ФАКТИ.БГ

Експерт: Не е верен митът, че повечето наложени глоби дисциплинират шофьорите

Анализът се базира на данни, получени по Закона за достъп до обществената информация от МВР

Публикувана: 5 Март, 2021 09:49
58 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1945
Експерт: Не е верен митът, че повечето наложени глоби дисциплинират шофьорите
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.4 от 16 гласа.

Глобите, платени на “Пътна полиция”, са се увеличили тройно през последните 5 години. За това време броят на тежките катастрофи със загинали и ранени е намалял с незначителните от 5 до 15% и то главно заради по-ниския трафик покрай мерките срещу COVID-19. Това сочи анализ на Българското обединение на шофьорите, съобщи пред “Труд” директорът на управителния съвет Христо Радков.

“Изводът от изследването е, че няма връзка между широко прокламираната наказателна дейност на КАТ и безопасността по пътищата. Не е верен митът, че повечето наложени глоби дисциплинират шофьорите, че като им бръкнеш в джоба се получава превантивен ефект и т. н.”, категоричен е Радков. Той ще представи проучването на БОШ на 23 март на заседание на държавно-обществената комисия по безопасност на движението.

Анализът се базира на данни, получени по Закона за достъп до обществената информация от МВР за налаганите през последните 5 години наказателни постановления с актове и електронни фишове и за какви суми. От тях се вижда, че ако през 2015 г. КАТ е събрал глоби за около 35 млн. лв., през 2018 г. тази сума се е удвоила, а за миналата 2020 г. се е утроила. Съпоставката с броя на тежките пътно-транспортни произшествия, жертвите и ранените сочи, че между 2015 и 2019 г. намалението е в рамките на 5%. По-голямата промяна е по време на пандемията през 2020 г., когато намалението на тежките ПТП е 15% спрямо 2019 г.
Очевидна е също липсата на връзка между глоби на КАТ и катастрофите, ако се разгледат данните и по области. През 2020 г. Пловдив, София-град и Варна заемат първите три места по брой тежки ПТП, въпреки че шофьорите там са получили най-много актове, фишове и електронни фишове в сравнение с колегите си от другите области в страната. “При толкова голям ръст на глобите и като брой, и като събрани суми, защо нямаме 50-60% намаление на пътния травматизъм? Отговорът е, че контролна дейност на “Пътна полиция” не е в правилната посока, санкциите нищо не предотвратяват и никой водач не се превъзпитава от тях. Затова нашето проучване иска да отговори с числа на всички, които повтарят: “Контрол! Контрол! Контрол!”, каза шефът на БОШ, който до 2019 г. бе председател на “Менса България”.


България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.4 от 16 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Гост
1 Отговор
А верен ли е митът, че се пълни хазната, да се хвали пашата?

Оценка:
-4 +49

3121
2 Отговор
Аз не познавам някой който като го "щипнат " с 500лв пак да е повторил

Коментиран от #4, #34


Оценка:
-33 +20

мислещ
3 Отговор
Че то има ли изобщо такъв мит? Винаги навсякъде е било просто рекет и нищо повече.

Оценка:
-4 +38

мислещ
4 Отговор

До коментар #2 от "3121":


Просто ще почне да следи по-внимателно за камери, да не го изненадват друг път.

Оценка:
-7 +28

Пурко
5 Отговор
На всички е ясно от години, че тези глоби Не са за намаляване на ПТП-тата, а за Пълнене на гушите на оялите се държавни калинки! Държавен рекет за премии и почивки в чужбина! Същото като с Ковида! Много са загрижени за народа, Ноооо всичко е за пари и само Пари!!!

Коментиран от #7


Оценка:
-5 +40

Последния Софиянец
6 Отговор
Подлоги са катаджиите.От 20 км колона на 3ти март на Шипка точно бусовете на майките от Системата ни убива решиха да спрат за проверка.Ама останалите от шествието не мръднахме.Стана голямо задръстване и се принудиха бързо да ги пуснат.Сила сме когато сме заедно!

Оценка:
-6 +25

3121
7 Отговор

До коментар #5 от "Пурко":


Ама разбира се , трябва вместо глоби да раздават червени и черни точки.Всеки идиот каращ с 100 в града не е съгласен да плаща глоба щото било рекет.Отделно , че трябва да се смени цялата проглила полиция.

Оценка:
-2 +16

110
8 Отговор
Напротив, напротив, бъркането в джоба винаги е имало дисциплиниращ ефект. Проблемът е, че не се съчетават с подобряване на пътища, маркировка и други подобни екстри.

Коментиран от #9, #24


Оценка:
-8 +26

3121
9 Отговор

До коментар #8 от "110":


++++

Оценка:
-2 +3

БАЙ Х@Й‼
10 Отговор
Не откривайте топлата вода. Първо глоба 1/1000 от годишния доход възпитава ппвече ( защото 100лв за пенсионер и бизнесмен не е еднакво респектиращо) , има страни в които работи !

Коментиран от #33


Оценка:
-1 +27

един от многото
11 Отговор
Глоби , отнемане на книжката и сваляне на номерата на колата. Само със строги санкции може да се стресне по някакъв начин тази паплач , наричаща себе си шофьори!

Коментиран от #42


Оценка:
-11 +17

БАЙ Х@Й‼
12 Отговор
Второ , срамота е страната с най-много полицаи на 100'000 души в ЕС да оставя несанкционирани най-много нарушения . Тук нормално някой да влезе в забранена улица , а и да го ударят отзад!

Оценка:
-1 +12

1234567
13 Отговор
В Южна Каролина при шофиране над 85 мили в час или след употреба на алкохол се отнема правото до живот. Познайте дали се спазват? В този и други щати има и смъртно наказание

Оценка:
-6 +10

Перо
14 Отговор
Никога административни мерки и финансови санкции не могат да заменят допотопната и напълно разрушена пътна инфраструктура. Корупцията в пътните строежи и ресорни ведомства,неквалифицираното обучение на водачите на МПС и вноса на потрошени,стари коли са главната причина за пътните произшествия. С глоби,нищо не може да се промени. Измислената и раздута държавна администрация отнасяща се към безопасността на движението нищо не прави,няма никаква политика.Служат само за гласуване за тиквата!

Оценка:
-4 +14

БАЙ Х@Й‼
15 Отговор
Трето, страната с най-голямата бюрокрация не може да си събере глобите !

Оценка:
-1 +17

народ
16 Отговор
Пътища, магистрали прогнили ....
Милиция, некомпетентна и най-много на държавна хранилка!!!!!!!

Оценка:
-1 +11

пенсионер
17 Отговор
Принципно , съм дисциплиниран водач не , че понякога не съм правил малки нарушения. Също така се смятам за спокоен и уравновесен човек и въпреки всичко като гледам понякога , какво правят някои говеда по пътищата ми идва да ги убия на място. Много по голям респект и полза ще има от необозначени коли с цивилни полицаи и добри камери да записват по време на движение какво става по пътищата. Предполагам , че ще са втрещени от наглостта и действията на многото камикадзета! И после да се мисли дали такива водачи изобщо имат място зад волана!

Оценка:
-2 +13

18
Този коментар е премахнат от модератор.
Щирлиц
19 Отговор
Проблемът е в това, че глоби масово се налагат за незначителни нарушения. Всички камери се поставят на места, където пътя позволява безопасна скорост значително над ограниченията и всеки минал е глобен. Ефектът е, че се глобяват изрядни шофьори, а реално опасните - не. Колко от направилите катастрофи са плащали глоби преди това и колко от глобените са имали ПТП?

Коментиран от #29


Оценка:
-1 +23

Тъп
20 Отговор
Няма глоба, която да ме стресне, въпреки това за 30 години стаж нямам нито една.

Оценка:
-3 +5

chi
21 Отговор
Това е рекет, упражняван от администрацията към собствения си народ, напоследък направо са осверепяли...

