В бъдеще членките на НАТО ще трябва да заделят по 5 процента от БВП за отбрана. За много страни това е огромно предизвикателство, тъй като парите липсват. Къде е България?
Какво означава новата цел за отделните държави?
Италия има проблем с новата цел
Италия е разделена по въпроса за разходите за отбрана. Министър-председателката Джорджа Мелони досега следваше линията на НАТО и ЕС. Само преди няколко дни тя публично подчерта значението на модернизацията на Алианса, както и това, че по-високите разходи за отбрана в Италия не означават само танкове, но и инвестиции в киберсигурността например. Министърът на отбраната Гуидо Крозето застава зад нея: през последните години той неведнъж е заявявал, че за него е важно Италия да е в състояние да се защитава и че страната му трябва да изпълнява целта за 2% от БВП за отбрана.
Според настоящите оценки обаче Италия няма да постигне тази цел и през текущата 2025 година, а това пък означава, че вдигането на разходите за отбрана до пет процента от БВП ще е непосилна задача за страната.
В тази връзка кореспондентката на германската обществена телевизия АРД в Рим Ана Джордано припомня, че в италианската опозиция и в обществото като цяло има много силни пацифистки тенденции и слаба подкрепа за увеличаването на военните разходи. Италианците се опасяват, че ако разходите за отбрана се вдигнат още повече, Италия, която и без това е силно задлъжняла, ще има още по-малко пари за образование, здравеопазване и инфраструктура.
Франция е изправена пред херкулесова задача
Франция е принципно готова да инвестира повече в отбрана. Париж си е поставил средносрочна цел да инвестира 3,5% от брутния си вътрешен продукт в отбрана, като е готов да влага и допълнителни средства, например в киберсигурност, и по този начин косвено да увеличи разходите си за отбрана. Следователно като цяло Франция е в унисон с предложението на генералния секретар на НАТО Марк Рюте. По данни на Алианса в момента Франция инвестира малко над 2 процента от БВП в отбрана, припомня АРД.
Бюджетът за отбрана за настоящата година възлиза на 50 милиарда евро. Според изчисленията на частния мозъчен тръст IFRAP и държавния мозъчен тръст France Stratégie, ако Франция иска да постигне целта от 3,5% до 2030, военният бюджет ще трябва да бъде поне двойно по-голям. Действащият закон за военното планиране, който Франция използва за определяне на разходите си за отбрана в средносрочен план, предвижда през 2030 разходи в размер на 67 млрд. евро. Това означава, че за да изразходва 3,5% от БВП само за отбрана, Франция ще трябва да похарчи много повече, отколкото е предвидено в средносрочното ѝ военно финансово планиране. А това ще е херкулесова задача с оглед на състоянието на бюджета на страната.
Според проучване, проведено от социологическия институт IPSOS в началото на март, почти 70% от французите подкрепят увеличаването на разходите за отбрана. В същото време повечето от участниците в допитването се обявяват срещу закупуването на повече оръжия от американски производители, предава от Париж кореспондентката на АРД Каролин Дила.
Ще има ли изключение за Испания?
Испания е страната сред партньорите в Алианса, която най-силно се противопостави на идеята за поне 5 процента разходи за отбрана до 2035 година. Премиерът на страната Педро Санчес определи новата цел като "неразумна" и "контрапродуктивна" и в писмо до генералния секретар на НАТО Марк Рюте се аргументира защо Испания не трябва да инвестира повече от 2,1% от брутния си вътрешен продукт в чисто военни разходи, за да може да защити Алианса в случай на криза или война.
Испания сега е в дъното на списъка на партньорите от НАТО с разходи за отбрана от едва 1,3 % от БВП. Това се дължи не само на факта, че страната се управлява от лява коалиция, а по-малкият коалиционен партньор "Сумар" се противопоставя на повече пари за армията - подкрепата за повече разходи за отбрана е ниска и сред населението. В месечния барометър на социологическия институт CIS за обществените нагласи загрижеността за сигурността или опасността от война заемат последните места в списъка със страховете на испанците, предава от Мадрид кореспондентката на АРД Юлия Махер.
За пример: балтийските държави
Балтийските държави винаги са се отнасяли с разбиране по въпроса за бюджетите за отбрана. Литва, Латвия и Естония възприемат НАТО като гаранция за своята сигурност, а на тяхна територия отбранителният алианс поддържа свои бази. И трите държави инвестират значително повече в отбрана, отколкото много други членки на пакта, като Естония се стреми в близко бъдеще да премине границата от пет процента. Латвия отделя около четири процента от брутния си вътрешен продукт, а Литва иска да изразходва между пет и шест процента през следващата година. Литовският президент Науседа е убеден, че страната му трябва да се въоръжи, за да не стане следващата жертва на руската агресия.
Къде е България?
