Last news in Fakti

8 Февруари, 2024 14:14 9 481 53

Прочетено в мрежата: Спират колите на повече от 15 години?

  • скрап-
  • стари коли-
  • климат

Някои потребители дори говорят за изземване на автомобили в името на опазването на климата

Прочетено в мрежата: Спират колите на повече от 15 години?  - 1
Снимка: DW

ЕС ще забрани на собствениците на по-стари автомобили да ги ремонтират и дори обмислял как да им ги отнеме, за да насърчи производството на електрически коли. В тези твърдения в социалните мрежи обаче няма и грам истина.

Публикации в социалните мрежи твърдят, че Европейският съюз (ЕС) иска да забрани да се извършват поправки на всички автомобили, които са на повече от 15 години. Някои потребители дори говорят за "изземване на автомобили в името на опазването на климата”. Става дума за предложение на Европейската комисия за нови регулации за рециклирането на автомобили и регулациите за електромобилите, пише ARD.

Още през юли 2023 г. Европейската комисия направи предложения за промяна в начина, по който се рециклират старите автомобили, които вече не функционират. Целта е така да се предотврати износът на неизправни превозни средства, които представляват риск за околната среда и здравето. Излезлите от употреба превозни средства трябва да са изрично описани като такива, след като са се превърнали в отпадъци по смисъла на Закона за управление на отпадъците и Закона за кръговата икономика.

Подкрепа, а не забрана

В тези предложения за реформи изобщо не се споменава нищо за забрана на поправката на автомобили, посочва ARD. Нищо няма да спре автомобилите на повече от 15 години да бъдат ремонтирани, потвърждава и говорителят на ЕК Адалберт Янц пред информационната агенция "Франс прес”. Всъщност някои от промените дори целят да подкрепят поправката на автомобили.

Друга част от предложенията обаче предизвика недоволство. Става дума за преценката за това дали един автомобил подлежи на ремонт. Това не означава, че превозното средство автоматично ще се смята за неизползваемо, ако не отговаря на всички критерии, уточнява германското издание и допълва, че за всеки отделен случай ще се взема индивидуално решение.

Ако едно от тези условия е изпълнено, ще се извършва индивидуална техническа оценка, за да се определи дали техническото състояние на превозното средство би било достатъчно за получаване на сертификат в държавата членка, в която превозното средство е било регистрирано преди ремонта, обясняват от Брюксел.

Какво е превозно средство, излязло от употреба?

Основното е, че един такъв автомобил повече не може да бъде регистриран заради технически неизправности и трябва да бъде правилно изведен от употреба. Текстът обаче съдържа и предложения за критерии, според които даден автомобил може да се счита за излязъл от употреба - включително ако собственикът му вече не може да бъде установен, но също така и ако срокът за основен технически преглед е пресрочен с повече от две години. Последното предложение стана обект на особено много критики, припомня ARD.

Съгласно германската наредба за излезлите от употреба автомобили тези превозни средства трябва да бъдат предадени на пункт за събиране, такъв за обратно приемане или обект за разглобяване. В противен случай могат да бъдат наложени глоби. Тази практика обаче не е без изключения - превозните средства, които са в добро състояние, не е задължително да минават през тази процедура, допълва изданието. Според Федералната служба за автомобилен транспорт в тази категория попадат около 800 хиляди автомобила.

Европейската комисия всъщност планира да разшири възможностите за ремонт на стари автомобили. В постигнатия сега компромис относно правото на ремонт обаче автомобилите бяха изключени, обяснява германското издание.

Именно това предизвиква критика от индустрията - планираните нови регулации биха поставили под въпрос възможността за реализиране на печалба от извършване на ремонти и съответно ще застраши сектора.

Откъде идва този 15-годишен срок?

Но откъде идва твърдението, че ремонтът на всички превозни средства, по-стари от 15 години, трябва да бъде забранен? Ема Бабин, адвокат по въпросите на околната среда и енергетиката заяви пред "Франс прес”, че "такъв 15-годишен срок не фигурира в текста”.

Едно възможно обяснение е свързано с описаната в регулациите за електромобилите продължителност на живота на един електрически автомобил, която се смята за 15 години. Това явно се е разбрало като опит на Европейския съюз да постави краен срок на ползването на един автомобил - 15 години и съответно да наложи забрана на ремонтирането на по-стари коли. В регулацията обаче се посочва също: "Разпоредбите не засягат съществуващите автомобили. Ако сега си купите нов автомобил, можете да го управлявате до края на експлоатационния му срок."

