Последният малък градски автомобил, произвеждан някога под марката Audi, изчезва от моделната гама на компанията през далечната 1978 г. Тогава близнакът на Volkswagen Polo - 50, е принесен в жертва на новата маркетингова политика на концерна, целяща пробив в сегмента на по-скъпите и престижни автомобили. Времената обаче се менят и през 1996 г. на пазара дебютира първото Audi от Голфовия клас. Новото А3 дори използваше платформата на прочутия си братовчед и то цяла година преди той изобщо да се появи на пазара с четвъртата си генерация. Ако се съди по отклика на публиката стратегията е била правилно избрана. В края на 1996-а търсенето беше толкова голямо, че онези, които искаха да се сдобият с новака от Инголщад, трябваше да чакат поне девет месеца, за да изпълнят поръчката им.
Седем години по-късно Audi A3 вече трайно присъства на пазара на употребявани возила. Макар и убийствено високи за категорията, цените на компактния хечбек също приеха по-поносими за логиката измерения, а след премиерата на второто поколение вероятно ще спаднат допълнително. Надеждата да се свият до нормални за Голфовия клас граници обаче меко казано е безпочвена. А-тройката може да изглежда като обичаен градски автомобил, да използва технологичната база на такъв и да мери сили с конкуренти от най-популярната категория, но си остава Audi. По същество това означава, че четирите преплетени кръга на радиаторната решетка са достатъчна гаранция за качество и престиж, труднодостъпни за мнозинството останали производители.
Превъзходното на пръв поглед лаково покритие в саона,
рядко се оказва токова качествено в колите от първите години на производствотоРазбира се, както при всеки употребяван автомобил, покупката на A3 не може и не бива да се основава единствено на реномето на марката. Въпреки че превъзхожда огромна част от съперниците си на Golf-фронта като експлоатационни качества, прецизна изработка и имидж, компактният германец далеч не е съвършен. През 1996 г. моделът дебютира с една-единствена
каросерия
с три врати. На първо време тя се оказа напълно достатъчна, за да отговори на очакванията на публиката за хечбек с откровени спортни амбиции и секси външност. Три години по-късно обаче в Инголщад решиха, че за успешна борба с главния и може би единствен достоен конкурент BMW 3 Compact А-тройката се нуждае от допълнителен чифт врати. Във всички случаи обаче купето на малкото Audi се отличава с изключителна сглобка, която допълва приятното впечатление от стилния дизайн, съчетаващ функционалност и сдържана агресия.
А3 се представя като истинско Audi и по отношение на интериора. Използваните материали са подбрани крайно внимателно и впечатляват с качеството си. За жалост не всичко, което изглежда добре, трябва непременно да бъде изработено така. В случая с А-тройката критики отнася
салонът
на колите от първите две години на производството. Неслучайно през 1998 г. Audi провежда мащабна кампания, с която ревизира стандартите на сглобката в купето. Като резултат от нея страничните дразнещи шумове (потропващи монтажни механизми на предните седалки, поскърцващи декоративни панели и т.н.), които тровят нервите на собственици на автомобили от периода 1996-1998, остават в миналото. Малко странен дефект се среща в колите, които преди това са били собственост на пушачи. След системна употреба пепелникът просто отказва да се затваря.С лансирането на A3 VAG умело покри две пазарни ниши с практически един и същи автомобил.
Старият проблем на Audi - неиздържливите спирачни
маркучи - е преодолян при А3Докато Volkswagen Golf продължи победоносния си ход като най-популярния модел на Стария континент обаче, Audi-то беше предназначено за по-взискателни купувачи с вкус към индивидуалността и престижа. Ето защо - макар да представляват технологични близнаци - Golf IV и А3 се различават като концепция. Затова хечбекът от Инголщад се оборудва със значително по-мощни версии на Фолсквагеновите
двигатели
Изключение правят само базовият 1.6-литров бензинов мотор и прочутият турбодизел с работен обем 1 896 см3. Те разполагат съответно със 101 и 90 (от 1997 г. - и 110) конски сили. Истинския си спортен характер обаче А-тройката разкрива с помощта на 1.8-литровия бензинов агрегат и неговите пет варианта с атмосферно и принудително пълнене и мощност 125, 150, 180, 210, а след 2000 г. и 224 к.с. Пак тогава табунът на TDi-моторът също нараства на 130 кончета.
В рубриката "Автомобилът на старо, +/-" тези двигатели са разглеждани неведнъж, а качествата и недостатъците им са добре известни. Изборът на определена модификация зависи както от предпочитанията на купувача, така и финансовите му възможности, тъй като дизеловите версии например се намират доста по-трудно от останалите и съответно поддържат високи цени. Той се явява и един от най-предпочитаните варианти за по-спокойни водачи, защото не отстъпва особено на базовия бензинов мотор по динамика, а харчи несравнимо по-малко. Съвсем друга тема са турбодвигателите, с които А-тройката може да сложи в малкия си джоб не едно и две откровено спортни купета. Дори във версията с атмосферно пълнене обаче 1.8-литровият агрегат със 125 к.с. отговаря напълно на представата за вълк в овча кожа.
