Автомобилите, оборудвани с Автомобилна Газова Уредба (АГУ), отдавна са предпочитан избор за шофьорите, които търсят икономично решение за ежедневните си нужди. Значително по-ниската цена на пропан-бутана или метана в сравнение с бензина и дизела прави инвестицията в газовата система привлекателна. Въпреки това, тази икономия често идва със специфични технически компромиси и потенциални проблеми, които всеки потенциален купувач трябва да осъзнае.
Основният проблем, свързан с експлоатацията на газ, е повишеното термично натоварване на двигателя. Газът гори при по-висока температура от бензина, което създава по-голямо напрежение върху главата на цилиндрите, особено върху изпускателните клапани и леглата им. При автомобили, чиито двигатели не са проектирани фабрично за работа с газ (т.нар. "меки" клапани), това може да доведе до бързото им износване и дори до прогаряне. Резултатът е скъп ремонт, който бързо може да обезсмисли натрупаната икономия.
Друг често срещан недостатък е свързан с електрическите компоненти и настройките на системата. АГУ зависи от прецизната работа на газовия инжектор, изпарителя и електрониката, която управлява сместа. Некачествено монтирани или неправилно настроени газови системи често водят до проблеми като неравномерна работа на празен ход, загуба на мощност или честа индикация за грешка ("Check Engine" светлина) поради некоректно съотношение на горивната смес. С времето се налага смяна на изпарител или ремонт на газовите инжектори, които имат ограничен живот.
От гледна точка на поддръжката, автомобилите с АГУ изискват двойно внимание
Освен стандартното обслужване на бензиновия двигател, собственикът трябва да прави редовна профилактика и на газовата система – смяна на филтри (течен и газов фаза) и проверка на налягането и настройките. Пренебрегването на тази поддръжка директно води до бързо запушване на инжекторите и влошаване на работата на целия автомобил.
Намаляването на пространството също е минус, който не е за пренебрегване. Газовият резервоар, независимо дали е цилиндричен или тип "резервна гума" (тороидален), заема значителна част от багажника или премахва възможността за носене на пълноразмерна резервна гума. Това е практичен компромис, който се отразява на всекидневното ползване на автомобила.
В обобщение, покупката на автомобил с АГУ може да бъде финансово оправдана, но изисква разумен подход. За да се избегнат скъпите ремонти, потенциалният купувач трябва да търси модели, чиито двигатели са известни като "газоустойчиви" или такива с монтирана система за омасляване (т.нар. "флашлюб" – flashlube), която да предпазва клапаните. Най-важното е да се провери качеството на монтажа и пълната сервизна история на газовата уредба, тъй като некачествено обслужваната АГУ е сигурен път към проблеми с двигателя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Най големият
13:11 12.10.2025
2 Хаха
13:25 12.10.2025
3 Анонимен
13:46 12.10.2025
4 Айде бе!
13:48 12.10.2025
5 Най екологичното
Коментиран от #35
13:50 12.10.2025
6 Както ни е
13:54 12.10.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 инж.Христов
Коментиран от #31, #32
14:02 12.10.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Хeми знaчи бeнзин
14:08 12.10.2025
18 Главната джамия и центъра
14:13 12.10.2025
19 Др.Тодор Живков 🇧🇬
Пробвах с пропан-бутан в лейки или туби не стана.
Дайте съвет ?
Коментиран от #25, #26, #30
14:15 12.10.2025
20 Бомба
14:41 12.10.2025
21 Гхккнхх
15:14 12.10.2025
22 Асен
15:33 12.10.2025
23 Аби
Коментиран от #24
15:57 12.10.2025
24 Дали
До коментар #23 от "Аби":
А в подземен гараж паркираш ли?Забранено е на автомобили с АГУ.
16:08 12.10.2025
25 ОБЕКТИВНИЯ
До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
Въглища 2/3 м3 !😂16:14 12.10.2025
26 ОБЕКТИВНИЯ
До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
Въглища 2/3 м3 !😂16:15 12.10.2025
27 В България
16:20 12.10.2025
28 Тънкач
18:28 12.10.2025
29 преминаващ
19:56 12.10.2025
30 Никси
До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
купуваш си КИА К5/7/8/9 изцяло на газ ЛПГ фабрично , от дилър на КИА и ХЮНДАЙ и решаваш проблема , като кажа изцяло на газ там друго гориво няма , монтирали са дебелостенна бутилка между задната облегалка и багажния отсег и събира газ течна около 60литра зависи от модела и двигателя !!!.21:37 12.10.2025
31 Гост
До коментар #12 от "инж.Христов":
И ти се титулуваш инж.?22:59 12.10.2025
32 Баце
До коментар #12 от "инж.Христов":
И ти се пишеш инженер! Изобщо не е вярно това! Грам масло не ми харчи на газ, а съм минал повече от 500 хил. км. Важна е поддръжката на колата редовната смяна смяна на масло и филтри.06:44 13.10.2025
33 ЖЕКО
14:44 13.10.2025
34 ЦЕКО
14:46 13.10.2025
35 Кольо Дизела
До коментар #5 от "Най екологичното":
Напротив! Трябва данъците на автомобилите с АГУ да са в пъте по-високи от тези на дизела. Не стига, че.плащат по-малко за гориво, ями и са много по-опасни.18:57 20.10.2025
36 Той
14:32 22.10.2025