Бившият председател на Управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров е одобрил увеличение на скоростта на АМ "Струма" от 90 км/ч. на 120 км/ч. Според документи, с които Actualno.com разполага, това се е случило още през юли, 2013 година.
Припомняме, че след голямата автобусна трагедия на АМ "Струма" беше изяснено, че магистралата при Лот 0 не разполага с Акт 16 - вече 14 години. От думите на служебния регионален министър арх. Виолета Комитова стана ясно следното: Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. Акт 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.
Съгласно документите в средата на 2013 година инж. Лазар Лазаров е изпратил писмо на фирма "Битулайт" ООД на 17.07.2013 година, в което информира компанията, че АПИ приема представената два дни по-рано оферта и възлага на същата да изготви "Проект за временна организация на и одит за пътна безопасност във връзка с увеличаване на максимално допустимата скорост на път I-1/E-79/, в участъка от км 287+450 до км 305+220 /Лот 0 на АМ "Струма"/ на 120 км/ч, както и привеждане на участъка съгласно изготвения проект". От писмото става ясно, че цената за тази услуга е 19 796 лв. без ДДС, а срокът е до 19.07.2013 г.
Два дни по-късно Лазаров изпраща становище до директора на ОПУ Перник, в което изразява съгласието на АПИ да бъде въведена предложената в проекта организация на движението. Той подчертава, че монтирането на пътните знаци трябва да приключи до 23.07.2013 г., а действието на сигнализацията до бъде до подписването на Акт 16 за Лот 0 на АМ "Струма" – пътен възел Даскалово – пътен възел Долна Диканя.
Actualno.com разполага и с одитния доклад на фирма "Битулайт" на 26-28 юли, 2013 година. От него става ясно, че пътната организация обхваща единствено вертикална сигнализация /знаци/ и хоризонтална маркировка. В доклада е посочено, че на няколко пътни отсечки предпазната ограда е видимо по-ниска от нормативните изисквания. Освен това на места не е занулена, започва и свършва внезапно - тоест не е приведена според нормативните изисквания, които са в сила от 2011 г. Докладът обследва в конкретика няколко кръстовища и отбивки, но сред тях не е мястото на безпрецедентната по брой жертви катастрофа с македонския автобус (км 31+900). Също така е посочено, че част от светлоотразителните елементи не изпълняват предназначението си - върху това беше обърнато внимание от пътни експерти след автобусната катастрофа сега. Участъкът е по-тъмен в сравнение с другите лотове от същата магистрала. Изрично е посочено, че уязвими участници в движението са мотоциклетистите - заради зацапване на пътната настилка от инертни материали, които може да се появяват на пътя заради необезопасени скатове. Съответно, крайното заключение е, че при скорост 120 км/ч и по-висока, при паднала земна маса на пътя заради необезопасени към онзи момент скатове може да има фатална катастрофа. Дадени са препоръки за отстраняване пропуските, изрично е посочена подмяна на светлоотразителите, както и оправяне на оградата. В резултат са били променени основно знаците за скорост.
Резултатите от проверката, възложена от Комитова, показаха, че знаците и мантинелите не са променени от откриването на отсечката през 2007 г. досега. Според проектната документация напречния профил в района на катастрофата би следвало да бъде около 4%. При направените замервания сега този показател се потвърждава, подчертаха участниците в работната група, извършила проверката. Те обясниха, че според нормите за такъв наклон скоростта е до 90 км/ч. каквато е и по проект и с каквато е открита пътната отсечка преди 14 години.
Остават неясни причините защо Лазаров не е наблегнал в проекта за промяна на скоростта и анализ на напречния профил, а на практика се е ограничил със знаци и маркировка, предвид наличието на виражи в участъка. Освен това проектът е за временна организация на движението на съществуващ път в експлоатация, построен с елементи за автомагистрала, нормативно обезпечаващи пътната безопасност при скорост 120 км/ч. Но според цитирани от АПИ данни на МВР за 2020 година, в участъка, където стана катастрофата с автобуса, няма концентрация на пътни инциденти. Отсечки с концентрация на катастрофи за 2020 г. по данните на полицията на територията на област Перник са участъкът от км 35+500 до км 36+100 на АМ "Струма" и път I-1 София – Кулата от км 287+000 до км 287+300, съвпадащ с пътен възел "Даскалово" на АМ "Струма".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гербави
17:42 06.12.2021
2 Въпрос Факти
Старият по- ми харесваше.