От Германското представителство на Европейския съюз също уверяват, че нищо в новото предложение не спира собствениците на автомобили да ремонтират превозните си средства, независимо колко стари са те. Освен това проектът на ЕС за излезлите от употреба превозни средства все още не е правно обвързващ: държавите членки и Европарламентът все още могат да предлагат изменения. След това Парламентът и Съветът на ЕС трябва да гласуват окончателния проект.


Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 мдаа

    145 12 Отговор
    По всичко личи, че бунтовете в ЕС ще се превърнат в революции. Такова тъпкане и мачкане дори Хитлер не си е позволявал. Колко пари взеха лобистите от производителите на електромобили е въпросът, който трябва да получи отговор.

    Коментиран от #53

  • 2 Тома

    93 7 Отговор
    ЕС да ядат на всички сигани л......та
  • 3 ЕС това си ти

    85 7 Отговор
    ЕС никога не би направил нещо във вреда на хората, нееееее напротив.
  • 4 Наи накрая

    8 106 Отговор
    Без кюнци по пътищата

    Коментиран от #35

  • 5 Последния Софиянец

    61 3 Отговор
    Бой до позеленяване ни очаква обаче
  • 6 УдоМача

    76 3 Отговор
    Ние бантускотите няма да скочим, но не малко други народи ще скочат! Всяко нещо си има граници!
  • 7 Трол

    78 2 Отговор
    Значи не искали да забраняват автомобилите над 15 години, а само искали легализират въпросната забрана. Добре че бяха от еврокомисията да ми разяснят тази разлика, че за малко да се хвана на фалшивата новина.
  • 8 Стамболов

    61 1 Отговор
    Как може да се пишат толкова много глупости?
  • 9 от село

    87 4 Отговор
    Ама пари за паркетни коли които се повреждат през ден аз нямам , и за това си карам 30 годишната Тойота , която не е влизала в сервиз .

    Коментиран от #34

  • 10 Мнение

    83 3 Отговор
    В началото планената ни е била горяща сфера и се е охладила до множество ледникови периоди!!!
    Че човечеството има някакво влияние върху климата е факт, НО да твърдиш, че като минат на електрички захранвани от ток на въглища, ще бъде по еко за природата, е една от най-големите глупости, употребявани от хората някога!!!

    Само заспали и платени индивиди могат да се вържат на твърденията за днешните ел автомобили!
  • 11 Почва се

    59 5 Отговор
    ЕС запада.............трябва да мислим за Булгзит
  • 12 КемФейкс

    27 6 Отговор
    Казах ви, че всичко е лъжа и поредната хибридка.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Сталин

    53 4 Отговор
    Също в Европейската комисия са дискутирали задължително хранене с червеи и буболечки ,което трябва да бъде най малко 50% от храната която поема човек
  • 15 1520

    40 3 Отговор
    Ами то фашизмът настъпва
  • 16 херодот

    32 6 Отговор
    Помним колко време спираха двутактовите трабант и вартбург......до сега ги спират и забраняват.

    Коментиран от #29

  • 17 Шопо

    37 2 Отговор
    Лисицата гледала как се клатят на коча топките и обмисляла как ще ги изяде, ама те не паднали.
  • 18 Анонимен

    23 0 Отговор
    Всеки може да си купува и да монтира части!
  • 19 Автотранспортен техник

    34 0 Отговор
    Първо. Като чета нещо от Дойче Веле - ако пише Добро утро - ще проверя за всеки случай ден ли е нощ ли е навън ! Второ : По стандарт / световен стандарт / : Всеки агрегат позволява до 3 ОСНОВНИ РЕМОНТА , които от своя страна биха дали поне по 100 000 км ОЩЕ ЖИВОТ на този агрегат. Или така да се каже за човек, който годишно прави около 10 000 км (100 000 са 10 години каране) - това означава ,че спокойно може да си дондуркаш колата още поне 20 години след като ПЪРВИЯ ПЪТ мотора сгъне и налага ОСНОВЕН РЕМОНТ !
  • 20 УРА,,УРА

    46 1 Отговор
    Дали подобни глупости обмислят в Индия, Австралия, Нова Зеландия и особено в Куба,Мексико, Колумбия и всички арабски страни, където колите са им на над 30 години.
  • 21 Некой си

    36 0 Отговор
    Важното е ,че на лилавите "амиши" каруците кръстосват къде им падне 😂
  • 22 Няма как да стане...

    38 0 Отговор
    В скоро време май няма да има какво да губим и точно тогава ще стане много "весело" за политиците!
  • 23 Автотранспортен техник

    34 0 Отговор
    В последствие именно за да може да се даде път на тролейчетата, започнаха да се произвеждат ( уз за лекота ) блокове от алуминии, които при високи температури водят до прегряване и необратими понякога изкривявания на блока, които неминуемо биха довели до изхвърлянето му ( Чао двигател ! ) Ако имате истински здрав чугунен блок обаче - то тогава няма да има никакъв проблем агрегата да се използва максимално, а пък амортизацията му да намалее - до минимум.
  • 24 Да, ама да!

