Животът на батериите за електромобили е важен за собствениците на леки коли, но със сигурност е много по-важен за собствениците на големи камиони, които също започват да се ориентират в тази посока. За разлика от леките автомобили, камионите могат да изминат 5 пъти повече километри за същото време. Така например ако една кола изминава около 20 хиляди километра за година, то камион може да измине около 100 хиляди километра за същия период.
Именно поради това от Scania си партнират със специалистите на тема батерии – Northvolt и заедно двете компании разработиха нова батерия с живот от над 1.5 милиона километра. Компанията обяви спецификациите на новите призматични клетки с капацитет 157Ач и номинално напрежение 3.6 V. Те се произвеждат в гигафабриката Northvolt Ett в Северна Швеция. В рамките на 2023 г. Scania ще открие нова фабрика в Сьодертале, Швеция, където новите клетки ще бъдат сглобявани в батерийни пакети, подходящи за тежкотоварни електрически камиони.
Партньорството между двете компании стартира още през 2017 година и през тази година то най-после бе завършено с представянето на функционираща батерия. От компанията признават, че по време на тестовете батерията е надминала дори и техните очаквания. От Scania допълват, че конвенционалните камиони имат живот от около 1.5 милиона километра, което означава, че при използването на тази батерия, тя не трябва да бъде подменяна през целия жизнен цикъл на влекача.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чудесна новина
Коментиран от #3, #13
11:25 26.04.2023
2 Гост
Коментиран от #6
11:29 26.04.2023
3 Мхм
До коментар #1 от "Чудесна новина":
Това със слънчевите панели не го казвай да не ти се смеят някъде.Коментиран от #23
11:32 26.04.2023
4 ДрайвингПлежър
Имено при тежката техника зареждането ще е възможно само на бързи зарядни - даже говорим за свръх бързи 350 кВ и нагоре, което 100% скапва батерията. Но изтрещелници да вярват на приказки от 1001 нощ бол, ще се намерят балъци и това да купят :)
Коментиран от #5
11:35 26.04.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 ДрайвингПлежър
До коментар #2 от "Гост":
Ами при около 160-200 вата плътност за килограм за по-масовите батерии и поне 800 киловата към 5 тона. Това всъщност не е най-големия проблем.Проблем е, че на един "ТИР" паркинг на който паркират по 100 камиона ти трябва един ядрен реактор, за да заредиш всички... или доставките ще почнат да отнемат вместо седмица месец :)
Коментиран от #9
11:44 26.04.2023
7 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "Айнщайн":
А повече от ясно си е. Ако си прав, че дизале е умрел - единствената алтернатива остават волските впрягове... ама за зелената малкоумна плява и те са проблем...11:47 26.04.2023
8 Брад Бит
11:47 26.04.2023
9 Турбо
До коментар #6 от "ДрайвингПлежър":
Как да не е проблем?Да разнасяш 5 тона батерии вместо полезен товар.За зареждането е ясно.Тези електрически камиони са за къси курсове.Коментиран от #15
12:05 26.04.2023
10 Антиелектрика
до сега бях чел за :
- батериа с живот Х часа
- батериа с живот У презареждания
....
а някой може ли да разясни какво значи това "батерия с живот Z километра", ще може толкова да се търкаля по асфалта или ...