Оценка:
-5 +5

Иван
22 Отговор
Ами като не е верен ела в Америка и като като те глобят два три пъти с по 1000 долара пак ще говорим само че там се плаща а у нас не

Коментиран от #32


Оценка:
-3 +5

Мародер
23 Отговор
Глобите не действат защото не са съизмерими с престъплението! 99% от младите шофьори си нямат хабер понятие от правилата за движение, знаят само да "държат геврека"! Полицаите също не знаят правилника и за това се случва така! Питам г-н Христо Радков защо в съседна гърция водачите са в пъти по дисциплинирани? Даже и родните мекерета там си отварят очите на четири! Защото не само наказанията са солени ами има и други възпиращи средства - като затвор например! Тук убиеца на Милен Цветков вече повече от година не могат да го осъдят...

Коментиран от #27


Оценка:
-0 +11

То тъй, ама...
24 Отговор

До коментар #8 от "110":


Няма лошо, че глобите са се увеличили три пъти. Но за какви нарушения? Хората се избиват, на места, където катаджия не се е появавал с години, а мишоците, трупат 'бройки' от неправилно паркиране, нередовна аптечка или изтекла ГО. А ония, ''вземи, да се почерпиш'', едва ли влизат в статистиката :-)

Оценка:
-0 +16

БАЙ Х@Й‼
25 Отговор
Между Варна и Златни пясъци основно има ограничения 60. Аз карам с 70-80 и докато стигна поне ДЕСЕТ коли ме изпреварват. Биха ли го направили , ако знаят че МОЖЕ да ги снимат и НЕ МОЖЕ да не си платят Х/1000 от дохода ?

Коментиран от #48


Оценка:
-3 +7

чичо
26 Отговор
Проблемите по пътищата започват още от безкрайно неадекватните листовки.Те са направени,не да бъдат решени,а да си платиш.Един ден,в къщи сме се събрали аз,действаш прокурор и адвокат,бивши колеги от ВВС,вече пенсионери.Накратко,решаваме листовки на компа.И нито една решена,а сме с 40г-шен опит.И прокурора казва-трябва да паднем до просташкото ниво на листовките,тогава може и да познаем някой отговор.Само с глоби няма да стане.

Оценка:
-0 +5

ами
27 Отговор

До коментар #23 от "Мародер":


Защото /предполагам/, когато минат гръцката граница, спира да важи, ''ти знайш ли кой съм''. А и контрола на ''контролните'' органи, едва ли е като българския.

Оценка:
-2 +9

бокобо
28 Отговор
Държавен рекет.

Оценка:
-0 +4

БАЙ Х@Й‼
29 Отговор

До коментар #19 от "Щирлиц":


Това е тяхна ЗАПАЗЕНА МАРКА ! На новия златен булевард / 150'000'000 за 2'500 м/ на практика има по две, три платна открай до край, няма пешеходна пътека, няма светофар, няма кръстовище, НО НЯМА НИТО ЕДИН ЗНАК ЗА СКОРОСТ! Което го прави обикновена градска улица и "барбекюто" работи ежедневно!!!

Коментиран от #31


Оценка:
-0 +11

ЧОЧО
30 Отговор
Съзнанието трябва да се промени.Каквито и глоби да има, и закони да се променят,нямаме ли съзнание и взаимно уважение нищо няма да се промени.

Коментиран от #56


Оценка:
-0 +2

БАЙ Х@Й‼
31 Отговор

До коментар #29 от "БАЙ Х@Й‼":


Изв. по две три ленти в посока и платната са разделен с прегради помежду и откъм тротоарите! Това уточнение е за хората които не са идвали или дори не за го виждали .

Оценка:
-0 +4

Перо
32 Отговор

До коментар #22 от "Иван":


В Ню Йорк работят денонощно съдии и при някои произшествия,провинилия се отива на момента на съдебната скамейка! Иначе за маловажни случаи срока за плащане е 14 дни и после следват други санкции с натрупване,има и неделни училища. За неправилно паркиране не ми се говори.

