Предстои дълъг период на по-активни пътувания и Комисията за защита на потребителите (КЗП) предлага няколко важни съвета при ползване на международни автобусни превози на разстояние над 250 километра.
Едни от най-неприятните проблеми, които могат да възникнат при пътуване с автобус, са резервация на повече места, отколкото са налични, отмяна или закъснение при заминаване от автогарата. В тези случаи и когато закъснението е повече от 2 часа превозвачът трябва да предложи на пътниците възстановяване на платената от тях сума за билета или транспорт до крайната дестинация по алтернативен начин. Не изпълни ли това свое задължение, той трябва да плати обезщетение в размер на 50% от стойността на билета. Освен това, при закъснение с повече от 90 минути или отмяна на пътуване, което по разписание продължава повече от 3 часа, пътниците имат право на храна или напитки, ако са на разположение на автогарата или е възможно да бъдат доставени. Ако е необходимо, пътниците имат право на настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Това обезщетение обаче отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната/закъснението се дължат на непреодолима сила – тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.
Сред най-често срещаните проблеми при автобусните превози са загубен или повреден багаж. В тези случаи собственикът на багажа има право на обезщетение. Ако щетите са в резултат на пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро. В случай на нараняване или смърт на пътник предвижданото обезщетение е поне 220 000 евро за всеки пострадал пътуващ. При произшествие автобусната компания трябва незабавно да осигури практическа помощ /транспорт, храна, напитки и при необходимост настаняване в хотел за до две нощувки всяка една на стойност не повече от 80 евро/.
Лицата с увреждане и лицата с намалена подвижност имат право на специални грижи като безплатна помощ, както в определените автогари, така и на борда на превозното средство.
Ако считате, че правата ви са нарушени, първоначално се свържете с превозвача, за да предявите рекламация на предоставената услуга. Пазете всички документи, свързани с пътуването и доказващи вашите претенции, за да приложите копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ви удовлетворява, можете да се обърнете към специализирания контролен орган – Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” или към Европейския потребителски център – когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.