Коментиран от #14
12:20 26.04.2023
11 Хвнтхвт
12:55 26.04.2023
12 Ония с Фордо
Галине, чети това което копираш и пейсваш
13:00 26.04.2023
13 Ти си
До коментар #1 от "Чудесна новина":
Ходи това го обяснявайки на фирмите които работят в Арктика......13:02 26.04.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 000013
До коментар #9 от "Турбо":
Пет тона батерия те лишава от пет тона полезен товар което по презумция те лишава от приходи. Незнам коя ще си направи харакири.Коментиран от #16, #37
13:09 26.04.2023
16 12345
До коментар #15 от "000013":
А колко гориво има в резервоара на един камион? Обикновенно около 1 тон. Ако приемем, че електрическия камион е по-лек от този с ДВГ с 2 тона , Все пак нямаме 13000 куб. ДВГ, огромна скоростна кутия, огромен радиатор и интеркулер и др. и току виж, че теглото с батерията нама да е кой-знае колко по-голямо от това на камиона с ДВГ. При автомобилите разликата в теглото е около 15%. При тегло на влекач с ДВГ около 8т., това че рече около 1200 кг.Коментиран от #20, #21
13:45 26.04.2023
17 Този
14:01 26.04.2023
18 ПМВНхвнхпвн
До коментар #14 от "гост":
Средно погледнато, всеки човек на земята има малко повече от една тситса (да видим дали така ще мине през филтъра). Почти половината от хората обаче нямаме нито една, която да си мачкаме, което води до поредица от "събития", така че тоя филм с усредняването вече сме ти казвали къде да си го прожектираш.Коментиран от #35
14:27 26.04.2023
19 Ке паса
15:03 26.04.2023
20 000013
До коментар #16 от "12345":
Колега хубаво смяташ ама в сметките си пропуснал да включиш и теглото на Ел. двигателите . А и по твоите кручмарски сметки 1200 кг. си е сериозна загуба на полезен товар и прихода от него15:19 26.04.2023
21 ДрайвингПлежър
До коментар #16 от "12345":
Колега то един ел автомобил обикновено има по 2 ел. мотора камионите са с по 2 или по 3 - по един за всяко колело на задния мост и един за предния - а един такъв ел мотор си ако не по-тежък от ДВГ са на равно - тоест даже и в това имаш допълнение на тежеста. Освен това заради цялата тази допълнителна тежест и самото шаси е по-здраво и тежко и то става един омагьосан кръг.И да не забравяме, че с тоя 1 тон гориво дизеловия влекач минава между 3500 и 4000 км - 25-27 литра на 100 е разхода на модерен влекач и това им дава освен всичко и предимството да зареждат където намерят евтино, дори и с центчета, гориво и потенциално по-ниски разходи на км - докато тези 5 тона батерии дават теоретичен пробег от 6-700 км, което е свързано с много кибичене на зарядни, което значи загуба на време = загуба на още пари.
Един камион го взимаш да му се търкалят гумите нон стоп
Коментиран от #22, #24
16:35 26.04.2023
22 12345
До коментар #21 от "ДрайвингПлежър":
Това е така. Ел.камионите стават само за доставки на малки разстояния с повечко стоене на рампи за товарене и разтоварване, където евентуално може да се дозареждат.Коментиран от #26
17:22 26.04.2023
23 Смях в залата
До коментар #3 от "Мхм":
"Това със слънчевите панели не го казвай да не ти се смеят някъде."Вярно е смешно. Тавана на ремаркето има само 40 квадрата площ на които могат да се инсталират само 5 kw фотоволтаици които осигуряват смешните 8000 км на година. Някакви си 120 хиляди километра за 15 години. Абе направо смешна работа!
Много повече се пести от центовете от нафтата отколкото 100 000 лв от фотоволтаиците от горивото за 120 000 км.
Коментиран от #27, #33
17:26 26.04.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Бачо
17:32 26.04.2023
26 Смях в залата
До коментар #22 от "12345":
Така е колега, на километър харчат цял киловатчас енергия, тоест с новите зарядни на тесла за леки автомобили, щото за камиони още не са започнали да изграждат, ще зареждат смешните 350 км за цял час зареждане, докато правят задължителната почивка на всеки 4,5 часа шофиране. Вместо да карат по 24 часа в денонощието и на ден да минават по 2000 километра а на седмица 14 000, те ще висят глупаците по зарядни станции!Коментиран от #28, #29, #31
17:32 26.04.2023
27 40 квадрата
До коментар #23 от "Смях в залата":
малко трудно тесльо, по-скоро нещо около 35 кв.м макс!Ти как си го представяш в реална експлоатация това ремарке и само фургонни/хладилни ли ще са... а брезентови/самосвални??? Дори и фургонно да е, ако целия таван е с панели - какво се случва със структурната здравина на надстройката??? Да си чувал за сертификати за осигурявана не товарите....а ако вози АДР???
