„Малко време и малко пари, възможност за безусловно връщане на стоката дори тя да няма недостатъци.” – това са предимствата на онлайн пазаруването по думите на Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), пред bTV.
Темата доби нова актуалност с резултатите от проучване, което сочи, че българите предпочитат онлайн пазаруването заради по-добрите цени и сделки. Над 58% от анкетираните твърдят, че именно по-ниската цена е основната причина да купят от електронен магазин, а почти 3/4 споделят, че изгодните оферти биха ги стимулирали да пазаруват по-често през интернет.
Същевременно 16.4% от участвалите в анкетата посочват, че онлайн магазините им предоставят по-голям избор в сравнение с традиционните.
Маргаритов потвърди това предимство на онлайн сделките, но и предупреди потребителите за относителния им недостатък – при отказ от направена покупка „ще мине известно време - 14 дневен срок, и ще си върнете парите, но вероятно ще платите разхода за връщането”.
Множеството предимства на пазаруването през интернет са довели до трайно увеличаване обема на този тип сделки и в България. Само през миналата година те бележат ръст от 35% по данни на Националния статистически институт.
При пазаруване онлайн потребителите следва да търсят информация на сайта за името и адреса на доставчика, основните характеристики на стоките или услугите, тяхната цена и стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в нея, начина на плащане, доставка и изпълнение на договора.
Пазаруващите онлайн е добре да знаят още, че могат да изберат наложен платеж, както и да се възползват от опцията „предварителен преглед”, което ще намали рисковете от измами с парите или стоката. При отказ от покупката и след връщане на продукта, търговецът следва да възстанови заплатените суми до 14 дни. И при този тип сделки потребителите запазват правото си на рекламация за дефектни стоки, като в този случай не дължат разходи за изпращането на стоката до търговеца.