29 Август, 2024 14:50 2 542 23

Как Фолксваген трябваше да спасява социализма в ГДР

  • фолксваген-
  • фолксваген голф-
  • германия-
  • гдр

Обслужването им е ставало в 19 сервиза на Фолксваген, оборудвани със съответните оригинални резервни части, а механиците са били обучавани от техни западни колеги

Списъкът с дефицитните стоки при социализма беше безкрайно дълъг. За нова кола в България се чакаше с години. За да потушат недоволството в ГДР, през 1970-те властите решават да внесат един особено желан автомобил.

От 1970-те години "Фолксваген Голф" се предлага и в ГДР. Ръководството на комунистическата държава тогава решава да внесе определен брой западни автомобили. Но желаещите да си купят Голф е трябвало да имат или добри връзки, или голяма доза късмет, пише АРД.

Фолксваген Голф бързо става пазарен хит и в Германската демократична република (ГДР). Справка в архива на компанията от август 1989 г. показва, че към края на съществуването на ГДР там са се движили 27 000 голфа.

Обслужването им е ставало в 19 сервиза на Фолксваген, оборудвани със съответните оригинални резервни части, а механиците са били обучавани от техни западни колеги.

За кола се е чакало с години

В средата на 1970-те години новото ръководство на ГДР начело с Ерих Хонекер е изправено пред огромни проблеми: икономиката не е в състояние да задоволи потребностите на населението. Опитите да научат източногерманците да пият ерзац кафе (произвеждано от ръж или ечемик), представяйки го за „облагороден сорт кафе“, тогава само засилват народния гняв.

Но кафето е само един пример за огромния дефицит на стоки. Въпреки че фабриките в ГДР са работели на пълни обороти, за нови коли се е чакало много дълго. Като цяло ръководството на комунистическата държава не е успявало да задоволи потребностите на населението, чиято покупателна способност постоянно се е повишавала, посочва АРД.

Спасението – Фолксваген голф

Тогава държавното ръководство решава да внесе голяма партида ултрамодерни коли с марка Фолксваген. По това време компанията търси нови пазари и проучва възможностите за износ в Източния блок, Китай и Латинска Америка. Договорът за внос в ГДР е сключен много бързо. Така в края на 1977 година населението на ГДР научава, че може да се сдобие и с модерен западен автомобил и то с източногермански марки.

В зависимост от нивото на оборудване колата е трябвало да струва между 27 200 и 35 000 източногермански марки – по цени от края на 1977 година. Покупката на коли от Западна Германия е била уредена с бартерна сделка. В замяна ФРГ е закупила суровини и части за 108 милиона германски марки.

Продължението на договора

След тежки преговори двете страни намират начин как да продължи това сътрудничество. Източногерманското предприятие за куриерски пратки "Genex", чрез което западногерманци са изпращали подаръци на свои роднини в ГДР, включва в каталога си за 1981 г. и колите VW-Golf – разбира се срещу западногермански марки.

Първоначално е планирано по този начин до ГДР да стигнат еднократно 1000 автомобила. Впоследствие обаче договорът е разширен и обемът на тези доставки достига до 2500 автомобила годишно. Един любопитен факт припомня в тази връзка АРД: в годината на падането на Берлинската стена (1989) членът на Управителния съвет на Фолксваген Хорст Мюнцнер, отговарящ и за сделките с ГДР, поръчва чрез "Genex" един голф за своя брат в Източна Германия.

Огромен дефицит

В ГДР автомобилите винаги са били дефицитна стока, а през 1980-те години недостигът се задълбочава допълнително. Елитът в комунистическата държава е карал внесени от Франция и Швеция Ситроен и Волво. А хората с достатъчно дебели връзки и платежоспособни роднини на Запад са имали възможност да се сдобият с VW-Golf. Сред вносните западни автомобили в ГДР Фолксваген е имал пазарен дял от 75 процента, информира още АРД.

В същото време вносът от Чехословакия, Румъния и Съветския съюз постоянно е спадал, а годишно ГДР е успявала да произведе не повече от 220 000 автомобила. В един момент търсенето толкова е скочило, че дори коли за скрап и тежко катастрофирали автомобили са били търгувани на значителни цени, за да бъдат ремонтирани и пуснати отново в движение.

Справка на ЦК на ГЕСП (комунистическата партия в бившата ГДР) от 3 юли 1989 г. показва, че на 560 000 домакинства в Източен Берлин са се падали близо 550 000 неизпълнени поръчки за автомобили, като някои от тях са били направени още през далечната 1973 година, пише АРД.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 "и последните ще станат първи"

    36 9 Отговор
    Няма как вече да "лежите" на старата слава!!! Нито ФВ е вече това познато качество от миналото-нито немската икономика е онова което тогава беше--нито политическият строй е в адекватно и нормално състояние....
  • 2 Тесли може би

    20 6 Отговор
    Сега от разпространението на "Алтернатива за Германия", с какво ще ги спасяват? Мазната пропаганда, какво ще каже?
  • 3 6748

    27 19 Отговор
    КВО ЛЪЖИТЕ БЕ ..... ...... ... 1980 година ЧИСТО НОВ ФИАТ 125 /8700 ЛЕВА/ КУПИ БАЩА МИ И КАЗА ИМА ОЩЕ 6БРОЯ, А ВОЛГИТЕ СА БИЛИ 9 БРОЯ ПО 9600 ЛЕВА!!!???

    Коментиран от #4

  • 4 Капитализъм

    33 14 Отговор

    До коментар #3 от "6748":

    ... В действие!!! Статия изсмукана от пръстите на автора!!!

    Коментиран от #20

  • 5 Факт

    12 8 Отговор
    Педеразтка автомобилна марка
  • 6 Хаджи Папурко

    19 7 Отговор
    1985г. след като се ожених за Трабант чаках 5 месеца. Така ,че не е вярно.
  • 7 провинциалист

    12 1 Отговор
    "населението, чиято покупателна способност постоянно се е повишавала" - ти да видиш!
  • 8 Курс

    19 10 Отговор
    Не смейте да пишете за най успешния и смислен строй.Социализма е непостижимо за управниците от последните 34 години, а той ги създаде
  • 9 Тахумба

    20 2 Отговор
    Тази "статия" е написана за днешните млади. Глупости.
  • 10 сноу

    12 7 Отговор
    Измишльотини на търкулаци...чакало се в гдр ...че то и до преди 20-на години се чакаше в гфр а мерцедес е само с поръчка...91 год при обединението на главните улици в градовете, имаше на км по една нова кола..всичко друго таралясници, които добре че ганьо и гуна ,налапаха като топъл хляб...Ей това размърда умрялата западна икономика че и оскубаната източна...Цър уанку ,великия остап бендер ,хариза всичко живо на битака,навърви като барон мюнхаузен всички патки да плащат кожодерски мита, иначе нямаше кой тока да плати на парламата/парламента..Сега гледам гуньо и асан са едновременно в по 4-5 коли а айшету в бяло Q5,7,8 пък може и 15,16...
  • 11 Поло фокс

    17 4 Отговор
    През 70-те нещата са изглеждали съвсем по друг начин, по отношение търсене и предлагане на автомобили и ресурсите са изглеждали неограничени, както по отношение на петрола, така и на други материали. Освен това VW далеч не са "ултрамодерни" автомобили, нито в ГДР, нито във ФРГ, просто са били евтини и практични.

    Коментиран от #23

  • 12 Абсолютна

    9 4 Отговор
    Льжа!
  • 13 От Варна

    14 11 Отговор
    Абсолютна заблуждение! През 1970 си купих” Вартбург”, от новите модели, лимузина. Карах го 20 години без проблем. Всяка есен обикаляхме един месец из бившия соц.лагер. Последната ни спирка, преди обратния маршрут беше Айзенах. Там вкарвахме автомобила в заводските сервизи, излизаше като нов. За незапознатите, една западна марка беше 0.52 стотинки. Обменяхме си пари с познати германци, ние там марки, за тях на морето при нас лева. Жената носеше само обувки и ботуши”Саламандър” и дрехи от тамошните корекоми-май бяха Ексквизити.за децата също дрехи, обувки и шоколади-бол. От там си купихме първият видеокасетофон и касети, приятелите ни гостуваха да гледаме филми и концерти. В България тове беше “кът” Хотели, ресторанти, забележителности, не можехме да си похарчим парите! ГДР беше ниво, държеше конкуренцията на соца с капитализма. Който не е ходил лично, няма да повярва. И сега ще си кажат някои , че си измислям, но ние си прекарвахме добре.Вярно, трудно се излизаше на Запад, но сега наваксваме. Само да е здраве!

