Много българи, когато купуват кола с бюджет от 30 000 до 40 000 лева, са изправени пред труден избор: нова, достъпна кола или употребяван, но премиум модел.
Развенчаване на митовете за достъпните автомобили
Според експертите на ARC Europe, които в съветите си третират източноевропейския блок и в частност България, хората не трябва да вярват на остарели митове за най-евтините нови автомобили на пазара. Такива превозни средства редовно идват в сервизните центрове, а механиците ги смятат за обикновени съвременни автомобили, сравними с конкурентите от други страни, независимо от произхода им.
Според ARC Europe, новите достъпни коли нямат специфични недостатъци и са се доказали добре, особено в таксиметровата индустрия и сферата на споделеното ползване на автомобили, където пробегът е значителен, а неизправностите са типични за всички превозни средства с интензивна употреба.
Единственият належащ проблем с липсата на резеврни части на склад вече е до голяма степен решен и ключови части се предлагат на разумни цени и с разумни срокове за доставка. Следователно, новите, достъпни автомобили могат да бъдат интелигентен избор.
Предимствата на употребявания лукс
Пазарът на употребявани луксозни автомобили показва обратната ситуация. Собствениците на немски или японски автомобили не бързат да ги продават, избирайки ремонт, вместо да ги продадат. Бюджет от 30 000 до 40000 лева често е недостатъчен за преминаване към по-нов модел от същия клас.
Ако обаче опростите търсенето си и разгледате седани на четири или пет години, шансовете ви за успешна покупка се увеличават.
Що се отнася до новите автомобили единственото предупреждение е да не се купуват екзотични модели, които не се предлагат в България, тъй като намирането на резервни части след потенциални аварии или повреди може да бъде трудно. В това число влизат и набиращите популярност китайски коли, които имат представителства у нас, но все още не са оптимизирабли доставките на резервни части, но най-яркия пример е с електромобилите Tesla. Те стават все повече у нас, но поддръжката и намирането на части е изключително трудна, скъпа и времеемка задача.
Като цяло, всеки от предложените варианти е валиден. Според експертите е важно да се вземе решение на "трезва глава" и въз основа на фактите, както и да се премине през пълна проверка преди закупуване на употребяван автомобил.
Изборът между нов, достъпен модел с пълна гаранция и употребяван немски премиум с по-висок клас комфорт, но и с потенциални рискове е въпрос на личен приоритет и внимателно проучване. А кой е вашият предпочитан избор при този бюджет и защо, можете да споделите в коментарите по статията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 софийски моряк
Коментиран от #34
10:32 26.09.2025
2 Име
10:37 26.09.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Пич
Коментиран от #5
11:02 26.09.2025
5 Директора👨✈️
До коментар #4 от "Пич":
Ти колко нови 3 цилиндрови си карал, че ми е интересно просто?Отърсете се от сиромашкото мислене, хора. То ви дърпа назад. Кола втора употреба, жена втора употреба... живот втора употреба.
Коментиран от #8, #14, #50, #54, #55
11:05 26.09.2025
6 сектант
11:05 26.09.2025
7 Всичко друго е пълнеж!
Коментиран от #10
11:07 26.09.2025
8 Мнпцдчвцч
До коментар #5 от "Директора👨✈️":
Първа употреба, ама на кредит, аре нема нужда.Като почнете да плащате поне "бюджетните" нови коли в кеш, в брой, или на ръка, тогава ела да ми обясняваш за сиромашкото ми мислене и накъде ме дърпа.
Коментиран от #15
11:09 26.09.2025
9 Хеми значи бензин
Коментиран от #39, #42, #52
11:09 26.09.2025
10 Аха
До коментар #7 от "Всичко друго е пълнеж!":
И сервизите са измислени за тях.11:11 26.09.2025
11 Вервайте ми!
Марките е прав колегата по горе са Мерцедес, Ауди и БМВ!
11:12 26.09.2025
12 Авто сервиз
Коментиран от #27
11:19 26.09.2025
13 Турбо
11:19 26.09.2025
14 Пич
До коментар #5 от "Директора👨✈️":
Как да отговоря на човек без пари , който мечтае за Дачия !? Ама хайде - нито съм карал , нито мисля да карам трицилиндров автомобил !!!11:25 26.09.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Госта.
До коментар #15 от "ои8уйхътгрф":
Добре смяташ но ти у ягва факта че тези 4-5 г.трябва да имаш ГАрАНТИРАНА работа и свеждаме въпроса до ДЪРЖАВНА службичка .ВВ частния бизнес кой ще ти гарантира работа пет години??? И ако стане фал с доходите гориш .Коментиран от #24
11:40 26.09.2025
17 Като гледам колко разбирачи
Карали само мерджани лексуси баварци
Смешници
Карате 20 годишни опели и се пазарите с гаражните майстори за по евтини турски части
Статията е написана да облъчва такива безмозъчни като вас за евро автомобили те за американски и най вече китайски качеството е сходно а цените в пъти по евтини
11:51 26.09.2025
18 ПЗСпсзспз
До коментар #15 от "ои8уйхътгрф":
Затуй, втора, трета, пета ръка, за 5-6 хил. лева и като се окоти, я бракуваш без да ти пука особено. Като телефона в джоба!Но, като ви е зор обаче да влизате в дългове и всеки месец да треперите и да правите сметки на кой кредитор колко да платите, моля, заповядайте. Само после да няма сълзи и сополи държавата да помага и да възпира събирачите на вземания.
11:52 26.09.2025
19 я оня с ламбото
До коментар #15 от "ои8уйхътгрф":
И мнооогото свободно време, дето го хаби по разните пролиб форуми.Ти, ламбото на кредит ли го взе?
Плащаш две- получаваш едно!
И последно, не е за теб, а за останалите:
Богатият не е богат, защото дава, а защото взема!
11:55 26.09.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 смЕх
12:28 26.09.2025
22 за едни и същи пари
12:31 26.09.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Баба
Единият е 1.6 бензин на 90 000 км.
Вторият 1.0 бензин на 60 000 км.
Никакви проблеми...освен сервизно обслужване.Което е евтино.
Забравих какво е да те бъзикат майстори разбирачи.
Коментиран от #46
16:30 26.09.2025
27 Сър Мастър Бейтс
До коментар #12 от "Авто сервиз":
Нормално, че така ще кажеш. Мерцедес и "народната кола" ви направиха милионери.18:19 26.09.2025
28 Хапопои
Да караш кола от магазина няма аналог, съжалявам, дори и най-евтината и не луксозна кола, има тръпка. Ако съм играч ще карам пак нова Тесла, иначе 2-ръка между 1 и 2г. е най-добре да се купува.
Коментиран от #30, #33
18:21 26.09.2025
29 Сър Мастър Бейтс
18:31 26.09.2025
30 Сър Мастър Бейтс
До коментар #28 от "Хапопои":
Кажи честно сега, като я натовариш тая Дачия с 4 пасажера + багаж, можеш ли на двулентов път да изпревариш ТИР? Ама честно!18:36 26.09.2025
31 бай Даньо
Коментиран от #32
18:40 26.09.2025
32 Сър Мастър Бейтс
До коментар #31 от "бай Даньо":
По принцип съм съгласен, че 3-4 годишна японка купувана от официален представител/първи собственик е най-добрата сделка от финансова гледна точка. Но! Мит е, че такива коли се продават на половин цена. Би могъл да се намери 4 годишен екземпляр на около 60% от стойността си като нова, но задължително ще бъде на 100к километра и отгоре. 3 годишна до 60к държи около 70-80% от стойността си като стой та гледай. За БГ говоря, на Запад не вярвам да е кой знае колко по-различно.Коментиран от #61
19:03 26.09.2025
33 Здрасти
До коментар #28 от "Хапопои":
2025 година няма какво да ме накара да си купя кола с 3 звезди от EuroNCAP21:04 26.09.2025
34 Порно
До коментар #1 от "софийски моряк":
По добре пеша , отколкото в нова Лада. А Опел не бих взел и нов. Въпреки че сега Опела е вариант на Пежо. Виж, нова Тойота си заслужава. Има бензинова Корола по 40 000. А ако караш повече от 20 000 км годишно - Октавия дизел. Разбира се , за всеки селски бек препоръчвам 15 годишен немачки премиум.21:16 26.09.2025
35 Гражданин
21:49 26.09.2025
36 @@@
22:28 26.09.2025
37 Бръм
Какво ме интересува икономията, ако не мога да изпреваря безопасно един тир.
00:05 27.09.2025
38 Жоро
05:11 27.09.2025
39 123
До коментар #9 от "Хеми значи бензин":
И като караш кола с 8 цилиндъра , какво ?Угаждаш си на егото и усещаш превъзходство над останалите които карат напр. с 4 цилиндъра.Това приятелю се нарича комплексарщина.06:15 27.09.2025
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Факт
Коментиран от #56
07:38 27.09.2025
42 Колата с 8 цилиндъра и 1000км на година.