17:43 06.12.2021
3 Активист на БКП
Коментиран от #28
17:44 06.12.2021
4 Гоуст
Коментиран от #18
17:46 06.12.2021
5 Гост
17:49 06.12.2021
6 алооо
Коментиран от #20
17:53 06.12.2021
7 всИЧКИ АВТОБУСИ И ТИРОВЕ
17:54 06.12.2021
8 АКТ 16 КАМЪ ЧЕТО КОЕТО
18:00 06.12.2021
9 Миризлив пор
Коментиран от #17
18:02 06.12.2021
10 333
18:03 06.12.2021
11 Да,бе
18:05 06.12.2021
12 Румпелщилцхен
18:11 06.12.2021
13 Мунчо юмручето
18:11 06.12.2021
14 Така е
18:11 06.12.2021
15 Перо
18:12 06.12.2021
16 шефа
18:12 06.12.2021
17 Петър
До коментар #9 от "Миризлив пор":
Този участък от магистрлата няма да стане автомагистрала докато не се направи обходен път до село Боснек.Предполагам че знаеш защо.Коментиран от #22
18:17 06.12.2021
18 поглед
До коментар #4 от "Гоуст":
отговорът е , че не можем да сме виновни НИЕ. винаги другите са виновни.18:18 06.12.2021
19 Значи имаме
Юли 2013 г.
Коментиран от #23
18:26 06.12.2021
20 Ще има и още
До коментар #6 от "алооо":
Нека и да допълним, че скоростта от 120 км. е разрешена за леки автомобили, а не за автобуси. За съобразената скорост е излишно да споменавам - описали сте го повече от разбираемо. Някой обаче мнооого държи България да изплати едни десетки милиони обезщетения и рови ли рови за пътя. Аз не възразявам тези пари да се изплатят, стига наистина да се докаже съпричастност на пътя към катастрофата но от това, което до този момент е публично оповестено не виждам такава съпричастност.Коментиран от #31
18:27 06.12.2021
21 Последния Софиянец
18:35 06.12.2021
22 Миризлив пор
До коментар #17 от "Петър":
Във случая, това е скоростен път, има разлика с магистрала. И все пак киселата леля от министерството ако толкова държи, да набива колците и да го затваря, асфалт не се яде, има път през Радомир народа с кеф ще заобикаля докато отчуждителните процедури отминат и се издаде акт 16.Коментиран от #29
18:36 06.12.2021
23 За протокола
До коментар #19 от "Значи имаме":
По това време на власт е коалиция на БСП с ДПС, направила правителство със златния пръст на Волен Сидеров.Още в началото, както и сегашните, те смениха всички шефове на ключови места с техни хора.
Коментиран от #34
18:42 06.12.2021
24 селянин
18:58 06.12.2021
25 пфууу
19:04 06.12.2021
26 120 е една
19:09 06.12.2021
27 ЖОРО
19:27 06.12.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Петър
До коментар #22 от "Миризлив пор":
Ти не ме разбираш,ако това е АМ няма как да стигнеш до село Боснек с мотопед(примрно).19:38 06.12.2021
30 tomito
20:06 06.12.2021
31 алооо
До коментар #20 от "Ще има и още":
Не знам кой кво държи да изплатим ама има една дама рубенсов вид, казва се Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, та тая "специалистка" след сяка една катастрофа ходи да мери пътните маркировки и светлоотразителните елементи по пътищата с некви машинки и ни обяснява как били извън нормите.Същата тая специалистка ни обясняваше как некъв знак за прпятствие на пътя не бил поставен правилно щот бил много нависоко сложен а трябвало да бъде на 30см. от земята?!?!?!Е ако е на 30см. нали зимата като мине снегорина и ще го затрупа със сняг бе нашто момиче!Та тя мери ама след като станат катастрофите, инъче през останалото време на годината си седи в офиси и си чопли носа явно.07:48 07.12.2021
32 A 140.....
08:44 08.12.2021
33 Шаран БГ
Партийните избраници в Парламента са предъвкали около 60 допълнения и поправки на ЗДП. За мен , това е архинекадърност.!!! За 30 години не можаха,, чрез всенародно допитване, да скроят един свестен ЗДП ! Или по-точно - НЕ ПОЖЕЛАХА , НЕ ИСКАХА !!! И понеже КОЛЕКТИВНА СЪВЕСТ НЯМА, никой не го е еня за осакатените и убитите ! На приказките им да се ненаслушаш !!
09:27 08.12.2021
34 Боко! Познах те, не се крий!
До коментар #23 от "За протокола":
Бочко, не се оправдавай! Тези по пътищата са все твои хора - лапачи!!04:37 10.12.2021