Превенцията като мит, репресията като реалност или за Закона за движение по пътищата:Нови промени със стари законотворци

16 Септември, 2025 10:10 15 328 47

  • закон за движение по пътищата-
  • глоби-
  • превенция-
  • репресия

Пътната безопасност в България често се свежда до санкции, а не до превенция

Превенцията като мит, репресията като реалност или за Закона за движение по пътищата:Нови промени със стари законотворци - 1

Вместо държавата да инвестира в качествена инфраструктура, адекватно обучение и ефективни кампании, фокусът е поставен върху събирането на глоби. Пътните полицаи често са позиционирани със скрити камери, не за да предотвратят инциденти, а за да хванат нарушители и да наложат наказания. Тази стратегия създава усещане за лов, а не за контрол, и залага на репресията, вместо на сигурността.

Липса на превенция

В цивилизованите страни превенцията започва с ясни знаци, качествена маркировка и добро осветление. За разлика от това, у нас често първото взаимодействие с контрола е глобата, получена по пощата. Събирането на средства от глоби за закупуване на нови камери и автомобили не е превенция. Една изненадваща глоба не променя поведението на водача в дългосрочен план. Истинската превенция се постига с предупреждение, образование и стимулиране на мисленето, но тези мерки не генерират приходи. Когато държавата обърка приоритетите си, резултатите се виждат в статистиката: броят на жертвите не намалява, а доверието в институциите се срива.

Абсурдите на новите закони

Наскоро приети промени в закона за движение по пътищата предизвикаха сериозни критики, тъй като наказанията не правят разлика между злополука и престъпление. Например, ако един водач, спазващ всички правила, блъсне пешеходец, който внезапно е изскочил на пътя от забранено място, той може да бъде осъден на минимум 5 години затвор, без право на условна присъда.

Новите текстове в наказателния кодекс предвиждат: Причиняване на смърт без превишена скорост: 5 години затвор. Причиняване на тежка телесна повреда: до 4 години затвор.

Тези закони наказват дори невинни водачи, попаднали в трагичен инцидент. Проблемът е, че законът не прави разлика между престъпление и нещастен случай, което го прави юридически непропорционален и морално несправедлив.

Измиване на ръцете с наказания

Докато държавата не предприема сериозни мерки за реформи в обучението на шофьори, подобряване на инфраструктурата и ефективен контрол над наркотици и алкохол, тя прехвърля цялата отговорност върху водача. Неща като лоша поддръжка на пътищата, липсваща маркировка или неработещи светофари често се оказват в тежест на шофьора, дори ако той е жертва на обстоятелствата.

Понятието несъобразена скорост се превръща в универсално оправдание за прокуратурата. Дупки по пътя, лед, аквапланинг или внезапна повреда – всичко може да бъде тълкувано като липса на съобразяване. Юристите определят новите текстове като популистки, които могат да доведат до осъдителни присъди за хора, които нямат вина.

В крайна сметка, най-уязвимата мишена остава обикновеният човек зад волана, който е лесно достъпен и няма кой да го защити. Закон, който не прави разлика между престъпление и трагедия, е просто официална несправедливост.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 121 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 име

    146 0 Отговор
    Нима някой е очаквал нещо различно?
  • 2 Марин

    154 1 Отговор
    Страхотен коментар, ясно и точно - право куме в очи. Евала Славчев.

    Коментиран от #15

  • 3 ,реалист

    6 96 Отговор
    След и циден на пешеходна и смърт, трябва да има доживотна присъда. ..след 3ма няма да има инциденти

    Коментиран от #9

  • 4 Суха съчка

    9 95 Отговор
    Защо в Гърция вдигат глобите а тук не трябвало?

    Коментиран от #12, #13, #41

  • 5 И какво излиза

    127 0 Отговор
    Че 70% от нарушителите за средна скорост са с чужди номера и няма как да бъдат санкционирани защото системата е тромава и пригодена не за контрол на всички а за скубани на българите
    Поредната недомислица и схема за рекет

    Коментиран от #37

  • 6 Пич

    131 6 Отговор
    От идиоти - идиотски действия !!! Не е важно да ви е безопасно , а да плащате ол инклузива на украинците и на Уестингхаус реакторите !!!
  • 7 Миризлив пор

    110 0 Отговор
    На полицаите им харесаха новите БМВ -та и сега се събират пари за още 1 партия коли.
  • 8 Паисий е жив

    14 88 Отговор
    До автора - заплахата от наказание е форма на превенция. Забрави ли го това? Като искаш да утрепеш някой - не го правиш, защото твоят живот отива по съдилища и затвори. Като знаеш, че ако те хванат пил ще ти вземат колата и книжката не се качваш пил. Това, че още има такива, които шофират така показва само липсата на страх от последствия и ниска култура, но как по друг начин се превентира шофирането след употреба на алкохол, ако не със заплахата за санкции? Защо не ходите в Германия да карате като ненормални? Защо не застрашавате техните деца? Защо не отидете в Германия, Франция или Англия и не почнете да надувате пробите си мотори и коли по нощите? Защото ще ви вкарат в затвора - затова! Санкции трябва да има и те трябва да са достатъчно високи, че да превентира изпълнението на намерения - като в Гърция, например.

    Коментиран от #17, #23, #24, #33

  • 9 хаха

    93 4 Отговор

    До коментар #3 от ",реалист":

    Много хубаво пишеш за наказание, ама я дай да наказваме виновните, а не жертвите. Когато пешеходец пресича на забранено място или изскочи рязко пред кола, жертвата е шофьорът. Трябва да има затвор и за пешеходци и велосипедисти, които причиняват катастрофи. Примерно 2г минимум за изскачане пред автомобил рязко или пресичане без пешеходна пътека, каране в лента на автомобили на велосипед. След болницата за раните- санаториум в Централния Софийски да се научиш да пресичаш.

    Коментиран от #30

  • 10 ГЕРБмафи

    108 5 Отговор
    Капацитетът на ГЕРБ е бил винаги само до ниво рекет и тормоз!
  • 11 дедо..

    89 1 Отговор
    Когато едно правителство-допре дъното започва да прави промени в зздп..за да плати заплатите на милиционерите-и да запази първото място на бг-то в юръопо,за най много ченгета на глава от населението в старио континент

    Коментиран от #21

  • 12 ЗАЩО

    107 0 Отговор

    До коментар #4 от "Суха съчка":

    Защото в Гърция, както и в Европа, държавата първо си е свършила работата- пътни настилки ,маркировки, светофари, знаци , организация на движението и т.н.... и тогава идва наказанието към нарушителите !
    В България първият нарушител е държавата, а тя обвинява водачите !!!

    Коментиран от #18

  • 13 име

    33 0 Отговор

    До коментар #4 от "Суха съчка":

    Чукча, чети малко преди да пишеш като папагал, вдигат някои глоби двойно и тройно. Сам се осведоми кои.
  • 14 Поздрави

    50 0 Отговор
    повечето друзя дето изготвят и приемат законите не правят разлика между тези две категории. Те правят разлика между овца и теле, защото идват от там където тази чувствителност е важна. Няма как да стане така, мили ми селяндури! Поне пътувайте с нашите пари в чужбината (на север от Видин) и вижте как е там.
  • 15 Ккаво

    42 1 Отговор

    До коментар #2 от "Марин":

    Евала на автора, освен че се е зачел в коментарите под всичките статиикоито избълваха по темата и напсиал едно кратко резюме? Но това не трябва да се прави пост-фактум, а темите да се вдигат даокато текат дискусии по комисии и в парламента. Нали уж това им е работата на журналята.. ама и те като всичко останало в тази "дъража" е пост-фактум. Не се мисли предварително, а едва като се обърне колата... тогава пътиша много.
  • 16 поглед

    35 2 Отговор
    За превенцията е от основно значение възпитанието, първо да се спазват правилата на живота, отношението към околните, да не се вреди, освен собственото здраве и имущество да се пази и чуждото, да се припомнят и натякват до втръсване тез неща и колко души загиват и с с тежки травми по пътищата на курсовете за млади водачи и после като не карат в пътя- наред са камерите, глобите и съдилищата. Ако някой смята, че КАТ ще прави и/или направи превенция - трябва да се събуди и да се опомни, че е сънувал розов сън.
  • 17 Калоян

    64 0 Отговор

    До коментар #8 от "Паисий е жив":

    Коментарът на Радо е страхотен, прочети го по-внимателно и тогава се изказвай. Става дума не за джигити, наркомани и пияндурници зад волана, а за нормалните хора, които без вина биват осъждани.
  • 18 хаха

    48 2 Отговор

    До коментар #12 от "ЗАЩО":

    Остави го. Той май не е излизал от България да види какво значат нормални пътища. В Гърция селските пътища са на нивото на българските първокласни. Не съм и виждал там да има знаци през 500м за ограничение на скоростта. Като си извън населено място, най-много на 1-2 кръстовища с изход от малко градче да има 60км. Другото е просто стоп откъм селото и местните някак си не правят мизерии, като не спазват стопа, та да се налага да се слага ограничение 30 или 50 на прав път като у нас. Не съм виждал и коли да изскачат от отбивка и да се влачат едва или да карат с 60 при ограничение 90 и така да създават дълги колони и опасност, като другите се опитват да ги задминат.
  • 19 написаното е 100проценра вярно

    46 0 Отговор
    Но има и още:
    1. КОЙ става полицай?
    2. КОЙ става висш полицай?
    3. КОЙ пише закона?
    4. КОЙ прилага закона?
    5. КОЙ спазва закона?
    .
    .
    .
  • 20 ДрайвингПлежър

    46 3 Отговор
    БРАВО НА АВТОРА!!!
    Тия неща трябва да се казват! Трябва да имаме смелост да казваме, че "Царя" е чисто гол!
    Само когато адресираме истинските проблеми на пътя може да ги решим!

    Скоростта никога не е била проблем!

    Проблем 1 е обучението на водачите!
    Проблем 2 е инфраструктурата!
    Проблем 3 е стария автопарк!

    След решаването на тези 3 идва и време за контрола! И контрол пак не означава криене и глоби!

    Коментиран от #32

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този

    38 0 Отговор
    50% повече разходи има за заплати, какво очаквате, мали по някакъв начин трябва да си съберат парите... Сега без значение виновен или не, в опасна ситуация или не, всеки ще бъде глобяван, за да може чичко полицай да папка...
  • 23 Трифонов

    41 2 Отговор

    До коментар #8 от "Паисий е жив":

    Не си прав! "Заплахата от наказание" сама по себе си не е била, не е и никога няма да бъде форма на превенция. Форма на превенция е неизбежната санкция. Т.е. разбирането, че контролът е толкова сериозен, а органите така ефективни, честни, справедливи и неподкупни, че няма как да извършиш нарушение, респ. престъпление, без да бъдеш установен, заловен и наказан. По тази причина, днес имаме закон със страховити санкции, а вчера един... човек (че почина и не бива лошо да се говори за мъртвите), се размаза с един неуправляем снаряд с 800 к.с. в града с 220 км. ч. А пък ден след приемането на промените в закона, оня с Аудито се заби в автобуса и т.н. Т.е. не тежестта на наказанието, а неговата неизбежност... е ефективната форма на превенция. Сега, вероятно разбирате, защо и смъртно наказание да се предвиди, резултатът пак ще е никакъв. Защото... каквито са ни гражданите, такЪви са ни и органите. Което, разбира се, е нормално... те да не падат от небето!? Идват от народа.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 ДрайвингПлежър

    19 0 Отговор
    Бабината ви трънкина с това вечно триене! Ще излезе, че съм напсувал човека като съм отговорил, а просто му давах материал за размисъл къде са проблемите и защо разликата между вечно давания за пример Запад и нас е съвсем друга, а не както си мислят повечето! Цензурата е абсолютно безумие!
  • 26 От кого чакаме справедливост?