Оценка:
-0 +4

Щирлиц
33 Отговор

До коментар #10 от "БАЙ Х@Й‼":


То хубаво, ама какъв ли е годишния доход на "ало измамниците", или собственици на фирми дето са само на "загуба", или маминото синче, дето уби Милен Цветков, или 15 годишен без книжка в насрещното на магистралата? Може да си сигурен, че точно шофьорите с рисково поведение са и тези, които укриват доходи, минават с подкупи и не им дреме нито за хората, нито за закона. Решението не е във високите и неадекватни глоби, а в справедливите и неотменими.

Коментиран от #38


Оценка:
-0 +9

Перо
34 Отговор

До коментар #2 от "3121":


Има мутрета на държавни милионери със стотици глоби,които се губят в коридорите на държавната администрация и съдебната система.

Оценка:
-0 +5

Катаджия
35 Отговор
Глобите не дисциплинират,но рушветите ме радват!

Коментиран от #37


Оценка:
-0 +3

Мъка
36 Отговор
А добро утро! Един път да се изкаже прогледнал човек с визия! Иначе само глупаци, облъчващи други без визия и не желаещи да мислят! Браво на човека!

Оценка:
-1 +4

колкото повече - толкова повече
37 Отговор

До коментар #35 от "Катаджия":


Що да се гушат, само началниците? И ний сме хора, и ний деца храним.

Оценка:
-0 +1

БАЙ Х@Й‼
38 Отговор

До коментар #33 от "Щирлиц":


Да , затова ние сме тук , а ония са там ::: По данни на британското издание Daily Mail, най-високата глоба в света за превишение на скоростта е наложена през 2010 г. в Швейцария. Тя е за 37-годижшен швед, който пътувал в страната със своя Mercedes-Benz SLS. На пътя Берн – Лозана камера отчита, че скоростта на автомобила е повече от 2 пъти над позволената – 290 км/ч (при ограничение от 120).
Малко по-късно полицейския патрул засича нарушителя, чието име не се разкрива и успява да го спре. Офицерът, задържал шведа, твърди, че автомобилът на пишман-пилота е имал нужда от един километър, за да спре напълно.
В Швейцария глобите зависят от доходите на нарушителя. Съдът установил, че скандинавецът е милионер и затова му налага глоба от 650 000 евро, които по курса в този момент правят около 750 000 долара.

Коментиран от #39


Оценка:
-0 +5

БАЙ Х@Й‼
39 Отговор

До коментар #38 от "БАЙ Х@Й‼":


През 2012 г. само за 1 ден полицията в Дубай (ОАЕ) спира един и същ нарушил цели 12 пъти. Всички те са за превишение на скоростта. В крайна сметка на британския турист са наложени общо глоби в размер на 12 000 долара. Общата сума, която трябва да плати нарушителя, е близо 4 пъти по-висока, тъй като в нея влиза глоба от компанията за коли под наем за това, че не е върнал навреме предоставения му автомобил. Всъщност, колата е задържана от полицията и клиентът е трябвало да покрие разходите по нейното освобождаване.

Коментиран от #41


Оценка:
-0 +3

Тея от милицията си признаха
40 Отговор
Че сичко е рекет

Оценка:
-0 +2

БАЙ Х@Й‼
41 Отговор

До коментар #39 от "БАЙ Х@Й‼":


Всички знаят, че нашите джигити като влязат в Гърция и стават кротки като агънца ‼ Всички знаем и защо ‼

Коментиран от #44


Оценка:
-2 +4

Гост
42 Отговор

До коментар #11 от "един от многото":


Ама видяха, че като свалят номерата и няма кой да пълни гушата на баджанака с бензиностанцията. И така не им хареса.

Оценка:
-0 +3

СтарТИРаджия
43 Отговор
Мда, абсолютно прав е! Милицията нали съблюдава за реда в държавата? Въпрос: ако милиционерите искат да ги уважаваме, като полицаи защо не задължиха (пример) неконтролируемия и безотговорен анклав АПИ, преди да започнат ремонта на друсалката по Тракия м/у 169 и 185 км преди това да ремонтира качествено обходния участък по "стария" път около Чирпан?! След това да започнат ремонта на магистралата. Нали затова е полиция - контролира и граждани и институции! Пътят около Чирпан е трагикомедия. Толкова е износен и неравен, че с 40 тона композиция ще ти излязат червата и с 60-70 км/ч! Отделно е и надупчен, а пътната сигнализация хоризонт. и вертик. е под всякаква критика! Та така се печели доверие и се участва с далновидна мисъл в обезопасяването на трафика, а не само да се дебнат шофьорите, преди ремонта 3 год. по паркингите на магистралата, а сега по ограниченията "60" по II-66.

Оценка:
-0 +2

СтарТИРаджия
44 Отговор

До коментар #41 от "БАЙ Х@Й‼":


Ай стига с тази Гърция. Чуждото село и керемидите! И там джигитстването е национален спорт, като навсякъде по Балканите! По островите дори нямат номера на колите, а вечерно време местния "шериф" порка по кантините със същите тези. Ако си мислиш, че в Румъния е по-евтино да ти вземат книжката за 31 км/ч превишена от гръцко - лъжеш се, а какво е ходене по мъките да си я прибереш... Не питай! А турците са номер едно в дисциплината. По турските пътища явно всички са безсмъртни (то и по нашите пътища си показват магариите де)!

Оценка:
-1 +3

Ха ха ха
45 Отговор
Жълтите са паразити, защо не глобяват богатите крадци, а, защото вие страх, ХАХА и това ми било поолицция, вище крадците по селата е паразит,

Оценка:
-0 +3

Бай Шиле
46 Отговор
Работя по една европейска програма.Лапам по 100 х.евро на месец.Дреме ми,че ще ме глобят 1000 лева.Е те така.

Оценка:
-2 +1

адвокат
47 Отговор
Неадекватните знаци за скорост са една от предпоставките за високия процент нарушения.На отбивката на Цариградско към ТV кулата трябва за 20-тина метра да намалиш от 80 на 30. + още 10 000 примера само в София.

Оценка:
-0 +6

гостъ
48 Отговор

До коментар #25 от "БАЙ Х@Й‼":


Особено на ,,магистралата,,след дървения мост. Кавичките са за парлама,то си е истинска магистрала,ама на някой олиго......рефрен,рефрен,му е скимнало че пътя минава през ,,жилищна зона,,още малко и град ще го направят там. В този участък спокойно може максималната скорост да е 90км/ч. Да не говорим след трафик-камерите какво настъпване става..

Оценка:
-0 +2

мунчо
49 Отговор
В квартала,дето живея , липсват знаци за стоп - от едната страна има, отсреща няма.Десетилетия е така.Кат не правят предписания и не ги вълнува.

Оценка:
-0 +2

DrivingPleasure
50 Отговор
От години го разправям и без да имам достъп! От превишена скорост няма загинали причините са други и не се решават с кибичене в храсталака...

Оценка:
-0 +3

51
Този коментар е премахнат от модератор.
ПЕНКО
52 Отговор
ЛИСТЧЕТО -ГЛОБА СИ Е ЛИСТЧЕ !!! НО ОТ ПРОИЗШЕСТВИЕТО В ПАНДЕЛАТА СИ Е ВЪЗПИТАНИЕ !!! И ВСЯКА ПЪТНА ИЗ ГЪЗИЦА НАКАЗАНА-С МЕСЕЦИ КОНЦ ЛАГЕР ЗА ШОФЬОРИ НЕ ДОКАТ -ЩЕ СЛОЖИ РЕД !!!!!!! ГЛА Д ;БО Й И ТЕП АНЬЕ И МАЙКА МУ НА ОГРАДАТА ---ЩЕ ИМА ЕФЕКТ ...И ЩЕ УПАЗИМЕ ДЕЦАТА !!!!!!!!!

Оценка:
-2 +0

ПЕНКО
53 Отговор
ПРИ ВТОРА ПЪТНА ИЗ ГЪЗИЦИ МИНИМУМ ТРИ ГОДИНИ В ШОФЬОРСКИ КОНЦЛАГЕР -- И ТОРМОЗ-ТОРМОЗ-ТОРМОЗ И 5 ГОДИНИ БЕЗ КНИЖКА !?!+?!??!???