България ще увеличи разходите си за отбрана до 3,5% от брутния си вътрешен продукт до 2032 година. Това обяви министърът на отбраната Атанас Запрянов, цитиран от БТА. "За да гарантираме успеха на нашите инвестиционни проекти в областта на отбраната, разходите ни за отбрана достигнаха целта от 2% от БВП през 2024 година. Това вече е недостатъчно и решихме да увеличим разходите си за отбрана поне до 2,5-3%, а до 2032 година да достигнем 3,5% от БВП като минимално ниво, за да успеем в усилията си за модернизация", каза Запрянов.
Да припомним, че в началото на март председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен представи план за превъоръжаването на ЕС. Той освобождава страните членки от изискванията за бюджетните разходи, когато влагат средства в отбрана. Освен това държавите ще могат свободно да пренасочват средства от фондовете на ЕС за сближаване, така че да ги използват за отбранителни цели.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хахах
Коментиран от #72
17:18 26.06.2025
2 Дух
17:19 26.06.2025
3 🧊🧊🧊
Коментиран от #27, #40, #99
17:19 26.06.2025
4 Последния Софиянец
Коментиран от #10, #12
17:20 26.06.2025
5 Копйкиииииио
17:20 26.06.2025
6 Мицкоски
Коментиран от #17
17:21 26.06.2025
7 бай чекмеджан:моите спестявания не пипай
ще се вземат тез парици
нови данъци ли?
17:22 26.06.2025
8 Гошо
17:22 26.06.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 бебето
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Той путинне знае дали утре ще осъмне.
17:23 26.06.2025
11 Гласове от зайчарника в Банкя
17:23 26.06.2025
12 реру
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
"... Путин дали ще чака 10 години?"Много правилно... дали ще има късмет да ги дочака?
17:24 26.06.2025
13 хихи
За какво и са на Италия 5% от БВП за превъоръжаване?? С Франция ли ще воюва или със Швейцария, ще ги напада ли или ще се отбранява? И най-важното от кое перо ще ги вземе??? И като се превъоръжи(както се казва в началото на пиесата има ли пушка то тя трябва да гръмне) По кого?
17:24 26.06.2025
14 БгТопИдиот🇧🇬
17:25 26.06.2025
15 Кресна
17:30 26.06.2025
16 добра новина
Коментиран от #19
17:32 26.06.2025
17 демократ
До коментар #6 от "Мицкоски":
България е цгнският квартал на Македония17:34 26.06.2025
18 Да си кажем истината
17:36 26.06.2025
19 Кресна
До коментар #16 от "добра новина":
Ако беше за нашата армия и така и така ,но е за поддържане на американската армия .НАТО е организация на Сащ и смяташ ли ,че Сащ ще влезне в ядрена война с Русия заради България ? Мислете преди да пишете .Самия Тръмп го каза ,че член 5 може и да важи може и да не важи ,а всички които имат познания от армия и геополитика ,ще ви кажат ,че Сащ би влезнала във война с Русия заради европейската земя от Германия към океана ,от надолу към балканите да му мислят само .Дори Германия не биха защитили камо ли такива като нас и румънците .17:36 26.06.2025
20 az СВО Победа80
Такива отделения действат на територията на всеки регион на РФ. Глава на тази организация е Владимир Медински, същият който ръководи и руската делегация за преговори с Киев още от 2022г.
Сещате се какво означава това, нали?
Коментиран от #46
17:39 26.06.2025
21 Гост
17:42 26.06.2025
22 Референдум
Коментиран от #63
17:43 26.06.2025
23 САМО ЗА МИСЛЕЩИ ХОРА
Коментиран от #44
17:44 26.06.2025
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 УНИКАЛЕН
До коментар #24 от "Хахахаха":
Тъпак.17:47 26.06.2025
26 Брейнлес
17:49 26.06.2025
27 Мнеее
До коментар #3 от "🧊🧊🧊":
5% всяка година, а не по принцип..:)17:52 26.06.2025
28 Зевзек
Това е като оня виц за македонските хайдути:
- Воеводо намерих пушки обаче искат или паре или дупе за тях
- Паре нема, действайте.
Само че за европуделите няма опцията за дупе - ако я имаше щяхме да сме въоръжени до зъби така че ще трябва да търсят пари - а фалирала Европа ги няма. Другия вариант е да вземат заеми ама вече няма кой да им даде защото всички са задлъжнели до шията и няма да могат да си обслужват заемите.
17:52 26.06.2025
29 редник
17:52 26.06.2025
30 фАНТОМасс
17:53 26.06.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Логиката я няма
Коментиран от #38
17:57 26.06.2025
35 Абсолютно ВСИЧКИ БЪЛГАРИ
Не...5 , а и 10 % ако е необходимо , за да гарантира своята сигурност!
