Новите портални рамки на ТОЛ системата ще следят и за винетки на леките автомобили. Контролните арки имат редица сензори, а основната им функция е да лови нарушители.
При засечена кола, която е без валидна винетка или пък ППС над 3,5 тона без ТОЛ таксуване, веднага ще се издават електронни фишове. Това става възможно, след като системата на ТОЛ вече има достъп до данните от МВР и може веднага да идентифицира собственика и да му наложи глоба.
Освен че ще могат да сканират номера на всяка кола, автобус и камион и да проверяват дали за съответното превозно средство има валиден винетен стикер или платена тол такса, те ще могат да преброят осите, да изтеглят осево и симетрично натоварване. В реално време те ще засичат нарушителите и мигновено ще подават информация към АПИ, съобщи trafficnews.bg.
"На тол рамките има разположени лазерни скенери, които правят пълно заснемане на композицията, все едно на ППС-то се прави ядрено-магнитен резонанс - цялата композицията се вижда като обем. Така се прави вторична проверка за брой оси и отклонения извън габаритите. Ако има нарушения, веднага ще се подаде информация", обясни на демонстрационна среща проф. Олег Асенов /член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)/ пред Камарата на автобусните превозвачи.
Рамките са оборудвани с лазерни скенери и различни видове камери, включително и с камера за обзор. Част от тях вече са монтирани върху някои от инфраструктурните участъци, които ще попаднат в обхвата на платената пътна мрежа. Рамките са с контролна функция, а не за изчисляване на тарифи.
"Когато мине един автобус или камион през рамката се активира часовник. Ако за 2 часа, доставчикът, с който имате договор, не поддаде информация, че превозното средство е минало от там и не поиска цена за преминаване, този камион става нарушител. Ако има издадена маршрутна карта, системата знае това и "предава" на всички рамки, че автобусът или камионът с този номер за 24 часа напред е "бял автобус", т.е. разрешено му е преминаването. Тогава рамката отхвърля регистрацията и директно пропуска ППС-то", поясни проф. Асенов.
Така тол патрулите, разположени по пътното платно, ще имат значително по-малка роля, а основният контрол ще бъда благодарение на автоматизираната система на контролните портални рамки.