    24 1 Отговор
    Ако някой прочета поредния словесен дрискоч на дойчовците ще разбере, че това не било вярно, ама все пак щяло да има нещо, пропаганда цепеща мрака с абсурдност!
  • 25 Горно Уйно

    19 0 Отговор
    Потребители?! На какво? На нафта, бензин или газ? А може би на пластмаса?
  • 26 херодот

    28 0 Отговор
    Колко е безопасното ниво на магнитното поле ( справка Оерстед-Ампер)или колко точно се печем в електрическата кола (справка Био-Савар-Лаплас ).Та какво казват по въпроса хигиено епидимичните норми?
    Нищо ли не казват ? Удобно си мълчим ......
  • 27 Пилот на Ферари

    22 2 Отговор
    Както няма нищо вярно , така за два месеца могат да го направят .

    Коментиран от #32

  • 28 До приматите с власт!

    24 1 Отговор
    Ако продължавате така рано или късно оцелялото на селение ще обеднее, ще озверее, обществото ще се разпадне и вие инбицилите с власт ще бъдете изядени, буквално! Дано го проумеете и да се спрете, ама надали!
  • 29 гост

    7 24 Отговор

    До коментар #16 от "херодот":

    Ти колко Трабанта и Вартбурга виждаш по улиците , та да пишат специален закон за тях ??? И то не сега , а още отпреди 15-20 години !!! То дори преди 20 години да видиш Трабант беше събитие , той се загрижил , хахах !! По-добре да се беше загрижил за избушените дизеляци , дето са всеки втори и са десет пъти по-вредни от Трабант и Вартбург !! А средния живот на автомобил в ЕС е 7,5 години !!! СЕДЕМ И ПОЛОВИНА , статистически доказано !! Така че никой в ЕС не се гласи да кара 15-20 годишни коли , въпроса е дали да ги изнася или да ги праща в моргата !!

    Коментиран от #37

  • 30 от тъпо по-тъпо

    27 1 Отговор
    Bugatti Veyron e производство 2005-та т.е. 18 годишен буклук по вашата логика. Викаш, давай да го хвърляме, а ?
    Имам чувството ,че по цял свят всички са спрели, никой не иска да работи нищо и симулират мислене, говорене, работа , изобщо симулират някакво съществуване. бягай от тука с тия ненормални простотии !
  • 31 Имат ни за плактон

    32 1 Отговор
    Ето с такива статии управляващите света опипват почвата. Четат и чакат да видят какви ще са настроенията на хората и дали са готови да преминат към реалното изпълнение на пъклените си планове. Как ще ме накарат да си купя електричка като нямам пари ?
  • 32 гост

    3 26 Отговор

    До коментар #27 от "Пилот на Ферари":

    Ами всъщност няма нужда да правят нищо такова , просто от 2050 година ще бъде забранена продажба на изкопаеми горива !! А бензиностанциите отдавна преди това ще са станали зарядни за електромобили , просто щото ще са пет пъти повече от кюмбетата !! Пък ти си "ремонтирай" колкото щеш и си вари ракия за кюмбето , ама скъпичко ще ти излезе май , хаххааха !!

    Коментиран от #49

  • 33 Давай хвърляй

    14 1 Отговор
    Пагани Зонда е по-стара кола дори - хвърляй в кофата веднага ! Koenigsegg CCR / CCX - стари кашони - хвърляй веднага в буклука. Ferrari 575 , Lamborghini Gallardo , скоро и Huracan - все буклучливи копфтори
  • 34 Мишо

    26 0 Отговор

    До коментар #9 от "от село":

    Евала колега! И аз си карам 30-годишното Ауди А4, бензин, 1,8. Яко и надеждно като танк! Изобщо нямам намерение да сменям вярната си машина с пластмасови електрички с айпад по-средата за 60 хиляди лева поне.
  • 35 Ама накрая

    12 0 Отговор

    До коментар #4 от "Наи накрая":

    Без електрички ще остане, като почнем да им помагаме да се самозапалят.
  • 36 Грета Тунберг

    10 0 Отговор
    Понякога хората говорят и разсъждават с гза си - както в случая.
    Заслепени от "озеленяване" не разсъждават трезво - първо класически автомобили на възраст се продават скъпо и прескъпо ( за милиони по аукциони ) Това са дългогодишни инвестиции, от които много ( и влиятелни ) хора по света печелят ПАРИ. Т.е. - чешеме си езика докато сме заровили главата си дълбоко отзад и го публикуваме като "новина"
  • 37 Иван Вазов

    16 0 Отговор

    До коментар #29 от "гост":

    Не обичам, когато хора като тебе, ЛЪЖАТ нагло и безобразно. Седем и половина години ама някой друг път!!!!Средната възраст на автомобилите във Франция е 12 години, във Великобритания 11 години, в Италия 14 години. И това са страни, които за разлика от нас, произвеждат автомобили.
    Просто спри да лъжеш, човече!
  • 38 БеГемот

    2 17 Отговор
    Охаааа....сега дивите селяни ще ревът на умряло!

