2022
99 А как е
До коментар #94 от "Владо Пералнята":
В България05:31 21.06.2022
100 DW. Никой не иска да става никаква част
05:40 21.06.2022
101 Българите
05:43 21.06.2022
102 Анджело
05:53 21.06.2022
103 Анджело
До коментар #33 от "Петко Р. Славейков, март 1877г.":
Кой тоз глопендер дет е написал туй нещо бе?05:54 21.06.2022
104 Хъмфри
Коментиран от #107
05:56 21.06.2022
105 за България
Коментиран от #108
06:28 21.06.2022
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 свобода
До коментар #104 от "Хъмфри":
Скоро и американски ботуш ще марширува по улиците ни.06:30 21.06.2022
108 ХА ХА ХА
До коментар #105 от "за България":
Като гледам путин и обкръжението му бедняци!06:31 21.06.2022
109 Има ли значение от кого е написано,
До коментар #68 от "Автор е":
все от мъдър българин е. На едно място пише, че е от Вазов, на друго от Славейков, който и да е, по умен ще да е от днешните подлоги които са на власт. Това стихотворение не е ли пак за любовта към Русия? Пише, че е от Вазов, но няма значение от кого е, важно е какво мисли българина за Русия."1876 г.
РУСИЯ!
Бях — малък аз, но още помня:
във стаята ни бедна, скромна
висеше образ завехтел
до божата света икона.
Над него имаше корона,
под него пък — двуглав орел.
И често майка ми тогази
ме вдигаше да видя ази
отблизо тоз лик свят и стар
и нежно думаше ми: „Чадо,
целуни тоя хубав дядо,
целуни българския цар!“
И оттогаз го аз обикнах.
Кога на възраст попристигнах,
от моя тейко аз узнах,
че руский цар родей се с нази,
че турците той гони, мрази,
че той ще ни спаси от тях.
Кога ни псуваше тиранът,
„Московци!“ — викаше ни с гняв.
Разбрах, че тейко беше прав.
И вярвах, че да ни отбранят,
ще хвъркнат бърже къмто нас,
все колчем плачехме със глас.
II
И тъй отрано с таз идея,
с таз вяра хванах да живея.
И чакам аз, за мъст готов,
и целият народ ми чака,
кога в теглото и във мрака
да чуем руский силен зов.И чакаме… тъй както роба
на мъка си последний час,
тъй както Лазар чака в гроба
да чуй гласа на своя спас!Навред, де чуват се въздишки,
де сълзи ронят се вдовишки,
де тежки железа дрънчат
и дето кървите течат,
и дето има мъченици,
и обезчестени девици,
и бедни, голи сироти,
и окървавени бащи,
и черкви, села развалени,
и
06:56 21.06.2022
110 нико
Коментиран от #143
07:07 21.06.2022
111 САТЪРА НА ХАНА
ДВА ПЪТИ Е ВЛИЗАЛА В БЕРЛИН
... ПРИ ФРИДРИХ ВТОРИ И ПРИ ХИТЛЕР
....
БИХ КАЗАЛ ЧЕ ИМАТ СЪРБЕЖА ЗА ТРЕТИ ПЪТ
07:09 21.06.2022
112 Знам
07:12 21.06.2022
113 патриот
Коментиран от #118
07:21 21.06.2022
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 Доктор Рачо Петров
07:59 21.06.2022
116 Путлер каза
08:04 21.06.2022
117 Този коментар е премахнат от модератор.
118 Софиянец
До коментар #113 от "патриот":
"Патриот" си.....също като "патриотите", които вече са на политическото бунище.08:07 21.06.2022
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 Този коментар е премахнат от модератор.
121 Този коментар е премахнат от модератор.
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Видно е
08:26 21.06.2022
124 Володя
08:48 21.06.2022
125 Този коментар е премахнат от модератор.
126 Този коментар е премахнат от модератор.
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 НАП
До коментар #43 от "Народна република България":
Беше на 27 място, според ОФИЦИАЛНИТЕ данни, предоставяни от БКП. А иначе имаше опашки за всичко, а доматите извън сезона струваха 3.20. За това всички правеха консерви в промишлено количества, щото иначе зимата ще ядеш само картофи. Такова неше “27 - то място”. И ако искате, много лесно и бързо може да се върне!09:05 21.06.2022
129 По-скоро не
09:08 21.06.2022
130 12345
Коментиран от #132
09:08 21.06.2022
131 естествено че
09:21 21.06.2022
132 СССР,
До коментар #130 от "12345":
Путин е по скоро СССР, а това е неприемливо, за цяла Изт. Европа.09:21 21.06.2022
133 Този коментар е премахнат от модератор.
134 Сауеркрафт
Не Вкисналозелевци, не щем да сме част от Руската империя, нито от Турската, нито от САЩ-ската, Китайската или Брюкселската империи.
Искаме да си решаваме сами съдбата, сами да избираме кого да обичаме и кого да мразим, не да ни спускате "правилни" опорки и да заглушавате и цензурирате "лошите".
Смешката при вас е, че сте русофоби - мразите и е страхувате, ние не.
Това не значи, че автоматично обичаме особено Русия и руснаците. Не, ние гледаме чисто прагматично - имаме ли общи интереси? Имаме - ми чудесно, дай да се възползваме от това. А какво правите вие - плюете на нашите, плюете и на своите интереси. Умни ли сте? Ми не сте и ще го разберете още преди зимата.
Иронията е, че вие се пишете антикомунисти, а действате точно като тях. Навремето те бяха носителите на прогресивното и модерното, те рушаха старите традиции и стереотипи, те преследваха инакомислещите. Те имаха политкомисари, вие имате еврокомисари. Историята се повтаря като фарс.
И сте двойно неумни, защото настъпвате същата мотика и очаквате различен резултат.
09:33 21.06.2022
135 ВЪН
09:38 21.06.2022
136 Стрелата
09:44 21.06.2022
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 пфууууу
11:20 21.06.2022
139 Гост
До коментар #12 от "Що.за въпрос?":
България ,ако стане американски щат ,то ние ще бъдем най-развитото място в Европа.Това обаче е абсолютно невъзможно.12:16 21.06.2022
140 Мария
13:31 21.06.2022
141 Тодор Димов
14:52 21.06.2022
142 подлите германци и англосакси
21:56 21.06.2022
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Този коментар е премахнат от модератор.