Last news in Fakti
  Тема: Украйна

20 Април, 2023 15:49 3 472 48

Колко сигурно е да се лети с руски самолети?

  • санкции-
  • аерофлот-
  • русия-
  • самолети-
  • авиация-
  • руски самолети-
  • иран-
  • полети

Какво означава това за безопасността на полетите?

Колко сигурно е да се лети с руски самолети? - 1
Снимка: Shutterstock

Заради наложените на Русия санкции след нейната инвазия в Украйна руските авиокомпании вече не получават нови самолети и резервни части за тях. Освен това техните машини вече не се обслужват технически от съответните компании производителки или от други фирми от САЩ или Европа.

В началото на април т.г. руският икономически и финансов портал РБК съобщи, че за първи път самолет А330 на "Еърбъс" ще бъде изпратен в Иран за ремонт на турбините. Решението на "Аерофлот" не е изненада, тъй като руският авиопревозвач може да разчита, че в Иран по време на техническото обслужване самолетът няма да бъде задържан.

Още новини от Украйна

Тази машина на "Аерофлот" е "двойно регистрирана". Руските авиокомпании вече са пререгистрирали стотици пътнически самолети. Те са наети от западни компании, които трябваше да прекратят договорите си за лизинг с руските авиокомпании заради наложените санкции. Следователно това са самолети, които все още са официално регистрирани в чужбина, но са прехвърлени в руския регистър без съгласието на техните собственици. Държавите от ЕС и САЩ са длъжни не само да откажат да ремонтират и зареждат с гориво такива самолети, но и да ги задържат.

Как може да помогне Иран?

Техеран има богат опит с авиацията под удара на санкциите. Освен това Иран разполага и със самолети "Еърбъс" и с резервни части, от които се нуждае сега "Аерофлот". Експертите обаче се съмняват относно техния произход. "Не съществуват законни канали, по които Иран би могъл да се сдобие с оригинални резервни части", казва пред ДВ говорителят на "Еърбъс" Джъстин Дюбон. Наблюдателите не изключват възможността Иран да се снабдява с резервни части чрез "паралелен внос" или от черния пазар. Такива резервни части биха могли да се произвеждат в Китай или Индия.

Освен това Иран би могъл сам да произвежда някои части, смятат журналисти от германското специализирано издание Aero Telegraph. Те обаче подчертават, че Иран не може да предложи много на Русия, тъй като иранският самолетен флот не е в много добро състояние. В края на 2021 Асоциацията на иранските авиолинии беше признала, че около половината от самолетите в страната не могат да летят, тъй като им липсват важни резервни части, включително двигатели.

Все още е рано да се каже дали руските самолети вече ще бъдат редовно обслужвани в Иран. Източник от "Аерофлот" е заявил пред РБК, че ще трябва да се изчака завръщането на самолета A330. Чак след това ще се решава дали и други самолети могат да бъдат обслужвани в Иран.

Какво означава това за безопасността на полетите?

"Ако самолетът е годен за полети, има ли значение къде е бил ремонтиран? Съмнявам се, че има нещо специално в ремонта в Иран. Мисля, че техническият персонал е достатъчно професионален", казва за ДВ бивш пилот на руска авиокомпания, който е пожелал анонимност. Той е напуснал Русия малко след началото на руската инвазия в Украйна на 24 февруари 2022 и сега работи в чужбина.

Едва ли в Русия ще се стигне до масови съкращения на пилоти заради рискове, свързани с техническата годност на самолетите, смята източникът. Според него много негови колеги са загубили работата си по време на пандемията от коронавирус, а сега останалите пилоти ще си траят и ще продължат да летят, за да не рискуват работата си. Източник от ръководството на руска авиокомпания обаче признава пред ДВ, че "само през първата година след налагането на санкциите все още е било безопасно да се лети в Русия".

Производителят на самолети "Еърбъс" не желае да оценява рисковете от обслужването на самолетите на "Аерофлот" в Иран. Говорителят на компанията Джъстин Дюбон заяви пред ДВ само, че всяка оригинална част получава сериен номер, за да може компанията да ги проследява. Но според него няма начин да се проверят резервни части, които не са оригинални, или пък когато ремонтът не е бил извършен в сертифициран център.

Какви алтернативи има Русия?

