Топ 5 на двигателите, които са най-подходящи за монтиране на АГУ

2 Ноември, 2025 10:00 44 874 42

  • агу-
  • двигатели с вътрешно горене-
  • топ 5-
  • автомобилът на старо-
  • газова уредба

Не всеки бензинов агрегат "обича" газта

Топ 5 на двигателите, които са най-подходящи за монтиране на АГУ - 1
Снимки: Shutterstock

Дългогодишният спор между почитателите на дизела и бензина често намира своя неочакван, но изключително практичен, консенсус в лицето на автомобилните газови уредби (АГУ). Преминаването на пропан-бутан (LPG) е повече от мода; то е интелигентен финансов ход, който значително намалява експлоатационните разходи. Ключът към успеха обаче се крие в избора на правилния двигател. Не всеки бензинов агрегат "обича" газта, а някои са направо създадени за нея. Представям ви петте двигателя, които понасят газификацията с впечатляваща лекота и надеждност.

1. Toyota 1.6 / 1.8 VVT-i (Серии 1ZZ-FE и 3ZZ-FE)

Японците от Toyota отдавна са си спечелили репутацията на производители на неразрушими двигатели, а техните атмосферни агрегати с променливо газоразпределение VVT-i са истински диаманти за монтаж на АГУ. Сериите 1ZZ-FE и по-малкият 3ZZ-FE, които се срещат масово в модели като Corolla и Avensis, са пример за безкомпромисна издръжливост. Техните масивни клапани и сравнително простата конструкция на главата на цилиндрите отлично понасят по-високата температура на горене на пропан-бутана. Дори след сериозен пробег, тези мотори демонстрират завидна устойчивост, което ги прави първи избор за всеки, търсещ дългосрочна икономия без излишни главоболия.

2. Opel 1.6 / 1.8 Ecotec (Серии Z16XEP, Z18XER и A-версиите)

Немското инженерство, макар и понякога противоречиво, има своите безусловни попадения. Атмосферните двигатели Ecotec на Opel, които намират място в бестселъри като Astra и Vectra, са сред най-често газифицираните в Европа. Тези агрегати обикновено разполагат с хидравлични повдигачи, което е огромно предимство – системата автоматично компенсира луфтовете на клапаните, предотвратявайки нуждата от често и скъпо ръчно регулиране, което е „ахилесовата пета“ на газифицираните мотори без хидравлика. Прости, надеждни и доказано толерантни към LPG – какво повече може да иска човек?

Топ 5 на двигателите, които са най-подходящи за монтиране на АГУ

3. BMW R6 – Серии M52/M54 (2.0, 2.5, 2.8, 3.0 литра)

Кой казва, че икономията трябва да бъде скучна? Легендарните редови шестцилиндрови двигатели на BMW от сериите M52 и M54 (познати от E39, E46, E60 и др.) са пример за това как един високотехнологичен агрегат може да бъде съвършено съвместим с АГУ. Техният чугунен блок (при M52) и общата здравина на конструкцията ги правят изключително издръжливи на термични натоварвания. Дори по-новият M54, макар и с алуминиев блок, запазва тази черта. Тези мотори предлагат отлична мощност и забележителна плавност на работа, а газификацията им, макар и по-скъпа заради шестте цилиндъра, се изплаща бързо, превръщайки един премиум автомобил в изненадващо икономичен "дългоходец".

4. Ford 2.0 / 2.3 Duratec (Focus, Mondeo)

Семейството двигатели Duratec на Ford е разработено в сътрудничество с Mazda и заслужава място в този списък заради своята простота и липса на турбокомпресор. Конкретно атмосферните версии с обем 2.0 и 2.3 литра, които се монтират в Mondeo, Focus и дори някои модели на Mazda (MZR), се отличават с изключителна непретенциозност. Те често имат подсилени седла на клапаните, което ги прави устойчиви на износването, причинено от по-сухото горене на газта. Това са работни коне, които не търсят внимание, а просто обслужване, и се отблагодаряват с дълъг и безпроблемен живот на пропан-бутан.

Топ 5 на двигателите, които са най-подходящи за монтиране на АГУ

5. Renault K7M / K4M (1.6 литра)

Агрегатите от серията K на Renault са станали нарицателно за надеждност и ниска себестойност на поддръжката, особено 1.6-литровите осемклапанови (K7M) и шестнадесетклапанови (K4M) версии. Тези двигатели, познати от Logan, Sandero и Megane, са с елементарна конструкция и не съдържат директно впръскване, което елиминира нуждата от скъпа газова система от последно поколение. По-важното е, че техните компоненти са създадени да издържат, а потенциалните проблеми с клапаните при K4M могат лесно да бъдат избегнати чрез по-често регулиране или използването на добавка за омасляване (Flashlube). Считани за едни от най-лесните и евтини за газифициране, те са идеалният избор за бюджетно ориентирания шофьор.

Заключение

Изборът на един от тези пет двигателя за инсталиране на АГУ не е гаранция за вечен живот, но значително увеличава шансовете за успешна и дългосрочна експлоатация на пропан-бутан. Ключът, както винаги, е в качествения монтаж от оторизиран сервиз и стриктното спазване на интервалите за обслужване на самата газова уредба. Умно газифициран автомобил е инвестиция, която не просто се изплаща, а променя из основи уравнението на ежедневните ви разходи за гориво.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 38 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ои8уйхътгрф

    68 8 Отговор
    И всички тези мотори отдавна не се произвеждат и най-новият модел в който са слагани е вече над 15-годишен...

    Коментиран от #2, #34

  • 2 Име

    23 39 Отговор

    До коментар #1 от "ои8уйхътгрф":

    Ми то на такива коли се слага АГУ. Никой не си слага АГУ на цисто новата кола от магазина.

    Коментиран от #7, #10

  • 3 Ицо

    51 3 Отговор
    Полезна и интересна статия, благодаря. Че ми омръзна да чета само за разни убийства и риалити ергени.
  • 4 Ти да видиш

    36 6 Отговор
    Имам джипка Мазда трибют точно с този двигател на Форд 2.0.На 50000 и монтирах газов инжекцион.Сега гони 400хиляди ,като по мотора не съм пипал нищо.

    Коментиран от #39

  • 5 Гккхх

    36 4 Отговор
    F4A на Рено, 2.0л, също няма нищо против газта. На моята навремето монтираха газовата на чисто нов двигател и то самият вносител на Рено в България го направи без това да се отрази на гаранцията.

    Странно, че няма нито един двигател на Хюндай/Киа. Все пак в София от години такситата са масово такива и са газифицирани, и въртят по поне половин милион километра на газ.
  • 6 таксиджия 🚖

    20 39 Отговор
    Карам на бензин А-95. Като цената е под 3лв за литър, нема смисъл от газова рибираши. От Януари очаквам литърът да стане 3,30-3,50лв и ако газта остане 1.20лв ще се замисля за газова.
  • 7 таксиджия 🚖

    14 4 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    Дакия предлагат опция заводска газова за стария 1.0 и новия 1.2 3 цилиндъра.
  • 8 Да допълня

    12 34 Отговор
    Признавам само заводски монтирана газова уредба.
  • 9 Мюмюн

    19 52 Отговор
    Мани я тази газ с миризма на кисело зеле.
    Пиклива работа е.
  • 10 6135

    22 3 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    Някои слагат.
    В Ниш има една фирма за таксита. Главно ползват VW Passat c 1.5 TSI и им ги докарват от фабриката с монтирани газови уредби.
    Малко е неудобно за пътниците когато имат много багаж, защото се намалява полезния обем на багажника, но пазар за нови коли с газова уредба има.

    Коментиран от #11

  • 11 Име

    12 18 Отговор

    До коментар #10 от "6135":

    Аз не казвам че няма Има и SKODA предлагат Dacia и Huawei мисля но когато човек си купи нова кола без газова уредба не и слага газова уредба газови уредби се слагат на стари коли

    Коментиран от #12

  • 12 6135

    9 16 Отговор

    До коментар #11 от "Име":

    В това сте прав!
    И аз никога не бих преправил нова кола по такъв начин.

    Интересно ми е, ако има търсене на коли с газови уредби защо няма коли, които са фабрично произведени само с газова бутилка и без бензинов резервоар. Все пак една двойна система на захранване винаги е по-сложно.

    Коментиран от #13, #14, #30, #35

  • 13 Риба

    27 6 Отговор

    До коментар #12 от "6135":

    Има такива - Кия с втечнена газ, без резервоар за бензина, провери! Иначе по темата - също мн.добре понася газификацията и 1,6 на Форд фокус.
  • 14 Танко

    12 5 Отговор

    До коментар #12 от "6135":

    Фиат Мултипла на метан.Няма бензинов резервоар.
  • 15 Според мен

    29 21 Отговор
    Ако не правиш над 20-25 хил.км. на година не си заслужава да монтираш газова уредба. Бая време ще мине докато я избиеш(говоря за хубава) ,а пък ще обслужваш две системи в автомобила.

    Коментиран от #18

  • 16 Шкода дизел разход 5л градско

    26 22 Отговор
    Винаги се спуквам от смях, когато видя BMW на газ :)

    Коментиран от #17

  • 17 Хайл 14/88

    35 10 Отговор

    До коментар #16 от "Шкода дизел разход 5л градско":

    То и "S" класа на газ си е смях...купуват от англия деснячки,слагат газова и тъмни стъкла да не видят колко ги е срам🤣🤣🤣
  • 18 Oт гаража на Рено

    26 9 Отговор

    До коментар #15 от "Според мен":

    Газовата уредба се "избива" за 15 000 км. След 150 000 км си икономисал колкото за още една кола. Тайната е да си караш колите, а не да им бършеш праха.

    От Рено F4R 2.0/16V za 200 000 на газ сменени само семеринги на колянов и разпределителни валове. Без регулиране на клапани.Разход 8.5-9.5 смесено.

    К7М за 200 000 км изяжда клапановите легла и се налага да се престъргват и слагат нови. Никакви смазки. Клапаните се регулират на около 20 000. Разход 7-8 смесено.

    Коментиран от #19

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Никси

    11 3 Отговор
    а къде забравихте КИА К5 знам че тя е изцяло на газ , за следващите по големи модели не знам К7 и К9 но може и те да са , но щото се водят клас лукс лимузина и са с по големи купета от К5-та , а що се късае за автомобили от бензин на газ или дизел газ става но при дизела същото както и газовата уредба при бензиновите с директно впръскване !!!.
  • 22 йохохох и битилка дизел

    3 14 Отговор

    До коментар #19 от "кй87ъ6трхуй":

    от 2014 до август тази година търкалях дизелови джипове ама се наиграх с разните му там дпф и егр -ри. да, градско се караха не повече от 5-6 км, но почти всяка седмица излизах на над 500км извънградско. в момента съм с в6 бензин и се родих дори и без газова: разхода е почти същия можеби заради ZF8 кутията, но просто си е друга бира (нафта). Карай си 1.5 дизела с 90 по магистралата, гони икономия и застрашавай живота на дригите участници в движението.
  • 23 нема

    17 2 Отговор
    тия двигатели са на по двайсе и кусур години ва каква газ какви пет лева...
  • 24 Васик атанасов

    10 15 Отговор
    Бай Ганьо най обича газовото
    Че за му е тъничко
  • 25 Какво правите

    15 4 Отговор
    че навъртате по 30-40х км на година с личните си автомобили? Ние не стоим в къщи през уикендите, ошетали сме всички съседни страни, че и по-далеч…. и пак не можем да докараме 20х км на година. Виж, ако е автомобил за работа ….но кой го интересува. Тогава колата си е консуматив.

    Коментиран от #26, #27, #29, #31

  • 26 Работим, кво да правим?

    12 6 Отговор

    До коментар #25 от "Какво правите":

    Имаме по-динамични професии от библиотекар или помощник-готвач. Ако ще правиш 200 километра на месец по-добре не поддържай кола.

    Коментиран от #28

  • 27 Сър Мастър Бейтс

    15 0 Отговор

    До коментар #25 от "Какво правите":

    Повечето, типично по български, се изхвърлят, за да правят впечатление на непознати в Интернет. Но в действителност има и хора, които въртят такива километри. Примерно, единия от майсторите, при който си обслужвам колите, прави Дупница-София и обратно 5 дни в седмицата.
  • 28 Сър Мастър Бейтс

    12 3 Отговор

    До коментар #26 от "Работим, кво да правим?":

    Първо, ти професията си с личния си автомобил ли изпълняваш? Щото ставаше дума за лични автомобили. И второ, библиотекар може да живее на 50 км от библиотеката и да прави повече км от тебе на година. Динамичността на професията не непременно е свързана с това колко "динамично" се употребява личния автомобил.
  • 29 3 K за 10 дни

    4 6 Отговор

    До коментар #25 от "Какво правите":

    Ами като съм в България и имам задачки така е. И понеже не поддържам собствен автомобил - рентвам.
    С Жигулката бях навъртял 100 К за 3 години на газ без да усетя. Хем тогава магистралите бяха в зародиш.
  • 30 Потърси при чичо

    15 4 Отговор

    До коментар #12 от "6135":

    Гошо. carsbg11. Там ще намериш това за което питаш. По-интересният въпрос е. Защо големите европейски производители не искат да ги правят, при положение, че веднага ще бъдат Евро 7? И то без особено изменение на производствените линии.

    Коментиран от #36

  • 31 Новоизлюпен селянин

    5 2 Отговор

    До коментар #25 от "Какво правите":

    Изнесохме се от София и живеем в къща на 30 км от центъра. Веднъж в седмицата обикаляме клиенти из страната. Често ходим до Гърция. Годишен пробег, 40 хиляди км.
  • 32 Нафто

    8 6 Отговор
    Всеки знае, че на газ се губи малко мощност.

    Коментиран от #38

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Народ

    6 2 Отговор

    До коментар #1 от "ои8уйхътгрф":

    Споменатите двигатели на Рено се монтират в Дачия!
  • 35 Специалист

    7 0 Отговор

    До коментар #12 от "6135":

    Има такива модели на Киа и Хюндай.
    Без резервоар за бензин са. Проектирани са да вървят само на газ Оригинално излизат с 60литрив резервоар за LPG/GPL.
  • 36 кй87ъ6трхуй

    9 0 Отговор

    До коментар #30 от "Потърси при чичо":

    Вкратце- щото има глупави наредби от преди 40+ години които ЗАБРАНЯВАТ колите да се правят САМО на газ... Затова дълги години разните там Зафира, Кади и подобните им се произвеждаха с мизерен резервоар за бензин от порядъка на 10 литра...
    Кади-то дори няма копче да го обърнеш принудително на бензин (Зафира-та има) и миналата година на прегледа един маймун 30 минути търси копчето та да замери газовете на бензин... Накрая се обади на местния дилър да пита къде е копчето и му заявиха "Такова копче тази кола НЯМА и НИКОГА НЕ Е ИМАЛА"
  • 37 ...

    7 8 Отговор
    какви са тия антики бе? мотори от 90те... Що направо не вземете волове и магарета.
  • 38 2554

    6 2 Отговор

    До коментар #32 от "Нафто":

    Губят се чушки.

    Дачия 1.0 с фабрична газ е 100 к.с., като обърнеш на бензин става 90 к.с. Пише го в книжката.
  • 39 Мим

    0 2 Отговор

    До коментар #4 от "Ти да видиш":

    Точно този двигател изобщо не е подходящ за газ,защото е с пулове,а не с хидравлични повдигачи.А и на тези километри такава кола не би трябвало да съществува,заради проблема с корозията...

    Коментиран от #40

  • 40 кй87ъ6трхуй

    3 3 Отговор

    До коментар #39 от "Мим":

    Физически още се срещат тея коптори, а и бас хващам, че като казва "не съм пипал нищо по мотора" се има предвид, че ТОЙ ЛИЧНО не е пипал мотора ама в кварталният сервиз се ползва с огромни привилегии като най-редовен клиент
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Тони

    0 0 Отговор
    Палец нагоре за 2.0 бензин/газ на Форд. 6 години карам Ц-Макс 2010 и само масло и филтри сменявам.