Революционно "слънчево гориво" бе използвано за първи път в граждански полет

28 Юли, 2025 17:28 3 528 6

  • гориво-
  • европа-
  • полет-
  • самолет

За момента са обработени едва 190 литра

Революционно "слънчево гориво" бе използвано за първи път в граждански полет - 1

Известна европейска авиокомпания и пионерски стартъп в областта на чистите технологии обединиха сили, за да интегрират за първи път „слънчево гориво“ в гражданската авиация. Въпреки че първоначалният мащаб на това постижение е скромен по отношение на обема, последиците му са дълбоки и анонсират потенциален път към рентабилна и наистина устойчива алтернатива на традиционното реактивно гориво.

Докато терминът „устойчиво авиационно гориво“ (SAF) е широко признат в дискусиите около полетите с нулеви емисии, „слънчевото гориво“ представлява по-малко разпространена, но също толкова трансформираща категория. Слънчевото реактивно гориво е по същество вид синтетичен суров нефт, получен директно от слънчева енергия. Synhelion, швейцарският иноватор в областта на чистите технологии, който стои зад този пробив, описва производствения си процес като синергична комбинация от лесно достъпни суровини, евтина възобновяема енергия и ефективни решения за термично съхранение.

Swiss International Air Lines е неизменен поддръжник на амбициозните начинания на Synhelion от 2020 година, първо като стратегически партньор, а две години по-късно и като инвеститор. Това дългогодишно сътрудничество достигна своя връх с историческа демонстрация: пет години след началото на партньорството им, Swiss и Synhelion успешно използваха слънчево гориво в гражданската авиация за първи път, което бе премиера за цялата индустрия.

Въпреки че и двете компании имат седалище в Швейцария, слънчевото гориво беше доставено и използвано в Германия. Това логистично решение беше продиктувано от интегрирането му в горивото за рутинния полет Хамбург-Цюрих. Процесът включваше доставка от Synhelion на 190-литров барел синтетичен суров нефт до рафинерия в Северна Германия, където той беше внимателно преработен и превърнат в сертифицирано авиационно гориво Jet-A-1. Това пионерско за индустрията сурово гориво беше произведено в завода DAWN на Synhelion, като се използваше тяхната патентована система за съхранение на топлинна енергия.

В следващата фаза това рафинирано слънчево гориво беше включено в съществуващата система за доставка на гориво на летището в Хамбург, откъдето беше използвано за редовен полет на Swiss. Важно е да се отбележи, че това беше символична първа стъпка, а не полет, захранван изцяло със слънчево гориво. 190-литровият барел суров нефт достави реактивно гориво, което съставляваше приблизително 7% от общото гориво, необходимо за маршрута Хамбург-Цюрих. Основната цел на това първо използване не беше количеството, а по-скоро да се потвърди безспорно техническата осъществимост и логистичната безпроблемност на интегрирането на това алтернативно гориво за задвижване на търговски самолети, като по този начин ефективно се даде старт на по-екологично бъдеще за авиацията.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 15 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тесльо=идиот

    12 5 Отговор
    Синтетичните горива са пълна глупост.Статистически е доказано.

    Коментиран от #5

  • 2 честен ционист

    6 6 Отговор
    Само глупак може да се върже на лъжата, че тия крила побират 30 тона гориво.
  • 3 абе аз чакам

    10 1 Отговор
    слънчеви вратни пържоли те гориво ми правят...
  • 4 Вятър работа

    3 1 Отговор
    Слънчево гориво за вятър работа
  • 5 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "Тесльо=идиот":

    Ето че синтетичните горива вече са реалност и само за пет години са произвели общо 190 литра, които са осигурили 7% от необходимото гориво за един-единствен полет. След още пет години ще осигуряват 14%, след още пет години 28% и така след 40 години ще могат да произведат гориво за цял полет!

    Бъдещето е във водорода и синтетичните горива! Ще слушате Акио Тойода!

    Коментиран от #6

  • 6 Тойода

    2 1 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    Въпросът е в цената. За няколко милиона да получиш 190л заготовка, от която да произведеш 100л керосин. ( цена 200 евро) Нещо не виждам голямо бъдеще. По-скоро научен експеримент.