Що се отнася до резервните части, Русия може да демонтира съществуващите самолети или да използва несертифицирани части от Турция или Китай. "Разбира се, тогава ще има повече технически неизправности. Нито един пилот обаче няма да лети при крещящи технически недостатъци. Както няма да карате кола без гуми, така и няма да летите без определени системи. Разбира се, ако нарушиш всички правила, не знаеш какви ще са последствията", казва бившият руски пилот.

Според него сериозен проблем е липсата на софтуерен ъпдейт за самолетите. Това скоро може да стане критично за руските авиокомпании. Пилотът подчертава: "Ако навигационната база данни е остаряла с два или три месеца, това все още не е голям проблем. Но ако въпросната актуализация се забави повече, маршрутите могат да се променят и никой няма да позволи на такива самолети да летят до цивилизовани страни. Не мисля, че дори Китай ще допусне в своето въздушно пространство самолети без актуализирана база данни след определен период от време".

Що се отнася до самолетите A330 на "Аерофлот," той ги нарича вече "мъртви". Русия, казва той, не се интересува от сертификацията и дори от мястото на ремонта. Такива самолети така или иначе не биха могли да бъдат препродадени. "Те ще се използват само на вътрешния пазар, докато не се развалят съвсем или може би изпратени обратно в Иран", посочва източникът на ДВ.

"Руски" самолети също са засегнати

Между другото западните санкции засягат и самолети, които официално се произвеждат в Русия. Например над 75% от частите на руския самолет Сухой Суперджет-100 (SSJ100) се доставят от чуждестранни компании. През март 2023 няколко руски авиокомпании се оплакаха от недостиг на резервни части от САЩ за този тип самолети, без които е невъзможно продължаването на експлоатацията.

Друг руски тип самолет, самолетът MC-21, чието влизане в експлоатация беше отложено за 2025, също е изправен пред същия проблем - недостиг на части, които не се произвеждат в Русия, а в чужбина.

"От моя гледна точка Русия няма бъдеще при сегашната ситуация. Руската авиационна индустрия също няма бъдеще. Скоро ще се върнем в 90-те години на миналия век, когато имаше много катастрофи", опасява се бившият пилот.

Автор: Ксения Сафронова


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 42 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Българин

    33 29 Отговор
    Боинг фалира

    Коментиран от #5

  • 3 Последния Софиянец

    30 32 Отговор
    От кога в просия почнаха да мислят за безопасност на хората!
  • 4 Професора

    31 24 Отговор
    У ФАЩ има недостиг на алуминий

    Коментиран от #7

  • 5 Гориил

    26 26 Отговор

    До коментар #2 от "Българин":

    Чакай ги да фалират, подлого!

    Коментиран от #8

  • 6 Анализатор

    34 28 Отговор
    Полетите с АЕРОФЛОТ са най- сигурната връзка между този и онзи свят!
  • 7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    18 23 Отговор

    До коментар #4 от "Професора":

    Ватите го продават на безценица, нема кой да го купи‼️
  • 8 Българин

    27 20 Отговор

    До коментар #5 от "Гориил":

    Дочаках фалираха, а ти чакай Окрайна да възкръсне хахаха хахаха хахаха

    Коментиран от #11

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Мишел

    18 22 Отговор
    Нали алкохолните клошари почнаха да си ремонтират самолетите който не са техни при аятолаха който от 50 г е под санкции, мухахаха

    Коментиран от #27

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 комунист ☆

    32 21 Отговор
    Пътническите самолети на СССР бяха първите извършващи трансконтинентални полети без зареждане.Запада тогава гледаше опулен .

    Коментиран от #17, #23

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Сатана Z

    19 15 Отговор
    Със СУ 35М се лети достатъчно сигурно ,дори и във въздушното пространство на Укропия.

    Z

    Коментиран от #18

  • 15 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★ ҢҎꡥ

    17 11 Отговор
    Подат като круши ватираната скрап, онова страхливото с ботокса за това се вози с влака, не че много излиза от бункеро!
  • 16 Сатана Z

    13 10 Отговор
    Колко по-сигурно е да се возиш на "Москвич" 403 отколкото на швабския "МАЙБАХ "
  • 17 анти комунист

    18 20 Отговор

    До коментар #12 от "комунист ☆":

    Вярваш ли си на глупостите комуне ? Русия никога не е била първа в нищо.Всичко е копие,а дори и копието е 10 класи надолу,особено пък за техниката да не говорим..Това важи и за самолетите.Дали ще е изтребител или пътнически самолет,няма значение.Всичко е изоставащо,евтино изработено и от най-нисък клас.