ВСЕКИ който стъпи неканен и с оръжие на нашата земя ...ще пу..кне
Коментиран от #37, #39, #41, #43
17:58 26.06.2025
36 не фен на натовския тероризъм
18:00 26.06.2025
37 Българин
До коментар #35 от "Абсолютно ВСИЧКИ БЪЛГАРИ":
"Ще подкрепят превъоръжаване на ВЕЛИКАТА БЪЛГАРСКА АРМИЯ със нови и съвременни технологии и оръжия !"Да ама не всички - нашите козячета ще се скатаят както се скатаха да дадат по една заплата за Украйна. Сега напъват да се приеме защото знаят че парите ще отидат при господарите им а те ще осигурят по някой цент и за тях.
Коментиран от #42
18:01 26.06.2025
38 Хахаха
До коментар #34 от "Логиката я няма":
Какви русняци ма г .. ей? У КОЯ РЕПУБЛИКА живеят тия така наречени русняци? В ИЧКЕРИЯ? ЯКУТИЯ? Башкирия?Думай, ПЕДРОСА
Хахаха
14 Мюсюлмански и 8 МОНГОЛОИДНИ РЕПУБЛИКИ!!! Къде е тая...русняшка Република?
Коментиран от #45
18:01 26.06.2025
39 Юнак на Сунак
До коментар #35 от "Абсолютно ВСИЧКИ БЪЛГАРИ":
Героично! Това с пушене или пиене се получава?18:02 26.06.2025
40 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
До коментар #3 от "🧊🧊🧊":
СТРАЙКЪРИТЕ ГИПРАВИ КОМПАНИЯТА МАЙКА НА ДЪНДИ ПРЕШЪС В КАНАДА :)
ЗЛАТНИ СА !
18:04 26.06.2025
41 УНИКАЛЕН
До коментар #35 от "Абсолютно ВСИЧКИ БЪЛГАРИ":
Тъпак.18:04 26.06.2025
42 Не става въпрос за вас, копейки
До коментар #37 от "Българин":
ВИЕ НЕ СТЕ БЪЛГАРИ , вие сте Без- родници, под -- ЛОГИ и скъсаняци Без- работни!Аре Кини към кен ефа на монголоидния ТРИДНЕВЕН пе-ДОФИЛ
Коментиран от #47, #49
18:05 26.06.2025
43 Антитрол
До коментар #35 от "Абсолютно ВСИЧКИ БЪЛГАРИ":
"ВЕЛИКАТА БЪЛГАРСКА АРМИЯ"Ха ха ха българската армия е била велика ама някога - сега виждал ли си ни военните - от шкембетата не могат да си видят обувките пък да не говорим за друго. Отделно пък 60% са жени и има "войници" които никога не са стреляли с автомат.
Коментиран от #51, #62
18:05 26.06.2025
44 Аман
До коментар #23 от "САМО ЗА МИСЛЕЩИ ХОРА":
Само като погледнеш картата на света и разбираш защо Испания никой не я заплашва.Жокер: Виж къде е Русия.
18:05 26.06.2025
45 Йовчооо напушен
До коментар #38 от "Хахаха":
Я си преведи имената им Ич Кер и Я, Яку ти и я, Баш Кири и Я, даже българи ще се окажат, а Я твърдо е руснак.Коментиран от #56
18:05 26.06.2025
46 Пак аз
До коментар #20 от "az СВО Победа80":
Верно да те ударяли с мотика по главата като малък.18:07 26.06.2025
47 Българин
До коментар #42 от "Не става въпрос за вас, копейки":
Ами хайде вади парите да преоборудваш нашата "велика" армия - не се скатавай както го направи за Украйна.Коментиран от #52, #53
18:07 26.06.2025
48 Копейкиии
Коментиран от #50
18:08 26.06.2025
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Копейка
До коментар #48 от "Копейкиии":
Козячетата да си търсят работа че няма пари за въоръжаване - те копейките си имат работа а не стоят по цял ден тук.18:11 26.06.2025
51 Възраждане
До коментар #43 от "Антитрол":
Никакво превъоръжаване. Видяхме до къде доведе модернизацията на П едерацията от вовка през последните 20 години --- до 12 години пред селото ПОКРОВСК, 4 год превземат селото ЧАСОВ ЯР,3 год. Щурмуват Харков а ги наритаха от ТАМ за ДЕН!
И то държава 20 пъти по- малка, без оръжие, Авиация, подводници, флот, крилати и балистични ракети,..
Абсолютен СМЕХ е тази Модернизираната пи дор могучая
Коментиран от #92
18:11 26.06.2025
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Антитрол
До коментар #49 от "Град Козлодуй ОРИГИНАЛА":
Как пък едно козяче не се записа във ВСУ или поне да отдели една заплата за Украйна.Коментиран от #80
18:12 26.06.2025
55 Хахахаха
До коментар #33 от "Антитрол":
Това е по статистика на руските новини и информатори. Путлера отделя 40 процента от бюджета за оръжие! Това е. А копейките за 5 процента от БВП рИвети!Коментиран от #60
18:13 26.06.2025
56 доктор
До коментар #45 от "Йовчооо напушен":
Руска нация няма.Нито руски език.Коментиран от #73
18:14 26.06.2025
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 незнайко
18:15 26.06.2025
60 Кой колко отделя
До коментар #55 от "Хахахаха":
си е негова работа! Тук е България и тя не е за продан шепа безродници да я източват посока САЩ!Коментиран от #66
18:15 26.06.2025
61 Българин
До коментар #53 от "Чезни бе!":
Ужким си за Украйна пък се ската да дариш една заплата - сега ужким си за превъоръжаване на българската армия ама пак се скатаваш да дариш една заплата. Ами 5% от БВП си е 12-13% от приходите на държавата което даже е заплата и половина.Трябват действия и личен пример - хайде.
18:16 26.06.2025
62 Ти виж женствената ПИН ..дос могучая
До коментар #43 от "Антитрол":
От 3 ДНЯ в КИЕВ и седмица в Лисабон до....3 ДНЯ в СИРИЯ и...12 години пред едно СЕЛО на 1000 км от КИЕВ!Толкова е ... могучая, че едни украинци без оръжие ги наритаха от ЧЕРНИГОВ, ХЕРСОН, ХАРКОВ, СУМИ,и те така! Даже им ОСВОБОДИХА 2 РЕПУБЛИКИ за 5 ДНИ)))
Коментиран от #88
18:16 26.06.2025
63 Хахахаха
До коментар #22 от "Референдум":
Референдум за ЕС и НАТО, но поименно! За да се знае, кой напуска България след това! Ако ЗА ЕС и НАТО спечели, копейките напускате в посока раша! Ако ПРОТИВ спечели, то еврофилите напускат в посока Европа! Гласува се поименно, за да се знае, кой си стяга багажа след това. Иначе България няма да се оправи, докато едните дърпат в една посока, а другите в друга. Пускайте референдума!Коментиран от #71
18:17 26.06.2025
64 Злобното Джуджи
Ей ма на, кой пита ? 😄
18:17 26.06.2025
65 Ето поредното
До коментар #58 от "гру гайтанджиева":
оопростачено дете пот запада, изпаднало да го ползват за евтино глупаче и да лъже като цигане! Запада удари дъното на света!18:18 26.06.2025
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 демо версия крадец = демокрад
всички големи сили се съобразяват с нас
това е без да лети защото е шосеен
смятайте ако летеше
18:20 26.06.2025
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 реру
До коментар #33 от "Антитрол":
10% от БВП, които РФ отделя за военни разходи са около 40% от всички федерални разходи...Коментиран от #79, #85, #107
18:22 26.06.2025
71 Антитрол
До коментар #63 от "Хахахаха":
"Ако ПРОТИВ спечели, то еврофилите напускат в посока Европа!"И защо за Европа - референдума ще е за НАТО а не за ЕС а НАТО е организация на краварите така че трябва да се изметете към краварника. А сетих се те и господарите ви не ви искат при тях - на кой ли пък са му притрябвали продажници.
Коментиран от #78, #81
18:23 26.06.2025
72 Коментиращ
До коментар #1 от "хахах":
Само дето жабата има значително по-голям авторитет от България, когато страната ни е начело с тикви, прасета и ппдбета!Дори жабата има шанс да бъде забелязана, ако се размърда, докато нашата страна, начело с такива антибългари, като сегашните управляващи, не само няма шанс да я забележат другите страни, ами има и огромен шанс тия същите управляващи да я закрият, ако не сменят курса на свободно падане (крадене)!!!
