Вместо държавата да инвестира в качествена инфраструктура, адекватно обучение и ефективни кампании, фокусът е поставен върху събирането на глоби. Пътните полицаи често са позиционирани със скрити камери, не за да предотвратят инциденти, а за да хванат нарушители и да наложат наказания. Тази стратегия създава усещане за лов, а не за контрол, и залага на репресията, вместо на сигурността.
Липса на превенция
В цивилизованите страни превенцията започва с ясни знаци, качествена маркировка и добро осветление. За разлика от това, у нас често първото взаимодействие с контрола е глобата, получена по пощата. Събирането на средства от глоби за закупуване на нови камери и автомобили не е превенция. Една изненадваща глоба не променя поведението на водача в дългосрочен план. Истинската превенция се постига с предупреждение, образование и стимулиране на мисленето, но тези мерки не генерират приходи. Когато държавата обърка приоритетите си, резултатите се виждат в статистиката: броят на жертвите не намалява, а доверието в институциите се срива.
Абсурдите на новите закони
Наскоро приети промени в закона за движение по пътищата предизвикаха сериозни критики, тъй като наказанията не правят разлика между злополука и престъпление. Например, ако един водач, спазващ всички правила, блъсне пешеходец, който внезапно е изскочил на пътя от забранено място, той може да бъде осъден на минимум 5 години затвор, без право на условна присъда.
Новите текстове в наказателния кодекс предвиждат: Причиняване на смърт без превишена скорост: 5 години затвор. Причиняване на тежка телесна повреда: до 4 години затвор.
Тези закони наказват дори невинни водачи, попаднали в трагичен инцидент. Проблемът е, че законът не прави разлика между престъпление и нещастен случай, което го прави юридически непропорционален и морално несправедлив.
Измиване на ръцете с наказания
Докато държавата не предприема сериозни мерки за реформи в обучението на шофьори, подобряване на инфраструктурата и ефективен контрол над наркотици и алкохол, тя прехвърля цялата отговорност върху водача. Неща като лоша поддръжка на пътищата, липсваща маркировка или неработещи светофари често се оказват в тежест на шофьора, дори ако той е жертва на обстоятелствата.
Понятието несъобразена скорост се превръща в универсално оправдание за прокуратурата. Дупки по пътя, лед, аквапланинг или внезапна повреда – всичко може да бъде тълкувано като липса на съобразяване. Юристите определят новите текстове като популистки, които могат да доведат до осъдителни присъди за хора, които нямат вина.
В крайна сметка, най-уязвимата мишена остава обикновеният човек зад волана, който е лесно достъпен и няма кой да го защити. Закон, който не прави разлика между престъпление и трагедия, е просто официална несправедливост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 име
10:18 16.09.2025
2 Марин
Коментиран от #15
10:18 16.09.2025
3 ,реалист
Коментиран от #9
10:20 16.09.2025
4 Суха съчка
Коментиран от #12, #13, #41
10:21 16.09.2025
5 И какво излиза
Поредната недомислица и схема за рекет
Коментиран от #37
10:21 16.09.2025
6 Пич
10:23 16.09.2025
7 Миризлив пор
10:26 16.09.2025
8 Паисий е жив
Коментиран от #17, #23, #24, #33
10:27 16.09.2025
9 хаха
До коментар #3 от ",реалист":
Много хубаво пишеш за наказание, ама я дай да наказваме виновните, а не жертвите. Когато пешеходец пресича на забранено място или изскочи рязко пред кола, жертвата е шофьорът. Трябва да има затвор и за пешеходци и велосипедисти, които причиняват катастрофи. Примерно 2г минимум за изскачане пред автомобил рязко или пресичане без пешеходна пътека, каране в лента на автомобили на велосипед. След болницата за раните- санаториум в Централния Софийски да се научиш да пресичаш.Коментиран от #30
10:27 16.09.2025
10 ГЕРБмафи
10:27 16.09.2025
11 дедо..