    Коментиран от #21, #32

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Поредната

    16 12 Отговор
    Жалка и доста евтина пропаганда ако на захад чегат само ДВ и вярват значи се е напълнило с инбицили
  • 20 Тия пак реват

    17 13 Отговор
    на чужди гробища! Що си не гледате вашите таралясници!Боингите падат като презрели круши,те за руските се загрижили! А пък тук троловете са като хиени,само чакат статия за Русия,и плюването започва!Мен като Българин ме е гнус от вас,честно,забравили сте се! Дано поне ви плащат добре!

    Коментиран от #28

  • 21 Сатана Z

    16 11 Отговор

    До коментар #17 от "анти комунист":

    Ама имаме най евтините девушки и най добрите алкохолици, в това сме първи винаги!

    Z
  • 22 Теле

    6 3 Отговор
    По са добри от макаронските
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★ ҢҎꡥ

    10 9 Отговор
    Копейка изпаднала от кофите, чуваш ли се къкви ги дрънкаш!
  • 25 Рашка с прашка

    7 4 Отговор
    Сигурно е бе! Може да падне само един път.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Деций

    9 8 Отговор

    До коментар #10 от "Мишел":

    Абе санкции ,ама всеки ден два четири моторни Ирански А 340 минават над България на път за Европа.Значи се оправят,а ние и без санкции фалирахме Балкан и го "продадоха" на Гад Зееви за160 000$,а той пък "случайно" бил евреин! Сигурно имат проблеми,но по един или друг начин ще ги решават .Много оплаквачки станаха,да плачат на чуждо умряло.Вече е смешно! Колкото до Сухой Супер Джет 100 ,вече 97% от компонентите са руско производство,но това е регионален самолет,който не може да реши дългите полети.Единственната им машина за това е Широко фюзелажният Ил 96,но едва ли имат количество като бройки,и капацитета на производство не е голям.Всъщност без услуга няма да останат,ще летят с чужди компании от техни приятелски страни.Има пре достатъчно авиопревозвачи които с радост ще предоставят тази услуга!
  • 28 дддд

    10 14 Отговор

    До коментар #20 от "Тия пак реват":

    Няма как да си русофил и да се наричаш българин.Ти си noдлога на българския враг.Службите за сигурност вече се задействаха и такива като тебе вече последжат на арести,съд и депортация.Руските шпиони и българофобите вече ви връщат обратно в руския обор.
  • 29 Свети Петър...

    10 4 Отговор
    Много е сигурно, но най сигурното е че ще кацнат при мен.

    Коментиран от #31

  • 30 Калин

    8 11 Отговор
    Пак евроатлантическа пропаганда на килограм. Тази година в Русия ще бъдат произведени около 20 броя МС-21 и около 10 Ту-214, Сухой Суперджет си се произвежда отдавна, като почти изцяло самолетите се произвеждат вече с руски части ( над 90 %) - от двигатели до авионика До 5 години руснаците ще произведат нови 300 самолета, които ще заместят 400-те Боинг и Еърбъс. Ясно е кой ще загуби от цялата работа.

    Коментиран от #33

  • 31 Делю Хайдутин

    7 3 Отговор

    До коментар #29 от "Свети Петър...":

    Пълни с вати и подлоги.
  • 32 комунист ☆

    4 6 Отговор

    До коментар #17 от "анти комунист":

    Малко си живял е нищо не си разбрал.Само прочети ,кой е създал първият свръхзвуков пътнически самолет и т.н.

    Коментиран от #34, #35, #46

  • 33 Госあ

    8 6 Отговор

    До коментар #30 от "Калин":

    Хахаха, къде са като ги произвеждат, в иран ли ги складират, а подметкин гладен!
  • 34 Клошаряда масква 2023, финал май

    10 7 Отговор

    До коментар #32 от "комунист ☆":

    Да копейка, кажи му и за първия космонаффт, после и за валентина, но не забравяй да му кажеш има ли по гладни и съдрани от ватите на планетата, само в това са първи, по глад и мизерия!

