На 26 септември в Мурманск се проведе техническа обиколка на мястото на стоянката на плаващия енергоблок „Академик Ломоносов“. Посещението бе организирано от руската корпорация „Росатом“. Събитието се състоя в рамките на XI регионален форум-диалог „Сътрудничество за устойчиво развитие на Арктика“.
Участие в посещението на уникалния атомен обект взеха представители на международната екологична неправителствена организация „Белона“. По думите на генералния мениджър на организацията Нилс Бьомер, „Росатом“ демонстрира прозрачност по отношение на осъществяването на проекта за създаване на плаваща атомна топлоелектрическа централа (ПАТЕЦ).
„Това е нашето първо посещение на борда на плаващия енергоблок. Интересуваме се от всички въпроси и действия, свързани с ПАТЕЦ. Горивото не е още докрай заредено в реакторите и на първо място се интересуваме от процеса на зареждане и последващото пускане на реактора“, каза той. Бьомер оцени готовността на „Росатом“ да покани на борда на плаващия енергоблок всички желаещи и заяви, че „Белона“ ще следи внимателно по-нататъшното реализиране на проекта.
В момента в Мурманск се извършва зареждането на реакторите с гориво, което започна през лятото. По думите на заместник-ръководителя на Дирекцията по изграждане и експлоатация на ПАТЕЦ Дмитрий Алексеенко, зареждането на първи реактор вече е завършено, а вторият реактор ще бъде зареден до края на годината. След това започват комплексните швартови изпитания. Готовността на плаващия енергоблок „Академик Ломоносов“ се оценява на 99,65%. Въвеждането на ПАТЕЦ в експлоатация в сибирското пристанище Певек на полуостров Чукотка е планирано за декември 2019 г.
Плаващият енергоблок (ПЕБ) „Академик Ломоносов“, проект 20870, е основен проект от серия мобилни транспортабилни енергоблокове с малка мощност. Той е предназначен за експлоатация в състава на плаваща атомна топлоелектроцентрала (ПАТЕЦ) и представлява нов клас енергийни източници на базата на руска технология за ядрено корабостроене. Това е уникален и първи в света проект на мобилен транспортабилен енергоблок с малка мощност. Той е предназначен за експлоатация в районите на Крайния Север и Далечния Изток. Основната му цел е да осигурява на енергия за отдалечени промишлени предприятия, пристанищни градове, газови и нефтени платформи, разположени в открито море.
Понастоящем „Росатом“ вече разработва второ поколение ПАТЕЦ – оптимизиран плаващ енергоблок (OFPU), който ще бъде по-малък от своя предшественик. Предполага се, че той ще разполага с два реактора тип RITM-200M, всеки с мощност 50 MW.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Инкогнито
Коментиран от #2
01:42 30.09.2018
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Реално
08:03 30.09.2018
4 Сссерем
Коментиран от #5, #6
09:53 30.09.2018
5 Мария Кюри
До коментар #4 от "Сссерем":
Да да 700 мегавата 5-6 блок на Козлодуй са по 400 мегават.ч. а на коритото 700 мегавата!!!Коментиран от #10
10:15 30.09.2018
6 незнайко
До коментар #4 от "Сссерем":
Ето какви са реакторите !!!( https://bg.rbth.com/science/325637-ледоразбивач-сибир-русия-арктика ) Явно пишете наизуст. Кой самолетоносач е с по голяма мощност ???
10:42 30.09.2018
7 Орфей до Оня с коня
Коментиран от #9
11:12 30.09.2018
8 гост
Коментиран от #11
11:52 30.09.2018
9 Да да
До коментар #7 от "Орфей до Оня с коня":
Велика нация са! Смятай ако заплатите им бяха колкото наще, какви чудеса шяха да сътворят! Обаче при МРЗ 240 лв. само толкова. А иначе кога ще избият инвестицията в това корито - преди или след като потъне?12:03 30.09.2018
10 СссереМ
До коментар #5 от "Мария Кюри":
Марийче чети малко,първият им атомен самолетоносач Ентърпрасиз има 4 реактора по 150 mw всеки и мини електроцентрала за 18 mw,колко прави?А и е от 58- ма,ами сега?Аз като казвам че с пръдня боя не става не е напразно.Коментиран от #13
12:04 30.09.2018
11 Да да
До коментар #8 от "гост":
Смятай колко са заблудени ушанките! Ама то на какви по-големи глупости са събирали по 200 плюса! Погледни само класацията "Най-яките коментари във Факти"! Няма такъв смях :D12:07 30.09.2018
12 БАЛКАНДЖИЕВ
Купуваме си няколко от тези и решаваме проблема си .
12:24 30.09.2018
13 незнайко
До коментар #10 от "СссереМ":
Ето това пише за самолетоносача !https://bg.wikipedia.org/wiki/Ентърпрайз_(CV-6)
Котли с конски сили !!! Вече не е на въоръжение !!!
Коментиран от #14
12:36 30.09.2018
14 СссереМ
До коментар #13 от "незнайко":
Само копи-пейст от уикито не става моето момче,потърси още маалко с каква мощност са му реакторите и то на най-стария им атомен самолетоносач.Мога да ти помогна в нета има достатъчно информация за него,има и за новите,но умишлено не съм ги споменал,просто исках да видиш момента на развитие.Просто погледни в /atominfo.bg/.12:56 30.09.2018
15 Танграла
Трудното при вдрените генератори е да ги направиш малки и да ограничиш използваното гориво, за д апроизвежда малки количества и да функционира по-дълго - самостоятелни агрегати за многократна или дълга употреба, на малки обекти!!!
Какво сравнявате със самолетоносачи от миналия век бе охлюви?
Идеята е за повишаване на размера и ефективността, а не мегаломанщини!
Коментиран от #16
15:32 30.09.2018
16 Танграла
До коментар #15 от "Танграла":
Опс ... Идеята е за намаляване на размера и повишаванеефективността ...
15:35 30.09.2018
17 за Мурманск
17:44 30.09.2018
18 за Мурманск
17:45 30.09.2018