Гледам снимки на новите полицейски БМВ-та и възмущението по тях. Знаете ли кое е по-възмутително? Че тези са купени с пари от фонда за пътна безопасност. Това написа в социална мрежа Х Божидар Божанов.
Той припомни, че Фондът за пътна безопасност се пълни от парите от глоби от камери - като си платим глобата, тя не отива в "общата каца" с държавни пари, а отива във фонд, който може да се харчи само по проекти за пътна безопасност, предложени или одобрени от МВР.
Дори министърът на финансите не може да се разпорежда с фонда - само МВР. И МВР решили, че закупуването на високоскоростни автомобили е мярка за повишаване на пътната безопасност. Като разбрахме това, колегата Ананиев от ППДБ беше обърнал вмимание на министъра, че да си купуваш коли не е точно мярка за безопасност, но МВР, както много пъти съм казвал, е държава в държавата.
(Не че МВР няма нужда от нови автомобили, но обосновката за нуждата от високоскоростни автомобили трябва да е доста солидна. И публична.)
Оказа се, че в този фонд има около 300 млн. лв. натрупани средства и МВР не знае какво да ги прави. Тогава поисках справка с всички разходи от фонда и там имаше основно разходи за принтери, тонери, поддръжка на информационни системи и организиране на събития.
В същото време към онзи момент в София имаше 15-тина камери за скорост, което е крайно недостатъчно.
Затова внесохме предложения за две промеми:
1. Фондът да не се харчи от МВР, които явно не знаят какво да правят тези милиони и си купуват коли, а от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и/или
2. Парите от фонда да се харчат само за дейности, по списък, определен от държавната агенция. Знаете, че Законът за движението по пътищата не беше придвижен до второ четене, въпреки нашето многократно настояване.
Убеден съм, че на МВР не трябва да се дават инструменти, които да ползва без външен контрол, защото генерира едновременно скандали и неефективност. Данните за дейностите на фонда не са публични.
МВР не промотира към общините възможността да финансират мерки за пътна безопасност с него. А има толкова много мерки с реален ефект върху пътната безопасност, за които могат да се харчат парите от този фонд. Но трябват законови промени, защото МВР не се справя.
Излишно е да казвам, че колкото по-голяма тежест има една парламентарна група в парламента, толкова по-вероятно е да се приемат и да се придвижват напред нейните предложения, завършва коментара си Божанов.