    Коментиран от #40

  • 35 Гост

    10 7 Отговор

    До коментар #32 от "комунист ☆":

    Дори и самолета за който говориш е копие и кражба на всичко свързано с проекта от запада.Русия не може да бъде първа в нещо.Нямя нужните технологии,развитие и капацитет за подобни неща.

    Коментиран от #44

  • 36 Развеселен

    6 2 Отговор
    Добре, че не прелитат над България!
  • 37 ЕВРОНЮЗ

    4 5 Отговор
    Триполовите така и не разбраха как останаха без месечни вноски от лизинг и без самолети.. 🤣🤣🤣
  • 38 скапан бандерец..

    8 5 Отговор

    До коментар #1 от "ТаУмВзе":

    БРИКС..ги ремонтират,а до колкото си спомням-в аерофлот за последната петилетка нямат катастрофа..а в краварско на всеки пет дена,некакъв с деменция-влаза в даскалото и почва да пуца по всичко що се движи..
  • 39 упадък

    7 6 Отговор
    Това маи беше обратното. Русия маи ми мисли да спре да някои суровини за самолетостроението и това засяга преди всичко Боинг и още ще спре да продава ракетните двигатели за космоса на САЩ. Опитаха се да произведат сами но маи не се получи .Ами сега пак на Съветска ракета.
  • 40 мацква,все е първа.

    6 6 Отговор

    До коментар #34 от "Клошаряда масква 2023, финал май":

    Първи у свето,без ни една пушка..взе със референдум цел полуостров,цело море-азовско барбар с пристанищата..и за капак зелен бандерски дашен им даде цел аец-най гоемио в европа,и шест реактора избегаа при вова..тва бандерите много дашни.
  • 41 Хинденбург

    0 4 Отговор
    Важното е, че бомбардировачите са на линия.
  • 42 Факти

    2 7 Отговор
    има статистики на много световни организаций в това число и на нешинал географик за най големите самолетни катастрофи там се посочват с точни факти водещи са американските фирми после една френска фирма има и инциденти с пътнически ръски но са най малко като процент по принцип авиацията е най безопасен транспорт имам лични наблюдения пътувал съм служебно повече от 100 пъри шереметиево магадан през монголия и обратно не съм чул нито съм видал инциденти с руски самолети в последните години пък съм на дистинацията бг през амстердам или франкфурт до калгари и обратно чул съм в нидерландия за инцидент с американски боинг преди 10 години статистиките са в полза на руските машини верно е че са сделяни но са надеждни няма да се впускам за анализи и сравнения относно конфорта на ан на вътрешните им линий до 8000 метра всичко скърца после след 10000 метра тоя гигант само мърка

    Коментиран от #43

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Пешо

    3 1 Отговор

    До коментар #35 от "Гост":

    Добре, че майка ти е работила в Амстердам та знаеш и много.
    Изпускали са те като малък от високо и добре , че си паднал на главата си . Като ги пишеш тези работи , какво искаш да докажеш?
    Само падането доказваш.
  • 45 Ехааа

    3 1 Отговор
    Вече
    Дойче Веле
    е нашия нов
    Държавен Вестник
  • 46 🐘🐘🐘

    2 3 Отговор

    До коментар #32 от "комунист ☆":

    Първият свръхзвуков пътнически самолет е чудесен пример . Създаден е от СССР , несъществуваща днес страна , съставена от 15 днешни държави , като населението на РСФСР е около половината от цялото население. Използвана е крадена техническа документация от Конкорд , като двете машини разбира се имат много различия , основно в двигателите и гондолите им. Разработката е претупана набързо за да бъдат изпреварени буржоазните империалисти като резултатите са печални - самолетът е недоработен , неспособен е да лети на големи разстояния , където би се реализирал потенциала от високата му скорост и изобщо е абсолютно ненужен. Полетите му с пътници се броят на пръсти.
  • 47 Мемфис

    4 3 Отговор
    Руските диваци дори цевите на танковете им са внос от Запада, защото не могат нито да произведат качествена стомана, нито да я обработят. Рашките толкова са оскотели, че единственото, което могат е да крадат и убиват!
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Китай, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Ирак, Новини Афганистан, Новини Албания