    Коментиран от #16

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ВЪЗРАЖДАНЕ И БКП

    5 6 Отговор
    ЗА ДА РАЗВИЯТ
    НЕДОРАЗВИТИЯ. СОЦИАЛИЗЪМ☝
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 свидетел

    5 1 Отговор
    а у нас се правеха 20-тина хил москвича и се внасяха 7-8 хил. други, предимно лади .....при два пъти по-малко население. дори в Кореком понякога се чакаше....
  • 18 ПЕЕЕЕЕЕЕТ ЖИГУЛИТА КОМБИ

    5 5 Отговор
    НООООВИ ЗА ЕДИН ГОЛФ?!!!!!! ПЪЪЪЪЛНА СКЪПОТИЯ.А И ГОЛФА НЕ СТАВА а ТОВАРЕНЕ НА ДИНИ ТУХЛИ ЦИМЕНТ КАМЪНИ ОТ РЕКАТА....
  • 19 Не се оплаквайте

    9 7 Отговор
    Всичко написано е вярно. Дефицит имаше в целия соц.лагер. Портокали и банани само за нова година. Сега Българина се радва на благоденствие и никой не може да го отрече.

    Коментиран от #22

  • 20 Статията си е точна

    7 4 Отговор

    До коментар #4 от "Капитализъм":

    и така си беше!
    Но пусната точно сега, когато Германия е рецесия и деиндустиализация, без светлина в тунела- обяснява жалката и цел.

    Никога не сме вярвали че запада ще последва приомите на СССР. Тирания, насилие над личността, забрана свободата на словото, уволнения заради мнения, следене и подслушване, привилегии за послушните, уволнения на несъгласните с режима, медии по комунистичеки с подбрани журналисти......

    Коментиран от #21

  • 21 Рано или късно

    8 4 Отговор

    До коментар #20 от "Статията си е точна":

    резултата за ЕС ще същия както бе за СССР .
  • 22 Да не си шмъркал на Диона "напитката"?

    11 4 Отговор

    До коментар #19 от "Не се оплаквайте":

    България в момента е най-пропадналата държава в цяла Европа, по-зле е дори от Македония и Албания. Бананова република, протекторат и територия около американските бази. По-зле е само в Украйна.
  • 23 ИМПЕРИАЛИСТ

    4 2 Отговор

    До коментар #11 от "Поло фокс":

    СОЦИАЛНИ ДЕЙНОСТИ МОЖЕ ДА ПРОВЕЖДА САМО БОГАТАТА ДЪРЖАВА, А БОГАТА ДЪРЖАВА СЕ ПРАВИ ОТ БОГАТИ ГРАЖДАНИ, А НЕ ОТ ТЕЗИ РАЗЧИТАЩИ НА СОЦИАЛНИТЕ МЕРОПРИЯТИЯ НА „ДРУГАРКАТА“ Корнелия Нинова. При тоталитарните държави подходът е по-друг. Независимо дали тази държава се титулува социалистическа..., народно-демократична..., народна република... гражданите се обират от властта, като им се дават средства колкото да преживеят и контролирано възпроизвеждат. С окрадените пари тоталитарната държава финансира своята социална политика. За да реализира тази си дейност се разчита на огромен идеологически апарат за овладяване съзнанието на масите, а за по-коравите глави и на огромен репресивен апарат в началните етапи. След пречупването на населението, репресивният апарат се реорганизира. Премахва се системата на трудови лагери, като този акт се завоалира под някаква форма на борба с култа на личността или грижи на партията за ... Възприемат се по-меки методи за контрол, като се набляга на скритите форми. Ограбването демотивира хората да работят за благото на обществото, а започват да търсят други алтернативи като част-пром , незаконна емиграция , черна борса, корупция и т.н., което води до тотално икономическо изоставане и крах на системата.
Новини по държави: