От началото на 90-те години на миналия век Volkswagen постоянно търпи критики за несъответствията между названието и продукцията си. Немската марка действително спря да произвежда истински народни коли, а в ценово отношение направо обърна гръб на пролетариата. Дори да се игнорират напълно свръхамбициозните проекти от ерата на Фердинанд Пиех, в гамата на волфсбургския гигант просто липсваше идеен наследник на Костенурката, на която концернът дължи съществуването си. Идеята да се продава префасонираният Seat Arosa в ролята на стартов модел бе опорочена от неоправдано високата цена и в крайна сметка предопредели науспеха на Lupo. VW трябваше да спре производството му през 2005 г. заради скромните продажби и реши да се върне към корените. Германците направиха най-логичната стъпка - просто започнаха да внасят максимално евтина и проста като конструкция кола от заводите си в Южна Америка, където клиентелата не бе разглезена като европейската. "Вълчето" бе наследено от "Лисица", която трябваше да подходи по-хитро към сърцата и портфейлите на купувачите.
Петилетка по-късно Fox трудно може да се нарече бестселър. Причините за това се коренят в както в благосъстоянието на средния европеец, така и в конкуренцията. Мнозина дори са на мнение, че в гонене на дивото през последните 20 години от VW са изпуснали питомното и са отстъпили доброволно позициите си в бюджетните сегменти. На каквото и да се дължи слабата разпространеност на модела обаче, качествата му не бива да се отричат. В същината си "лисицата" представлява първият реален наследник на Kaefer от първата генерация на Golf насам. Автомобилът е евтин, максимално опростен като поддръжка и експлоатационни разходи, а надеждността му връща емблемата на VW на висотите от най-силните времена на марката.
Разбира се, здравината на кола с толкова базисно устройство се приема за даденост. Когато няма какво да се счупи, броят на възможните проблеми спада драстично. Наред с това Fox има четири звезди от краш-тестовете на EuroNCAP, което тушира донякъде първоначалното впечатление за примитивност. Моделът няма засукания дизайн на предшественика си и всъщност изглежда доста скучно.
Каросерията
обаче е скроена и събрана грамотно, а антикорозионната подготовка изобщо не подсказва за бразилския произход на колата. Като качество на изпълнението дребосъкът не отстъпва от стандартите на производителя и купето демонстрира забележителна резистентност към времето.
Fox се води за автомобил от клас супермини, но размерите му позволяват спокойно да бъде поставен и категория по-горе в йерархията. Изоставането от Lupo в естетически план се компенсира от чувствително повече полезен обем. Педята в повече в гарабитната дължина и по-високата линия на тавана се усещат по нарасналото пространство в
салона
За разлика от предшественика, на задната седалка вече могат да се настанят и възрастни пътници, макар и само двама на брой. Ако се съди по липсата на трети обезопасителен колан, проектантите изобщо не са и предвиждали повече пасажери отзад.
Fox поражда спомени за Костенурката не само с опростената си концепция. По някакъв начин самото оформление на интериора изглежда като от друга епоха. Кръглият възел от показателни уреди зад волана и грубоватите материали само подсилват усещането. Дори тъканите, използвани за тапицерията, са подбрани главно заради издръжливостта си, а не от дизайнерски съображения, и това им личи. Сглобката обаче си я бива, колкото и странно да звучи предвид местонахождението на завода-производител. През 2005-а, когато го представяха в Европа, от VW непрекъснато натъртваха на модерните лазерни технологии за заварка, използвани при производството.
В стремежа си да запазят максимално ниска цената на базовия модел, от VW са го лишили от почти всякакви екстри. Стартовият пакет от опции на повечето пазари съдържа санитарния минимум от усилител на волана, стерео, ABS и два еърбега. Това обяснява защо на вторичния пазар рядко може да се попадне са екземпляри с електрически стъкла или централно заключване. Просто купувачите на такъв тип автомобили по правило гонят възможно най-ниското капиталовложение и са готови да се лишат от второстепенни глезотии. За купувачите на употребяван Fox пък това от своя страна значи, че потенциалните неизправности се свеждат до нула. Сред малкото отбелязани от статистиките проблеми по оборудването е склонността на задната чистачка да блокира, заради което изгаря общият бушон с предните.
Правилото "колкото по-просто, толкова по-добре" важи и за избора на двигател. Немалко от "лисиците" втора ръка са оборудвани с базовия трицилиндров бензинов двигател с обем 1.2 литра. Агрегатът компенсира скромната си мощност и архаична конструкция с нисък разпход на гориво и газоразпределителен механизъм с верига, който спестява възможни главоболия с ангренажния ремък и разходи по смяната му на всеки 100 000 км. Толкова издържа той в по-атлетичния 1.4-литров мотор със 75 коня. Този агрегат, както и дизелът с аналогична кубатура със 70 коня, са познати от доста други модели на VW. Значително по-модерни са от трицилиндровата машина, но и поддръжката им излиза по-скъпо.
Независимо от моторизацията, Fox се чувства уютно само в градски условия. Характеристиките на двигателите и предавателните числа на трансмисиите са съобразени с по-спокоен стил на шофиране. "Лисицата" няма спринтьорски амбиции, оползотворява предимно средните оборотни режими и не реагира с безраличие на опитите за пришпорване.
Возията също предразполага към по-уравновесени маниери зад волана, а в настройките на
ходовата част
приоритет има комфортът. От управляемостта меко казано не бива да се очакват чудеса и по-активни водачи лесно могат да си създадат неприятности при вземането на завои с неразумно висока скорост. За сметка на това окачването разполага с огромен ресурс и изисква сервизиране изключително рядко - разбираем плюс предвид изначалното предназначение на модела за пазарите на Южна Америка.
Потенциалните купувачи на Fox трябва да гледат на него като на съвременна Костенурка с всички предимства и недостатъци, произтичащи от сравнението. За мнозина този автомобил би бил прекалено примитивен и лишен от елементарни удобства на съвремието. Немалко обаче биха оценили по достойнство надеждността и непретенциозния му характер.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Volkswagen Fox (5Z)
ИСТОРИЯ
Юли 2004 | Започва производството на втората генерация Fox в заводите на Volkswagen в Бразилия и Аржентина. |
Април 2005 |
Моделът заменя Lupo на европейските пазари. Предлага се само с каросерия хечбек с три врати и се оборудва с бензинови двигатели с работен обем от 1.2 и 1.4 литра и мощност 55 и 75 к.с. Монтира се и 1.4-литров дизел със 70 коня. |
Август 2007 |
Volkswagen подлага Fox на лека модернизация. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
2 560 EUR |
Скоростна кутия (5-степенна автоматична) | 1 635 EUR |
Динамо | 408 EUR |
Стартер | 276 EUR |
Водна помпа | 53 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 278 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 44 EUR |
Накладки (предни дискови) | 40 EUR |
Фар (комплект) |
94 EUR |
Преден калник | 174 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Volkswagen Fox 1.4 /75 к. с./, произведен през 2005 г.
АЛТЕРНАТИВИ
Volkswagen Fox (5Z) |
Kia Picanto (BA) | Toyota/PSA Aygo/C1/107 | FIAT PANDA (Tipo 169) |
Работен обем | 1 198-1 422 см3 | Работен обем | 999-1 120 см3 | Работен обем | 998-1 453 см3 | Работен обем | 1 108-1 251 см3 |
Мощност | 55-75 к. с. | Мощност | 60-75 к. с. | Мощност | 54-68 к. с. | Мощност | 54-70 к. с. |
Макс. Скорост | 148-167 км/ч | Макс. Скорост | 150-162 км/ч | Макс. Скорост | 154-161 км/ч | Макс. Скорост | 145-160 км/ч |
Ускорение | 17.5-13.0 сек. | Ускорение | 16.5-15.4 сек. | Ускорение | 16.8-13.7 сек. | Ускорение |
20.0-13.0 сек. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 vw fox
21:03 13.02.2010
2 vw foxa
20:45 25.03.2010
3 Haha
20:55 09.06.2010
4 Гого
23:03 27.11.2019
5 Батман
23:06 27.11.2019
6 Батман
23:06 27.11.2019
7 Батман
23:07 27.11.2019