Внимателните собственици на автомобили доста често забелязват, че с времето автомобилите им се променят към и то към по-лошо. Едно от често срещаните оплаквания през годините е влошаването на звукоизолацията. Защо това се случва и как да възстановим колата до предишното ѝ "мълчание"?
В по-евтините автомобили шумоизолацията е посредствена още от конвейера, поради което след години собственикът не чувства осезателна промяна в децибелите. При по-скъпите коли обаче увеличението на шума се усеща доста. Шумовете могат да бъдат външни (аеродинамични): от протичащи въздушни течения и вятър, от малки камъчета, летящи изпод колелата и блъскащи се по долната част на калниците, от шума на преминаващи автомобили, който навлиза в купето чрез уплътненията и от много други неща.
Те обаче могат да бъдат и вътрешни, например: от скърцане на пластмаса върху неравности, от вибрации и шум на кухи елементи на каросерията и интериора. Освен това появата на неприятни акустични ефекти се влияе и от фактори, като качеството на пътното платно и околната температура, от качеството на частите на автомобила, неговата възраст и от гумите.
За да сведат до минимум неприятните звуци, навлизащи в салона, производителите на автомобили инсталират в автомобила т.нар. шумоизолатори. Това са различни тампони и уплътнения, чиято цел е да се намали вибрацията и съответно разпространението на звуците в купето. Най-известните от тях са тампоните на двигателя и на купето, както и амортисьорите и гумените втулки по окачването. Има и специална шумоизолираща вата по пода на пасажерския отсек, но тя запазва свойствата си с течение на времето.
Износените уплътненията на прозорци, врати и пролуки на каросерията обаче играят още най-голяма роля за нарушения акустичен комфорт.
Ако последните са направени от нискокачествен материал, имат дефекти, разкъсвания или не прилягат плътно, тогава външните шумове неизбежно ще бъдат осезаеми в кабината, принуждавайки водачът и пътниците да говорят доста по-високо и да слушат музика значително по-силно. Затова именно тези уплътнения се нуждаят от грижи. Например, за да удължите живота на гумените ленти, не трябва да оставяте колата на палещо слънце продължително време, а периодично уплътненията трябва да се мажат с препарати, съдържащи глицерин. Така те ще , издържат доста по-дълго време на ултравиолетовата светлина и няма да изсъхват, и да се напукват, както и да се смаляват.
Същото се случва и през зимата, защото не само силното слънце има отрицателен ефект върху каучука, но и реагентите и силните студове. Паркирайте колата си на сянка и често третирайте гумените ленти със специални препарати, които ги защитават и им придават еластичност. Има и нещо друго. Например сянката от дърветата може да бъде както полезна, така и вредна за пломбите на колата ви. Смолисти капки, нектар, листа, птичи изпражнения - всичко това влошава състоянието на гумените уплътнения. Следователно, не паркирайте колата директно под дървета.
И по време на сезона на цъфтеж, инспектирайте и мийте уплътненията на вратите с особена грижа. Изглежда странно, но експерти са установили още, че паркирането по наклон също вреди на въпросните гумени уплътнения. В този случай налягането върху различните уплътнения и в частност в компонентите на окачването може да е неравномерно, което от своя страна води до по-бързото им износване. И след това, до повишени вибрации и нови звуци, включително в кабината.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
12:40 08.07.2020
2 Слон с панталон
Коментиран от #9
13:09 08.07.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Ивайло
14:37 08.07.2020
5 Радиото на макс
17:01 08.07.2020
6 изолирбанд
Коментиран от #7
17:16 08.07.2020
7 Сериозно
До коментар #6 от "изолирбанд":
Голямо сравнение направи мен. А6 е голяма кола и вози меко и удобно. Адамчето е мъник, нормално е да усеща по-лошо неравностите.20:54 08.07.2020
8 W124
Коментиран от #11
23:17 08.07.2020
9 а бе
До коментар #2 от "Слон с панталон":
Това важи ли и за моторите,или катаджиите са глухи?08:16 09.07.2020
10 хасан
09:02 09.07.2020
11 Пич
До коментар #8 от "W124":
Ами тя затова 124-ката върви като автобус, щото е тежка от какви ли не работи, в това число изолации, но и самата кола е много тежка. Като карам Тойотата и видя 124-ка веднага натискам левия мигач като тик, тия винаги са като рейсове на пътя, ако го чакам да ускори все едно карам след автобус 94. Те и са такива като габарити. Хем че вече и в София изчезнаха 124-ките, хубави коли, но мого тежки и тромави, и харчат като камион,а не вървят.Коментиран от #12
00:54 11.07.2020
12 гост
До коментар #11 от "Пич":
Защо всички собственици на Тойота и Нонда сте такива камплексари.Винаги се пънете да обясните как вашите коли са най-добрите,но като че ли и вие не сте убедени в това.Коментиран от #13
10:23 11.07.2020
13 Пич
До коментар #12 от "гост":
Комплексар си ти,защото се ядосваш,когато някой не е съгласен с теб. Тойота прави много по-здрави и пъргави коли от Мерцедес,затова карам Тойота. А 124-ката е рейс, и това може да го каже всеки,който я е карал. А и Тойотите са по-спортно изглеждащи от пенсионерските седани и комбита на мерцедес. Изобщо какво ти влиза в работата. Нищо лошо не съм написал за 124-ката, деже каза,че са хубави коли, но тромави и харчат много. Какво се засегна толкова. Това е истината.12:53 11.07.2020