Правилното количество двигателно масло е абсолютна аксиома за дълголетието на всеки мотор, но въпреки това, въпросът за идеалното ниво продължава да поражда спорове сред шофьорите. Често срещани са две крайности: едни са убедени, че максималната маркировка осигурява най-добрата защита, докато други рисково карат, буквално „на червено“. Истината, както обикновено, се крие по средата: както недостигът, така и препълването със смазка са еднакво разрушителни за двигателя.
Маслен глад
Когато нивото на маслото падне под допустимия минимум, моторът е изложен на риск от „маслен глад“. В този критичен момент маслената помпа започва да засмуква въздух вместо смазка. Това води до разкъсване на масления филм между триещите се компоненти, като същевременно температурата вътре в агрегата рязко се покачва. Компонентите започват да работят „на сухо“, което води до катастрофално износване.
При турбокомпресорните двигатели ситуацията е особено тежка. Турбината, която работи при екстремни температури, прегрява бързо и безвъзвратно се поврежда. Трябва да се помни, че освен смазване, маслото играе и критична роля за охлаждането на най-горещите компоненти, и дори перфектният антифриз не може да компенсира този пропуск.
Препълване
Парадоксално, но прекаленото количество масло е не по-малко деструктивно. Излишната смазка попада под ударите на коляновия вал, което води до интензивно разпенване. Веднъж разпенено, маслото губи своите смазочни свойства и същевременно създава излишно налягане в картера.
Този натиск търси изход, което неизбежно води до течове през уплътненията и семерингите. Освен това, разпененото масло може да замърси дроселовата клапа и дори да проникне във всмукателния колектор.
При дизеловите двигатели препълването крие най-голямата опасност: в редки, но ужасяващи случаи, маслото може да бъде засмукано във всмукателния тракт и да започне да гори като гориво. Това предизвиква неконтролирано увеличение на оборотите, известно като runaway, което е почти сигурна присъда за мотора.
Отново, турбо двигателите страдат повече и тук: излишъкът може да доведе до отлагания в горещата част на турбината и в интеркулера, което намалява налягането и съсипва уплътненията.
Перфектната точка
За да се избегне този двоен риск, нивото на маслото трябва да бъде стриктно поддържано в рамките на работния диапазон на измервателната пръчка (щеката). Оптималната точка е ясно дефинирана: точно по средата между минималната и максималната маркировка, или леко над средата.
Това ниво е потвърдено като идеално от водещи механици и инженери по цял свят. То осигурява безупречна работа на системата във всички режими на натоварване и, което е важно, оставя достатъчно пространство за термично разширение на маслото, когато то се нагрее до работна температура.
Редовното проследяване на нивото – препоръчва се на всеки 1-2 седмици, особено през студените зимни месеци – е най-простият и евтин начин да подсигурите дългия живот на двигателя си и да избегнете изключително скъпи ремонти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАРС
Коментиран от #6
13:20 26.11.2025
2 УНИзян
13:40 26.11.2025
3 Гост
Коментиран от #7
13:40 26.11.2025
4 Абе всеки кон различно го яхат
13:55 26.11.2025
5 Механик
Браво! За първи път в тоя сайт прочитам статия на тема автомобили, където всичко да е коректно! Браво!
п.п.
МАКС и МИН на пръчката са граници. Не бива да ги преминаваме. И както винаги, истината е по-средата.
14:14 26.11.2025
6 Механик
До коментар #1 от "БАРС":
В Германия някой конкретен колега ти я е заредил с масло до това ниво. В друга кола е заредил 5 милиметра по-малко, в трета 10. Производителят е написал в паспорта колко трябва да се пълни - между двете чертички. Нивото се променя в зависимост от температурата и износването на двигателя.15:16 26.11.2025
7 Бъди по благосклонен
До коментар #3 от "Гост":
Не го вини. Задават му да пише пълнеж, за коли, техника, кино, музика. Той няма техническа експертиза15:32 26.11.2025
8 Зорка
17:06 26.11.2025
9 Истината
07:41 27.11.2025
10 Бойчев
23:55 27.11.2025