    Коментиран от #39, #46

  • 39 Иван Вазов

    14 0 Отговор

    До коментар #38 от "БеГемот":

    Дивите селяни са в Германия. Тук в България сме деликатни и културни хора.
  • 40 Съдията Дред

    10 2 Отговор
    То все така става, първо ни казват - няма страшно, не е вярно, после като изврещим на умряло и казват - сори , ама евро океански ценности са това, трябват жертви. Щото и Гретхен не оди пеш, нали ?
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Герги

    9 0 Отговор
    А са го направили ...протеста на зърнопроизводителите ще им се види като детска играчка...От 100 процента коли по пътищата ще останат не повече от 15...20 процента...и аз искам да имам нова кола ама няма как......
  • 43 ЕСССР трябва да се разтури!

    19 0 Отговор
    Тия са бетер комунистите, дето спускаха за изпълнение Партийната линия и петилетните планове.
    Никой притежател на стара кола няма да се поколебае да я смени с нова, ако може да си го позволи, с изключение на шепа колекционери и носталгици.
    Само че има нови коли на цена на малък апартамент, а повечето ги превърнаха в смартфони на колела. Наблъскани с излишни екстри, които помпят цената, а в същото време са направени редица компромиси със здравината и надеждността.
    Карах 10 години един миниван, който навърши 20 години. За ходовата част съм дал 30 лв, при условие, че е каран по дупки, черни пътища и къде ли не, където тая кола на теория няма място. Обаче е здрава. Може да я победи само ръждата.
  • 44 Любо

    15 1 Отговор
    Айде пак еврофашизъм в действие! Стига ни пробутвахте подобни статии за трети път! Тая вашта няма да я бъде!
  • 45 Винету

    6 0 Отговор
    Така,така,някой се опитва да бара мъжки лъв под опашката, но ще свърши зле...
  • 46 БеГемот

    3 1 Отговор

    До коментар #38 от "БеГемот":

    В момента съм в квартала на дивите селяни ...отвсякъде се мучи героично и се дават квалификации на килограм...рядко има някой с по един кош ...обикновенно са с по два а има един с три като единия кл.озет е в неизправност но си го държи ...
  • 47 От баш СМЕРШ

    11 0 Отговор
    Ще се лее богаташка кръв!
  • 48 истината и само истината

    4 0 Отговор
    пийте ги тия хапчета ей ....
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 ТАКА ,ТАКА

    8 0 Отговор
    ТОВА Е ПО ЗЛЕ ОТ ФАШИЗЪМ ТОВА Е Е С ЕДИН УМИРА ДРУГ МУ ГО ЗАВИРА
  • 51 да де

    4 0 Отговор
    пак пендалски номера от евро бандитите
  • 52 Пълни глупости

    2 0 Отговор
    Ще стане на Кучкова есен
  • 53 Боко

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "мдаа":

    За жалост ние не влизаме в тази Европа която ще има бунтове и революции защото сме котенца или по скоро както ни викаше боко тиквата "овци". Ето сега това със средната скорост... Не съм джигит и ако дойдете да Ви пусна бордкомпютъра ще разберете, че средната ми скорост е 80км, но искам да предложа на хората на Василев които всячески се мъчат да пълнят хазната да седнат в една колица и да минат пътя Варна - София с всички ограничения и ако паднат под 8 часа ше им дам каквото искат. Не може да слагат ограничение(аз ги подкрепям, но при други обстоятелства) а да нямаме алтернативни пътища. Не може да искаме средна скорост а всъщност да имаме една" завършена " която е изкривена и се прави ремонт на ремонта магистрала а да слагат камери като в Европата. Да се замислим за съотношението и ше разберем, пе тук трябва да има протест и революция. Хемус е на 70% готова а за 2 години щели да пуснат 51км лотове. Е това е голям смях, но нека да има закони за мишлетата. А и нещо друго. Хайде да видим кортеж с участници на онези със скритите кастинги от НСО да кара в ограниченията и да ми се обадят. Много ще се изкефя да тръгне кирчо или асеня за посещение у Варна и да се клатушкат (демек да спират на всяко 60 или 50 в населено място) по 7-9 часа в едната посока.
Новини по държави: