Проблемите на Украйна със зърното са много. Както с обработката на земята - тъй като нивите са запуснати, минирани или унищожени, така и със съхранението на реколтата - складовете са препълнени. Транспортирането обаче е почти невъзможно - директният морски път от Одеса, Мариупол и други важни украински пристанища е блокиран. "Украинските пристанища не могат да се използват - те или са бомбардирани, или има риск от бомбардировки", казва пред АРД Хансйорг Кюстер, професор по геоботаника.
Проблемът с релсите
Но не може ли пшеницата да бъде превозена по суша с влак до Румъния и там да бъде натоварена на кораби? На теория е възможно. Но на практика разликата в разстоянието между релсите в различните страни е огромна пречка.
"В Украйна железницата е широкорелсова, докато в Европа има стандартно междурелсие", обяснява Кюстер. Какво означаво това конкретно? В повечето европейски страни разстоянието между вътрешните страни на релсите е 1435 мм, докато в Украйна е 1520 мм. Това е стандарт в страните от бившия Съветски съюз, който е в сила и днес.
Респективно ако влаковете със стоки от Украйна стигнат до границата, не могат просто да продължат към Молдова или по-нататък - към Румъния. "Или трябва товарът да се прехвърли, или да се купят нови вагони. А транспортът по шосе е изключително скъп", казва Кюстер.
От сравнително евтиното зърно от Украйна зависят най-вече по-бедните страни в Африка и Близкия изток. Там вече има недостиг на украинска пшеница, а в последно време цените се повишиха рязко. Пшеницата, отглеждана в Германия и Западна Европа, не е подходящ заместител, тъй като е твърде скъпа за страни като Мароко, Египет и Алжир.
Според експерта Кюстер просто решение на проблема не съществува. Тъй като става дума за огромни количества, транспортирането със самолет или с камиони е изключено. Извозването на украинската пшеница с влак не е възможно, а наблизо други пристанища няма. До балтийските страни или до Финландия, където междурелсието е същото като в Украйна, може да се стигне само с транзитно преминаване през Русия или Беларус - т.е. и този вариант отпада.
Помощта на Букурещ
Ако се погледне към картата на света и към списъка с основните вносители на украинската пшеница, се вижда, че единствените логични маршрути минават през Черно море. Т.е. през Румъния.
Миналата седмица правителствени представители и експерти по транспорта от Румъния, Молдова и Украйна се срещнаха в Букурещ с еврокомисарката по транспорта Адина Вълян. Тя посочи, че износът от Украйна и Молдова в момента се обсъжда на европейско ниво и, че Румъния може да помогне в това отношение.
Вълян спомена конкретно дунавските пристанища Галац и Сулина, както и Костанца, които биха могли "да служат като врати към Черно море". А между Констанца и някои по-малки пристанища в Украйна, които не са пострадали от войната, би могла да бъде изградена система от совалки. До Галац пък има железопътна линия с междурелсие като украинското. Доставката на стоки от Украйна до Галац би била "много лесна", обяви еврокомисарката.
Перспективи и реалности
Но нещата съвсем не са толкова елементарни. Търговец на зърно от Одеса се оплака по румънската телевизия, че железниците около граничния пункт са в лошо състояние. А релсите до Галац са повредени от години. Междувременно румънският министър на транспорта Сорин Гриндяну обеща линията до Галац да бъде ремонтирана още в следващите 100 дни.
Експертът по земеделието Кюстер все пак подчертава, че ще бъде много скъпо украинската пшеница да се товари на кораби извън страната. Но с оглед на пълните складове трябва да се побърза - "всеки ден е важен".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Шадола
Коментиран от #6, #9, #17, #18
16:45 18.04.2022
2 Карл Маркс
16:46 18.04.2022
3 Каква Европа бе!
16:46 18.04.2022
4 Баце
16:48 18.04.2022
5 Симо
Коментиран от #13
16:49 18.04.2022
6 мдаааа
До коментар #1 от "Шадола":
Руснята държи от трите , най-дългото ...🤭16:49 18.04.2022
7 😄😄😄
16:52 18.04.2022
8 Чичо Тони
16:54 18.04.2022
9 Komapak
До коментар #1 от "Шадола":
Семената за посев са им спрени.... Та верно ще хване от трите пръста средния.16:56 18.04.2022
10 Димов
Коментиран от #22
17:04 18.04.2022
11 818
Коментиран от #20
17:10 18.04.2022
12 гост
№ Страна Износ, млн. Долара Износ, млн. Тона
1 Русия 8400 35.8
2 Канада 5700 22.06
3 САЩ 5500 27.29
4 Франция 4100 15.22
5 Австралия 3100 21.98
6 Украйна 3000 17.31
17:12 18.04.2022
13 кнаус 485
До коментар #5 от "Симо":
Прав си ,но от къде умниците от ДВ да знаят тая подробност.....17:21 18.04.2022
14 Зеленски
17:38 18.04.2022
15 аз да ви
17:47 18.04.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 А стои си лъгал
До коментар #1 от "Шадола":
до 89-та година,когато действаше КОКОМ българските параходи им внасяха житото от Канада,понеже на тях не им даваха пак по санкциики.Е,да не би да умря света,кат нямаше руско жито,респ.украинко.Това,украинското колкото и да е било не му стигаше на СССР да се нахрани.Ра въпросът ми беше,че Африка мож умре без украинско и руско жито,ако чака само от там.Африка чака от там,понеже то е по-евтино.ВГермания,Полша,Канада и т.н. произвеждат,но не по африканската кесия.С други думи жито от " африка" ,демек русия и Украйна за Африка18:30 18.04.2022
18 Тшшш
До коментар #1 от "Шадола":
Шадола,те руснаците хляб и за тях си нямат достатъчно,ами земи да вървиш в Канада ся покрай украинците,демек и на украинец мое съ напрайш.Е,те там в Канада хлеб да сакаш.Хихи18:51 18.04.2022
19 Сандо
18:53 18.04.2022
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 ИМПЕРИАЛИСТ
20:54 18.04.2022
22 SS62
До коментар #10 от "Димов":
България не е заплашена от продоволствена криза освен ако не се изнесе всичо,което е малко вероятно. В отделни сектори може да има проблеми. Например в производството на месо. Но и това не е фатално.22:46 18.04.2022
23 Запознат
22:58 18.04.2022