Според статистиките напълно изтощеният акумулатор е
сред най-често срещаните неизправностиВъзможните проблеми по силовата част са съсредоточени главно около турбодизеловия двигател. Най-чувствителното му място е ангренажният ремък, чието скъсване може да коства невъобразими главоболия. При дебюта на модела Audi препоръчва смяната му на 90 000 км, но твърде скоро в Инголщад са принудени да намалят прекалено оптимистичната цифра на 60 000. Сравнително често протичат семеринги на разпределителния вал, а базовият бензинов мотор от първите години на производството нерядко дразни с нестабилна работа на празен ход, недостатъчна отзивчивост при подаване на газ и забавено впръскване на горивото заради дефектни контролери на въздушния приток. В най-мощните турбомодификации пък са отчетени случаи на строшени клапани - особено след системно използване на пълния капацитет на двигателя. Като цяло обаче за повечето неизправности под предния капак са виновни периферни възли. Най-често това са дефектирали горивни помпи.Според повечето специалисти и собственици на Audi A3
ходовата част
заслужава само хвалби. Возията на хечбека от Инголщад е традиционно твърда и понякога шумничка, но пък поведението на пътя е образцово. Амортизация на окачването се усеща едва след навъртането на внушителен пробег, като в повечето случаи тракането от предния мост се дължи на износени накрайници на стабилизираща щанга. При оглед все пак не е зле да се обърне внимание на състоянието на селеновите втулки на носачите, тъй като сипмтомите са същите.Както всички останали модели на Audi, А3 се предлага с предно предаване или quattro-
трансмисия
Забележки към нея могат да се чуят в крайно редки случаи. Единственото слабо масто по силовото предаване е съединителят, който - било заради недостатъчна устойчивост на амортизация, било заради прекалено много спортни изпълнения по светофарите - се износва по-бързо от обикновеното. Същото важи с пълна сила за спирачните дискове. Използването на по-твърди накладки също често носи вина за изтъняването им.
С течение на времето покритието на оранжевите крушки в
мигачите се олющваПрез 2000 г. Audi подложи А-тройката на лек фейслифт. Променени освен всичко друго са предните и задните светлини. Тогава е преодолян един от малкото и все незначителни проблеми по
електрическата инсталация
- разрегулиращите се къси светлини. Макар и доста рядко, понякога изчезва осветяването на таблото, а във влажно време отказват механизмите на електрическите стъкла. С течение на времето покритието на оранжевите крушки в мигачите се олющва, а дистанционното управление на стереото невинаги функционира безотказно.
Ако се изключат дреболиите, Audi A3 напълно оправдава принадлежността си към елита. С покупката му можете само да спечелите. Стига, разбира се, да можете да си я позволите...
Модел: Audi A3 | Вр. | кВ/к.с. | Нов | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 |
1.6 Attraction | 3 | 74/101 | 17 077 | 10 950 | 9 900 | 8 950 | 8 300 | 7 400 |
1.6 Ambition | 3 | 74/101 | 18 151 | 11 500 | 10 450 | 9 400 | 8 800 | 7 800 |
1.6 Ambiente | 3 | 74/101 | 18 253 | 11 500 | 10 450 | 9 500 | 8 800 | 7 850 |
1.6 Attraction | 5 | 74/101 | 17 936 | 11 350 | 10 300 | - | - | - |
1.6 Ambition | 5 | 74/101 | 19 010 | 11 900 | 10 750 | - | - | - |
1.6 Ambiente | 5 | 74/101 | 19 112 | 10 900 | 10 750 | - | - | - |
1.8 Attraction | 3 | 92/125 | 18 458 | 11 600 | 10 350 | 9 250 | 8 250 | 7 500 |
1.8 Ambition | 3 | 92/125 | 19 531 | 12 200 | 10 900 | 9 800 | 8 700 | 7 850 |
1.8 Ambiente | 3 | 92/125 | 19 634 | 12 300 | 11 000 | 9 900 | 8 800 | 7 900 |
1.8 Attraction | 5 | 92/125 | 19 317 | 12 050 | 10 750 | - | - | - |