Пред вас за красота ли ще го държиш с тези панели или ще се кара интензивно??? Ако да - какво ще се случва с панелите на тавана откъм здравина и цялост по време на път...???
Така на килограм намятано - "добре" го докарваш с калкукатора, но в практиката идва малко по-различно... приложимостта се отдалечава още повече....
Коментиран от #32
17:36 26.04.2023
28 Транспортна фирма
До коментар #26 от "Смях в залата":
Абе какви са тези смешни 14 000 км на седмица. Не ако караме по толкова малко ще фалираме. Минимум минаваме по 20 000 км на седмица. Даже сме сложили по два тона резервоари и сме купили икономични камиони които харчат само 25 на 100, за да карат шофьорите по 8 000 км без да спират, защото спирането е загуба на време а времето е пари. Даже химически тоалетни сме сложили въобще да не слизат да пикаят, че и това е пари.Коментиран от #30
17:38 26.04.2023
29 Тесли
До коментар #26 от "Смях в залата":
това не са ти разходките със семейството до Пловдив... и не ме питай за колко ще измина 2000 км.... много по-бързо ще е отколкото с ел. експеримента...17:38 26.04.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Кажи ми
До коментар #26 от "Смях в залата":
моля те, как си представяш на спирка за почивка в Германия да кажем за около 100-на композиции, как 1/3 от тях ще се наредят на зарядни станции за зареждане поне 45 мин за още 300-на км и после на следващата пак тази игра или по-дългото зареждане за мин 8 часа пауза??? И така се получава натрупване на всяка спирка от по няколко десетки камиона за по няколко часа на зарядно...???Ти наистина ли предлагаш да започнат да произвеждат камиони с пробег има-няма едни силно пожелатлени 700-800 км с 1 зареждане.... и то при иделани условия...???
Коментиран от #34
17:49 26.04.2023
32 Панелчета
До коментар #27 от "40 квадрата":
За камион18:02 26.04.2023
33 ДрайвингПлежър
До коментар #23 от "Смях в залата":
Колега малко ми е мътно как точно си го представяш това с фотоволтаиците...Първо оставам с впечатление, че искаш да инсталираш най-обикновен панел какъвто слагаш и на покрива - е няма да стане - другите имат доста ниско КПД
Второ даже да успееш да я свършиш тая дивотия с тия оптимистични 5 кВч са ти пикова мощност и даже при идеални условия и идеален наклон, какъвто на камиона няма да имаш ще ти дават по около 1200 кВч годишно - демек 6 МВч. (Остава ми мътно как ще чистиш панелите зимата и как точно ще ги поддържаш чисти от прахоляка по пътищата за да отдават и тези 6 ама нейсе, за идеята ще ти кандисам - в реални условия даже бих заложил на не повече от 3 000 кВч от панелите)
Тесла Семи по спомен имаше теоретичен разход на енергия 1.7 кВч/км по-реалистично е 2 - значи при идеалните условия говорим за 3000 км на година - реално тази технология ще ти добави не повече от 2000 (предположения разбира се, но смятам обосновани)
До тук добре...
3000 км е еквивалента на около 750 литра нафта годишно.
за 120 000 км годишен пробег отиват 30 000 литра гориво, цените в Европа варират от 1.35 евро до 1.95 евро на литър - това са 60 евроцента разлика - айде сега те оставям сам да сметнеш колко е разликата от спестените 750 "литра" еквивалент от солара и 60те евроцента на 30 000 литра.
А и това не е всичко!
Ти като собственик на тоя камион инвестираш определена сума, за да ти сложат тоя солар на покрива ще платиш Х хиляди... да но ти няма да си собс
Коментиран от #38, #40
18:24 26.04.2023
34 ДрайвингПлежър
До коментар #31 от "Кажи ми":
Колега правилно си написал силно пожелателни 800 км.Реалността обаче е съвсем друга. 800 км ги получаваш при 100% батерия!
Аз искам да видя смелия "тираджия", който казва: аз ще карам до 0% заряд на батерията :D
Искам да му стисна ръка на тоя човек щото е мъжага с големи търкала :D :D :D
Съмнявам се, че ще рискува със заряд под 20% да продължи, защото няма да е сигурен на следващата станция дали ще може да се вреди. И в момента имаше статистика, че 1 от 4 посещения на зарядна е неуспешно - било защото има технически проблем, било защото е заета.
До тук свалихме пробега на малко над 600 км.
Да обаче хем производителя казва не зареждайте над 90%, за да не скапвате батериите, хем след като минеш 50% заряд самото зареждане става по-бавно и отнема повече време - а последните 10% заряд отнемат най-много. Тоест евентуално трябва да рискува още половин - един час на зарядната или да отпише нови 10% отидохме на нещо като 550 км
Ами зимъска като студ заблъска? Тия 550 с колко ще паднат още? Има разни тестове 20-30% разлика при ниски температури са по-скоро норма. Само 20 да са - докарахме пробега на 450. Ми то с рикша ще е по целесъобразно да се пренасят товарите :)
Коментиран от #39
18:35 26.04.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 ВМтнтао
Нещо отказва да проумее, че всяка система се проектира и изгражда за ВЪРХОВО натоварване, а не средно. То средно погледнато въздушните възглавници не ти трябват в 99,999% от времето, но въпреки това трябва да ги имаш за онзи 0,001%.
18:53 26.04.2023
37 гост
До коментар #15 от "000013":
Първо батериите НЕ СА 5 тона , а най-много половината от това , айде 3 тона от мен да мине !!! Батерията на Тесла от 100 квч тежи 350 -400 кг ! Този камион няма да е с повече от 700-800 квч , тоест 2,8-3,2 тона в най-лошия случай , щото няма да има 8 опаковки на пакета , а една !! Второ двг-то с трансмисията на дизелов боклук тежи същите 3 -3,5 тона !!! Които тук липсват , защото електромоторите са вградени директно в задните мостове и заедно с батерията са или толкова или ПО-МАЛКО кг от кюмбето , което заместват !! Като добавиш един тон и отгоре резервоар , ще бъдеш много учуден , но електрическия влекач най-вероятно ще бъде даже по-лек !!!Коментиран от #41, #43
18:56 26.04.2023
38 Чисти сметки добри приятели
До коментар #33 от "ДрайвингПлежър":
40 квадрата по 23% кпд на панелите от клипа са 9,2 kw по 1200 киловатчаса годишно са 11 000 киловатчаса, но реално произвеждат по 1 300, което са 12 000, а аз съм ти казал 8 000 и ти пак си недоволен и искаш да станат 3000.И как сметна че от 800 киловата часа батерия и 800 км пробег разходът е 1,7 kwh на километър. Май обърка милите с километри?
А това, че на година престиж по 100 хиляди лева от вино, защото пиеш 50 бутилки по 10 лв вместо от 2000 лв, го разправяй на някой друг. Много ясно че ще заредят на по-евтината нафта, дори да минават само 800 км с един резервоар.
Но пък хубаво си сметнал че 30 000 литра при абсолютно измислен разход от 25 на 100 абсолютния минимум х 1,35 евро = 40500 за гориво. 607 500 за 15 години
Първите поръчали камиона няма да зареждат напълно безплатно, като първите поръчали тесла модел s и x до 2017 година, а ще плащат по 9 цента на киловатчас/километър
10 800 на година, 162 000 на 15 години. Колко ли камиона могат да си купят със спестените от гориво 440 000 евро. Ако искаш можеш да спестиш и колко ще спестят, ако зареждат на зарядни по евро за киловатчас?