Коментиран от #21
10:29 16.09.2025
12 ЗАЩО
До коментар #4 от "Суха съчка":
Защото в Гърция, както и в Европа, държавата първо си е свършила работата- пътни настилки ,маркировки, светофари, знаци , организация на движението и т.н.... и тогава идва наказанието към нарушителите !В България първият нарушител е държавата, а тя обвинява водачите !!!
Коментиран от #18
10:30 16.09.2025
13 име
До коментар #4 от "Суха съчка":
Чукча, чети малко преди да пишеш като папагал, вдигат някои глоби двойно и тройно. Сам се осведоми кои.10:30 16.09.2025
14 Поздрави
10:32 16.09.2025
15 Ккаво
До коментар #2 от "Марин":
Евала на автора, освен че се е зачел в коментарите под всичките статиикоито избълваха по темата и напсиал едно кратко резюме? Но това не трябва да се прави пост-фактум, а темите да се вдигат даокато текат дискусии по комисии и в парламента. Нали уж това им е работата на журналята.. ама и те като всичко останало в тази "дъража" е пост-фактум. Не се мисли предварително, а едва като се обърне колата... тогава пътиша много.10:34 16.09.2025
16 поглед
10:34 16.09.2025
17 Калоян
До коментар #8 от "Паисий е жив":
Коментарът на Радо е страхотен, прочети го по-внимателно и тогава се изказвай. Става дума не за джигити, наркомани и пияндурници зад волана, а за нормалните хора, които без вина биват осъждани.10:36 16.09.2025
18 хаха
До коментар #12 от "ЗАЩО":
Остави го. Той май не е излизал от България да види какво значат нормални пътища. В Гърция селските пътища са на нивото на българските първокласни. Не съм и виждал там да има знаци през 500м за ограничение на скоростта. Като си извън населено място, най-много на 1-2 кръстовища с изход от малко градче да има 60км. Другото е просто стоп откъм селото и местните някак си не правят мизерии, като не спазват стопа, та да се налага да се слага ограничение 30 или 50 на прав път като у нас. Не съм виждал и коли да изскачат от отбивка и да се влачат едва или да карат с 60 при ограничение 90 и така да създават дълги колони и опасност, като другите се опитват да ги задминат.10:36 16.09.2025
19 написаното е 100проценра вярно
1. КОЙ става полицай?
2. КОЙ става висш полицай?
3. КОЙ пише закона?
4. КОЙ прилага закона?
5. КОЙ спазва закона?
.
.
.
10:47 16.09.2025
20 ДрайвингПлежър
Тия неща трябва да се казват! Трябва да имаме смелост да казваме, че "Царя" е чисто гол!
Само когато адресираме истинските проблеми на пътя може да ги решим!
Скоростта никога не е била проблем!
Проблем 1 е обучението на водачите!
Проблем 2 е инфраструктурата!
Проблем 3 е стария автопарк!
След решаването на тези 3 идва и време за контрола! И контрол пак не означава криене и глоби!
Коментиран от #32
10:55 16.09.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този
10:57 16.09.2025
23 Трифонов
До коментар #8 от "Паисий е жив":
Не си прав! "Заплахата от наказание" сама по себе си не е била, не е и никога няма да бъде форма на превенция. Форма на превенция е неизбежната санкция. Т.е. разбирането, че контролът е толкова сериозен, а органите така ефективни, честни, справедливи и неподкупни, че няма как да извършиш нарушение, респ. престъпление, без да бъдеш установен, заловен и наказан. По тази причина, днес имаме закон със страховити санкции, а вчера един... човек (че почина и не бива лошо да се говори за мъртвите), се размаза с един неуправляем снаряд с 800 к.с. в града с 220 км. ч. А пък ден след приемането на промените в закона, оня с Аудито се заби в автобуса и т.н. Т.е. не тежестта на наказанието, а неговата неизбежност... е ефективната форма на превенция. Сега, вероятно разбирате, защо и смъртно наказание да се предвиди, резултатът пак ще е никакъв. Защото... каквито са ни гражданите, такЪви са ни и органите. Което, разбира се, е нормално... те да не падат от небето!? Идват от народа.11:04 16.09.2025
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ДрайвингПлежър
11:16 16.09.2025
26 От кого чакаме справедливост?
