Вчерашният ми пост за липсващото като качество и количество гражданско образование в училище получи неочаквано за мен голям отклик.
Да, то е залогът да съхраним демокрацията в България. За това предупреждава във "Фейсбук" Евгений Кънев.
И човек се замисля как винаги при радикална промяна на едно общество се променя образователната система и започва възпитание на децата в нови ценности. Така е било след Освобождението, така е било и след 9.9.1944 г.
(Не)известно защо обаче това НЕ се случва след 10.11.1989 г, като едва преди година-две се въведе гражданското образование в последния клас. Но често учители със соц манталитет (далеч не всички!) преподават обществознание. Тотално липсва култура и познание на учениците за гражданството и демократичните институции. И това го виждаме на изборите.
Отговори за сегашната ситуация ни дава историята след Освобождението, от която разбираме защо Царство България все пак е било успешен проект, което не можем да кажем за сегашното ни общество.
Какво са направили нашите деди след Освобождението?
“Според Хр. Г. Данов училището е място където учениците биват подготвяни за „истинска гражданственост”. Тази мисъл отразява виждане не само за актуалните, но и за бъдещите цели на образованието на децата. Възпитанието на гражданина трябва да бъде най-важният резултат от образованието, тази идея напълно се вписва в образователната политика на държавата.
Като напълно естествена реакция на тези виждания е написания през 1881 г. от Йоаким Груев учебник, съдържащ начала на гражданското образование.
За да се осъществи тази образователна политика се въвеждат предметите отечествовъведение (отечествознание), гражданско учение и история. Новите предмети са въведени по силата на Закона за обществените и частните училища от 1885 г. и запазени като задължителни от Закона за народното просвещение от 1891 г.
И преди освобождението е имало елементи на запознаване с основни понятия на обществения живот, но те са се съдържали в темите родители, отечество, вяра и народнаост и са имали преди всичко характер на образци на поведение.
Предметът отечествовъведение има за цел да изгради основите на гражданската грамотност и на националното съзнание на бъдещите поколения. Също така той представлява синтез на традиция, приемственост и нововъведение.
В резултат на обединеното в предмета съдържание по история и география се изучават знания за държавата и нейните институции, за видовете управление, за политическите права на гражданите.
В основата на предмета се поставя разбирането, че малките ученици трябва отрано да се въведат в представи и познания за местните институции и власти, а след това да разширят тези свои знания до по-далечни и непознати държавни институции.
Като самостоятелен учебен предмет гражданското учение започва да присъства в програмите, паралелно с изучаването на историческите знания по съвременна българска история, т.е. в трети прогимназиален клас. Законът от 1909 г. включва гражданското учение като задължителна учебна дисциплина за последния клас на гимназията, във връзка със закона започва и издаването и на специални учебници по предмета, първият учебник по гражданско учение е дело на Н. Станев от 1894 г.”
Демокрацията има нужда от демократи, за да живее!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бачо
13:04 04.05.2023
2 честен ционист
13:05 04.05.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Бай бай
13:08 04.05.2023
5 ФОдемокраси
13:11 04.05.2023
6 Последните 2 поколения са
13:12 04.05.2023
7 Дрът комунис
13:14 04.05.2023
8 Ундердог
13:15 04.05.2023
9 # идиоти вън
13:15 04.05.2023
10 Псевдоним
13:18 04.05.2023
11 ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ
13:18 04.05.2023
12 И КАК ТОЧНО БЕ КЪНЕВ
13:19 04.05.2023
13 СИНИЯ БАЛОН СЕ СПУКА
13:20 04.05.2023
14 провинциалист
13:21 04.05.2023
15 адаша
Коментиран от #16
13:26 04.05.2023
16 Грант народ затрива
До коментар #15 от "адаша":
Плюс новата джендър идеилогия. И това ако не е промяна, здраве му кажи..13:57 04.05.2023
17 Мисля
14:10 04.05.2023
18 Джордж Оруел
Има нещо абсурдно и гротескно в призивите на много от пишещите тук, които най-общо са: няма никаква демокрация, всичко е някаква измама и лъжа, най-добра си е ,,здравата ръка" на някой добронамерен диктатор, който ще сложи нещата в ред. Е, аз предпочитам несъвършената демокрация (тя винаги е такава!) пред която и да било диктатура.
14:13 04.05.2023
19 Вирус
14:31 04.05.2023
20 Факт
Като има център за там нешо на демокрацията - я питайте кои са критериите за "демокрация"? Щото само думата нищо не значи!!
09:21 05.05.2023