На хеликоптерната площадка при тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона, съобщиха от пресцентъра на АПИ. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка при тунел „Железница“ ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.
Съоръжението се намира на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 м от път І-1 (Е-79). До нея ще може да се достигне както от първокласния път, отбивайки при разклона за с. Железница, така и от новия близо 5-километров участък от автомагистралата и тунел „Железница“, които предстои да бъдат въведени в експлоатация в края на февруари. Очаква се до края на месеца Държавна приемателна комисия за издаде акт 16 и разрешението за ползване за новата автомагистрална отсечка.
Площадката е с асфалтобетон и размери 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района - т. нар. в метеорологията „роза на ветровете“. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“.
АМ „Струма“ е първият пътен инфраструктурен обект, на който се изгражда хеликоптерна площадка. Тя е част от проекта за строителство на тунел „Железница“ и е изградена по одобрен и съгласуван технически проект, с издадено разрешение за строеж на 5 март 2020 г. Стойността на извършените строително-монтажни работи само на площадката са 280 000 лева с ДДС. Предстои тя да бъде регистрирана в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ като болнично вертолетно летище.
Тунел „Железница“ е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас, с две отделни тръби за движение в посока. Дължината на всяка е около 2 км. Съоръжението е с енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Двете тунелни тръби са свързани с напречни връзки, които ще са за евакуация в случай на тежък пътен инцидент. Тунелът има 2 напречни връзки за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини, както и 4 за пешеходци.