11:24 16.09.2025
27 Читател
Коментиран от #31
12:09 16.09.2025
28 Чичо Ганчо
У нас такива животни нема!!!
12:11 16.09.2025
29 Бай онзи
12:19 16.09.2025
30 Е шоферът винаги е с предимство
До коментар #9 от "хаха":
Колко камъни съм хвърлял по такива малоумници, които ти минават през краката на пешеходна пътека. За пловдив говоря, в София шофьорите са по-културни и обикновено те изчакват да пресечеш.Коментиран от #43
13:02 16.09.2025
31 Смешник!
До коментар #27 от "Читател":
"Да идва р.радев........" и да ни УпраЙ!?!? Та на ли тоя и.д. "президент" на 4% от БГ е на власт чрез НЕГОВИТЕ т.нар "служебни правителства" вече близо 10г.! Та колко повече да "дойде да сложи ред??????? не се надявай при подлогата на др. путин да си по–добре...............13:08 16.09.2025
32 Да добавя колега,че към тези
До коментар #20 от "ДрайвингПлежър":
три проблема трябва да добавим и най-важният от всички проблеми,опростачаването на младите,които не могат да направят разлика от нормално и ненормално поведение и за тях всичко се решава с пари и подкупи. Точчно цървула който се заби в автобуса и уби лекаря,само час преди това са го спрели за нарушение за превишена скорост и резултата от това,което е поредно наказание за 1 седмица от както има книжка какво направи и постигна,пълно нищо. Ак ого бяха свалили от колата и огрухали както трябва и в ареста да лъска наровете и да пренася кюмюр както едно време надали щеше да се стигне до тази зверска катастрофа.15:03 16.09.2025
33 Слушай непаисии,
До коментар #8 от "Паисий е жив":
не давай примери които не разбираш. Всички страни на запад имат магистрали дълги хиляди километри и като искаш да пътуваш бързо и безпроблемно се качваш на тях и караш с ограниченията там които са съобразени за да пътуваш безопасно и спокойно. Който не иска да плаща си пътува бавно и лежерно по другите не магистрални пътища,които пак са със съобразена скорост и нямат безумни ограничения,знаци забравени за хранилка на ченгетата и т.н. За това се пътува сигурно и спокойно там. От Краков Полша миналата година като стъпих на магистрала та до тук в Бг до границата и после добре дошла мила родна картинка.15:19 16.09.2025
34 Горно Уйно
Коментиран от #45
15:48 16.09.2025
35 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
17:03 16.09.2025
36 Боко праните гащи
Коментиран от #39
18:21 16.09.2025
37 ХА ХА
До коментар #5 от "И какво излиза":
Бойку на бел кон.19:54 16.09.2025
38 теню
21:19 16.09.2025
39 Мунчо бре
До коментар #36 от "Боко праните гащи":
руменчо спри се Ма!?!21:46 16.09.2025
40 висш пЕлотаж
21:58 16.09.2025
41 висш пЕлотаж
До коментар #4 от "Суха съчка":
Отидете до гърция да видите как се страна членка на ЕС от 30 години. Знците са на рядко а не през 30 метра както са у нас. Имат хубава платена магистрала 1-2 евро и скороста е 130 от край до край. Нама нито един скрит полицай по храстите, стационарните камери са обозначени и са видни отдалеч, снимат те предимно в гръб. Караш и се чувстваш свободен човек.Не карат БМВ М5 скромни КИА.22:00 16.09.2025
42 Хирург
За значи и пътна инфраструктура да не говорим- обърнете внимание на околовръсното на софия между Люлин и Бояна... такива трасета и между нивите почти няма 😀
00:49 17.09.2025
43 докато не слезе някой
До коментар #30 от "Е шоферът винаги е с предимство":
да ти разбие зъбите07:09 17.09.2025
44 До хирурга
08:30 17.09.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 От Германия
09:08 18.09.2025
47 Коментар
13:00 19.09.2025