Отидете към основна версия

5 004 34

Ясно е кой е позволил по-висока скорост във фаталния участък на АМ "Струма"

  • ам струма-
  • изгорял автобус

Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. Акт 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч

Снимка: БГНЕС

Бившият председател на Управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров е одобрил увеличение на скоростта на АМ "Струма" от 90 км/ч. на 120 км/ч. Според документи, с които Actualno.com разполага, това се е случило още през юли, 2013 година.

Припомняме, че след голямата автобусна трагедия на АМ "Струма" беше изяснено, че магистралата при Лот 0 не разполага с Акт 16 - вече 14 години. От думите на служебния регионален министър арх. Виолета Комитова стана ясно следното: Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. Акт 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.

Съгласно документите в средата на 2013 година инж. Лазар Лазаров е изпратил писмо на фирма "Битулайт" ООД на 17.07.2013 година, в което информира компанията, че АПИ приема представената два дни по-рано оферта и възлага на същата да изготви "Проект за временна организация на и одит за пътна безопасност във връзка с увеличаване на максимално допустимата скорост на път I-1/E-79/, в участъка от км 287+450 до км 305+220 /Лот 0 на АМ "Струма"/ на 120 км/ч, както и привеждане на участъка съгласно изготвения проект". От писмото става ясно, че цената за тази услуга е 19 796 лв. без ДДС, а срокът е до 19.07.2013 г.

Два дни по-късно Лазаров изпраща становище до директора на ОПУ Перник, в което изразява съгласието на АПИ да бъде въведена предложената в проекта организация на движението. Той подчертава, че монтирането на пътните знаци трябва да приключи до 23.07.2013 г., а действието на сигнализацията до бъде до подписването на Акт 16 за Лот 0 на АМ "Струма" – пътен възел Даскалово – пътен възел Долна Диканя.

Actualno.com разполага и с одитния доклад на фирма "Битулайт" на 26-28 юли, 2013 година. От него става ясно, че пътната организация обхваща единствено вертикална сигнализация /знаци/ и хоризонтална маркировка. В доклада е посочено, че на няколко пътни отсечки предпазната ограда е видимо по-ниска от нормативните изисквания. Освен това на места не е занулена, започва и свършва внезапно - тоест не е приведена според нормативните изисквания, които са в сила от 2011 г. Докладът обследва в конкретика няколко кръстовища и отбивки, но сред тях не е мястото на безпрецедентната по брой жертви катастрофа с македонския автобус (км 31+900). Също така е посочено, че част от светлоотразителните елементи не изпълняват предназначението си - върху това беше обърнато внимание от пътни експерти след автобусната катастрофа сега. Участъкът е по-тъмен в сравнение с другите лотове от същата магистрала. Изрично е посочено, че уязвими участници в движението са мотоциклетистите - заради зацапване на пътната настилка от инертни материали, които може да се появяват на пътя заради необезопасени скатове. Съответно, крайното заключение е, че при скорост 120 км/ч и по-висока, при паднала земна маса на пътя заради необезопасени към онзи момент скатове може да има фатална катастрофа. Дадени са препоръки за отстраняване пропуските, изрично е посочена подмяна на светлоотразителите, както и оправяне на оградата. В резултат са били променени основно знаците за скорост.

Резултатите от проверката, възложена от Комитова, показаха, че знаците и мантинелите не са променени от откриването на отсечката през 2007 г. досега. Според проектната документация напречния профил в района на катастрофата би следвало да бъде около 4%. При направените замервания сега този показател се потвърждава, подчертаха участниците в работната група, извършила проверката. Те обясниха, че според нормите за такъв наклон скоростта е до 90 км/ч. каквато е и по проект и с каквато е открита пътната отсечка преди 14 години.

Остават неясни причините защо Лазаров не е наблегнал в проекта за промяна на скоростта и анализ на напречния профил, а на практика се е ограничил със знаци и маркировка, предвид наличието на виражи в участъка. Освен това проектът е за временна организация на движението на съществуващ път в експлоатация, построен с елементи за автомагистрала, нормативно обезпечаващи пътната безопасност при скорост 120 км/ч. Но според цитирани от АПИ данни на МВР за 2020 година, в участъка, където стана катастрофата с автобуса, няма концентрация на пътни инциденти. Отсечки с концентрация на катастрофи за 2020 г. по данните на полицията на територията на област Перник са участъкът от км 35+500 до км 36+100 на АМ "Струма" и път I-1 София – Кулата от км 287+000 до км 287+300, съвпадащ с пътен възел "Даскалово" на АМ "Струма".

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 12 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове