4 Юли, 2020 08:52 1 931 42

Нуждаем се от иновативни европейски университети, каза Мария Габриел

  • мария габриел-
  • университети-
  • иновативни-
  • ек-
  • ес-
  • комисар-
  • иновации-
  • еразъм

Комисарят наблегна на важността за създаването на европейска образователна степен и гарантиране на качеството на образованието

Нуждаем се от иновативни европейски университети, каза Мария Габриел - 1
Снимка: БГНЕС

„По време на пандемията ясно се очертаха редица трудности пред европейските образователни системи. Сред тях са разликите в свързаността и инфраструктурата, в достъпа до качествено дистанционно обучение,  недостигът на цифрови умения за електронно обучение. За да отговорим на тези предизвикателства, трябва да съвместно да изградим нашата визия за интегрирано европейско пространство на образованието и да го превърнем в реалност за всички до 2025 г.“ Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел при откриването на дискусията с ректори на водещи университети от държави членки на ЕС, представители на студентската мрежа Еразъм и Европейския студентски съюз.

Тази среща беше първият от поредицата диалози с гражданите, предвидени този месец, на които българският еврокомисар ще представи инициативите в предстоящото съобщение относно европейското образователно пространство. Мария Габриел подчерта необходимостта от предоставяне на качествено образование, което да гарантира, че европейските граждани притежават необходимите умения и компетентности за динамично променящия се пазар на труда, съобщиха от пресцентъра на ЕК.

Тя привлече вниманието върху три основни принципа за създаване на интегрирано европейско образователно пространство: съвместното създаване, ученето през целия живот и приобщаването. Добър пример за съвместно създаване е инициативата за европейските университети в рамките на програма „Еразъм +“.

„Нуждаем се от иновативни европейски университети, с цел обединяване на ресурси и общоевропейски инициативи, в отговор на предизвикателствата на 21-ви век. В първите 17 алианса от европейски университети са включени 115 висши учебни заведения. През следващите дни ще обявим още 24 алианса. Така техният брой ще стане близо 300 висши учебни заведения в Европа. Чрез разработване на междууниверситетски кампуси в ЕС, обмен на онлайн курсове, данни и цифрова инфраструктура, университетите могат да бъдат по-ефективни в подготовката на студентите за бъдещите работни места“, отбеляза Мария Габриел. Комисарят наблегна на важността за създаването на европейска образователна степен и гарантиране на качеството на образованието. Това ще проправи пътя към по-иновативни формати на мобилност, включително цифрова мобилност, в рамките на програма „Еразъм+“.

По отношение на втория принцип, комисарят наблегна, че е необходимо да превърнем ученето през целия живот в реалност. „Нужни са ни нови възможности, включително цифрово и смесено обучение, кратки и целеви обучителни модули при гарантирано качество. Ето защо европейското образователно пространство поставя акцент върху анализа на случващото се след дипломирането лица и върху новия подход към микрокредитите“, коментира Мария Габриел. На трето място комисарят изтъкна, че образователните системи, включително във висшето образование, трябва да бъдат и приобщаващи, даващи повече възможности за обучение и на досега изключените от системата.

Тя подчерта необходимостта от мобилизиране на инвестиции за ускоряване преобразуването на висшите учебни заведения за изпълнение на техните четири основни мисии: образование, научни изследвания, иновации и ползите за обществото. В тази връзка е важно да се установят взаимодействия и допълване на програмите в рамките на многогодишния бюджет на ЕС, като „Еразъм+“, „Хоризонт Европа“, структурните фондове, с национални програми и стратегии.

„Споделяме една и съща визия с ректорите от водещите университети в Европа! Мой приоритет е да постигнем тясно взаимодействие между европейското образователно пространство и европейското научноизследователско пространство. Тези две инициативи трябва да вървят „ръка за ръка“, за да имаме работеща стратегия на знанието. Можем да работим съвместно и за цифрова платформа за изпити онлайн. Много е важен приносът на университетите. Днешната дискусия е добра основа за бъдещото ни тясно сътрудничество, което цели да направи европейското образователно пространство реалност до 2025“, заключи Мария Габриел. Диалогът с гражданите продължава следващата седмица със срещи с младите хора и Европейския парламент.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Леле,леле

    36 0 Отговор
    И това просто чучело ми говори за образование !?!

    Коментиран от #32, #33

  • 2 Жирафа Габриел

    27 0 Отговор
    Суперкомпютъра ми ще оправи нещата, баце ще си напълни и гардероба с банкноти от 500 евра, спете спокойно евроовце!
  • 3 Държава мащеха

    21 0 Отговор
    Не мое ли да санираме старите? Гледам, Оксфорд и Кембрич не са ги съборили още... В Национална Спортна Академия, студентите НЯМАТ право да ползват съоръженията ако не са състезатели към Академията- нищо, че плащат семестри, общежитие и заплати на Академията. Побъркана работа! Националите масово са на индивидуално, щото всеки клуб иска да си запази "златната кокошка" , вместо да се лиши от елитен състезател. Много таланти погубва този капиталистически модел.

    Коментиран от #27

  • 4 Въпрос към тъпата м-ка от с.Хаджидимово

    27 0 Отговор
    До кога ще ни тормозиш с присъствието си?
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 радев

    18 0 Отговор
    Тази пак се изцепи
  • 7 Госあ

    18 0 Отговор
    😂 марийче интелигентните хора предпочитат Университети с традиции и история бе марийче. 😂
  • 8 Сандо

    13 0 Отговор
    И това произведение на българското образование ще оправя европейското?То и едно образование-образованите стават все по-необразовани,че и мързеливи,но пък са научени да се "наслаждават".
  • 9 Румяна Костова

    14 0 Отговор
    Габриел е зациклила на думата иновации
    ,, Нуждаем се от иновативни европейски университети, път към иновативни формати на мобилност, цифрова мобилност " Иоще поне 5 пъти повторение на иновации и мобилност. И от цялата и реч Бла, Бла, накрая става ясно, че всичките тези иновации ще са с цел изпитите в университетите да се провеждат онлайн. Всеки студент такъв огромен пищов ще си сложи на стената, която камера не показва, че няма да има никой скъсан на изпит. Пази, Боже да отидеш на доктор, който си е взел изпита онлайн. Тези изпити ще осакатят тотално висшето образование.

    Коментиран от #12, #13

  • 10 фен

    8 0 Отговор
    Нямаш никаква представа от какво имаме нужда!!!
  • 11 2020

    10 0 Отговор
    Недоразумението Габриел/какво име само-не е българка/не може дори едно правилно изречение да сътвори.Учителят й е Бойко Борисов Той фъфли ,говори лъжи, опитва се да подвежда българите,затова ни се смеят и на снимките с голото му тяло ,обидата към Цвета Караянчева/очевидно определението й хареса/записи с пари ,злато ,Барселона .И ние трябва да понасяме всеки ден глупави изказвания.
  • 12 Госあ

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "Румяна Костова":

    Принципно, широкия прием не е толкова лош. Системата във Франция. Но след това започва цедката. А англичаните като тарикати с пари вземат всички и всички завършват. Дори докторски вземат с пари. Платени докторантури има там. И никакви изисквания за публикации. Но после си ги връщат обратно там откъдето са дошли, най вече източна европа 😂 Та мисълта ми е, че работа йок. А пък те си прибират парите и финансират образованието и науката на кадърните.

    Коментиран от #28

  • 13 Госあ

    9 0 Отговор

    До коментар #9 от "Румяна Костова":

    Иначе, какво да очаква от калинка. Да повтаря като латерна едно и също до откат. Аз вече като чуя иновации и креативност и лошо ми става.
  • 14 Тато из Правец

    8 0 Отговор
    Ако не беше женена за €вр€ин ,щеше да нижеш тютюн из Неврокопско...
  • 15 ДядоСтою

    3 1 Отговор
    При 60000 ученика 7 клас справка явили се на матури и над 40 университета в Бг нормално ли е това????????нуждаем се от народ вече офсо
  • 16 Толуп

    2 0 Отговор
    Ангелкова има ли сестра?
  • 17 Хаджиментов

    6 1 Отговор
    Висшето образование се изгражда върху основното и средното, така че трябва да се започне от там.
    Значително повишаване на заплатите, връщане на уважението към учителската професия и училището, осъвременяване на съдържанието и формите на обучение и изхвърляне на политиката и религиите от училищата.
    За вусовете - трябва да се разкара социалистическият мастодонт БАН и малкото кадърни учени от там да отидат към унивеститетите, където ще се получи приемственост със студентите и с млади учени, ще споделят опита си и ще се получава по-добро финансиране, след като огромните средства от БАН се пренасочат към университетите.
    Сега в институтите към БАН е пълно с доценти и професори, които никога не са изнесли една лекция пред студенти, както и такива, които се занимават с чисто приложна дейност, често от частните си фирми, но се водят учени и получават заплата от държавата за да публикуват 2-3 творчески изплагиатствани статии годишно.

    Коментиран от #19, #20

  • 18 Госあ

    4 0 Отговор
    Възходът на калинките наистина е по страшен от коронавируса. Ваксина за него може и да се намери,но ефикасен инсектицид ....
  • 19 Госあ

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "Хаджиментов":

    Университетите са гола вода бацка. Всичко което излиза в печата е от БАН наясно ли си ? Айде тия в Университета да си пеят лекциите, а науката да се прави от учените. Така както е в целия свят.

    Коментиран от #21

  • 20 Госあ

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "Хаджиментов":

    И да ти кажа, герберотиквениче, студентите ходят точно в БАН, ако искат да видят и разберат нещо, не у техпарко или Университета.

    Коментиран от #37

  • 21 Хаджиментов

    4 1 Отговор

    До коментар #19 от "Госあ":

    Хахах, в САЩ или Западна Европа науката се прави именно в Университетите. Техните Академии на науките са общества за събиране, обмен и координиране на информацията, а не място, където се прави наука. БАН и подобните му са болшевишка отживелица. От40+ института в България колко научен продукт е излязъл?!?!? Питай чичо ти Гугъл колко от Нобеловите лауреати са от университети и колко от Академии на науките.
    Ти сигурно си някакво зелено асистенче или научно сътрудниче н-та степен, което се омайва от големи, но неподплатени с нищо приказки.

    Коментиран от #22, #23, #24

  • 22 Госあ

    2 4 Отговор

    До коментар #21 от "Хаджиментов":

    Виж чиче,личи си, че изобщо нямаш представа. Точно в сащ се прави от институти. За западна европа да си чувал за cnrs, inserm,inra, институт Пастьор, Макс Планк. Единствено в англия се прави от университети и болници. Ама айде нема нужда.
  • 23 Госあ

    0 4 Отговор

    До коментар #21 от "Хаджиментов":

    Ти кое не разбра,че само една група от института по Молекулярна Биология примерно слага в малкия си джоб всички факултети по природни науки ??? А ? Айде говорете си за иновации и не ме занимавай с глупости. За нобелови награди ше ми говори 😂

    Коментиран от #26

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Адвокат

    2 0 Отговор
    Като гледам тия на снимката пълен потрес! Тия каки си бъркат в носа и гледат глупаво, татуирани и пращящи от хормони млади жени! За тях никакво мотане по университети, по един як български мъж и да раждат деца, много и все бели! И да бутат колички НА центъра. Университета е клуб за чифтосване, никой нищо не научава, нали всички сме наясно? Науката няма общо с показаните на снимката неща. Висшето образование следва да е само за да може майката да взема детски минимум по 1000 лв месечно. Без висше никакви детски! А помакесата с дългия врат е подигравка с нас и Европата!
  • 26 Хаджиментов

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Госあ":

    - Институт по ядрени изследвания и ядрена енергетика - какъв принос в науката има?
    - Институт по електроника - ами тези?
    - Институт по оптически материали и технологии „Академик Йордан Малиновски“ (на базата на сливане на Централна лаборатория по фотопроцеси и Централна лаборатория по оптичен запис и обработка на информацията) - а тези?
    - Институт за гората - къде са ни горите?
    - Институт за космически и слънчево-земни изследвания (чрез сливане на досегашните Институт за космически изследвания и Институт по слънчево-земни въздействия) - ами тези - 20 години се хвалят с някаква космическа оранжерия. Другото бяха очите на паметника на Цар Самуил, които угаснаха 2 месеца след слагането им.
    И т.н. и т.н. нямам време да пиша за всички - икономически, по това, по онова. Все измислени неща с аадминистарции, секретарки, техически сътруднижци и бла-бла. А практическа полза от тях - никаква.
    Казах, има малко работещи и истински учени, но една пртичка полет не прави.

    Коментиран от #29, #34, #35

  • 27 В последната

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Държава мащеха":

    си година от обучението в СУ имах лекционен курс, който съвпадаше напълно като съдържание и ниво с един от учебните ми предмети от осми клас в училище!!!
    Също така някои курсове бяха по програма 75 часа на семестър, но на практика ни преподаваха 30.
    Отделно някои преподаватели не искаха да провеждат някои избираеми специализиращи курсове поради по-малък брой регистрирани студенти.
  • 28 не знам

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "Госあ":

    как е във Франция, но познавам хора завършили доктурантура в България без да имат нужните познания по математика от началното училище.
    Изобщо не се шегувам!

    Коментиран от #30

  • 29 Госあ

    3 1 Отговор

    До коментар #26 от "Хаджиментов":

    Ами точно тези институти по време на Комунизма прославяха България. Точно института по Космически изследвания е посетен лично от Ширак за да изкаже възхищението си след като френски космонавт на МИР му разказва за българската апаратура там. Аз имам въпросителни към института по опера,икономика и всички мижи да те лажем "науки" ,които определено трябва да бъдат отделени. А че е батак,батак е в момента. Това е следствие на демократичните промени у нас. И изхода е реформи и активност на младите учени (само дето ги нема,щото с 500лв стипендия за докторантура нема много желаещи), а не както любимият ви комсомолски секретар от свищов искаше да закрива БАН. Всъщност, точно обратното трябва да се случи, всички провинциални иновативни университетчета трябва да бъдат закрити.

