Една ера, продължила 27 години, приключи миналата петък, когато Ford сглоби последния Focus в завода си в Саарлуис, Германия, потвърждавайки неизбежния край на един от най-разпознаваемите и важни глобални модели на бранда. Последният автомобил, бял петвратен хечбек, последва последния Focus ST, излязъл от производствената линия няколко месеца по-рано, бележейки последната жертва в бързата и противоречива чистка на Ford в традиционния сегмент на леките автомобили.
Изчезването на Focus следва скорошното преустановяване на производството на обичания Fiesta през 2023 година, Mondeo през 2022 година и миниатюрния Ka през 2020 година. Това оставя европейското портфолио на Ford съставено почти изцяло от SUV, кросоувъри и търговски превозни средства, като нишовият Mustang е единственият останал лек автомобил, който не е за търговски цели. Радикалната промяна е изцяло продиктувана от печалбата, стратегия, потвърдена от главния изпълнителен директор Джим Фарли, който заяви, че компанията „излиза от бизнеса със скучни автомобили и навлиза в бизнеса с емблематични автомобили“, като аргументира, че модели като Focus и Fiesta, макар и популярни, „никога не биха могли да оправдаят по-голямо разпределение на капитал“ поради изключително ниските си печалби в сравнение с търговските превозни средства и моделите с висока печалба.
Решението е нанесло сериозна вреда на пазарното присъствие на марката: пазарният дял на Ford в Европа е спаднал от 7,2% през 2015 година до едва 3,3% през септември 2025 година, като се очаква този спад да се ускори още повече, тъй като 2026 година ще бъде първата година без истински лек автомобил Ford за масовия пазар. Докато конкуренти като Volkswagen и Stellantis продължават да постигат успех с продажбата на традиционни автомобили, Ford залага на икони с висока печалба, въпреки че според доклади Ford of Europe може да планира завръщане с въвеждането на кросоувър с размери на Focus, за да запълни празнината, което потвърждава факта, че конвенционалният хечбек е окончателно изключен от плановете.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 карчи
Коментиран от #3
16:46 17.11.2025
3 Пума
До коментар #2 от "карчи":
Кви са тия клишета,ти в кой век живееш. Ей сега ще пуснат Мондео турбо дизел за теб специално дето нямаш и 5 лв. за кило грозде от пазара. Кой купува такива морално остарели коли, хората с пари искат нови технологии, не фокус или мондео дизел като от 89-та година. Мани че като се сетя за Фиеста 1.8 дизел и настръхвам, ужас! А Транзит дизел как тракаше, като трактор на нивата, като филм на ужасите бяха тия тракащи и чукащи дизели на Форд!Коментиран от #5, #9, #11, #12
18:11 17.11.2025
4 УдоМача
18:14 17.11.2025
5 карчи
До коментар #3 от "Пума":
Ей мyxльо ти кога ми гледа в банковите сметки ве джендъpче мамино?Коментиран от #6, #7
19:14 17.11.2025
6 Пума
До коментар #5 от "карчи":
Кво ме интересуват банковите ти сметки бе чичка дори да имаш една поне,това си е твоя работа.Щом говориш срещу умнокрасивите едва ли си успешен.Сигурно си и русофил ами купи си Волга или Лада,какво гледаш Форд?!19:25 17.11.2025
7 ник
До коментар #5 от "карчи":
ей провинциалист ти знаеш ли,че средната заплата в провинцията е два пъти по-малка от София?19:31 17.11.2025
8 Аналитик
19:47 17.11.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 демократ
23:51 17.11.2025
11 ТигАр
До коментар #3 от "Пума":
Тея старите "тракащи и чукащи" дизел- Фордчета са много по-стари, и здрави,и от теб! И при добра поддръжка ще надживеят и електричките ти,и теб!05:07 18.11.2025
12 Пилотът Гошу
До коментар #3 от "Пума":
Форд да не прави само дизели, селтаче? Аз имам един пет цилиндров от 2006 с 370кс, окачване и тн и си чеша крастата през уикенда из планинските отсечки, няма грешка фокусът.Форд ще съжаляват, защото нямат какво да предложат с тея мижави пумички и ел копторите на ФВ платформа...
Другите се отърсват полека от микровълнови те така или иначе... Мислиш си, че сушоарите ще превземат света, ма има да чакаш...
17:37 18.11.2025