    26 2 Отговор
    Гербаджия и мисъл са две неща, които не са се срещали нито в миналото, нито в бъдещето ще се срещнат! Почти същото важи и за комуняги и чалгари.
  • 27 Читател

    27 6 Отговор
    Живеем в държава приличаща на това пътно платно.Скрити милиционери както преди години,дебнат да глобят бай Марин с жигулито,за да пълнят хазната.Натикал милиционера скъпата кола в шубраците,за да се скрие от водачите на мпс.Объркана ни е държавата и скоро няма оправяне.Да идва Р.Радев за да сложи някакъв ред,иначе отиваме към африканските провинции.

    Коментиран от #31

  • 28 Чичо Ганчо

    27 2 Отговор
    Законите трябва да се правят от умни и мислещи представители на народа!
    У нас такива животни нема!!!
  • 29 Бай онзи

    29 0 Отговор
    Браво на автора на статията.Точно .А снимката е абсолютно олицетворение на днешната действителност по пътищата на страната.
  • 30 Е шоферът винаги е с предимство

    9 3 Отговор

    До коментар #9 от "хаха":

    Колко камъни съм хвърлял по такива малоумници, които ти минават през краката на пешеходна пътека. За пловдив говоря, в София шофьорите са по-културни и обикновено те изчакват да пресечеш.

    Коментиран от #43

  • 31 Смешник!

    7 17 Отговор

    До коментар #27 от "Читател":

    "Да идва р.радев........" и да ни УпраЙ!?!? Та на ли тоя и.д. "президент" на 4% от БГ е на власт чрез НЕГОВИТЕ т.нар "служебни правителства" вече близо 10г.! Та колко повече да "дойде да сложи ред??????? не се надявай при подлогата на др. путин да си по–добре...............
  • 32 Да добавя колега,че към тези

    23 0 Отговор

    До коментар #20 от "ДрайвингПлежър":

    три проблема трябва да добавим и най-важният от всички проблеми,опростачаването на младите,които не могат да направят разлика от нормално и ненормално поведение и за тях всичко се решава с пари и подкупи. Точчно цървула който се заби в автобуса и уби лекаря,само час преди това са го спрели за нарушение за превишена скорост и резултата от това,което е поредно наказание за 1 седмица от както има книжка какво направи и постигна,пълно нищо. Ак ого бяха свалили от колата и огрухали както трябва и в ареста да лъска наровете и да пренася кюмюр както едно време надали щеше да се стигне до тази зверска катастрофа.
  • 33 Слушай непаисии,

    20 0 Отговор

    До коментар #8 от "Паисий е жив":

    не давай примери които не разбираш. Всички страни на запад имат магистрали дълги хиляди километри и като искаш да пътуваш бързо и безпроблемно се качваш на тях и караш с ограниченията там които са съобразени за да пътуваш безопасно и спокойно. Който не иска да плаща си пътува бавно и лежерно по другите не магистрални пътища,които пак са със съобразена скорост и нямат безумни ограничения,знаци забравени за хранилка на ченгетата и т.н. За това се пътува сигурно и спокойно там. От Краков Полша миналата година като стъпих на магистрала та до тук в Бг до границата и после добре дошла мила родна картинка.
  • 34 Горно Уйно

    16 0 Отговор
    Абе тая кола що чини у тръньето?

    Коментиран от #45

  • 35 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    21 1 Отговор
    Поздравления за автора на статията! За съжаление я четем само тези от глобяваната страна!
  • 36 Боко праните гащи

    15 2 Отговор
    Е... съм ви с 200! Пълнете чекмежето и си трайте.

    Коментиран от #39

  • 37 ХА ХА

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "И какво излиза":

    Бойку на бел кон.
  • 38 теню

    9 0 Отговор
    Бил съм и в Европа и съм останал дълго време там истината е ,че там инфраструктурата е много по добра -- имам предвид автомагистралите и пътищата но са я превърнали в открит Затвор и вече не само там навсякъде в Европейският съюз с въведените в 2017 и по късно в 2019 година Едина Европейска система за МПС глобите се заплащат като се изпращат на страна в която е регистрирана МПС и без право на обжалване над 85 Евро . Особено в Италия където камерите те снимат (имах случаях сигналът от GPS беше прекъснал и спрях само за 3-4 минути без да преча на движението само да коригирам навигацията и глобата дойде на адреса ми в България ) Едно от най печелившите отрасли -- може да се нарече-- Глобите когато с тях покриват и заплатите и купуват необходимото оборудване като коли и мотоциклети и постоянно се хвалят как са глобили еди си колко водители когaто пътищата -- на снимката в какво положение са но това няма значение за тях защото не Безопасността ги интересува а глобите .
  • 39 Мунчо бре

