Last news in Fakti

19 Април, 2003 14:52 1 867 0

Повече нови автомобили продадени през тази година

  • peugeot-
  • citroen-
  • ford-
  • toyota-
  • opel-
  • volkswagen-
  • renault-
  • skoda-
  • лада нива

Един от най-чувствителните показатели за икономиката на една страна безспорно са продажбите на нови автомобили. Возилото не е вече лукс, не е и само необходимост. То се е превърнало и в социално-икономически барометър. Безспорно в държавите с по-висок стандарт споменатият показател сочи стойности, за които ние само можем да помечтаем. Това обаче не е най-важният фактор за стимулиране на търговията с нови коли. Колкото повече хора подкарват автомобили от автосалоните, толкова по-уредена е законова система на съответната страна. За съжаление ние не можем да се похвалим със значителни данъчни облекчения за собствениците на нови возила. В това отношение на родните управници им предстои доста работа. Темата е поставяна неколкократно пред представители на медиите и управленци, но до ден днешен няма промени в законодателството, които да стимулират бизнеса с нови автомобили. Това не е прищявка, а нормални, отдавна регламентирани търговски отношения.

Не е необходимо да се сравняваме засега с високия стандарт на Западна Европа. Един бърз поглед върху най-големия автомобилен пазар на Стария континент - германският, би могъл да ни настрои доста песимистично. Става дума за търговия с традиции, наложени правила и коренно различен битов мироглед на населението в тази страна.

През последните години гигантите на автомобилостроенето направиха решителна стъпка към глобализация на тази специфична индустрия. Настъпиха огромни промени, направиха се изненадващи сливания на автомобилни концерни, закупиха се предприятия. Коренно се промени обликът на моторните фамилии. Лицето на класацията “най-продаваните десет” в България започна да се променя през 2001-ва. Това бе годината на големите рокади в пазара на нови коли у нас. Класацията от “топ-тен” се пререди и вече втора година поддържа сравнително непроменяем облик. Кратката ретроспекция ще напомни генералните промени, на които бяхме свидетели през фаталната за някои представители на автомобилните производители у нас година.

За първите три месеца на 2001-ва дългогодишният лидер Daewoo се сгромоляса. Корейците здраво тупнаха от първа на предпоследна позиция в класацията по най-продавани марки в България. Сривът не изненада никой. Падението беше отдавна предопределено. Проблемите на фалиралия корейски производител се отразиха върху продажбите не само у нас, а и на световния пазар.

Другата голяма изненада в сметките бе блестящото представяне на Лада. С 301 продадени автомобила руската марка направи висок скок и грабна среброто. Не успя да се пребори само с Peugeot, който с резултат 467 коли стана фаворитът на първото тримесечие на 2001-ва.
Последните две години основни конкуренти на българския пазар се очертават

Peugeot,

който се е “застопорил” на най-високата стълбица, Citroen, Toyota и Renault. Ford също се прокрадва между първите пет, като лавира между трето и пето място. През тази година френският лъв бележи скок от 1.25 процента 620 продадени автомобила в сравнение с трите месеца на 2002-ра. Добрата маркетингова политика на официалния вносител му осигурява стабилната позиция на най-добър търговец на нови коли в България. Освен традиционната схема на покупко-продажба, отскоро поостарелият френски автомобил може да бъде “подменен” за нов чрез т.нар. система buy-back. Това е голямо улеснение за клиентите, тъй като сделката се осъществява изключително бързо. Оценяването на стария автомобил се съобразява с актуалните условия на пазара на употребявани коли в България.

Офицалният вносител на Peugeot предлага и “екстра”, която улеснява още повече желаещия да се раздели със старото си возило от същата марка. Можете да се обадите по телефона и да получите предварителна оценка на возилото без да губите време. По този начин сами преценявате има ли смисъл да се “разкарвате” до представителство на френската марка.

Веднага след Peugeot се нарежда неговият “братовчед”

Citroen,

който държи 8.84 процента пазарен дял с 306 продадени возила.

Ford и Toyota

продадоха еднакъв брой коли - 300, което ги нарежда на трето място с дял от 8.67 на сто.

Традиционно

Opel

отсрамва представителите на германските марки. 285-те автомобила му осигуриха дял от 8.24 процента на пазарната ни арена.

Напук на всички европейски класации у нас марката

Volkswagen

не е на почит. Поне според данните на Съюза на вносителите на автомобили в България са продадени само 103 бройки от тази марка. Това все пак е “прогрес” в сравнение с миналогодишната анемична цифра от 62 коли, която изхвърли германците от всички класации за търсена кола у нас. За пореден път българският пазар опровергава факта, че Volkswagen е най-продаваната нова кола на Стария континент. За сметка на това обаче марката бие рекордите по продажби на старо. Но това вече е тема на друг разговор и сметки.

Ако до 2001-ва година Volkswagen (37 бр. за първото тримесечие), Seat (37 бр.), Fiat (33 бр.), Kia (34 бр.) сформираха групата на едни от най-слабо продаваемите марки в България, началото на 2003-та насочва вниманието към тенденция на чувствителен ръст в продажбите. Volkswagen и Kia дори са в челната десетка. Германците се класират на предпоследно място с пазарен дял от 2.98 на сто, а корейците са на една позиция пред тях с дял от 3.29 процента.
След Opel се нарежда третия френски автомобилен производител -

Renault,

който години наред лавира между четвърта и пета позиция. Тази година от марката са реализирани 280 нови коли, които й “поднасят” дял от 8.09 процента.

Чехите също са добре приети сред българските клиенти.
Skoda заема шесто място с 208 продадени автомобила и пазарен дял от 6.01 на сто. Следва Suzuki с дял от 4.28 процента и 148 реализирани возила.

На пазарния небосклон от две години насам се задържа с добри позиции и пренебрегваната Лада. Познатата марка е сред десетте най-продавани у нас. Българинът се върна към най-разпространената кола у нас от недалечното минало. Евтините резервни части, лесната и изискваща сравнително малко средства поддръжка на руските автомобили допринесоха за успеха. Купувачите са се насочвали най-вече към

Лада Нива.

Този модел е начело в класацията на продажбите по модели.

През последните години товарните автомобили и возилата тип “баничарка” безспорно са едни от най-търсените в България. И все пак най-продаваните коли остават традиционно от компактния клас. Пазарният им дял от общите продажби е 21.1 процента, което е с 7.6 на сто по-малко от същия период на миналата година. Наблюдава се тенденция на намаляване на търсенето в този клас. Сегментът е следван от субкомпактния клас автомобили с пазарен дял 14.6 процента.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА