София е първият град на Балканите, в който гражданите ще могат да се възползват от тази нова технология – водороден автобус. Това съобщи заместник-кметът по транспорт в Столична община Илиян Павлов, предаде БГНЕС.
„Много се радвам, че от София започват „Дните на водородната електромобилност“ в България и за пореден път София се доказва като пионер на такива инициативи, на новите технологии, на технологиите, които правят нашия град по-чист, по-зелен и даваме поле на развитие на точно такива технологии, които може би са фундамент на бъдещето“, каза Павлов.
Заместник-кметът по транспорт призова гражданите на столицата да се качат във водородния автобус, когато го видят. „Пробвайте го да видите, че всъщност той не се различава по никакъв начин от останалите автобуси като комфорт, като издръжливост“, добави той и посочи, че единствената разлика е, че излиза само вода от ауспуха, както и че вози безплатно. По думите му ръководството на София продължава да доказва, че работи за подобряване на качеството на въздуха.
„Миналата седмица обявихме инвестиционна програма за 1 милиард лева за нови 500 превозни средства“, припомни Павлов и използва момента, за да обяви, че новите тролейбуси ще бъдат по нов вид технология, която е хибридна, така че те ще могат да се зареждат, докато пътуват от инфраструктурата на тролейбусната мрежа.
Ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова каза от своя страна, че гражданите ще имат уникалната възможност да се возят във водороден автобус, както и да тестват първата водородна кола в България, закупена по проект на Центъра за компетентност „Хитмобил“, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие за периода 2014 – 2020 г. по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„С европейската солидарност подкрепихме и изграждането на първата водородна станция, отново част към „Хитмобил“, както и изграждането на водородна долина в Стара Загора, финансирана с 8 милиона евро по Програма „Наука и иновации и дигитализация за интелигентна трансформация 2021 – 2027 г.“, добави тя.
Водородните технологии в транспорта, отбеляза Чобанова, са значима стъпка към намаляване на въглеродните емисии и преход към чиста енергия, като посочи, че те допринасят за опазването на околната среда, предлагат възможности за икономически растеж, за иновации, подобряват качеството на въздуха и общественото здраве в нашите градове.
„Зеленият водород е ключов елемент в стремежа на ЕС към устойчиво бъдеще и декарбонизация и от съществено значение за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Той може да повиши енергийната независимост на Европа, като намали зависимостта от внос на изкопаеми горива“, каза още тя и заключи, че „Дните на водородната електромобилност“ са символ на ангажимента на Европа към устойчиво развитие, към иновации и към опазване на околната среда.