ФАКТИ.БГ

Защо колата става по-шумна с течение на времето и как се решава този проблем

Публикувана: 8 Юли, 2020 12:35
13 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6746
Защо колата става по-шумна с течение на времето и как се решава този проблем
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.6 от 20 гласа.

Внимателните собственици на автомобили доста често забелязват, че с времето автомобилите им се променят към и то към по-лошо. Едно от често срещаните оплаквания през годините е влошаването на звукоизолацията. Защо това се случва и как да възстановим колата до предишното ѝ "мълчание"?

В по-евтините автомобили шумоизолацията е посредствена още от конвейера, поради което след години собственикът не чувства осезателна промяна в децибелите. При  по-скъпите коли обаче увеличението на шума се усеща доста. Шумовете могат да бъдат външни (аеродинамични): от протичащи въздушни течения и вятър, от малки камъчета, летящи изпод колелата и блъскащи се по долната част на калниците, от шума на преминаващи автомобили, който навлиза в купето чрез уплътненията и от много други неща.

Те обаче могат да бъдат и вътрешни, например: от скърцане на пластмаса върху неравности, от вибрации и шум на кухи елементи на каросерията и интериора. Освен това появата на неприятни акустични ефекти се влияе и от фактори, като качеството на пътното платно и околната температура, от  качеството на частите на автомобила, неговата възраст и от гумите.

За да сведат до минимум неприятните звуци, навлизащи в салона, производителите на автомобили инсталират в автомобила т.нар. шумоизолатори. Това са различни тампони и уплътнения, чиято цел е да се намали вибрацията и съответно разпространението на звуците в купето. Най-известните от тях са тампоните на двигателя и на купето, както и амортисьорите и гумените втулки по окачването. Има и специална шумоизолираща вата по пода на пасажерския отсек, но тя запазва свойствата си с течение на времето.

Износените уплътненията на прозорци, врати и пролуки на каросерията обаче играят още най-голяма роля за нарушения акустичен комфорт.

Ако последните са направени от нискокачествен материал, имат дефекти, разкъсвания или не прилягат плътно, тогава външните шумове неизбежно ще бъдат осезаеми в кабината, принуждавайки водачът и пътниците да говорят доста по-високо и да слушат музика значително по-силно. Затова именно тези уплътнения се нуждаят от грижи. Например, за да удължите живота на гумените ленти, не трябва да оставяте колата на палещо слънце продължително време, а периодично уплътненията трябва да се мажат с препарати, съдържащи глицерин. Така те ще , издържат доста по-дълго време на ултравиолетовата светлина и няма да изсъхват, и да се напукват, както и да се смаляват.

Същото се случва и през зимата, защото не само силното слънце има отрицателен ефект върху каучука, но и реагентите и силните студове. Паркирайте колата си на сянка и често третирайте гумените ленти със специални препарати, които ги защитават и им придават еластичност. Има и нещо друго. Например сянката от дърветата може да бъде както полезна, така и вредна за пломбите на колата ви. Смолисти капки, нектар, листа, птичи изпражнения - всичко това влошава състоянието на гумените уплътнения. Следователно, не паркирайте колата директно под дървета.

И по време на сезона на цъфтеж, инспектирайте и мийте уплътненията на вратите с особена грижа. Изглежда странно, но експерти са установили още, че паркирането по наклон също вреди на въпросните гумени уплътнения. В този случай налягането върху различните уплътнения и в частност в компонентите на окачването може да е неравномерно, което от своя страна води до по-бързото им износване. И след това, до повишени вибрации и нови звуци, включително в кабината.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.6 от 20 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Караиванов
1 Отговор
Има логика, макар че с времето никой не може да се бори, но поне да се забавят тези ефекти на нашите (за жалост) доста стари коли.

Оценка:
-1 +17

Слон с панталон
2 Отговор
Момчета сменете си гумите с нови и ще се отървете от шума, гарантирам го.

Коментиран от #9


Оценка:
-5 +20

3
Този коментар е премахнат от модератор
Ивайло
4 Отговор
За мазането на уплътненията съм съгласен, ама да не спираме колата на наклон - айде моля ви се!!! Поддръжка трябва да има разбира се, но да не се стига до крайности, граничещи с болестно състояние!!! В края на краищата тия коли са създадени, за да се карат - няма да си ги държим за нови или да векуваме с тях!!! ;)))

Оценка:
-1 +27

Радиото на макс
5 Отговор
При старите коли шумовете от остарелите уплътнения и пластмаси са най-малкия проблем.

Оценка:
-1 +14

изолирбанд
6 Отговор
Имах удоволствието, да карам колите на колегите си, около 50 модела. Ауди А6 на 20 години няма такъв проблем, а Опел Адам - нов е като всеки Кадет и Астра. Като изтропа задното окачване и имаш чувство, че се чупи нещо.

Коментиран от #7


Оценка:
-5 +11

Сериозно
7 Отговор

До коментар #6 от "изолирбанд":


Голямо сравнение направи мен. А6 е голяма кола и вози меко и удобно. Адамчето е мъник, нормално е да усеща по-лошо неравностите.

Оценка:
-0 +11

W124
8 Отговор
Съгласен съм с по голяма част казаното в статията. Има разбира се и някои глупости. Но в общи линии доказва че при скъпите коли нещата стоят по друг начин. За 30 г съм сменил 9 коли. От тях две бяха мерцедес , при тях тоя проблем с уплътненията на вратите и прозорци го няма. Имах 124ка купих я 6годишна и я карах 8 год. Мил съм я на минус температура и сутринта като дръпнах вратата пръщи и пука лед но уплътнение не се къса. А на един Форд фокус на жената при същия случай половината уплътнение остана на вратата. И другото което съм забелязал че като спра мерцедеса зимата при утоплено купе за около 30-40мин салона изстива съвсем малко , а на по нисък клас коли за това време вътре става все едно не е вървял

Коментиран от #11


Оценка:
-1 +8

а бе
9 Отговор

До коментар #2 от "Слон с панталон":


Това важи ли и за моторите,или катаджиите са глухи?

Оценка:
-1 +9

хасан
10 Отговор
като си смените грънците :D

Оценка:
-0 +2

Пич
11 Отговор

До коментар #8 от "W124":


Ами тя затова 124-ката върви като автобус, щото е тежка от какви ли не работи, в това число изолации, но и самата кола е много тежка. Като карам Тойотата и видя 124-ка веднага натискам левия мигач като тик, тия винаги са като рейсове на пътя, ако го чакам да ускори все едно карам след автобус 94. Те и са такива като габарити. Хем че вече и в София изчезнаха 124-ките, хубави коли, но мого тежки и тромави, и харчат като камион,а не вървят.

Коментиран от #12


Оценка:
-1 +2

гост
12 Отговор

До коментар #11 от "Пич":


Защо всички собственици на Тойота и Нонда сте такива камплексари.Винаги се пънете да обясните как вашите коли са най-добрите,но като че ли и вие не сте убедени в това.

Коментиран от #13


Оценка:
-3 +6

Пич
13 Отговор

До коментар #12 от "гост":


Комплексар си ти,защото се ядосваш,когато някой не е съгласен с теб. Тойота прави много по-здрави и пъргави коли от Мерцедес,затова карам Тойота. А 124-ката е рейс, и това може да го каже всеки,който я е карал. А и Тойотите са по-спортно изглеждащи от пенсионерските седани и комбита на мерцедес. Изобщо какво ти влиза в работата. Нищо лошо не съм написал за 124-ката, деже каза,че са хубави коли, но тромави и харчат много. Какво се засегна толкова. Това е истината.

Оценка:
-3 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


ТОП 5