    1 3 Отговор

    До коментар #36 от "Боко праните гащи":

    руменчо спри се Ма!?!
  • 40 висш пЕлотаж

    10 0 Отговор
    Отидете до гърция да видите как се страна членка на ЕС от 30 години. Знците са на рядко а не през 30 метра както са у нас. Имат хубава платена магистрала 1-2 евро и скороста е 130 от край до край. Нама нито един скрит полицай по храстите, стационарните камери са обозначени и са видни отдалеч, снимат те предимно в гръб. Караш и се чувстваш свободен човек.Не карат БМВ М5 скромни КИА.
  • 41 висш пЕлотаж

    11 0 Отговор

    До коментар #4 от "Суха съчка":

    Отидете до гърция да видите как се страна членка на ЕС от 30 години. Знците са на рядко а не през 30 метра както са у нас. Имат хубава платена магистрала 1-2 евро и скороста е 130 от край до край. Нама нито един скрит полицай по храстите, стационарните камери са обозначени и са видни отдалеч, снимат те предимно в гръб. Караш и се чувстваш свободен човек.Не карат БМВ М5 скромни КИА.
  • 42 Хирург

    9 0 Отговор
    Пътищата са трагични, като РПУ-тата. Посочете ми едно в което като влезеш и да прилича поне на нормално работно място. В каква среда работят- защо не им оправят сградите. С извинение, но за полицаи имам чувството, че нарочно ги избират -да не са ставали за нищо...
    За значи и пътна инфраструктура да не говорим- обърнете внимание на околовръсното на софия между Люлин и Бояна... такива трасета и между нивите почти няма 😀
  • 43 докато не слезе някой

    2 0 Отговор

    До коментар #30 от "Е шоферът винаги е с предимство":

    да ти разбие зъбите
  • 44 До хирурга

    7 0 Отговор
    Не само РПУ но и ОД МВР службари дърти на заплата и пенсия,че и с ТЕЛК-ове и как покриват норматива по физическа - кой ще ни каже
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 От Германия

    1 0 Отговор
    Това със несъобразената скорост го има навсякъде. Няма как в град с ограничение 50 и с намалена видимост защото някой сладур доставчик е паркирал буса си преди пешеходна пътека или просто на улица с много паркирани коли ти пак да минаваш с 50 без да мислиш, че дете може да изскочи на улицата. Ще намалиш! Дай да убиеш детето щото имало знак 50. Ми 30 да е - пак ще го убиеш. Скоростта се съобразява с пътната обстановка. Максималната скорост на пътя не ти е гарантирана. Така, че си е наред закона. Дори да изскочи от някъде - няма да изскочи така че да не си го видял
  • 47 Коментар

    1 0 Отговор
    Вссичко се прави за пари. Камери, средна скорост, все им е тая на нарушителите. Тези които имат пари карат както си искат, плащат си глобите и продължават. Както циганина който влезе в автобуса с 200 - спират го, пишат си му глоби и го пускат на пътя - щом плаща няма проблем. Само приказки, как вероятно глобите ще подобрят безопасността. А до тогава пишат се едни глоби - по 2-3 хиляди на седмица и полицая в интервю по телевизията заявява че това е нормално и те имат още толкова от други камери... Къде са ралните мерки именно срещу тези нарушители? Колко от тях са чужденци? Тежкотоварни? Няма информация. Една обща бройка, едни пари за събиране и толкова. Шофираме на магия и се молим някой, който не му пука за глобите да не ни отнесе докато се опитваме да спазваме правилата или да избегнем някой полицай с камера в шубраците точно след знак-хранилка.