18:23 26.06.2025
73 Да бе
До коментар #56 от "доктор":
Няма, ама има държава една шеста от сушата и говорят на един език, а в най-големият континент населението го знае, а ние сме велики и от където минеш все е било България, а днес дори на текущата територия половината не знаят български, без значение, за какви се определят.18:23 26.06.2025
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Свобода за Палестина
Цунки пък 💋
18:24 26.06.2025
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Хахахаха
До коментар #71 от "Антитрол":
НАТО е и военен съюз на Европа, не само на САЩ!Коментиран от #83
18:25 26.06.2025
79 Колко отделя Русия
До коментар #70 от "реру":
си е нейно решение! Тук е България! Колко трябва да отделя, трябва да се реши тук, а не от САЩ, които да я обират!Коментиран от #94
18:26 26.06.2025
80 Коментиращ
До коментар #54 от "Антитрол":
Понеже всички те са като Киру Харварда - чп за зеле не става от тях!18:26 26.06.2025
81 Хахахаха
До коментар #71 от "Антитрол":
Как ЕС, ще пази хората си, сигурността си и инвестициите си, ако тези държави не са в общ военен съюз? Ти ще можеш ли да пазиш военно инвестициите на ЕС?Коментиран от #91
18:26 26.06.2025
82 Механик
18:27 26.06.2025
83 НАТО е агресивен съюз
До коментар #78 от "Хахахаха":
пудела на САЩ, който се грижи да пълни касичката на военната индустрия на САЩ! За да има НАТО, трябват войни! Без войни, НАТО се обезсмисля! Затова се занимават все с интриги и войни!Коментиран от #87
18:28 26.06.2025
84 Доктор
Коментиран от #96
18:28 26.06.2025
85 Антитрол
До коментар #70 от "реру":
"10% от БВП, които РФ отделя за военни разходи са около 40% от всички федерални разходи..."И ти ли си счетоводител на Путин та знаеш колко отделя РФ за военни разходи или и теб те информираха от посолството.
И РФ е във война а нас ни карат да отделяме 5% от БВП което по твоите сметки излиза 20% от всички разходи - иначе България била фалирала при бай Тошо защото отделяла 13% от бюджета си за армията - обаче сега няма да фалира нали?
Толкова лъжете че чак се оплитате в лъжите си.
18:28 26.06.2025
86 Факт
До коментар #76 от "Хахахаха":
Разкатаха я националните предатели на България ПП, ДБ, ГЕРБ и ДПС!18:30 26.06.2025
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Коментиращ
До коментар #62 от "Ти виж женствената ПИН ..дос могучая":
Естествено пропускаш "миниатюрния" факт, че наемниците, военната техника и финансите на цяло натю, не бяха в състояние да бутнат руснаците назад към Москва?!Ама такива сте вие цветнодъго-урсулевите човечета, пълни с грантове и въздух под налягане в черепите!!!
Само на Цънци опорките повтаряте, нищо ,че с тях и децата от предучилищна не ще спечелите!
Но нищо, дерзайте с продажбата на народа ви, и вижте до къде ще ви докара това!
18:32 26.06.2025
89 Госあ
18:33 26.06.2025
90 Тя рашата е заплаха
До коментар #87 от "Хахахаха":
само в ниско интелигентната пропаганда за глупаци на пропадналият запад! Запада е на дъното на света! Лъжи и пропаганда!Коментиран от #104
18:33 26.06.2025
91 Антитрол
До коментар #81 от "Хахахаха":
"ако тези държави не са в общ военен съюз"Нямам нищо против военен съюз на ЕС от държави членки на ЕС. Пък съм много против разни рекетьорски държави да ни пазят - ти защо не оставиш жена си на ония момчета с дебелите вратове да я пазят - те са най-силните.
"Ти ще можеш ли да пазиш военно инвестициите на ЕС" - пък и най сигурно за да опазиш инвестициите си е не да се репчиш че си най големия бабаит на съседите си а де си разбираш с тях и да правиш бизнес с тях. И най-големия бабаит може да си намери майстора.
Коментиран от #112
18:35 26.06.2025
92 гунчо
До коментар #51 от "Възраждане":
Може да ти отговоря доста подобаващо с едни много интересни цифри но ще те оставя да си си неук, все пак си най умен у твоето село.Само едно леко примерче което е факт от последните дни
Украинската управа спря размяната на убити с русия защото това излага на риск морала, мотивацията и медийната пропаганда на страната.
цифрите от размяната бяха 6029 украинци срещу 29 руснака.
иначе ти продължавай да си вярваш на козяци и много поздрави да пратиш на германската икономика
18:37 26.06.2025
93 хаха
До коментар #24 от "Хахахаха":
Защо пишете глупости на сляпо? В момента Русия е във война и отделя 6.3% от БВП за армията. Ние искаме да даваме 5% все едно воюваме активно. Само да те светна, че 5% от БВП значат нещо като 12.5% от данъците в България(целият ни бюджет е 40% от БВП), в ЕС 7-8%, защото там бюджетите са малко повече от БВП от у нас заради ниските им данъци по до 50-60% само ДОД и 40-45% корпоративен плюс дивидент.Да ти го обясня ли в пари? Приходите от ДДС са към 17 милиарда, а само нужното увеличение за до 5% е над 6. Т.е. ДДС трябва примерно да стане 27%. Ако събереш всички преки данъци, приходът от тях е към 7 милиарда, т.е. пиши данък имот, ДОД, корпоративен, дивидент ВСИЧКИ НАКУП двойни. Може би да спестим от пенсии? Целият е 7.7 милиарда, т.е. може да ги направим 0. Ако си търтей на социалки и не ти пука за данъците на работещите, то и там има мегдан- орязват ви 100% и пак се намират парите. Кое избираш?
18:39 26.06.2025
94 реру
До коментар #79 от "Колко отделя Русия":
"си е нейно решение!..."Така е... Решението е нейно, с подписан указ, публикувано... с други думи данните са ПУБЛИЧНИ...
Коментиран от #98, #102
18:40 26.06.2025
95 Учуден
До коментар #87 от "Хахахаха":
"Ако рашата не правеше войни и не беше заплаха, то нямаше да има нужда от оръжие!"Че "рашата" ли беше виновна когато "отбранителното" НАТО нападна Ирак, Либия, Сирия, Югославия, Афганистан, Сомалия - сигурно "рашата" направи тези войни. Сигурно "рашата" организира сума ти цветни революции по целия свят и сигурно рашата разполагаше оръжия по границите на НАТО.
До кога ще казвате на черното бяло.
18:40 26.06.2025
96 оня с коня
До коментар #84 от "Доктор":
Нещо не си в час - говорим за ПРОЦЕНТ от БВП,а не за някакви отвлечени милиарди.И като се вземе решение какъв да е процента,става много лесно смятането на парите - просто се изчислява сумата като се отнесат Процентите към БВП,който се публикува официално.Истината обаче е че какъвто и дае процента,той винаги ще ти се струва че е много,не пропускате такива като тебе с носталгия да отбележите "Ееех,каква армия ,самолети и танкове имахме при Живков,сегашното е направо трагедия"!Да,обаче някакси не споменавате че тогава се отделаше не 3,а 13,5-14 ПРОЦЕНТА от БВП...При това никой не роптаеше както ти в момента - що ли?Коментиран от #100, #101
18:42 26.06.2025
97 България е
18:42 26.06.2025
98 Там нали пишеше
До коментар #94 от "реру":
Какво прави Русия, си е нейно решение! Тук е България и решението трябва да е на България, а не САЩ да казва с колко иска да те обира!18:43 26.06.2025
99 Особенно
До коментар #3 от "🧊🧊🧊":
Като намалеят българите с 1 - 2 милиона ще ни накарат да заменим процентите с квадратни километри защото сумата няма да стига и за подръжката и на един самолет.18:45 26.06.2025
100 хаха
До коментар #96 от "оня с коня":
Тогава можеше ли да роптаеш, че инженер с 20г стаж те държат на 200лв заплата? Данъците за тия 14% от БВП ти ги прибираха, като не ти плащаха заслужените 600-700лв, а ти даваха 200 да оцелееш и изплатиш ведомствената панелка. Магазините така или иначе рядко зареждаха, та кой мислеше да яде редовно луканка, сирене, кашкавал, риба?Коментиран от #105
18:46 26.06.2025
101 В коментара
До коментар #96 от "оня с коня":
пишеше на фона на толкова хора на ръба на оцеляването! Ти замисли ли се? Или щом САЩ иска да те краде, да краде! Дреме ти, че е от България и мизерстват хора! Да не си българин я?18:47 26.06.2025
102 Антитрол
До коментар #94 от "реру":
"Решението е нейно, с подписан указ, публикувано... с други думи данните са ПУБЛИЧНИ..."Пак лъжеш - ама то без да лъжете пропагандата не върви. Указа е 10% от държавния бюджет а не от БВП на РФ. Всяко правителство на света работи с бюджета който има а не с БВП. Краварите и европуделите измислиха това с БВП за да може процента да изглежда малък - ако се каже че държавите трябва да отделят 20% от бюджета си за въоръжаване и никой от "евроатлантиците" няма да остане на власт.
Цялата ви пропаганда е лъжи, лъжи и пак лъжи.
18:48 26.06.2025
103 Представете
18:50 26.06.2025
104 Хахахаха
До коментар #90 от "Тя рашата е заплаха":
Ако рашата не е заплаха, да се разоръжи? Докато не се разоръжи, Европа ще се въоръжава! Ок?Коментиран от #106, #109
18:51 26.06.2025
105 Помнещ
До коментар #100 от "хаха":
"а ти даваха 200 да оцелееш и изплатиш ведомствената панелка"Ха ха ха пак се мъчите да правите пропаганда с лъжи - "ведомствената панелка" беше 6000 лв и с 200 лв заплата това означаваше 30 заплати. Сега заплатата ти е 2000 лв ама за 60 000 лв даже и панелка не можеш си купи.
"та кой мислеше да яде редовно луканка, сирене, кашкавал, риба?" - всеки мислеше и всеки ядеше - копърката беше 26 ст и то тройно по голяма кутия от сегашната. Да не говорим че "кучешката радост" беше по истински и хубав от сегашната "луканка".
Коментиран от #108
18:56 26.06.2025
106 И що малчо да се разоръжава
До коментар #104 от "Хахахаха":
Русия си е суверенна страна! Каквото иска, това ще си прави! Мисли за България, която я продадохте и я ограбват, а евтини глупачета като теб се радват, че САЩ и Великобритания унищожават България и Европа!Коментиран от #110
18:56 26.06.2025
107 хаха
До коментар #70 от "реру":
Не са 10%. Потърси в гугъл русия военни разходи спрямо БВП. Веднага излиза колко са заложени в бюджета- 6.3%, което е с 25% увеличение спрямо 2024. Какви 10% те гонят? Първо един беше писал направо 40%. Защо смятате хората за малоумни да ви се връзват на простотиите? Всеки може да провери за минута.18:57 26.06.2025
108 хаха
До коментар #105 от "Помнещ":
Да, в същото време си напълно свободен да работиш и за 20000лв, ако имаш умения и съответно има желаещи да ти платят. И тогава ведомствената панелка ти беше 6000лв, защото вървеше с условия да си живял в нея поне 10г или колко там, да си плащал наем, макар и малък, и тогава да изплатиш тия 6000. 10г роб на Кремиковци и си връхта.Коментиран от #113
18:59 26.06.2025
109 Антитрол
До коментар #104 от "Хахахаха":
"Ако рашата не е заплаха, да се разоръжи?"Ами те руснаците са съгласни ама първо краварите да се разоръжат, после ЕС а накрая ще е тя. Все пак военния бюджет на "рашата" няма и една двадесета от бюджета на НАТО - от там си личи кой за кого е заплаха.
Коментиран от #111, #119
18:59 26.06.2025
110 Хахахаха
До коментар #106 от "И що малчо да се разоръжава":
НАТО е съюз от суверенни държави и каквото решат, това ще правят! Не искаш да плащаш за оръжие? Напусни страната в посока, извън ЕС и НАТО! Какъв ти е проблема! Европа си има национална сигурност и трябва да мисли за нея! Нали рИвети че Европа нямала армия? Е, сега ще я направят!Коментиран от #114
19:03 26.06.2025
111 Тихо бе пръдльо!
До коментар #109 от "Антитрол":
Некомпетентен си.Коментиран от #115
19:06 26.06.2025
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 Помнещ
До коментар #108 от "хаха":
"Да, в същото време си напълно свободен да работиш и за 20000лв, ако имаш умения и съответно има желаещи да ти платят"Да да знаем ги тези на които "плащат" по 20 000 - то и на времето ги имаше такива които вземаха по 2000 че даже и 5000 лв заплата. Партийни функционери ги имаше и тогава и сега - само на тях имат "желание" да плащат такива заплати. Говорим за средни заплати а не за някакви приближени на властта.
И навремето ако искаш можеше да си изкараш доста добра заплата като обикновен работник - фадромаджия вземаше понякога и 700 лв. Аз основната ми беше 190 лв но съм стигал със заработките до 850 лв в някои месеци (не съм фадромаджия).
Коментиран от #117
19:09 26.06.2025
114 Ако бяха суверенни малчо
До коментар #110 от "Хахахаха":
САЩ нямаше да ги източва и да унищожава Европа!Коментиран от #116
19:10 26.06.2025
115 Този коментар е премахнат от модератор.
116 Хахахаха
До коментар #114 от "Ако бяха суверенни малчо":
Че тя Европа е по-богата от САЩ! Нали до ония ден копейките ревяхте, че Европа използвала САЩ, а сега дошъл тръмпоча и щял да оправи това с митата? Вие се оплетохте сами в руски опорки!Коментиран от #120
19:15 26.06.2025
117 хаха
До коментар #113 от "Помнещ":
Не само партийни функционери. Всъщност повечето с високи доходи не са точно на заплата, защото най-често си правят фирма и така им минават плащанията от клиентите. Аз съм на над 200 евро на час към клиенти в чужбина консултант- големи корпоративни ИТ неща. Жената е зълолекар и изкарва близо до моето. Куп нейни колеги изкарват десетки хиляди на месец. Познавам и директори на фирми, адвокати, счетоводители и т.н., които не е да са на по 2-3000лв.Много добре знам, че масата не взимат такива пари. Даже в ИТ средното е по-скоро 4-5000 въпреки легендите. Просто сега не е нужно да си нечий човек, за да успееш. Иска да си планирал отрано какво ще работиш и да си дадеш много зор да станеш достатъчно добър да имаш име и хората да искат да платят на теб повече заради качество, може би да няма друг като теб наличен(аз съм в цяла Европа 1 от 3-4 по точно тоя тип проекти, дето работя, а са за милиони всеки или си представи топ хирург с такса за преглед 500лв). Да, не става да завършиш нещо да има за диплома и да чакаш да падат 10000, ама не е и само връзкари с 0 умения да взимат пари, а кадърните даже да са тъпкани като в соца.
19:16 26.06.2025
118 Антитрол
До коментар #112 от "Хахахаха":
"Вие рИвети от НАТО, само че война нямате в България, нали?"Аха няма крокодили защото нашите козячета редовно ръсят пясък против крокодили - голям довод голяма работа. Че то и в Кения няма война въпреки че не е в НАТО. Като бяхме във "Варшавския договор" пак нямаше война в България, преди да влезем в НАТО пак нямаше война в България. Пък това че сме в НАТО изобщо не ни предпазва от война - навремето Хитлер е имал най силната армия в света а ние сме му били съюзници и той ни е пазел.
Нещо опорките не вървят а?
Коментиран от #121
19:18 26.06.2025
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 Европа бе
До коментар #116 от "Хахахаха":
приближила САЩ по БВП! Сега се отдалечи! Ако бе суверенна и нямаше на власт продажни урсули да се занимават с интригите на САЩ, това нямаше да се случи! Сега САЩ ще я източат отново с тия 5%. САЩ унищожава България и Европа!Коментиран от #124
19:19 26.06.2025
121 Хахахаха
До коментар #118 от "Антитрол":
Е да де, ако НАТО започне да губи войната, ще получите война и в България, така както когато е паднал Хитлер. Рашите нали са бомбили България! Е, на сега като решат да нападат НАТО, пак ще ви бомбят! И вие отдолу ще викате - УРАААААААА!Коментиран от #125
19:21 26.06.2025
122 Тя раша е заплаха
До коментар #119 от "Хахахаха":
само в ниско интелигентната пропаганда за глупаци на САЩ, за да източат Европа! Ти не си европейка, ко ти дреме на теб, че САЩ унищожава и обира Европа.19:23 26.06.2025
123 Фори
Коментиран от #126
19:23 26.06.2025
124 Хахахаха
До коментар #120 от "Европа бе":
Какво имаш предвид от суверенна??? Независима? Аз много пъти съм ви писал, че независими държави няма! Просто няма, не ви ли е ясно? Рашата е зависима от Китай и естествено от много други държави, Китай е зависим от САЩ, САЩ е зависим от Китай и т. н. Това суверенни ли ги прави или не суверенни?Коментиран от #127
19:23 26.06.2025
125 Рашата си е в къщи малчо
До коментар #121 от "Хахахаха":
Агресивният НАТО е до рашата и воюва с евтини глупачета като теб! Запада е ударил дъното на света да се занимава с лъжи и пропаганда.19:25 26.06.2025
126 Хахахаха
До коментар #123 от "Фори":
Да напомня на копейките, които са супер суверенни, да знаят че България можеше да не съществува! Защото (независима според копейките) България беше гласена да става 16 съветска република.19:25 26.06.2025
127 Една държава е независима
До коментар #124 от "Хахахаха":
ако сама взема решенията си! Европа отдавна не е! А за България с национални предатели като ПП, ДБ, ГЕРБ и ДПС на които от Козяк им нареждат правителства, одобряват министри, какви проекти да прави, какви да закрива, независимо колко милиарда струват на България, какво да купува, от кой да купува и за колко да купува да не говорим!Коментиран от #128, #129
19:28 26.06.2025
128 Хахахаха
До коментар #127 от "Една държава е независима":
А когато бяхме във Варшавския договор, независими ли бяхме? Малчо?Коментиран от #132
19:45 26.06.2025
129 Хахахаха
До коментар #127 от "Една държава е независима":
А Унгария суверенна ли е? Понеже техните решения се взимат в Москва? Тя независима ли е?Коментиран от #133
19:47 26.06.2025
130 Инфлацията нагоре тва значи
19:58 26.06.2025
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Тук малчо коментираме
До коментар #128 от "Хахахаха":
днешно време и как САЩ източва и унищожава България и Европа, чрез НАТО в момента!21:43 26.06.2025
133 Ами в Москва
До коментар #129 от "Хахахаха":
според пропагандата за глупаци на пропадналият запад! Излиза, че Москва мисли доброто на Унгария! Тъпо, но все пак пропаганда за глупаци! Запада е ударил дъното на света да ползва евтини глупачета за глупава пропаганда и лъжи!21:45 26.06.2025
134 9 МИНУТИ !!!......НАПОМНЯНЕ :
07:11 27.06.2025
135 🇷🇺РУСИЯ ПОПИЛЯ НАТО И ЗАПАДА ! ФАКТИ :
ГРАЖДАНИ СА ПОТЪРСИЛИ УБЕЖИЩЕ В РУСИЯ.=3,3 МЛН.ВЕЧЕ СА С РУСКО ГРАЖДАНСТВО.
16:04 28.06.2025
136 ВЕНКОВ
19:35 07.09.2025
137 Този коментар е премахнат от модератор.