Коментиран от #42
19:45 26.04.2023
39 Чисти сметки добри приятели
До коментар #34 от "ДрайвингПлежър":
На всеки 24 часа максималното време за шофиране е 9 часа, а за максималните 4,5 часа без почивка шофиране няма как да се минат повече от 400 км, което ще рече че е достатъчно на всяко спиране да се зарежда от 30 до 80%, което на камионско зарядно става за 20 минути, а на бързо зарядно за леки автомобили за около час и 10 минути. От останалите 13 часа в денонощието в които не можеш да шофираш, трябва да отделиш максимум 2 часа за зареждане за да минеш точно колкото изминава дизелов камион.По средата на пустинята мохаве Тесла има зарядна станция с 100 колонки по 250 kw, общо 25 мегавата. Щом там може значи навсякъде може.
Ако на един паркинг всички тираджии са абсолютно луди и са карали до нула процента и искат да заредят до 100 по време на задължителната 11 часова непрекъсната почивка в денонощието, ще трябва да зареждат с мощност 72 киловата всеки, хем ще щадят батерията. Тоест само мощността на онази зарядна в пустинята за 100 леки автомобила, ще може да зарежда 350 луди шофьора които зареждат от 0 до 100% за 11 часа, а паркинга може да зареди 760 камиона в денонощие. Ако не са луди и са зареждали някъде другаде по време на задължителната дневна в почивка, ще може да обслужва по над 1000 камиона.
.
Коментиран от #46, #50
19:46 26.04.2023
40 Турбо
До коментар #33 от "ДрайвингПлежър":
Тесльо смята винаги на пикова мощност,има едни фотоволтаични панели работещи на маx дори на лунна светлина.19:46 26.04.2023
41 Турбо
До коментар #37 от "гост":
Батерията от 100 квтч тежи 600 кг.Батерия 800 квтч е 4,8 тона,а 1000 квтч е 6 тона.20:10 26.04.2023
42 Турбо
До коментар #38 от "Чисти сметки добри приятели":
1200 квтч годишно за слънчева Африка ли ги сметна или дъждовна Северна Европа?20:13 26.04.2023
43 Чичо Скрудж
До коментар #37 от "гост":
Съвременен влекач тежи между 7 и 8 тона.Само батериите на електрическия влекач са толкова.20:38 26.04.2023
44 Транспортна фирма
Сега караме по 35 т полезен товар при 40 т максимално тегло на композицията. Няма да се разкарваме да возим влекачи. Електрически влекач с 5 тона батерия не ни трябва! Да си го карат.
Коментиран от #45, #47
21:38 26.04.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Тесли
До коментар #39 от "Чисти сметки добри приятели":
ама ти пак едно си знаеш, едно си баеш….Хайде бе човек, кажи кога се качваме и караме и гледаме-ти с кола на ток, аз с ДВГ и да видим кое/как/ къде се зарежда, минава….ако кажеш и до Западна Европа ще отскочим-да видим там колко се карат камиони, колко зареждат, колко са на една отбивка….
Чете в нета и хоп-всичко знае и разбира…. ама на камион не се е качвал и всичко му е ТИР…..
8-9 тона влекач с какво оборудване и кабина е??? Бутафорната тесла-семи какво има…????
22:50 26.04.2023
47 От последния
До коментар #44 от "Транспортна фирма":
модел ще ти дадем на теб-с помощни колела и педали да се въртят…да е по-леко и еко….22:51 26.04.2023
48 Знайко
00:18 27.04.2023
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Пейо
До коментар #39 от "Чисти сметки добри приятели":
Представям си как на всеки паркинг в Германия ще има по 80 зарядни станции. Това окей ама тока до тези зарядни станции от къде ще идва?? Докато не се направи заряд за 30 Мин на една батерия колкото долу горе излиза и едно зареждане на камион в момента няма какво да си говорим. Да не говорим, че на зарядните станции цената не е 20 Ст ,а над лев на кв/ч.13:53 04.05.2023