Потребителска такса от пет лева трябва да плащат пациентите на личен лекар от София, за пенсионерите сумата е 2 лева. Ценоразписът с вдигнатите такси се появил на вратата на лекарския му кабинет малко след началото на тази година. Точно по времето, когато беше повдигнат въпросът за необходимостта от повишение на размера на сегашната такса от 2 лева и 90 стотинки. Сигналът стигна до редакцията на "Хоризонт", а след препращането му към Здравната каса се оказа, че за да се направи проверка, е нужно представяне на касова бележка за платена такса – каквато конкретният лекар не издава на пациентите си. От фонда припомниха, че потребителската такса се определя с решение на правителството и че за пенсионерите тя е фиксирана на 1 лев.
Потребителска такса - 5 лева, пенсионери – 2 лева, медицински бележки – 3 лева. Това съдържа ценоразписът на личен лекар, залепен от вътрешната страна на вратата на кабинета в столичен медицински център. Плащането става в кабинета, касов бон не се издава, показа репортерската ни проверка. Пациентите влизат по реда на пристигане, но изчакват допълнително, ако дойде родител с бебе за задължителна имунизация, тъй като в два от дните има зелен коридор за бебета.
Могат ли личните лекари сами да определят такси за услугите, които предоставят на здравноосигурени хора – този въпрос отправихме към Сдружението на общопрактикуващите лекари и към Здравната каса. Председателят на съсловната организация д-р Любомир Киров, който в началото на годината постави въпроса за необходимостта от повишение на потребителската такса, се отзова на обаждането на "Хоризонт" с обяснение, че няма отношение към анонимни сигнали за увеличена такса.
Д-р Виктория Чобанова, която представлява сдружението в Софийска област, разясни идеята на потребителската такса и в какви случаи пациентите дължат такава:
"Потребителска такса се дължи за оказана медицинска дейност на категориите лица, които не са освободени от нея. С времето тези категории лица станаха около 70%, така че на практика потребителската такса в момента не върши своята работа. Нейната работа е от една страна да ограничи излишното потребление на медицинска помощ, от друга страна да дофинансира медицинската дейност".
От Здравната каса посочиха, че действащият размер на потребителската такса е от 2 лева и 90 стотинки, като от такса са освободени някои групи пациенти, сред които децата, бременните и родилките до 45-я ден след раждане, онкоболните. Колкото до пенсионерите, при тях таксата е от 1 лев, останалото се плаща от държавния бюджет на личния лекар. А за медицинските бележки лекарите могат да определят такса по своя преценка, ако са извинителни за отсъствие от училище. В други случаи, като издаване на бележка за липса на контакт със заразно болен, нужна за детско заведение или училище, родителите не дължат такса.
Според д-р Виктория Чобанова някои лекарски практики са въвели друг вид организация на работата си, за която изискват допълнително заплащане.
"Която е със записване на часове, която е свързана с по-малко чакане, по-добро отношение, повече време за преглед и което реално пациентите в някои практики заплащат. Това вече е съвсем различна услуга, която касае организацията на дейността".
При всички случаи пациентите трябва да знаят какво плащат, посочи тя.
Идеята за увеличение на потребителската такса за преглед при лекар беше дадена през януари по време на дискусия в предишния парламент за проблемите в извънболничната помощ. Тогава д-р Любомир Киров се аргументира с това, че размерът ѝ не е променян от 2012-та година.
След това се завъртяха предложения за обвързване на таксата с минималната работна заплата – например 1 процент от нея, което при сегашния размер на това възнаграждение ще значи 7 лева и 80 стотинки. И тъй като таксата се определя от изпълнителната власт, потърсихме мнението на служебния здравен министър Асен Меджидиев – би ли предложил увеличението ѝ през тази година. Той не посочи дали ще инициира такъв ръст. За таксата трябва да се изчака гласуването на новия бюджет, обясни Меджидиев преди няколко седмици, по време на посещение в Монтана.
За да бъде проверен сигналът за увеличената по преценка на личния лекар потребителска такса, от Здравната каса изискват предоставяне на документи, включително касови бележки за заплатените от пациента суми. При липса на такива, насочват към сезиране на Националната агенция за приходите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 варненски пенсионер
10:40 11.05.2023
2 Г-ца каприз
Пък ние....здравни усигоровки плащаме....потребителска площаме .....лечение в болници доплащаме плюс и хотелско натаняване в болниците.....а на всичко отгоре и ни гледат на криво ако не им бутнем и рушвет....
Вече лекарите твърдо паднаха на нивото на таксиметровите шофьори по наглост
10:42 11.05.2023
3 ХаХаХа
10:43 11.05.2023
4 И те се заклели да ни лекуват
Коментиран от #7
10:55 11.05.2023
5 ИРОНИЧНО!😁
СИГУРНО ОЩЕ СИ ИЗПЛАЩА
....„ДИПЛОМАТА ”...🤔
10:57 11.05.2023
6 Коко
11:12 11.05.2023
7 В края на краищата
До коментар #4 от "И те се заклели да ни лекуват":
Те е излекувала.12:39 11.05.2023
8 гост
13:06 11.05.2023
9 Амиии
10:42 28.09.2023