Отидете към основна версия

2 596 58

Експерт: Не е верен митът, че повечето наложени глоби дисциплинират шофьорите

  • камера-
  • кат-
  • катастрофа-
  • войната на пътя

Анализът се базира на данни, получени по Закона за достъп до обществената информация от МВР

Снимка: БГНЕС

Глобите, платени на “Пътна полиция”, са се увеличили тройно през последните 5 години. За това време броят на тежките катастрофи със загинали и ранени е намалял с незначителните от 5 до 15% и то главно заради по-ниския трафик покрай мерките срещу COVID-19. Това сочи анализ на Българското обединение на шофьорите, съобщи пред “Труд” директорът на управителния съвет Христо Радков.

“Изводът от изследването е, че няма връзка между широко прокламираната наказателна дейност на КАТ и безопасността по пътищата. Не е верен митът, че повечето наложени глоби дисциплинират шофьорите, че като им бръкнеш в джоба се получава превантивен ефект и т. н.”, категоричен е Радков. Той ще представи проучването на БОШ на 23 март на заседание на държавно-обществената комисия по безопасност на движението.

Анализът се базира на данни, получени по Закона за достъп до обществената информация от МВР за налаганите през последните 5 години наказателни постановления с актове и електронни фишове и за какви суми. От тях се вижда, че ако през 2015 г. КАТ е събрал глоби за около 35 млн. лв., през 2018 г. тази сума се е удвоила, а за миналата 2020 г. се е утроила. Съпоставката с броя на тежките пътно-транспортни произшествия, жертвите и ранените сочи, че между 2015 и 2019 г. намалението е в рамките на 5%. По-голямата промяна е по време на пандемията през 2020 г., когато намалението на тежките ПТП е 15% спрямо 2019 г.
Очевидна е също липсата на връзка между глоби на КАТ и катастрофите, ако се разгледат данните и по области. През 2020 г. Пловдив, София-град и Варна заемат първите три места по брой тежки ПТП, въпреки че шофьорите там са получили най-много актове, фишове и електронни фишове в сравнение с колегите си от другите области в страната. “При толкова голям ръст на глобите и като брой, и като събрани суми, защо нямаме 50-60% намаление на пътния травматизъм? Отговорът е, че контролна дейност на “Пътна полиция” не е в правилната посока, санкциите нищо не предотвратяват и никой водач не се превъзпитава от тях. Затова нашето проучване иска да отговори с числа на всички, които повтарят: “Контрол! Контрол! Контрол!”, каза шефът на БОШ, който до 2019 г. бе председател на “Менса България”.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 16 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове