Отидете към основна версия

2 420 27

Постоянно трябва да се напомня на потребителите да сравняват продуктите не само по цена, но и по качество и количество

  • ние потребителите-
  • габриела руменова-
  • ниска цена

Руменова предупреди, че има риск потребителите да се фокусират само върху най-ниската цена, без да знаят какво реално купуват

Снимка: Ние, потребителите

Порталът за сравняване на цените „Колко струва“ има потенциал да бъде полезен инструмент само ако всички задължени от закона търговци се включат в подаването на данни, тъй като към момента с участието само на две вериги не можем да говорим за представителност и информиран избор. Напротив, създава се риск от подвеждане, защото у потребителите може да възникне усещането, че виждат пълната картина, а всъщност сравняват само част от пазара. Това коментира по bTV радио основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

„Ако всички търговски вериги започнат да подават данни, това със сигурност ще повиши представителността и може да направи платформата по-полезна. Но е важно да отбележим нещо съществено – цената сама по себе си не е достатъчна, за да направим добър потребителски избор. При някои от включените продукти липсват основни характеристики като количество, състав, производител, които са критични, особено при храни и стоки от първа необходимост, както е в случая“, посочи тя.

Руменова предупреди, че има риск потребителите да се фокусират само върху най-ниската цена, без да знаят какво реално купуват. Това може да доведе до компромис с качеството, а такава покупка не е изгодна. „Платформата може да бъде надградена с допълнителни данни – като количество в опаковката, съдържание или дори връзка към етикета на съответния продукт. Това би направило сравнението реално полезно и би насърчило разумно пазаруване, а не просто търсене на най-ниска цена.“, даде идея тя.

„И още един аспект е добре да бъде обсъден. За да извлече потребителят реална полза от тази информация, трябва да инвестира време в проверка, сравнение, планиране. А ако обектите са разпръснати, пътуването между тях носи и допълнителни разходи – време, гориво, транспорт. Затова е важно да се запази гъвкавостта и да не се създава илюзия, че едно сравнение по цена автоматично води до по-изгодна покупка. Още повече, че не навсякъде в страната тези големи вериги имат свои обекти, а именно в по-малките населени места живеят икономически най-уязвимите потребители.“, посочи Руменова.

Според нея дали сайтът за сравняване на цените ще бъде реално полезен на потребителите зависи и от това как се представя информацията – дали е лесна за намиране, разбираема и практична. Потребителят трябва да може бързо да се ориентира, а в момента възможностите за сравнение са ограничени – например може да се сравнят едновременно само до 3 продукта, а би било полезно да са повече. Важно е да не се губи време в търсене, защото тогава ползата намалява драстично.

Руменова открои положителната функционалност на сайта, която позволява проследяване на движението на цените на включените продукти от стартирането на портала до момента на прегледа – нещо, което липсва в брошурите и сайтовете на търговските вериги.

„Подаването на информация за цените може да изглежда просто, но в практиката това е допълнително административно натоварване за търговците – особено ако се прави ежедневно, за над 100 вида продукти, което означава хиляди артикули Ако тези задължения не са съобразени с реалните възможности на бизнеса, има риск да се получи обратен ефект – част от разходите да се прехвърлят върху крайните цени за клиентите на дребно. И така, мярката, която цели защита на потребителите, може всъщност да доведе до повишаване на разходите за тях“, предупреди експертът.

Габриела Руменова счита, че сайтът може да изиграе положителна роля за насочване вниманието на хората към темата за цените, но не по начина, по който се случва досега. „Необходима е постоянна информационна кампания, която да напомня на потребителите, че сравнението на продуктите не трябва да бъде само по цена. Важно е потребителят да не спира да мисли, че когато взима своето решение за покупка, трябва да има предвид не само цената, а и всички други съществени елементи от сделката.“, обобщи тя.

Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 6 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове