30 Януари, 2023 09:40 1 071 20

Антон Тонев: Потребителската такса при личните лекари трябва да се повиши. И то в най-скоро време

  • антон тонев-
  • потребителска такса-
  • увеличение-
  • лични лекари

При личните лекари това доплащане е замръзнало на ниво от 2013 г.  За да има повишаване на таксата, трябва да имаме нов бюджет, ясна макрорамка на разходите в здравеопазването и аз не се наемам да дам ясен отговор на този въпрос, коментира шефът на здравната комисия в НС

Антон Тонев: Потребителската такса при личните лекари трябва да се повиши. И то в най-скоро време  - 1
Снимка: БНТ

"Потребителската такса, която се заплаща за вход при общопрактикуващите лекари изостава като цена. Обективно около 40 на сто е доплащането в болниците. При личните лекари това доплащане е замръзнало на ниво от 2013 г. За да има повишаване на таксата, трябва да имаме нов бюджет, ясна макрорамка на разходите в здравеопазването и аз не се наемам да дам ясен отговор на този въпрос.
Единствено мога да дам своята подкрепа към общопрактикуващите лекари, че това е нещо неизбежно, което трябва да се случи в най-скоро време", каза пред журналисти доц. Антон Тонев, председател на Комисията по здравеопазване в Народното събрание, цитиран от БНР.
Това трябва да бъде записано и в Националния рамков договор, където все пак има и договорно начало, тоест НЗОК и МЗ трябва да бъдат част от този процес, допълни още доц. Тонев.

Според доц. Тонев от министъра на финансите зависи кога държавата ще започне да заплаща пълната осигуровка на групите, които тя осигурява. Действителността обаче е трудна - трябва да се постигне договореност това нещо да се случи, като обикновено от администрацията на МЗ винаги са по правило на страната на лекарите. Това е нещо , което трябва да се случи и цифрите да се подобрят в тази посока, поясни още доц. Тонев.
Председателят на Комисията по здравеопазване в Народното събрание коментира и темата за качеството на медицинските услуги.

"Системите за оценка на качеството на медицинските услуги минават по два пътя - през законите за конкуренцията, което не е много добра система в сферата на медицината. По света качеството се измерва чрез изпълнението на медицинските стандарти по различните специалности. Изработването на стандартите минава през съсловните организации и Научните дружества в съответната област, които трябва да създадат документ, който да е валиден за всички лекари.
Имахме доста сериозен проблем с въвеждането на стандартите, такива документи бяха изработвани, много от тях бяха обжалвани в съда.
Трябва да се създаде ясна структура, част от изпълнителната власт, за това коя съсловна организация за колко време поема ангажимент да изработи качествен стандарт, който след това да бъде наложен и да няма лекари, които не покривайки стандарта, да могат да практикуват. Система, която ще изгражда качество и за в бъдеще. Защото в момента има написани стандарти в някои специалности, които не са признати, коментира още доц. Тонев.

По думите му стандартите ще бъдат публична информация, така че пациентите да могат да проверят какви са към дадения момент медицинските възможности при тяхното лечение.

Доц. Тонев посочи още, че в началото на управлението при 47- то НС са направили анкети сред младите лекари защо напускат, за да работят зад граница.

Изводът от проучването сочи, че заплащането не е единствената причина за отлива на млади лекари от страната ни, а вече значение има кариерното развитие и условията на труд.

"И затова у нас трябва да се променят и правилата и да е ясно, когато един студент започва своето образование какво го очаква след 5,10,15 години и това да стане устойчив модел. По този начин ще ги мотивираме, както и с адекватно заплащане спрямо европейския пазар", уточни още доц. Тонев.

Той каза също, че не оптимист, че предложените промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина от служебния министър на здравеопазването ще бъдат гласувани в Народното събрание, защото по думите му:

"Не съм оптимист, защото част от идеите на д-р Меджидиев включват лекарства, които са извън контрола на Позитивния лекарствен списък и СЕСПА. Тоест законово ние трудно ще можем да регулираме тези процеси.

Някои от липсващите лекарства липсват поради липса на доставки, липса на производство, като тези проблеми не могат да бъдат решени със законови промени в България", изтъкна още доц. Тонев.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Отец Дионисий

    35 3 Отговор
    Вън търговците от храма на здравето!
  • 2 Роки

    28 3 Отговор
    Понеже пациентите от лекарски грижи много измират и няма клиенти, трябва да се повиши потребителската такса. Българска логика, майно ле!
  • 3 Гост

    19 2 Отговор
    А защо трябва да се доплаща...Обърнаха се на бакали личните лекари...друго си е чекмедже да те удря по корема...Защо се гледат другите страни а не последват примера на Италия...Испания...Франция...Там няма такива смешки...От една страна лекаря си взема заплатата от друга ...стабилен месечен бонус от 1000 а може и повече лева...

    Коментиран от #11

  • 4 Питащ

    21 2 Отговор
    А може ли да се откажем от личен лекар и да ни бъдат намалени данъците?
  • 5 Мнение

    17 1 Отговор
    В България действа принципа, че пациентът не е умрял, докато не си е платил всичко на лекаря...
  • 6 абсолютно

    17 1 Отговор
    абсолютно провалена реформа в здравеиопазването!!!!
    пълно безумие.
    за болно гърло, или каквото и да било - при джипито плащаш потребителска такса, а когато отидеш в спешно отделение за СЪЩОТО БОЛНО ГЪРЛО, НЕ ПЛАЩАШ ТАКСА! БЕЗУМНА ДЪРЖАВА БЕЗУМНО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

    Коментиран от #13

  • 7 Има по-ефективен начин

    9 4 Отговор
    А, не! Потребителската такса да се премахне, както е в Европа, а трябва да се увеличи вноската за здраве! НЗОК тогава да компенсира докторите от тези вноски!😁
  • 8 Запазнат

    18 2 Отговор
    В края на всяка година, Здравната каса раздава огромни суми за бонуси на всички изпълнители на медицинска и дентална помощ, без реално да са положени никакви грижи за пациентите! Явно са им малко!

    Коментиран от #20

  • 9 напротив

    18 2 Отговор
    Трябва да се премахне! Защото т.н. "безплатно" медицинско обслужване в България се е превърнало в скъпо платено нищо не правене!
  • 10 Ко каза баби

    5 2 Отговор
    Коя такса, погребалната ли!!!!
  • 11 Защото

    3 6 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Потребителската такса ограничава хипохондриците от ежедневни прегледи. А хронично болните са освободени и нищо не губят.
  • 12 Факман

    6 1 Отговор
    Къде ги видяхте личните лекари,Ами то вече няма и скоро няма и да има нови .всичко умря в тази кочина.Дали ще има два месеца чудене и нищоправещите в парламента ще вземат на края решение като минималната заплата.Кьорава работа в тази територия в която всеки идиот с малко пари търси да вземе всичките пари на света.Отидете в психото и останете там.
  • 13 Милко

    8 1 Отговор

    До коментар #6 от "абсолютно":

    Плащаш пребогато през здравните осигуровки, просто не го знаеш. Един преглед в Пирогов го таксуват все едно са направили трансплантация на мозък.
  • 14 пенсионер

    7 3 Отговор
    таксата си е много добра ! това е такса , а не заплащане за преглед, който се поема от здравната каса !!!

    Коментиран от #17, #18

  • 15 Мислим,

    1 6 Отговор
    че 5-6 лева е нормално.
  • 16 Да отпадне

    3 0 Отговор
    Здравното осигуряване, тогава, а ? Гарантираният приход, като дългите карти, за градският транспорт! Аз не искам здравна “ помощ”, защото я видях, в пандемията!
  • 17 Знаеш ли

    3 0 Отговор

    До коментар #14 от "пенсионер":

    Какво значи такса, бе наборе?! Не! С гаранция! Такса е цената на услугата, лекарска помощ, в случая! За тази услуга си платил предварително! А те искат втора такса и за платодарност-пари в предплата! Не бонбони!
  • 18 Казваш

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "пенсионер":

    Нормално било да плащаш два пъти за едно и също нещо😏?
  • 19 Идън

    1 0 Отговор
    Изгубва се представата кой- на кого е личен- пациентите на лекаря ли или лекарят на пациентите...
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.