До коментар #9 от "Хеми значи бензин":
Здраве 8 цилиндров фен. Колко километра минаваш на година с този 8 цилиндров дъргел, защото аз имам 3 цилиндров двигател.С моя 3 цилиндров двигател минавам над 60 000 на година и разхода ми е 6/100 газ. При теб как е?
Колата ми е нисък клас ( няма кожа и автомат ), но има всички други възможни екстри, а твоята?
Коментиран от #45, #53
07:43 27.09.2025
43 Мдаа
07:48 27.09.2025
44 висш пЕлотаж
07:52 27.09.2025
45 Хефа на Хенефа
До коментар #42 от "Колата с 8 цилиндъра и 1000км на година.":
той може да изминава и 2000 километра на година но, със стил и кеф. А не като да пътуваш в на кучето в ...нали ! Идеята е да си угажда човек докато е жив. После кот такова :)07:54 27.09.2025
46 Пежо
До коментар #26 от "Баба":
Колко взимат на час в сервиза?Май 76 лв, или греша?Когато се повреди, а няма части, дават ли заместващ автомобил?Въпрос на късмет, но някои собственици на нова Дачия са чакали за ремонт по 50 дни...А на въпроса в статията - трета възможност.Японска кола на 5-8 години е много добра алтернатива.Естествено, има десетки подробности, които имат значение08:58 27.09.2025
47 Чоко
09:31 27.09.2025
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Симо
Коментиран от #51
09:54 27.09.2025
50 007
До коментар #5 от "Директора👨✈️":
Еми аз си карам шест годишното Ауди, а ти си карай директорската Дачия. Нито по лукс ,нито по возия, нито по нищо може да бие Аудито ми.09:54 27.09.2025
51 ои8уйхътгрф
До коментар #49 от "Симо":
"Нормална поддръжка като всеки друг автомобил"???? Да видим кво има за 40 бона от "премиума":- Ауди А4 около 2018г.
- БМВ 3-ка около 2018г.
- Мерцедес Ц-класа около 2017г.
Всички тези коли са в добрият случай на 170 000км., а реалистично са на около 300 000км... Дори и базовото обслужване на тея "премиуми" с масло и филтри е поне 2 пъти по-скъпо... Консумативи като накладки и дискове са минимум 3 пъти по-скъпи, 4 амортисьора за Дъстър + труда + реглаж струват по-малко от 2-та предни амортисьора на А4 ама това го преглъщаш щото караш "премиум"...
На кола с 300 000км. пробег задължително (премиум за 40 бона е на около такъв пробег) ще трябва да правиш в обозримо бъдеще охладителна система, климатик, турбини, дюзи... Да коментирам ли изобщо нещото наричано ДСГ чието пълно обслужване прескача 5 бона? И с ръчна кутия да е колата пак имаш едни 2 бона висящи за съединител и маховик...
Важното- след 5 години ще има кой да ти купи неудачийкътъ за що-годе разумни пари, но "премиума" ти дето тогава ще е на 13-14 години никой няма да иска да го доближи...
10:29 27.09.2025
52 Паисий е жив
До коментар #9 от "Хеми значи бензин":
Хахахаха, аз винаги съм карал само 12 цилиндрови. Дори не знаех, че е конструктивно възможно да се направи 8 цилиндров. Това някаква инвалидна кола ли е? Ако е така - извинявай!10:30 27.09.2025
53 ои8уйхътгрф
До коментар #42 от "Колата с 8 цилиндъра и 1000км на година.":
Алооооууууууу, недуразумениету миризливу- ти работиш с неудачийътъ и робите нямат право на мнение, въпросът е за личен автомобил...Дизел, автомат, кожа, подгрев, вентилация и масаж на седалки, панорама, и още 20 неща които не си и сънувал, че ги има в кола дава среден разход от 5,7л./100км. Купена е нова, кара се по 45-50 000км. годишно и вече е на над 450 000км... Жената не ще да я сменя и чакам да изгърми нещо по-сериозно за да кажа "Не си заслужава ремонта, ей ти новата кола от дилъра, на 8км. и с найлоните на седалките"...
10:46 27.09.2025
54 Никси
До коментар #5 от "Директора👨✈️":
е не може свите да смо Директори като тебе , нали требе да има балъци да ти изкарват заплатата да да си купуваш нови 3-цилиндрови щайги , докато има терикати като вас че има и балъци , но незабравяй че безплатните работници са на свършване , щото и на оня свет никой нищо не е занел и нема да занесе , гол си дошъл и гол си заминаваш един ден от този свят !!!.12:17 27.09.2025
55 Даваш мнения на ангро
До коментар #5 от "Директора👨✈️":
Дали нова кола наистина е нужна на човек, който няма да пътува повече от 15 или 20К км годишно? А за втора кола в семейството? Едната крайност е Ганьо куриер, склададжия, гипсокартонаджия, оборудвал се с нов 10-15 годишен немски премиум на 150К километра(250-300 реални преди да му оправят часовника), където е на късмет кое ще е за ремонт, колата обикновено стои пред панелката да я гледат съседите, другата крайност е купил си нова Дачия, Киа, сега има и евтини Ситроени и се чуди къде да измисли да отиде да върти километри - може да кара 3 часа в посока за 3 часа разходка, ама да я кара. Чисто нова кола е една от най-обезценяващите се покупки, за толкова много неща може да се похарчат за кеф тези пари или пък да се инвестират така, че като минат 5-7 години, колкото обикновено прекарва в първия собственик, не само не си назад с 50-80К, а си ги спестил и изкарал още толкова. Да се поддържа премиум на 10, еле пък 15 години, пък е наказание - скъпи части, дране от майстори, окаже ли се вече проблемна, като лавина започват един след друг проблемите. Само на Балканите толкова се държи кой какво точно кара. Позамогващо се общество, където допреди поколение или 15 години просто някаква кола в движение е било нещо нормално, и сега малко като тинейджъри с нови дрешки - събрани малко пари - по-лъскава количка като демонстрация.Коментиран от #58
00:01 28.09.2025
56 Нормален човек
До коментар #41 от "Факт":
И ние гледахме Aeolus Shine, но взехме Geely Coolray - suv, 1.5 turbo, 172 коня. Засега е супер. Така или иначе, след най-много 5-6 години масовите колие са китайски. И изобщо не ме интересува мнението на разни Бг разбирачи. Cooltay съм виждал на 230 000 бе з съществени проблеми.Коментиран от #57
07:49 28.09.2025
57 Факт
До коментар #56 от "Нормален човек":
Разбира се разгледахме и SUV вариантите, но при положение, че не са 4х4, а разликата в цената е над 15хил. лв се спряхме на Aeolus Shine , който със същите екстри и параметри е 40920 лв.. Клиренсът на този седан е 17 см, което го доближава до повечето SUV. Мотор Хонда 190кс, скоростна кутия авт. с двоен съединител Getrag, CMP платформата се прилага при повечето коли на Стелантис...08:39 28.09.2025
58 кй87ъ6трхуй
До коментар #55 от "Даваш мнения на ангро":
Поредната повръня от безработен клоун... Такива като теб още вярват, че 5 годишна кола нов внос е на 60-70 000км., а такива просто НЯМА... И не щото такива коли не съществуват, а щото нямаш пари да си я купиш... При вас се внасят 2 вида автомобили- с огромен пробег и ударени... За коли на истински малко километри и в отлично състояние просто НЯМАТЕ ПАРИ...Преди 4-5 години виждам интересна обява за Бентли Континентал и всичко е отлично по картинките, пробегът е разумен, цената е добра, колата е италианка и сняг не е виждала... По описание- като нова, отлична, сядаш и караш... Продавача снимал и талона на колата където се вижда ВИН-а, трябваха ми 1 обаждане до познат в Италия и 3 часа за да ми докладват пълната история на автомобила- пробегът е близо ТРОЕН и освен двете леки ПТП-та с минимални щети за финал е била зверски размазана отзад и колата е била обявена за тоталка...
Такива автомобили се продават у вас щото искате нова и лъскава кола за минимум пари...
09:12 28.09.2025
59 Забавно и развлекателно четиво
09:17 28.09.2025
60 Охотник
15:41 29.09.2025
61 бай Даньо
До коментар #32 от "Сър Мастър Бейтс":
Няма да споря с теб защото не познавам толкова пазара в БГ . Но аз лично най добрата сделка която съм правл е Лексус на една година с 30 000 мили за около 60% от цената на нов. Единственото което мога да кажа е че ако цените в Европа и БГ на Тойотите са по нагоре то българина е по в час , америкаенеца е рядко гламав като става дума за коли , да го кажем научно пазара не работи ... американец е гламав и за купуване на къщи но това е друга тема.19:22 29.09.2025
62 три цилиндъра
Коментиран от #64
14:46 30.09.2025
63 Реалист
06:36 01.10.2025
64 Ехаа, склонен ли си да заложиш
До коментар #62 от "три цилиндъра":
Защото преди години купих Дайхатсу Куоре на 210х км, навъртях още 60х км и го продадох тотално читаво. Съединителят беше сменен 2 пъти, но двигателят не беше пипван. Няма лошо в 3 цилиндровите двигатели, проблема е в задкормилното устройство.22:41 07.10.2025