    Коментиран от #42

  • 30 да допълня

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "не знам":

    тези без началното завършиха докторантурите си в БАН.
    Имена няма да споменавам.

    Коментиран от #31

  • 31 Госあ

    0 0 Отговор

    До коментар #30 от "да допълня":

    а министър председателя на Република България има ли по големи познания ? Пак казвам, има много гнили ябълки, но има публикации на световно ниво и те са от БАН, а не от Университета. Просто не е рационално да водиш непрекъснато лекции и упражнения и да правиш наука.
  • 32 А бе тя

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Леле,леле":

    много иновативна тази! С успешен скок в подходящо легло... Първо стана Габриел - съпруга на подходящ човек. Та една от иновативните специалности може да бъде " успешен брачно- политически бизнес"...
  • 33 хахаха

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Леле,леле":

    Хафаха иновативни европейски университети като тоя що тая завършила "аврог...ска администрация" т.е. Опис и класификация на гей....те по евро стандарт .
  • 34 Сандо

    1 2 Отговор

    До коментар #26 от "Хаджиментов":

    Момче,стига си се излагал пред хората.
  • 35 Необходими уточнения

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "Хаджиментов":

    1. За да разбереш с какво се занимават и какво "произвеждат" в един научен институт, трябва да имаш ниво, а ти го нямаш; 2. Науката създава ВЪЗМОЖНОСТИ - а практическата реализация на създаденото от нея може да е след поколения;3. Не всички, работещи в научни институти по света, са лауреати на Нобелови награди.Но без тях сигурно щяхме да се придвижваме все още само по най-здравословния начин - с краката си.

    Коментиран от #38, #41

  • 36 фен на сидеров

    1 0 Отговор
    тази , налапала се със заучени фрази и клишета , ме шашка изцяло с интелекта си !
  • 37 фен

    2 1 Отговор

    До коментар #20 от "Госあ":

    Институти от типа на БАН имаше само в СССР и страните от соца.Всички останали са към университетите.Преподавателите имат право да работят и по научни проекти като си търсят финансиране.
    Не е като при нас в БАН.Получават си парите а резултат няма.Тези хрантутници са за закриване.
  • 38 фен

    1 1 Отговор

    До коментар #35 от "Необходими уточнения":

    Работил сън там.Не ми обеснявай!

    Коментиран от #39

  • 39 Госあ

    0 2 Отговор

    До коментар #38 от "фен":

    Като ти гледам обЕсненията, определено не си. Или си продавал сандвичите в лавката 😂
  • 40 бабаяга

    1 0 Отговор
    От 9м по Рихтер имате нужда. Варварска гнусна, държава от крадци, готованци и интриганти.
  • 41 Хаджиментов

    1 0 Отговор

    До коментар #35 от "Необходими уточнения":

    С тези възможности поколения се пенсионираха без да направят нищо. Института по икономика какво помогна на България през последните 30 години?
    Докога ще чакаме някой да измисли нещо ново в областта на компютрите, информационните технологии и т.н. Там стана революция, която изстреля света напред, а нашите "учени" само копират и плагиатстват. Но имаме милион професори, доценти и не знам какви си специалисти в тази област.
    А за нивото ми не се тревожи, занимавал съм се с научна работа още когато не си бил планиран, работил съм във водещи фирми в света в областта на ИТ, занимавам се с преподавателска дейност, зная много български "учени" от институти на БАН и зная с какво се занимават и на какво ниво работят. Каква наука от хора, които чи чукат "часпром" от институтите, използвайки името им, базата им и работното си време, за което получават държавни заплати, за които хленчат, че са им малки?!?! Зная хора станали напоследък доктори със статии от 1993г, в които са съавтори с повече от 40 други. Голям учен, който взима парите на някой друг, по-кадърен, нали.
  • 42 Хаджиментов

    2 0 Отговор

    До коментар #29 от "Госあ":

    Изглажда бъркаш науката с приложната електроника. Защото всички тези апарати, направени за космоса преди дестки години, нямат нищо ново в тях нито като принцип, нито като прибори , нито нищо. Т.е. при тях няма нищо научно, нищо ново, което света и науката да не знаят. Добри приложни инженери за момента - да, но учени?!?! Отделен е въпросът, десетки "учени" от онези времена все още си лежат на старата слава и от тогава до сега не са мръднали и един сантиметър напред и не са направили нищо ново. Пищат си статии от онова време, плагиатстват си творчески, откриват топлата вода, като правят прибори, които съществуват на Запад от много години, описват всичко в статии и си живуркат. Но с голямо самочувствие на учени и с огромни претенции.
    От разкарването на такива и затварянето на институти, които десетки години нямат практически разултати, истинските учени могат само да спечелят.