Оценка:
-2 +0

сноу
54 Отговор
Някой ако е влизал в МТ/министерство на транспорта/ и е обърнал внимание що червеи са се нароили ...Във всяка стая специалист ,гл.специалист,секретар и едно миче с два пумука да им ги крепи,а стаите са стотици из безкрайните коридори.Всичко това трябва да лапа и то все мазнинка ..

Оценка:
-0 +2

Кънчев
55 Отговор
Намираме се в условието на финансова война с шофьора и собственика на ППС. След като сумираш сумите необходими да си " законен " шофьор на МПС за годината и с изненада почти през три месеца ти се казва ,че ще те сурвакат с още пари за някаква бележка или хартийка / примерно газова преглед +50 лв , ходене в КАТ-НАП с висене и още пари / и при положение ,че отсъстваш от държавата ,но плащаш осигуровки на приближени на законотворците застрахователни фирми за това ,че автомобила ти стои в собствения ти двор без да се ползва. Започна изобщо да не ми пука кой за какво щял още да ме глоби. От многото глоби ,такси ,данъци ,разрешителни ,тройни такси смет , платени паркирания върху улица изплатена от данъци цял живот вкл. и на родители. Постоянно вкарване на нови рекети срещу хартийки като паспорт на кооперация от 60 -те години на която една керемида не поставил някой от общината и е преживяла без пукнатина на външна мазилка земетресения . Какво повече можеш да ми вземеш и кой ще си по ред на опашката . В затвора ли ще ме вкараш и дали там няма да е по -добре отколкото на работа като работещ бедняк дето си плаща и горивото и всичко по автомобила като единствен вариант да стигне до работа. Превърнахте честни и плащащи данъкоплатци във вечни длъжници за елементарни неща . Много хора пък биха предпочели да платят с лихви някой лев ,но да не дадат Сега на такова правителство, обръщащо Родината в мащеха и подиграващо се чрез несправедливи лобистки закони облаг

Оценка:
-0 +1

Стефан
56 Отговор

До коментар #30 от "ЧОЧО":


Абсолютно прав . Но нека веднъж политиците и другите алчници Ни уважат веднъж с нещо друго освен рестрикции и така любимите им глоби . Да вземат да премахнат "хранилките " с измислените ненужни знаци. Да си намалят администрация и онези дето са най-много на калпак от населението и се пенсионират на 45-50 години с изключително много привилегии и право на работа освен голямата пенсия. Нали ги оборудваха с техника от Нашите данъци ,нали камери и чудеса навсякъде - те защо са толкова много , а по селата и малките градове няма кой да пази хората от набези ? Що не уважат на тази тема . Що не пуснат втора линейка на големи общини , а в по-малките няма ни една. Защо няма обществен транспорт в цели общини при това до големи градове ? Къде е уважението изразено с плащаш за това което си ползвал или ще ползваш. До кога всичко плащаш и евентоално ,ако го направим или когаято се направи ще ползваш. Къде е пътя за който те дерът с винетна такса и колко години са необходими за да го направят и той след 2 години е пълен тотал щета. Защо не сметнаха например винетката и застраховката към цената на горивото което зареждаш. Ами май,тогава нямаше да си обран достатъчно на общо основание. Защо плащаш такса смет когато си отишъл през отпуска или по други причини да живееш на друго място временно ? Обновяеми източници на енергия - тока все по- скъп стана , газовата тръба мина през страната - газта скочи над лев на места и като цяло с 20 ст. Обирджийска държава и опра

Оценка:
-0 +1

факт
57 Отговор
няма превенция, преди камерите трябва да има полицаи по пътищата, а не в храстите и да респектират!И повечето ограничения не са съобразени със съвременните технически характеристики на автомобилите!

Оценка:
-0 +0

112
58 Отговор
Така е, но гербавите калинки искат пари да си пълнят нощните шкафчета.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Георги Кадиев
Независимият депутат Георги Кадиев коментира пред бТВ ветото на президента за Изборния кодекс:
Изборният кодекс беше заченат в грях, получи се изчадие"

Още бисери
ТОП 5