1.8 Ambition | 5 | 92/125 | 20 390 | 12 450 | 11 150 | - | - | - |
1.8 Ambiente | 5 | 92/125 | 20 493 | 12 800 | 11 400 | - | - | - |
1.8 T Attraction | 3 | 110/150 | 20 170 | 12 450 | 11 100 | 9 850 | 8 800 | 7 850 |
1.8 T Ambition | 3 | 110/150 | 21 244 | 13 050 | 11 550 | 10 300 | 9 250 | 8 250 |
1.8 T Ambiente | 3 | 110/150 | 21 346 | 13 100 | 11 550 | 10 400 | 9 350 | 8 350 |
1.8 T Attraction | 5 | 110/150 | 21 029 | 12 650 | 11 200 | - | - | - |
1.8 T Ambition | 5 | 110/150 | 22 103 | 13 250 | 11 700 | - | - | - |
1.8 T Ambiente | 5 | 110/150 | 22 205 | 13 400 | 11 850 | - | - | - |
1.8 T Attraction | 3 | 132/180 | 21 883 | 13 000 | 11 450 | 10 100 | - | - |
1.8 T Ambition | 3 | 132/180 | 22 957 | 13 650 | 12 000 | 10 650 | - | - |
1.8 T Ambiente | 3 | 132/180 | 23 059 | 13 800 | 12 200 | 10 750 | - | - |
1.8 T Attraction | 5 | 132/180 | 22 742 | 13 300 | 11 750 | - | - | - |
1.8 T Ambition | 5 | 132/180 | 23 816 | 13 950 | 12 300 | - | - | - |
1.8 T Ambiente | 5 | 132/180 | 22 205 | 14 000 | 12 350 | - | - | - |
1.8 T quattro Attr | 3 | 110/150 | 22 062 | 13 300 | 11 800 | 10 700 | - | - |
1.8 T quattro Am | 3 | 110/150 | 23 136 | 13 900 | 12 350 | 11 200 | - | - |
1.8 T quattro Am | 3 | 110/150 | 23 238 | 13 950 | 12 500 | 11 200 | - | - |
1.8 T quattro Attr | 5 | 110/150 | 22 921 | 13 400 | 11 850 | - | - | - |
1.8 T quattro Am | 5 | 110/150 | 23 995 | 14 000 | 12 400 | - | - | - |
1.8 T quattro Am | 5 | 110/150 | 24 097 | 14 100 | 12 550 | - | - | - |
1.8 T quattro Attr | 3 | 132/180 | 23 596 | 13 950 | 12 450 | 11 000 | - | - |
1.8 T quattro Am | 3 | 132/180 | 24 670 | 14 600 | 13 100 | 11 500 | - | - |
1.8 T quattro Am | 3 | 132/180 | 24 772 | 14 800 | 13 200 | 11 650 | - | - |
1.8 T quattro Attr | 5 | 132/180 | 24 455 | 14 300 | 12 560 | - | - | - |
1.8 T quattro Am | 5 | 132/180 | 25 529 | 14 850 | 13 250 | - | - | - |
1.8 T quattro Am | 5 | 132/180 | 25 631 | 15 000 | 13 350 | - | - | - |
1.8 T quattro | 3 | 154/210 | 29 370 | 17 250 | 45 450 | - | - | - |
1.9 TDi Attraction | 3 | 66/90 | 18 304 | 12 050 | 10 650 | 9 450 | 8 600 | 7 600 |
1.9 TDi Ambition | 3 | 66/90 | 19 378 | 12 600 | 11 150 | 10 000 | 9 100 | 8 100 |
1.9 TDi Ambiente | 3 | 66/90 | 18 253 | 12 550 | 11 250 | 10 050 | 9 100 | 8 150 |
1.9 TDi Attraction | 5 | 66/90 | 19 163 | 12 400 | 11 000 | - | - | - |
1.9 TDi Ambition | 5 | 66/90 | 20 237 | 13 000 | 11 600 | - | - | - |
1.9 TDi Ambiente | 5 | 66/90 | 20 339 | 13 100 | 11 600 | - | - | - |
1.9 TDi Attraction | 3 | 81/110 | 19 327 | 12 900 | 11 400 | 10 350 | 9 350 | - |
1.9 TDi Ambition | 3 | 81/110 | 20 401 | 13 750 | 12 100 | 10 950 | 9 800 | - |
1.9 TDi Ambiente | 3 | 81/110 | 20 503 | 13 800 | 12 200 | 11 000 | 10 000 | - |
1.9 TDi Attraction | 5 | 81/110 | 20 186 | 13 650 | 12 050 | - | - | - |
1.9 TDi Ambition | 5 | 81/110 | 21 260 | 14 350 | 12 650 | - | - | - |
1.9 TDi Ambiente | 5 | 81/110 | 21 362 | 14 450 | 12 650 | - | - | - |
*Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke |
Audi A3
|
BMW 3 Compact
|
Работен обем: 1595-1 896 куб. см
Мощност: 90-224 к. с. Максимална скорост: 181-243 км/ч Ускорение: до 100 км/ч 12.4-6.5 сек. |
Работен обем: 1 596-2 494 куб. см
Мощност: 90-170 к. с. Максимална скорост: 178-230 км/ч Ускорение: до 100 км/ч 12.2-7.8 сек. |
Volkswagen Golf
|
Alfa Romeo 145/146
|
Работен обем: 1 390-2 792 куб. см
Мощност: 68-204 к. с. Максимална скорост: 160-235 км/ч Ускорение: 18.5-7.1 сек. |
Работен обем: 1 351-1 929 куб. см
Мощност: 90-155 к. с. Максимална скорост: 178-215 км/ч Ускорение: 13.2-8.3 сек. |
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 роман ценов
19:42 12.02.2015