В основата на световноизвестната хибридна технология на Toyota стои иновативната система, известна като Toyota Hybrid System (THS), която в по-новите си инкарнации е обозначена като Hybrid Synergy Drive (HSD). Тази патентована архитектура е много повече от просто комбинация от двигател с вътрешно горене и електромотор; тя представлява комплексна, интегрирана система за управление на мощността, която оптимизира ефективността и намалява емисиите. Централен елемент на THS е уникалното планетарно предавателно устройство (Power Split Device - PSD), което играе ролята на безстепенна трансмисия (eCVT) и е ключът към плавния преход между различните режими на задвижване.
Планетарното предавателно устройство позволява едновременното свързване на бензиновия двигател с цикъл на Аткинсън (Atkinson cycle engine), двата електрически мотора/генератора (Motor Generator 1 - MG1 и Motor Generator 2 - MG2) и задвижващите колела. Двигателят с цикъл на Аткинсън е оптимизиран за висока термична ефективност при определени обороти, което го прави идеален за хибридни приложения, тъй като неговите слабости при ниски обороти се компенсират от електромоторите. MG1 служи предимно като генератор за зареждане на високоволтовата батерия (HV battery) и за стартиране на бензиновия двигател, докато MG2 е основният тягов електромотор, осигуряващ мощност на колелата и функциониращ като генератор по време на рекуперативно спиране.
Управлението на потока на енергия в THS се осъществява чрез сложен хибриден контролен блок (Hybrid Control Unit - HCU). Този HCU непрекъснато анализира данни от множество сензори – скорост, натоварване на двигателя, заряд на батерията, позиция на педала на газта – и взема решения в реално време за оптимално разпределение на мощността. Например, при ниска скорост и леко натоварване, системата може да работи изцяло в електрически режим (EV mode), задвижвана само от MG2, черпейки енергия от HV батерията, която обикновено е от тип никел-метал хидрид (NiMH) или по-новите литиево-йонни (Li-ion) батерии.
При по-високи скорости или при нужда от по-голяма мощност, бензиновият двигател се включва безшумно, като HCU прецизно контролира съотношението на мощността между него и електромоторите. Едно от ключовите предимства е рекуперативното спиране, при което MG2 превръща кинетичната енергия, която обикновено се губи като топлина при конвенционалните спирачки, обратно в електрическа енергия за презареждане на HV батерията. Това не само повишава ефективността, но и удължава живота на спирачните накладки.
Еволюцията на THS е довела до различни поколения и модификации, включително Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV) като Toyota RAV4 Prime и Prius Prime. Тези системи разполагат с по-големи HV батерии, които могат да бъдат зареждани от външен източник (електрическа мрежа), осигурявайки значително по-дълъг пробег само на електричество. Сложният софтуер и хардуер в THS непрекъснато се усъвършенстват, осигурявайки плавна интеграция, висока надеждност и забележителна горивна ефективност, което прави хибридните автомобили на Toyota еталон за екологична икономичност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
15:41 18.06.2025
2 Историк футурист
Да бяхте написали поне разликите между никел метал хибридните батерии които използва Toyota и така наречените В статията нови литиево-йонни батерии, които също са технология от десетилетия. В разговорите за най-новите технологии при електромобилите това ще е много по-важен въпрос - каква ти е батерията, отколкото Какво е цикъл на Аткинсън.
Коментиран от #3
20:47 18.06.2025
3 Пламен
До коментар #2 от "Историк футурист":
Първо не се нарича никел метал хибридна батерия, а никел метал хидратна. Имах тойота хибрид и бях безкрайно доволен. Хидратните батерии могат да получават голямо количество ток без особени усилия и проблеми. Затова още се използват широко при тойота. Имат и литиеви, например Prius+ .Тойота вече са на пето поколение хибриди за разлика от много други. Всички навремето им се подиграваха с първия приус през 1998г а сега иди ги стигни......
Да не говорим за тойота Мираи която е на водород, от нея вече са на втора генерация модел. Нищо че в Бг няма все още къде да я заредиш, но в щатите и западна Европа има. Ненапразно шефа на Тойота с право казва че електрическите коли не са най-доброто решение. Когато бяха на трето поколение хибриди, европейските производители едва прохождаха с техните хибриди. Да не говорим че масово се продават меки хибриди, които дори не могат самостоятелно да придвижват колата а ги вписват като такива. Колкото и да се подиграват на Тойота, истината е че винаги ще бъде номер едно!
Коментиран от #9
23:50 18.06.2025
4 Да де
Коментиран от #5
12:08 19.06.2025
5 123
До коментар #4 от "Да де":
Ами то и на CVT кутия вие, ама кво...........На Тойота е с планетарен механизъм за разлика от CVT
Коментиран от #6
13:05 19.06.2025
6 Боли ме
До коментар #5 от "123":
Фара Много е убава Вие като линейка на магистралата си мислиш ,че летиш то само вие.Коментиран от #7, #8
14:40 19.06.2025
7 123
До коментар #6 от "Боли ме":
????????17:02 19.06.2025
8 Аха
До коментар #6 от "Боли ме":
А карал ли си Тойота или не? Особено от 5то поколение? При кикдаун действително има вой от мотора, но не е толкова неприятен и е моментен, защото приключва в момента в който освободиш газта14:36 20.06.2025
9 Клие
До коментар #3 от "Пламен":
Клиентите знаят и си правят своя избор00:18 25.06.2025