Какви рискове крият умните автомобили през зимата?

21 Декември, 2025 11:00 1 678 19

  • умни автомобили-
  • зима-
  • съвети

Експерти обясняват защо автомобили със системи за подпомагане на безопасността могат да се повредят в студено време

Какви рискове крият умните автомобили през зимата? - 1

Настъпването на студовете и снежните виелици традиционно поставя на изпитание не само шофьорските умения, но и най-съвременните технологии в автомобилната индустрия. Оказва се, че високотехнологичните системи за подпомагане на водача, които през лятото ни карат да се чувстваме в безопасност, през зимата могат да изиграят лоша шега и дори да се превърнат в източник на риск.

Основният препъникамък за „умните“ машини се крие в драстичната промяна на сцеплението. Експерти предупреждават, че сложните алгоритми, управляващи подаването на газ, превключването на предавките и разпределението на въртящия момент, са проектирани за работа в оптимални условия. Когато обаче под гумите има чист лед или киша, тези системи често се „объркват“. Електрониката се опитва да коригира поведението на колата по математически модели, които не винаги съответстват на хаотичната реалност на хлъзгавия път, което може да направи автомобила практически неуправляем в наглед безобидни маневри.

Още по-тревожен е фактът, че интелигентният софтуер често ограничава правото на човешка намеса. В критична ситуация, когато опитният шофьор би могъл да овладее поднасянето с прецизна работа с волана или газта, електронните „бавачки“ могат да блокират тези действия, оставяйки човека зад волана в ролята на безпомощен зрител. Опасността се засилва и от чисто физически фактори – обледяването на сензори, лидари и камери. Достатъчно е малко мокър сняг да покрие датчика за дистанция, за да може колата или да изключи всички системи за сигурност, или да премине в авариен режим, драстично ограничавайки мощността на двигателя в най-неподходящия момент.

Докато индустрията се стреми към пълна автономност, случаи като внезапното и неадекватно активиране на функциите за безопасност при Tesla Model X напомнят, че технологията все още е уязвима. В суровите зимни условия „по-простите“ механични автомобили, които разчитат на директната връзка между човека и пътя, парадоксално се оказват по-предвидими и сигурни. Преди да се доверите напълно на изкуствения интелект в колата си тази зима, уверете се, че датчиците са чисти, а вие – готови да поемете контрола във всеки един момент.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ето за това

    9 0 Отговор
    Карам jeep с quadradrive. Няма електроника, само физика със самоблокиращи се диференциали.

    Коментиран от #5, #13

  • 2 Боко праните гащи

    5 0 Отговор
    Праим се ма прос че ми е лесно те па умни коли измислиха
  • 3 Хехехх

    7 1 Отговор
    Пичове, ще обясните ли какво е лидар (LiDAR) сензор в съвременните коли, или ще продължите да бълвате некадърни преводи от английски?

    Коментиран от #8, #16

  • 4 Съгласен

    13 0 Отговор
    Който иска да се наслаждава на шофирането, кара прости автомобили. Който иска колата да го кара, си купува модерни коли. Няма нужда да се водят злобни спорове. Въпрос на вкус и предпочитание.

    Коментиран от #6

  • 5 Буба шпек

    3 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ето за това":

    Аз пък карам ВАЗ 2121 и съм повече от доволен - автомати нет манивели пет у можеш да си направиш основен ремонт направо на паркинга пред блока .

    Коментиран от #10, #11

  • 6 Пилотът Гошу

    7 0 Отговор

    До коментар #4 от "Съгласен":

    Това е така, но темата на статията е всъщност правилна. Пробвай автопилот зимата в лоши условия и много бързо ще разбереш, че не е за доверие. Това би трябвало да е логично за всеки, но има много хора, които се предоверяват на всякакви системи...
  • 7 хмм

    3 0 Отговор
    Умните автомобили могат да вземат фатални решения.
  • 8 карчи

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Хехехх":

    Повярвай, потребителите на такъв тип коли с "лидари" в 90% не могат гайка да развият и пирон да забият и дори по най-простия начин да им обясниш, че това "лидара" е един, като прилеп, който вместо ултразвук използва лазърни импулси нищо няма да разберат😉 За тях е важно, че са ги излъгали да дадат една камара пари за щайга с "екстри", която да ги "защитава"😉😅

    Коментиран от #9

  • 9 карчи

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "карчи":

    Сори "лазерни" 😅
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Важното е да си доволен

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Буба шпек":

    Щом това те прави щастлив, газ до ламарината, та да и е леко на машината, ако ваз-а изобщо е машина де.

    Коментиран от #14

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 ИСТИНАТА

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Важното е да си доволен":

    Кървавият данък по пътищата е заради откраднатият асфалт от Борисов!
  • 15 Спецназ

    4 0 Отговор
    ESP е електронна стабилизираща система.

    Ако сте на сняг/лед я изключете предварително.

    Тя намаля подаваната мощност към колелата при поднасяне,
    но това върши работа само при дъжд.

    Зимата тази екстра може да ви прати в канавката по таван или
    да не можете да изкачите стръмен заснежен склон ако има приплъзване.

    Умно, умно ама накрая може да гледате вие умно!!

    ФАКТ!

    Коментиран от #19

  • 16 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Хехехх":

    Накратко нещо като радар който следи изпратен и върнат лъч, но тук е лазерен лъч който обикновено се използва само.еднопосочно за пренос на светлина или енергия, а тук се отчита времето му и се определя разстояние и скорост на сближаване🚗
  • 17 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    0 0 Отговор
    През зимата при снеговалеж доста датчици се покриват със сняг и ПОБЪРКВАТ и ВАДЯТ от СТРОЯ системи за сигурност🚗 Таблото започва да свети като Коледна елха и да моли за сереиз😀
  • 18 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    0 0 Отговор
    За капак на всичко веднъж прибирайки се в подобни условия бариерата на Кауфланд не искаше да ме пусне❗ Един колега, който излизаше, свали прозореца и ми обясни, че номерът ми е заснежен и камерата не ме отчита и не изпраща сигнал към четеца за да отвори🚗
  • 19 Съгласен

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Спецназ":

    Така е, но на някой автомобили са набутали изключването в хиляда менюта а не с физически бутон и много се изнервя човек, когато му се наложи да я изключи.